Status
Tråden går ej att kommentera.
BirgitS BirgitS skrev:
Antalet som avlider under de tre veckorna som följer på en nerstängning/restriktionsinförande/utegångsförbud påverkas därför försumbart lite av hur hårda restriktioner som införs.
Det stämmer inte. Tre veckor efter en bra lock down är den en ansenlig påverkan på dödligheten. Ser man inte den påverkan så är det inte en bra lock down. Observera det betyder inte att dödligehten inte kan öka under tre veckor men den ökar tydligt mindre än annars.

Det är möjligt att maximum inträffar något senare tex 4 veckor beroende på tex smittspridning inom familjer.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Du får tro vad du vill om det gör dig lycklig.

Tror du myndigeten har någots sorts kollektivt eget liv? Att det finns beslut som är underskriva med signaturen "Myndigheten" ?
 
  • Haha
Igen
  • Laddar…
Det minskar anmärkningsvärt snabbt på IVA-inlagda. Just nu bara 97 st. Totalt i landet.

Fortsätter det neråt i samma takt, så är det tomt på covid-IVA om någon vecka.

Jag har så oerhört svårt att se vad som skulle vara orsaken till detta, om det inte är en ganska utbredd immunitet.

Framförallt i ett läge där alla upplevs ha slappnat av, och inte följer restriktionerna lika hårt.

Ge det några veckor till, så tror ja de flesta restriktioner släpps.
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det här är absurt. Nu klagar du på din egen ämnesavvikelse.

Men som du, är husvagnslivet på kampingplatser, inget för mig. Men jag har besökt några. Det var trångt, mycket trångt! Så att tro att affärsdrivande verksamheter och semestersugna svenskar, skall reglera sig själva, är naivt. Se bara hur det har gått på pubarna (adekvat liknelse:D).

Staffan
Har du varit på några campingplatsrer
Efter de nya rekommendetionerna
 
T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det här är absurt. Nu klagar du på din egen ämnesavvikelse.
Nej, det var ett konstaterande. Och det förstod ju du också, du ville bara plocka en billig poäng :)

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men som du, är husvagnslivet på kampingplatser, inget för mig. Men jag har besökt några. Det var trångt, mycket trångt! Så att tro att affärsdrivande verksamheter och semestersugna svenskar, skall reglera sig själva, är naivt. Se bara hur det har gått på pubarna (adekvat liknelse:D).

Staffan

Men _var_ är det trångt? Knappast mellan husvagnarna, jag förutsätter att det finns brandskyddsregler på grund av all gasol och annat. För restauranger finns ju redan regler och kontroller.

Och den stora frågan är ju om det är trångt NU, inte hur det var pre-corona.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det hade inte det minsta att göra med att man ville mörka problemet. Det blir inte mörkat när man har läkare som skriver dödsfallsintyg och SCB som för in det i statistiken.
Nä men Birgit! Nu killgissar (tjejgissar) du också. För visst kan myndigheter och sjukvårdspersonal slira lite/mycket på sanningen. Själv har jag träffat två blåljugande psykologer, två läkare som ljög de med, samt några till som skyddade sina kollegor på patientens bekostnad.
Birgit! Dags att vakna.

Staffan
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Z zada11 skrev:
Det minskar anmärkningsvärt snabbt på IVA-inlagda. Just nu bara 97 st. Totalt i landet.

Fortsätter det neråt i samma takt, så är det tomt på covid-IVA om någon vecka.

Jag har så oerhört svårt att se vad som skulle vara orsaken till detta, om det inte är en ganska utbredd immunitet.

Framförallt i ett läge där alla upplevs ha slappnat av, och inte följer restriktionerna lika hårt.

Ge det några veckor till, så tror ja de flesta restriktioner släpps.
Kan inte heller se någon direkt annan förklaring men immuniteten brode ju då vara stakt kopplat till några regioner som tex Stockholm.

Det skulle då också betyda att det kan blossa upp igen i andra städer lite senare. Som i Gällivare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Z zada11 skrev:
Det minskar anmärkningsvärt snabbt på IVA-inlagda. Just nu bara 97 st. Totalt i landet.

Fortsätter det neråt i samma takt, så är det tomt på covid-IVA om någon vecka.

Jag har så oerhört svårt att se vad som skulle vara orsaken till detta, om det inte är en ganska utbredd immunitet.

Framförallt i ett läge där alla upplevs ha slappnat av, och inte följer restriktionerna lika hårt.

Ge det några veckor till, så tror ja de flesta restriktioner släpps.
Jag tror inte att restriktionerna släpps. De som inte haft Covid är till stor del de som har följt restriktionerna. Det innebär att om man lättar restriktionerna så får smittan en ny utbredning. Notera också att de stora riskområdena (för de som följer restriktionerna) vi hade kvar var arbetsplatser, kollektivtrafik och skola. Dessa har mycket mindre belastning just nu.

