S Sir Duke skrev:
Menade om det fanns nån specifik förskola där alla barn måste ha hjälm, givetvis inte att alla barn i Sverige skulle ha det, sorry om jag lät dryg :)
Kan ej svara på om det finns specifika krav på vissa förskolor, däremot blir det vanligare och vanligare att man ser barnen med hjälm och reflexväst även på inhägnat område.
Har också sett barn med knäskydd a la hockey vid utelek, är säkert någon curlingförälder som krävt det.

Jag har förståelse för att föräldrar vill skydda sina barn, men det går till groteska överdrifter ibland.
Minns min egen uppväxt där nog största rädslan för mina föräldrar var att jag och mina syskon skulle drunkna då det fanns både åar och liten damm i närheten.
Själv är jag "skyddsärrad" efter att testat lite gränser här och var, även skallen har sina ärr så kanske därför jag skriver som jag gör:rofl:

Klättra i höga träd, åka cykel dödsföraktande nerför slänter och krossmassor, ge sig ut på sjön när det blåser som attan därför att det är kul när det gungar osv.
Lever dock fortfarande efter snart 65 år på jorden, men det kanske covid19 ska ändra på:cool:

Ontopic, önskar fortfarande lite mer info om 5-åringen i maskinen, fanns det inga andra än hans syskon runt maskinen, och hur gamla är dessa? En av dem red bakom så denne måste ju vart äldre, annars kan man ju fundera om en femåring satt på en häst också, då blir det ju mera intrikat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
Jonas85 Jonas85 skrev:
Vad har trafiken att göra med när det är lämpligt att börja köra grävmaskin? Det är givetvis inte lämpligt att sätta sig och köra en grävlastare genom centrala Stockholm då man är 3 år bara för att det är lämpligt att lära sig jobba med den då.
Det är ju helt olika saker.
Och visst kan olyckor hända, det förnekade jag aldrig. Men det händer olyckor med vuxna förare i såna maskiner också inte sällan för att de saknar erfarenhet och kunskap att köra dom.
Och hur fan ska de få det om de springer runt på stan eller går på "dagis" istället för att vara och öva på nåt lämpligt jobb?
Hur många vuxna är intresserade av att sätta sig och öva på sin fritid i 2000 timmar först tills de börjar producera nog för att hamna på ett riktigt grävjobb?
Inte många skulle då jag säga. Och därför blir det som det blir idag med maskinister som kommer från skolan och har kört några timmar och inte kan nånting än då de ska ut i jobb på riktigt.

Som jag skrev även om det skulle hända olyckor ibland då ungar ska öva hemma på gården eller liknande så är det ändå värt det om resultatet blir mindre olyckor sen då de som vuxna kommer på nåt bygge med fullt av folk.
+ Hela grejen med att man kan få känna sig nyttig och behövd samt lära sig medans det är lätt att lära. Istället för att bli nån ligist för att livet känns kass och meningslöst fram till 18-årsdagen.

När barn kan cykla till skolan skulle jag säga beror väldigt mycket på trafikmängd snarare än hastighetsgräns. Eftersom vi har 70 som bashastighet i Sverige så är merparten av alla 70-vägar såna som det kommer typ en bil per dag eller mindre på i snitt så i såna fall 8 år då av dina alternativ.
Är det en högtrafikerad smal och krokig 70-väg så skulle jag säga aldrig.

På körkort så beror det ju på vilket körkort du menar. Tung Mc är väl högst på 21 år och det tycker jag kan stanna. Moped 15 år och det är också ganska rimligt. Däremot att man får köra traktor på mopedkörkort är ju bara sjukt, det borde vara uppkörning på traktorkort och det borde räknas som en högre behörighet än mopedkort. Sen vad gäller B så tycker jag absolut man kan diskutera lägre ålder. Kanske nåt sånt som jag har hört en del delstater i USA har att man får ta B vid 16 men inte sjutsa mer än 1 person.

