Magnus E K
M Markarbetaren skrev:
Hur fungerar timdebitering? Är det något man tecknar speciellt?
Elbolagen gör sällan reklam om detta av någon anledning men bara att ringa elbolaget och säga att du vill ha timdebitering. Eventuellt måste mätaren bytas om den är riktigt gammal (funkar bra med min som tydligen är från 2006).
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Hur fungerar timdebitering? Är det något man tecknar speciellt?
Min juniförbrukning.
[bild]
Det är spotpriset man betalar rakt av den timme den används. Dvs kostar elen just nu 2kr per kwh så betalar man det. Men när elen ligger på -0.09 öre så får man teoretiskt betalt för att använda el. I mitt fall kan jag med enkla medel förflytta förbrukningen till när de är billigast.
Du anmäler dig för timdebitering
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Är det inte det som nämns under posten elhandel?
Nej, 1öre är fullständigt orimligt. Det är däremot ett rimligt påslag av elhandlaren om man har ett bra avtal. Så elpriset är då 1öre högre än på nordpool.
 
  • Gilla
Highbeam
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, 1öre är fullständigt orimligt. Det är däremot ett rimligt påslag av elhandlaren om man har ett bra avtal. Så elpriset är då 1öre högre än på nordpool.
Det finns ju något som heter rabatt, för mig drar de av 22.8öre/kWh.
 
Rabatt på vadå? Deras normalt höga påslag som du får om du glömmer att byta leverantör efter ett år?
 
M
A Alexn72 skrev:
Det är spotpriset man betalar rakt av den timme den används. Dvs kostar elen just nu 2kr per kwh så betalar man det. Men när elen ligger på -0.09 öre så får man teoretiskt betalt för att använda el. I mitt fall kan jag med enkla medel förflytta förbrukningen till när de är billigast.
Du anmäler dig för timdebitering
Det verkar lite generellt vara billigare på natten av det lilla jag kikat. Det är ju perfekt då jag kan styra både inomhusvärme och poolvärme med klockur.
 
Magnus E K
Ja, billigaste timmen är oftast 02-03, 03-04 eller 04-05 även om det finns enstaka undantag. Det är också oftast (särskilt dagtid) billigare på helger än vardagar och det kan skilja mycket mellan olika dagar inte minst pga hur mycket det blåser (inte bara i Sverige). Så det kan vara värt att kolla morgondagens priser (kan ses från strax före kl 13) innan man planerar in t ex stortvätt eller bakning. Kanske mest för att det blir en sport att få så lågt snittpris som möjligt snarare än för att man sparar några stora summor på det.
 
Stickan56
Det handlar om en mindre del att spara när man har Vattenfall som nätägare.
Av totalen står Vattenfall för 2/3 av kostnaden för elen.

Stickan
 
Räknar du in skatten då också?
 
Stickan56
D Daniel 109 skrev:
Räknar du in skatten då också?
Nej, den skippade jag.

För 13800 kWh under 12 månader har jag betalat:
Elhandel 6557 Kr
Nätavgift + skatt 16722 Kr

Så det är mera lönsamt att spara en kWh än att sänka elhandelspriset med 10 öre.

Stickan
 
Magnus E K
Inser att jag borde ha skrivit "... få så lågt snittpris som möjligt utan att öka totala förbrukningen". Håller med om att så länge elhandelspriset inte blir kraftigt negativt så är det inte lönsamt att öka förbrukningen även om det ger ett sänkt snittpris.

I praktiken är det ganska svårt att öka förbrukningen bara för att den flyttas, snarare tvärtom för om man t ex kör varmvattenberedaren enbart på natten så kommer den även ge något mindre värmeförluster än om den körs kontinuerligt. Uppskjuten tvätt för att det är "för dyrt att tvätta idag, får köra med smutsiga kallingar en dag till" kommer också leda till färre tvättar totalt, etc.
 
Jagar man de billiga timmarna så bidrar man också till att nätet får bättre stabilitet.
Priser är en direkt indikation på hur mycket el som finns att tillgå.
 
Nja, stabiliteten är en lite annan fråga. Den är inte så starkt kopplad till efterfrågan. Snarare tvärtom. Stabiliteten är i allmänhet sämst när det är låg last.
 
Stickan56
Magnus E K Magnus E K skrev:
smutsiga kallingar en dag till"
Vaddå smutsiga? Det är bara att vända på dom. :D

Stickan
 
F
Stickan56 Stickan56 skrev:
Hur kom du fram till priset för elhandel?

Stickan
Spotpris: varierar 11-60öre inkl moms
Påslag inkl elcert mm: 12öre inkl moms
Ny kundrabatt första året: 4400kr inkl moms

Viktat snitt-spotpris över föregående 12mån ca 31öre/kwh inkl moms på min förbrukning 10500kwh

{10500x(0,31+0,12) - 4400 }/10500 = 0,011kr/kWh ~ 1öre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.