Sedan tråden startades för över 10 år sen så har det hänt lite grejer i poolvärlden... är det fortfarande lika ”jobbigt” med att sköta en pool? Är kostnaderna högre idag än 2009-10?

Funderar på en plåtpool från Miamipool...
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Det som möjligen hänt på den svenska marknaden är att system för autodosering av kemikalier har blivit mer tillgängliga i flera olika varianter. På det hela taget är det nog lika jobbigt eller enkelt att sköta en pool som det alltid varit.
 
  • Gilla
Xerxes24
  • Laddar…
L LUDDET skrev:
Om du står i begrepp att bygga en pool. (Med pool menar jag en som är nedgrävd och minst 4x8 m med 1.5 m djup).
Om du inte har mycket god ekonomi. Om du inte har mycket gott om tid och ork. Avstå!

Gillar egentligen inte att vara så negativ men har haft pool av den typen mellan 1978 och 2008.

Fördel med egen pool: Den ligger nära. Bara att hoppa i (om den är ren och uppvärmd).

Nackdelar: Finns garanterat inget dyrare sätt att få sig ett dopp. Kräver mycket arbete med renhållning. Allt skräp som kommer uppifrån och från sidorna vill in i din pool. Gäller även grodor och döda möss.
Du börjar greja med soluppvärmning, ofta fula mattor på något tak. Krånglar och läcker. Din vackra omgivning är inte längre så vacker.

Upptäckte snart att det nog finns en skillnad mellan Florida och Östergötland.

Nöj dig med en sådan där blå badbalja som många har placerat på tomten och kallar "pool".

;)
Jag har haft min soluppvärmning med 15 kvm solfångare i 20 år och det systemet har aldrig läckt. Industrigummit i form av "lakritsremmar" där vattnet rinner i kanaler, ser lika fräscht ut nu som för 20 år sedan.
 
  • Gilla
Xerxes24
  • Laddar…
L LUDDET skrev:
Om du står i begrepp att bygga en pool. (Med pool menar jag en som är nedgrävd och minst 4x8 m med 1.5 m djup).
Om du inte har mycket god ekonomi. Om du inte har mycket gott om tid och ork. Avstå!

Gillar egentligen inte att vara så negativ men har haft pool av den typen mellan 1978 och 2008.

Fördel med egen pool: Den ligger nära. Bara att hoppa i (om den är ren och uppvärmd).

Nackdelar: Finns garanterat inget dyrare sätt att få sig ett dopp. Kräver mycket arbete med renhållning. Allt skräp som kommer uppifrån och från sidorna vill in i din pool. Gäller även grodor och döda möss.
Du börjar greja med soluppvärmning, ofta fula mattor på något tak. Krånglar och läcker. Din vackra omgivning är inte längre så vacker.

Upptäckte snart att det nog finns en skillnad mellan Florida och Östergötland.

Nöj dig med en sådan där blå badbalja som många har placerat på tomten och kallar "pool".

;)
Bor i Boden Norrbotten införskaffade förra sommaren en ovanmarks pool på
5,50 X 3,70 X 1,20 och vi har cirkus 28-30 grader just nu utan värmare och är så glad att vi köpte den är dessutom lagom storlek
 
  • Wow
Harrison
  • Laddar…
L LUDDET skrev:
Om du står i begrepp att bygga en pool. (Med pool menar jag en som är nedgrävd och minst 4x8 m med 1.5 m djup).
Om du inte har mycket god ekonomi. Om du inte har mycket gott om tid och ork. Avstå!

Gillar egentligen inte att vara så negativ men har haft pool av den typen mellan 1978 och 2008.

Fördel med egen pool: Den ligger nära. Bara att hoppa i (om den är ren och uppvärmd).

Nackdelar: Finns garanterat inget dyrare sätt att få sig ett dopp. Kräver mycket arbete med renhållning. Allt skräp som kommer uppifrån och från sidorna vill in i din pool. Gäller även grodor och döda möss.
Du börjar greja med soluppvärmning, ofta fula mattor på något tak. Krånglar och läcker. Din vackra omgivning är inte längre så vacker.

Upptäckte snart att det nog finns en skillnad mellan Florida och Östergötland.

Nöj dig med en sådan där blå badbalja som många har placerat på tomten och kallar "pool".

;)
Jag tycker att det är helt underbart att plaska i poolen en hel dag, ända fram till solnedgången, i varmt vatten nära 30 C. Gärna med lite fin bakgrundsmusik. Jag fick min pool som gåva från mina föräldrar (+en bastu), så jag försöker njuta så mycket som möjligt av den och jag badar ofta 10 timmar om dan i den.

Jag går upp ibland och äter, dricker och går på muggen. Eller så frågar jag min kompis som bor i gäststugan, om jag kan få en smörgås serverad på poolkanten och kanske ett glas jos till den.
 
  • Gilla
Xerxes24
  • Laddar…
Nimajneb Nimajneb skrev:
Sista semesterveckan, ungarna har just gått upp till sina rum, solen gick ner för en timme sedan, lätt brus från havet, fåglar som flyger ut över havet under kvällshimlen.
Fixat o donat hela dan, sitter med ett glas vin och tittar över den upplysta poolen.
Håret droppar fortfarande efter den 20min långa badstunden i det 29gradiga vattnet.