Nu spelar det ju inte mig nån roll sen länge men jag hade då hellre dött än väntat i 2 år till på körkort.
Även om det nu skulle minska olyckorna så nej det är inte värt det att höja gränsen ytterligare.
Det är redan nu ca 6 ggr fler som tar självmord i Sverige varje år än som dog i trafiken 2019.
Då har vi ändå inte räknat alla som försökt utan bara de som lyckats.
Jag tycker vi borde lägga energin på att ge folk drägliga liv som de vill leva istället för att med alla medel försöka uppnå nollvisionen.
Eller ska vi försöka leva en och en i varsitt madrasserat rum utan kontakt med varandra så att det aldrig kan hända en olycka men hälften av oss istället väljer att avsluta sina meningslösa liv själva?
Fåniga argument. Det finns säkert massor av tjejer och killar som fått framköea grävmadkin i tidig ålder på landet som det gått snett för. Min pappa och hans bröder började köra tidigt på deras ägor. Det gick inte bra för en av bröderna. Grav alkoholist.
Du får lägga fram en statistisk undersökning om hur det har gått för alla barngrävare senare i livet.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Kan man få en uppdatering av TS om vad hen har gjort / tänker göra.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Fåniga argument. Det finns säkert massor av tjejer och killar som fått framköea grävmadkin i tidig ålder på landet som det gått snett för. Min pappa och hans bröder började köra tidigt på deras ägor. Det gick inte bra för en av bröderna. Grav alkoholist.
Du får lägga fram en statistisk undersökning om hur det har gått för alla barngrävare senare i livet.
Det berodde väl inte på att dom började köra tidigt som gjorde att en av bröderna blev alkoholist
H Husbuset skrev:
Fåniga argument. Det finns säkert massor av tjejer och killar som fått framköea grävmadkin i tidig ålder på landet som det gått snett för. Min pappa och hans bröder började köra tidigt på deras ägor. Det gick inte bra för en av bröderna. Grav alkoholist.
Du får lägga fram en statistisk undersökning om hur det har gått för alla barngrävare senare i livet.
Blev ena brodern alkoholist för att han började köra tidigt?
Statistiska undersökningar ger jag inte ett ruttet lingon för. Man kan visa precis vad man vill med statistik. Det är bara att utforma den så den visar det man vill visa hur enkelt som helst.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
H Husbuset skrev:
Det gick inte bra för en av bröderna. Grav alkoholist.
Det var ett nytt faromoment. Gäller de även barnen som springer runt omkring maskinen.

Staffan

Tvåa på den
 
Redigerat:
L larka742 skrev:
Hur skrev han så du tolkar att det ökat markant med självmord?

Sen, ja - det kanske inte är så dumt att gå tillbaka till ett antal ideal som gällde på 70 eller 50-talet.
Våra barn nu har prognosen att leva ett kortare liv än sin föräldrar, de rör sig för lite, för sällan och utmanar sina kroppar alldeles för lite. En föreläsare på skolan sa det, inte ens 30min per dag klara de flesta av våra barn! Skrämmande!

Det är vi som föräldrar som förstört en generation, vi sätter gränser, begränsar och stoppar utmaningar. Kroppen utvecklas, mår som bäst när barnen är små, muskler, rörelsemönster allting sätter sig på ett helt annat sätt när de är små.

Vi skulle sluta begränsa sa föreläsaren, vad spelar det för roll om barnet klättrar för högt? Cyklar för snabbt? Balanserar för farligt? Barnet kanske slår sig, men det lär sig otroligt viktiga saker. Att pressa och nå den sista sista biten, lite längre, lite snabbare än tidigare.. det ger kroppen så många viktiga lärdomar som det tar med sig genom hela livet.
Barnet får också en kick, en naturlig kick, och utmaning att utforska sin kropp mer och mer. Barnet upptäcker att det kan vara j-ligt spännande utanför skärmen med. Barnet lever och mår bra på ett helt annat sätt.