Jag tror att smittan börjar spridas i mitten av augusti när skolloven är över och arbetsplatserna också börjar driva kollektivtrafik. Många arbetsplatser tänker sig att gå tillbaka till kontoren i augusti/september (inte min dock) vilket kommer att tvinga ut folk i riskfyllda möten även med bibehållna restriktioner. Gymnasielever har ju visat sig smitta varandra rätt bra, de kommer också att gå tillbaka till skolan i auguisti.

Nej, det blir inga lättade restriktioner.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Gör dig inte dummare än du är.
Det kan vara generaldirektören som fattar beslutet.

Jag gissar att det inte någon enskilda tjänsteman som fattar beslutet. Just för att är frågan är komplex och stor.
Du kommer inte hitta lnågon enstaka tjänstemän som du kan halshugga
Jag räknar generaldirektören som en tjänsteman på myndigehten och är det han som skiver under så är det han som står ansvarig för beslutet. Det är känt sedan tidigare i tråden att just GD har skrivit under beslut rörande corona.
Men i en beslutsprocess har man också "föredragande" Fördragande kan tex Tegnell vara i ett beslut som fattas av GD.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag räknar generaldirektören som en tjänsteman på myndigehten och är det han som skiver under så är det han som står ansvarig för beslutet. Det är känt sedan tidigare i tråden att just GD har skrivit under beslut rörande corona.
Men i en beslutsprocess har man också "föredragande" Fördragande kan tex Tegnell vara i ett beslut som fattas av GD.
Alltså, kan du berätta varför ni hakat upp er på "beslut" i myndigheter?
Även om beslutsordningar, delegationer och föredragande är viktigt, och såklart har direkt påverkan på enskilda människor i form av sjukpenning, anställningsstöd, skatt etc så kan jag inte se vad syftet med diskussionen är här?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Alltså, kan du berätta varför ni hakat upp er på "beslut" i myndigheter?
Även om beslutsordningar, delegationer och föredragande är viktigt, och såklart har direkt påverkan på enskilda människor i form av sjukpenning, anställningsstöd, skatt etc så kan jag inte se vad syftet med diskussionen är här?

Inte jag heller. Tror det var Byggdjuret som lyfte in frågan i tråden men då med en felaktig beskrivning av hur det fungerar.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det stämmer inte. Tre veckor efter en bra lock down är den en ansenlig påverkan på dödligheten. Ser man inte den påverkan så är det inte en bra lock down. Observera det betyder inte att dödligehten inte kan öka under tre veckor men den ökar tydligt mindre än annars.

Det är möjligt att maximum inträffar något senare tex 4 veckor beroende på tex smittspridning inom familjer.
Då får du visa mig statistik på att en bra lock-down ansenligt påverkar dödligheten de närmaste tre veckorna efter införandet. Det räcker inte med "borde" vara så.

Några riktigt bra nerstängningar finns inte eftersom man inte kan stänga inne äldre och sjuka utan kontakt med andra (som kan vara smittade).

För att Sverige skulle ha haft samma antal avlidna som Danmark, i förhållande till folkmängd, efter 3 veckor (peaken) så behövde antalet avlidna i Sverige mer än halveras så vitt jag kan se. För att det ska gå med samma typ av nerstängning som Danmark betyder det väl att de allra flesta behöver avlida ung. en vecka efter smittotillfället om jag inte tänker fel. Ännu fortare om det ska jämföras med Norge/Finland.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag räknar generaldirektören som en tjänsteman på myndigehten och är det han som skiver under så är det han som står ansvarig för beslutet. Det är känt sedan tidigare i tråden att just GD har skrivit under beslut rörande corona.
Men i en beslutsprocess har man också "föredragande" Fördragande kan tex Tegnell vara i ett beslut som fattas av GD.
Om du ska ha egna regler då blir det svårt att diskutera.
Men gd räknas inte som tjänsteman.
Du kommer inte hitta någon att halshugga
 
BirgitS
Z zada11 skrev:
Det minskar anmärkningsvärt snabbt på IVA-inlagda. Just nu bara 97 st. Totalt i landet.

Fortsätter det neråt i samma takt, så är det tomt på covid-IVA om någon vecka.

Jag har så oerhört svårt att se vad som skulle vara orsaken till detta, om det inte är en ganska utbredd immunitet.

Framförallt i ett läge där alla upplevs ha slappnat av, och inte följer restriktionerna lika hårt.

Ge det några veckor till, så tror ja de flesta restriktioner släpps.
Glöm inte att influensa och förkylningar också minskar på somrarna men återkommer fort under hösten med ändrat beteende, inomhus i stället för utomhus, ändrat kontaktmönster mm.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då får du visa mig statistik på att en bra lock-down ansenligt påverkar dödligheten de närmaste tre veckorna efter införandet. Det räcker inte med "borde" vara så.

Det går inte att visa med statistik av förklarliga skäl. Men det behövs inte heller. I en bra lockdown minskar smittspridningen dramatisk så snart den införs. Och som konsekvens av detta avlider färre personer en tid senare. Tiden är beroende av sjukdomens förlopp.

Det kan inte bli någon annan konsekvens. Hur skulle det kunna bli det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.