A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag har aldrig lodat. Ställt ner det på känsla och det har inte hamnat helt rakt. Viktiga är ju att det inte blir en jättebanan så man inte får ner kiespump.
Tycker det ser bra ut för ögat.

Okej jag skrapar lite till imorgon sen kör jag, ja de e inte helt galet :)

men hålet är rätt stort, kan jag fylla igen allt runt om när jag jag nått mitt djup om flödet är bra?

sen glömmer jag alltid om foderöret ska dras upp eller ej när man är klar?
 
Ja du kan fylla på med materialet sen.
Foderöret kan du göra som du vill med. Jag har låtit mina ligga kvar. Dock så ska du egentligen skicka ner material mellan foder och brunnsrör om du har foder ner till vatten. För att det inte ska vara helt öppet för ytvatten.
Jag har inte foderöret helt ner i vattnet så de kollapsar av sig själv.
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja du kan fylla på med materialet sen.
Foderöret kan du göra som du vill med. Jag har låtit mina ligga kvar. Dock så ska du egentligen skicka ner material mellan foder och brunnsrör om du har foder ner till vatten. För att det inte ska vara helt öppet för ytvatten.
Jag har inte foderöret helt ner i vattnet så de kollapsar av sig själv.

Aha nu e ju mitt foderrör ända ner till precis där grundvattnet börjar synas börjar synas.

men känns som det mest är i vägen nu, väggarna är rätt stabila.

Är inte riktigt med vad du menar med fylla emellan för det ej ska va öppet till ytvattnet?
 
@TotalControl
jag har fått 2 offerter, den ena baserad på 40m den andra löpande.
de är rätt lika, ca 1000kr per meter för borrade och foderrör, skulle jag borra 11m så blir det inte så dyrt...
Sen tillkommer rostfri sil dock ...
jag ser det så här, om man gör det själv och det går bra så är det kul men kommer man på en sten så är det värt att borra.
min semester är redan fullbokad med bygga trall, pool och ovanvåning :giggle:
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
A
M masseman33 skrev:
@TotalControl
jag har fått 2 offerter, den ena baserad på 40m den andra löpande.
de är rätt lika, ca 1000kr per meter för borrade och foderrör, skulle jag borra 11m så blir det inte så dyrt...
Sen tillkommer rostfri sil dock ...
jag ser det så här, om man gör det själv och det går bra så är det kul men kommer man på en sten så är det värt att borra.
min semester är redan fullbokad med bygga trall, pool och ovanvåning :giggle:
M masseman33 skrev:
@TotalControl
jag har fått 2 offerter, den ena baserad på 40m den andra löpande.
de är rätt lika, ca 1000kr per meter för borrade och foderrör, skulle jag borra 11m så blir det inte så dyrt...
Sen tillkommer rostfri sil dock ...
jag ser det så här, om man gör det själv och det går bra så är det kul men kommer man på en sten så är det värt att borra.
min semester är redan fullbokad med bygga trall, pool och ovanvåning :giggle:

Vad är de för företag som sysslar med sånt?
 
Vanliga brunnsborr företag, kommunerna har massor med filterbrunnar över hela landet där de mäter nivån på grundvattnet.
om du på kollar på sgu.se under "Grundvattennivåer, tidsserier" så hittar du dem och kan klicka på visa graf för att se nivån i brunnen under en tid
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Nere första halvmetern under grundvattnet och såhär ser fraktionerna ut, känns som lite grövre än nere vid mitt pumprum även om de fortfarande e väldigt fint
 
  • En närbild av våt sand och grus i gråa och vita nyanser som syns under en vattenyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Tycker det ser bra ut. Var liknade det jag hade i brunn 3 som var finare än nr 1 och 2. Den gav också 12m3/h utan att hosta. Var den fraktionen jag dock lyckade fylla 2 meter av brunnsröret med.

Är det snart dags för lerlagret?
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Tycker det ser bra ut. Var liknade det jag hade i brunn 3 som var finare än nr 1 och 2. Den gav också 12m3/h utan att hosta. Var den fraktionen jag dock lyckade fylla 2 meter av brunnsröret med.