Vi gör inte det som föräldrar. Alls. Eller i mycket mindre omfattning. Jag har tagit upp det i denna tråd tidigare, och i nån annan - vissa förstår, men vissa gör det inte. Men i ett statistiskt snitt så är det nedåtgående. Det är katastrofalt.

Många här i tråden skulle se svart på om pappan applåderat sin dotter som klättrat 10m upp i björken på gården.
Föreläsaren skulle "yes, det är DET jag pratar om" barn måste faktiskt FÅ bli utmanade. Skulle hon trillat ned och brutit benet, oj vad upprörda folk skulle bli - bristande förmåga, kan inte klara trygg vårdnad och inse risker runt barnen osv.
Ser inläggen framför mig ;)

Nej jag uppmuntrar inte dödsföraktande klättringar över motorvägsbroar, eller andra riktigt farliga saker, och nej inte heller chickenrace med en grävmaskin och ett antal ungar.
Och här MÅSTE man ju komma in på detta lite närmare och inte anta en massa saker.

Så jag aktar mig alltså noga för moraliska pekpinnar baserat på lite tyckande och ögonblicksbilder,
för det som Jonas85 nuddar vid är ett faktum att våra barn kommer leva några år kortare för att de står inför ett .... "får inte" i större utsträckning nu än förr. Sen om det handlar om att några barn klättrar för högt och slår sig, eller cyklar omkull.. eller ..kör inte grävmaskin. Det spelar ingen roll.

Vinsten våra barn skulle få betala för brutna ben, skrapsår, hjärnskakning är att våra barn skulle leva några år längre, lika länge som oss - men allt pekar på att de tappar några år....

Om 60 år får våra barnen betala priset för allt vi gör nu.
Och tyvärr tonen i denna tråd är bevis för det.
Du kanske skulle läsa om inlägget och meningen om hur det "redan nu" är sex gånger fler självmord jämfört med trafikdöda. Bortsett från att det inte är korrekt i sak, är det det trafikdödligheten som minskat. Antalet självmord per 100 000 invånare är lika många, eller lite färre, idag jämfört med för 20 år sedan. Att människor av olika skäl väljer att avsluta sina liv är en tragedi i varje enskilt fall. Men jag har svårt att förstå hur det hänger ihop med trafikolyckor. Det är lite äpplen och päron.
 
L Tommy Lövgren skrev:
Det berodde väl inte på att dom började köra tidigt som gjorde att en av bröderna blev alkoholist


Blev ena brodern alkoholist för att han började köra tidigt?
Statistiska undersökningar ger jag inte ett ruttet lingon för. Man kan visa precis vad man vill med statistik. Det är bara att utforma den så den visar det man vill visa hur enkelt som helst.
Det är ju just det jag menar, här kommer dåre efter dåre och skriver att hen minsann började framföra grävmaskin i femårsåldern och nu har hen ett strålande arbetsliv inom grävbranschen, att de som inte får sådana möjligheter riskerar det att gå dåligt för.
Vi kan ju kolla hur många av landets brottslingar som fått framköra grävmasin i ung ålder, finns säkert ett antal grävande killar det gick sämre för.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var ett nytt faromoment. Gäller de även barnen som springer runt omkring maskinen.

Staffan

Tvåa på den
Du kanske skulle läsa om mitt inlägg något mer ordentligt så framgår förhoppningsvis essensen.
 
E Exkroken skrev:
Du kanske skulle läsa om inlägget och meningen om hur det "redan nu" är sex gånger fler självmord jämfört med trafikdöda. Bortsett från att det inte är korrekt i sak, är det det trafikdödligheten som minskat. Antalet självmord per 100 000 invånare är lika många, eller lite färre, idag jämfört med för 20 år sedan. Att människor av olika skäl väljer att avsluta sina liv är en tragedi i varje enskilt fall. Men jag har svårt att förstå hur det hänger ihop med trafikolyckor. Det är lite äpplen och päron.
Ja? Vet inte riktigt vad du anmärker på... 221 döda i trafiken, och 1269 i självmord = 5.74 ggr fler döda i självmord...