Öppnar laptopen o slår upp ByggaHus forumet och läser om att pool är skit o man tröttnar efter nyhetens behag.:D

Uppenbarligen har dessa stackare aldrig upplevt det jag upplever just NU.

Skål på er alla poolare

ps.. jag fick lägga 30sek på att dra över solfolien för natten....jobbigt phuuu
det finns elmotor med fjärrkontroll till pooltaket.....
 
Ett bra Isolerat tak gör hela skillnaden. Och då helst ett högt tak som man kan ha stängt när man badar.
1: ingen löv eller skäp i poolen, minskar behovet av att rensa betydlgit.
2: Mindre UV strålning som bryter ner Kloret, minskar klorbehovet betydlgit. När jag räkna på det minskade det till 1/4. Gick från att vara en betydande kostnad till att vara försummbart.
3: Mellan 5 och 10 grader varmare i vattnet, beroende på hur bra taket är.
4: Förlänger bad sesongen med 2 månader i vardera riktning
5: Förvandlar polen från något för att svalka en varm sommardag till att vara rolig att bada i en regnig mulen kväll.
6: Om man har poolen uppvärmd, säg med värmepump så minskas energin från att vara märkbar till försummbar.
 
  • Gilla
claesborjesson och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Pool är väl lite som bastu var förr, alla skulle ha en, men ingen använder dem.
Grannen hade en rejäl pool när vi flyttade till området, och pratade som många här i tråden väldigt positivt om den och hur trevligt det är med pool. Efter ca 10 år lade de ner den och grävde igen den. För kort säsong och tog för mycket tid och kostnad... så TS ”LUDDET:s” ursprungliga inlägg har en poäng.
Jag har aldrig skaffat pool, funderade igenom det när jag byggde hus för några år sedan. Det blev varken pool eller bastu, och det känns 100% rätt.
Och det handlar absolut INTE om någon avundsjuka. Känns tydligt att man inte behöver fler saker att pyssla om. Att ta sig ett dopp kan man göra ändå.
 
Nissens Nissens skrev:
Pool är väl lite som bastu var förr, alla skulle ha en, men ingen använder dem.
Det är din slutsats baserat på en stycken grannar som inte använder sin pool? Jag känner många med pool och alla använder den.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Det är din slutsats baserat på en stycken grannar som inte använder sin pool? Jag känner många med pool och alla använder den.
Nja, det var bara ett exempel. Ts och fler i tråden och många andra människor känner likadant. De enda som känner att de behöver övertyga omgivningen att det är så fantastiskt bra med pool är de som investerat i en.
Finns liknande beteenden inom andra områden. Träbåtsägare försöker tex alltid övertyga alla om att det inte är mer jobb med träbåtar än plastbåtar, ändå ser man höst och vår hur de sliter 2-3 ggr så mycket som andra båtägare. Samma sak med pooler. Alla vet att säsongen är ytterst begränsad i Sverige för en utomhuspool, att det är merjobb, att det kostar pengar och tid extra i drift och underhåll. Man behöver inte ens vara normalbegåvad för att begripa det.
 
Vem försöker övertyga vem? Jag bryr mig inte ett skit om du har pool eller inte. Vill du ha en antar jag att du skaffar en, det behöver du inte min hjälp med.

Jag gjorde bara en invändning mot ett uppenbart icke faktagrundat påstående från din sida som du försökte göra till en sanning.

Hur menar du att säsongen är ytterst begränsad? De de flesta har poolen igång 5-6månader om året. Är det ytterst begränsat?

Att det är mer jobb, kostar mer pengar och tid i drift än att inte ha någon pool alls måste vara en självklarhet? Eller vad var poängen här? Jämfört med vad jag får för pengarna tycker jag det är billigt med pool.

Om du inte tycker det är värt det, skaffa inte pool.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nissens
Vet inte om du läst vad denna tråden handlar om. Men jag håller med ts och de andra som stöder hens åsikt i tråden. Att många skulle använda sin utomhuspool 6 månader om året förekommer säkert, men är oerhört ovanligt.
Så, din ”sanning” är inte värd mer än någon annans. Jag delade med mig av min åsikt som är enligt mig välgrundad. Du har rätt att ha din åsikt, men räkna inte med att alla håller med dig.
 
Du har naturligtvis rätt! Nu ska jag vara tyst och ge utrymme för dig och andra som inte har pool som kan berätta för oss andra hur dyrt, krångligt och hur lite man använder poolen ni inte har.....
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jag spenderar ca. 1 timme i medeltal på underhåll av poolen i veckan och det är främst dammsugning och Ph kontroll.
Vi spenderar många timmar i veckan i och runt poolen och kan umgås hela familjen istället för att döttrarna sitter med varsin telefon i handen.

Alla har sin syn men någon som inte har (eller har haft en pool) ska kanske hålla tillbaka sina (gravt felaktiga) åsikter....
 
Vi skickar i dammsugarroboten ibland, lägger i klorpuck och backspolar filtret. Toppar upp vattennivån, men inte mer än så. Nu kan man kanske hävda att vi missköter poolen, men den ser fräsch ut och vattnet brukar vara ok ifall vi bryr oss om att kontrollmäta. Har man bra klorpuckar så sköter sig kemin. Max tio minuter i veckan effektiv tid. Badas mycket när det är sol och varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.