Är det snart dags för lerlagret?

Började på 4,5 ju är nere på 5,8 nu, ett par andra skillnader är vattnet jag häller av från kiesepumpen är lika fint som kranvatten, i förra brunnen var det helt brunt.

En annan grej jag lägger märke till är att när jag släpper ner kiesepumpen låter det som den släpps ner i en badbasäng. Hade inte det ljudet sist.


Nu de sista tagen sjunker röret ett par decimeter för varje pumpning knappt med någrs vikter alls.

kiesepumpen fylls betydligt mer och lättare här än i förra hålet med

vet ej om det beror på TNA gängan.

inget lerlager än... är det tvunget det är lerlager här bara för de va lerlager 50meter längre ner på tomten?


Pausar nu 10 min sen ge mig på det igen
 
  • Gilla
upa och 4 till
  • Laddar…
Jag köpte ju ingen plunscher eller kiesepump, ville först se om jag kunde ta mig igenom leran. När har man den ena respektive den andra? Där är ju lite prisskillnader på dem. Beror det på hur marken ser ut?
 
jag hade en fundering på priset på vatten..
jag har sett någon som skrev att de betalade 15kr/m2
jag hade en diskussion med vatten leverantören och det visade sig att jag betalar 10kr/m2
det jag inte visste var att de tar 20kr/m2 i avlopps avgift
de mäter hur mycket vatten jag gör av med men inte hur mycket jag skickar ut i avloppet
så jag frågade hur de visste hur mycket de skulle debitera mig i avlopps avgift
de svarade att de baserar det på min förbrukning!!!!
då frågade jag om jag betalar avlopps avgift när jag vattnar gräsmattan och de sa JA!!!!!!!!!
då blev jag irriterad och kallade det lurendrejeri och de kontrade med att jag vattnade gräsmattan med livsmedel.....
så kolla era vatten räkningar, jag betalar 30kr/m2
:mad::mad::poop::poop::devilish::devilish:
 
@Shirack

Låter lovande tycker jag!

Ja det kan diffa rejält på tomten. Brunn 3 hade ju som sagt lera första 3 metrarna sen kom finare sand. Och de är inte många metrar från brunn 2 som hade perfekt fraktion ner till berg.

Beror nog inte på TNA röret. Du har helt enkelt bättre fraktion och mer vatten kanske. För ju mer vatten ju mer vacum med kiespumpen.

@Rena

Plunscher är mer allround funkar att slå ner i lerig sörja. Kiespumpen är bättre i sand.
 
  • Gilla
Rena och 2 till
  • Laddar…
@Shirack verkar ju som du fått de förutsättningarna i marken som behövs. Låter som du är i hamn innan det är middag vid 18.00 med champagne. Hur mycket filtrerrör och brunnsrör har du ?
 
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
M masseman33 skrev:
jag hade en fundering på priset på vatten..
jag har sett någon som skrev att de betalade 15kr/m2
jag hade en diskussion med vatten leverantören och det visade sig att jag betalar 10kr/m2
det jag inte visste var att de tar 20kr/m2 i avlopps avgift
de mäter hur mycket vatten jag gör av med men inte hur mycket jag skickar ut i avloppet
så jag frågade hur de visste hur mycket de skulle debitera mig i avlopps avgift
de svarade att de baserar det på min förbrukning!!!!
då frågade jag om jag betalar avlopps avgift när jag vattnar gräsmattan och de sa JA!!!!!!!!!
då blev jag irriterad och kallade det lurendrejeri och de kontrade med att jag vattnade gräsmattan med livsmedel.....
så kolla era vatten räkningar, jag betalar 30kr/m2
:mad::mad::poop::poop::devilish::devilish:
Ja visst är det så med avloppsavgifter.
I USA kan man låta få installerad en egen mätare för irrigation just för det. Men det går inte i DDR Sverige.

Du borde kontrat att du även spolar ner din skit med livsmedel. Vad är det för skillnad?
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 2 till
  • Laddar…
ingen men det gör det ännu mer intressant med eget vatten :rofl:
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.