Folkhälsa - aktiviteter, frihet... en frisk kropp - det är faktorer som påverkar folkhälsan, och hur man mår.
Och eftersom vi har statistik på barns hälsa, och "friskhet" sjunker så är det nog inte så långsökt att på sikt kan det bli mer självmord.
Och det är dessa moraliska pekinnar, trygghetsnarkomaner, som tagit över och vill pressa ned olyckor etc men utan att reflektera över hela bilden.

Liksom... ha en massa regler runt lekplatser, skolgårdar gör att rektorer och kommunen kan slå sig för bröstet och hänvisa till mindre barn skadar sig i skola år för år. Men... hur många barn rör sig inte mindre, och mindre? Hur mycket kommer det kosta om 20 år i sjukskrivningar?

Men som sagt, tillbaka till inlägget, det fanns ju ingen antydan överhuvudtaget att det skulle handla om "markant" ökning, eller att det berodde på okunskap eller dumhet. Känns väldigt omotiverat det du skrev.

"tröttsamt när någon försöker få det att se ut som om antalet självmord skulle ha ökat markant i Sverige.
Antingen beror det på dumhet eller okunnighet. Eller en kombination."
 
MultiMan
E Exkroken skrev:
Aha! Tillbaka till 1970-talet där antalet trafikdöda per personkilometer var ett par tre hundra procent högre jämfört med idag. Eller till 1950-talet där det var många gånger vanligare att barn dödades eller skadades svårt i olyckshändelser.
I stället ska vi ge "folk drägliga liv".
Nej, jag är inte emot att verka för bättre psykisk hälsa och mående. Och ursäkta min retorik. Men det är tröttsamt när någon försöker få det att se ut som om antalet självmord skulle ha ökat markant i Sverige.
Antingen beror det på dumhet eller okunnighet. Eller en kombination.
Huvudskälet till minskade dödssiffror i trafiken är fordon som är väldigt, väldigt mycket säkrare, både passiv och aktiv säkerhet. Det i kombination med säkrare vägar på många håll med skilda körfält bl a.

***

När det gäller minnen så har jag diffusa minnen från 2-års åldern och tydliga från lite drygt 3 år. Alla är vi olika.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R
Om och om igen hör vi samma gamla argument, "jag körde minsann grävmaskin när jag var liten och jag blev jättejättejättejätteduktig och jag dog aldrig så alltså är det inte farligt". Som sagt, hjärnans konsekvenstänk är inte fullt utvecklad förrän man är ganska gammal. Ibland tar det tydligen ännu längre.

Och vissa som tycker att historien är så osannolik att det måsta vara lögn. Och vissa som tycker att det är fullt rimligt och är till och med ett beteende som ska uppmuntras. Jag tror att vi kan vara överens om att det inte går att mötas på mitten här.

Ni som tycker att det är curling se till så att barn inte dör kanske åtminstone kan läsa historien igen (oavsett om man tror på den eller ej). Som det beskrivs så handlar det alltså om en 4/5-åring som kör runt i en 30-ton:are bortom uppsikt av vuxna, med andra barn springande runt grävmaskinen och ibland inte lyckas få "förarens" uppmärsamhet. Alltså uppenbar livsfara. Om ni inte inser det så borde ni skämmas. Om ni tycker det är okej att utsätta barn för det för att det är bra träning borde ni också skämmas. Sluta jämföra det med att ni själva var jättejättejätteduktiga på att flytta stenar med grävare när ni var små. Det är något helt annat.
 
  • Gilla
Aprilmaj och 12 till
  • Laddar…
Här är annars ett alternativ för TS grannar. I Storbrittanien finns fyra lekland där man kan prova attfå vara anläggningsarbetare, alltidmed en kunnig instruktör vid sidan om.
https://mammasidan.se/barn/lustiga-noejesparker
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Här är annars ett alternativ för TS grannar. I Storbrittanien finns fyra lekland där man kan prova attfå vara anläggningsarbetare, alltidmed en kunnig instruktör vid sidan om.
[länk]
Mer såna parker. För både barn och vuxna
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Om och om igen hör vi samma gamla argument, "jag körde minsann grävmaskin när jag var liten och jag blev jättejättejättejätteduktig och jag dog aldrig så alltså är det inte farligt". Som sagt, hjärnans konsekvenstänk är inte fullt utvecklad förrän man är ganska gammal. Ibland tar det tydligen ännu längre.

Och vissa som tycker att historien är så osannolik att det måsta vara lögn. Och vissa som tycker att det är fullt rimligt och är till och med ett beteende som ska uppmuntras. Jag tror att vi kan vara överens om att det inte går att mötas på mitten här.

Ni som tycker att det är curling se till så att barn inte dör kanske åtminstone kan läsa historien igen (oavsett om man tror på den eller ej). Som det beskrivs så handlar det alltså om en 4/5-åring som kör runt i en 30-ton:are bortom uppsikt av vuxna, med andra barn springande runt grävmaskinen och ibland inte lyckas få "förarens" uppmärsamhet. Alltså uppenbar livsfara. Om ni inte inser det så borde ni skämmas. Om ni tycker det är okej att utsätta barn för det för att det är bra träning borde ni också skämmas. Sluta jämföra det med att ni själva var jättejättejätteduktiga på att flytta stenar med grävare när ni var små. Det är något helt annat.
Blir faktiskt trött.
Nej jag skäms inte överhuvudtaget jag har sedan inlägg ett hänvisat till TS inlägg är full med oklarheter,
vi fick inte all fakta från början osv.

Att då dra till med alla möjliga slutsatser.. och hänvisa till soc-anmälan.
Det borde man skämmas för, vi har för lite källkritik i världen numera. Alldeles för lite.

Sen ja du har helt rätt i detta
"hjärnans konsekvenstänk är inte fullt utvecklad förrän man är ganska gammal.
Ibland tar det tydligen ännu längre"


Det saknas ett konsekvenstänk, tänk att det faktiskt finns folk som gör anonyma anmälningar utan att prata med grannen...
DÄR kan man snacka om att folk saknar konsekvenstänk.
Men vem vet, det kanske försämras med åldern med...


ALLA här inser att OM barnet kör med barn runt sig, så är det livsfarligt.
Men som flera vill få fram så är det inte unikt att barn på landet kör maskiner.
Just detta fall vet vi inte allt om. Att mötas på mitten är exakt detta - prata med grannen!


Ser jag jag en liten tjej i hage, själv med en häst - då antar jag hon vet hur man hanterar den.
Ser jag en liten pojke vid en traktor, ja då antar jag att han lärt sig hur man gör med den.

Sen, jag vill inte har småttingar springandes runt hästen,
jag vill inte ha småttingar springandes runt traktorn.

Ser jag att flickan smiskar hästen, drar hästen i manen, petar i öronen, eller gör saker som inte gör med en häst reagerar jag.
Ser jag att pojken inte kan köra traktorn, det snurras, hackas, eller körs för fort, då reagerar jag.
Jag pratar då SJÄLVKLART med föräldrarna!

Sen, om föräldrarna är dårar och säger "jaha, det är hennes häst hon för gör vad hon vill med den" eller skiter i vad pojken gör med traktorn, vem som gör vad - "han får lära sig den tuffa vägen hur man ska hantera traktorn".
DÅ kan man gå vidare med vad nu tycker är lämpligt.

Nu handlar det bara om TS, hon får själv reda med grannen och gå vidare.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Alltså... Bortsett från rätt och fel och allt annat.
Det är fortfarande inte något som förklarat hur en 4-åring (eller 3-åring som nån skrev) rent fysiologiskt ens klarar av det! Det står utom allt rimligt tänk i mitt huvud. En treåring är i genomsnitt inte ens 1 meter lång.
De når inte ens ner till golvet när de sitter på en stol!
Köra 30 tons grävmaskin...!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.