Hej!
Dags för min första post här på forumet. Jag önskar svar på om om min tänkta konstruktion ens är möjlig och i sådana fall ungefär hur hög en stål- respektive limträbalk (RÖD i bild) måste vara för att kunna bära övervåningens främre yttervägg. Det är 2,7m i tak på nedervåningen, så det finns hyfsat gott om plats att bygga nedåt, även om större delen av balken bör gå att gömma i bjälklaget.

Min förhoppning är att kunna ställa övervåningens takstolsbenen mot en limträbalk (BLÅ i bild). Limträbalken ligger på bärande väggar som går genom båda våningsplanen, så den behöver inte tas med i beräkningen. Eventuellt behöver jag dock avlasta de ganska långa takstolsbenen på ytterliggare en limträbalk som isf behöver stå på balken (RÖD) i fråga.

Tacksam för alla tankar och förslag!
 
  • 3D-rendering av ett modernt tvåvåningshus med märkta balkar för byggkonstruktionsdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av hus i skissform med måttangivelser och en röd markerad balk som ska bära en yttervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett förslag på en gravt men rimligt överdimensionerad stålbalk duger.
 
Det är en ganska komplicerad byggnad du planerar. En tumregel är att ju mer invecklad ur funktionssynpunkt en byggnad är desto enklare måste dess stomsystem vara. I dina kläder skulle jag nog gå tillbka till ritbordet och fundera ett varv till. Om den röda balken bara behövs för att skapa utrymme för köket, så anser jag att du har tänkt fel när det gäller planlösningen.

Om man utgår från din bild så bör pelarna som den blå nockbalken vilar på kunna gå hela vägen ner till grunden utan att stöta på en annan balk på vägen. Takbalkarna som ska vila på den blå balken behöver antagligen också vara av limträ.
 
  • Gilla
Autodidak1 och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är en ganska komplicerad byggnad du planerar. En tumregel är att ju mer invecklad ur funktionssynpunkt en byggnad är desto enklare måste dess stomsystem vara. I dina kläder skulle jag nog gå tillbka till ritbordet och fundera ett varv till. Om den röda balken bara behövs för att skapa utrymme för köket, så anser jag att du har tänkt fel när det gäller planlösningen.

Om man utgår från din bild så bör pelarna som den blå nockbalken vilar på kunna gå hela vägen ner till grunden utan att stöta på en annan balk på vägen. Takbalkarna som ska vila på den blå balken behöver antagligen också vara av limträ.
Tack för svaret. Den blå balken står på bärande vägg hela vägen ner. Menar du att jag bör undvika att ha en balk mellan de bärande väggsektionerna på över och undervåningen? Varför isf?

Jag vet att jag gjort en rätt knepig konstruktion, men jag har fastnat för lösningen då jag vill ha både ryggås i nedre plan och en övervåning, samtidigt som jag inte vill sätta onödiga väggar eller stolpar mellan kök och matplats.

Inte lätt att vara åpen och vilja ha allt :)
 
Du ska inte klämma in en balk mellan två väggsektioner som står ovanpå varandra. Jag tror fortfarande att du kan undvika den röda balken om du jobbar igenom planlösningen. För att uppnå något bra måste du "kill your darlings".
 
  • Gilla
braxen80
  • Laddar…
B braxen80 skrev:
Tack för svaret. Den blå balken står på bärande vägg hela vägen ner. Menar du att jag bör undvika att ha en balk mellan de bärande väggsektionerna på över och undervåningen? Varför isf?

Jag vet att jag gjort en rätt knepig konstruktion, men jag har fastnat för lösningen då jag vill ha både ryggås i nedre plan och en övervåning, samtidigt som jag inte vill sätta onödiga väggar eller stolpar mellan kök och matplats.

Inte lätt att vara åpen och vilja ha allt :)
Mitt tips är att alltid tänka på konstruktionen redan då du skissar på ditt hus. På det sättet slipper du krångliga konstruktioner, inte så smidigt att bygga som du ritat.

Som @justusandersson säger är det läge att "kill your darlings"
 
Har du kollat på bärande stomme i stål? Normalt bygger man industrier så, men det funkar också på en villa.
När huset är uppbyggt syns inget stål.

En brun stålstomme som utgör grunden för ett hus, under konstruktion på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
braxen80
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Har du kollat på bärande stomme i stål? Normalt bygger man industrier så, men det funkar också på en villa.
När huset är uppbyggt syns inget stål.

[bild]
A Autodidak1 skrev:
Mitt tips är att alltid tänka på konstruktionen redan då du skissar på ditt hus. På det sättet slipper du krångliga konstruktioner, inte så smidigt att bygga som du ritat.

Som @justusandersson säger är det läge att "kill your darlings"
Jodå, konstruktionstänket har varit med från start. Konstruktionen är ju görbar, men kan givetvis upplevas som onödigt krånglig. Jag har slängt idén ett par gångr men faller tillbaka på att planlösningen är snudd på perfekt för vårt behov och våra önskemål. Så innan jag slänger idén helt vill jag se om inte någon är av åsikten "Det är la inga problem, kör bara" :)

Vad är det största problemet med att ställa ytterväggen på en stål- eller limträbalä?
 
L Leif i Skåne skrev:
Har du kollat på bärande stomme i stål? Normalt bygger man industrier så, men det funkar också på en villa.
När huset är uppbyggt syns inget stål.

[bild]
Lyckades citera lite galet. Svaret är nej. Skulle föredra att kunna bygga så mycket som möjligt själv och stål är inget jag behärskar. Men jag ska kika på det.
 
Självklart är allt genomförbart men det har ett pris. Som nämnts är en renodlad och genomtänkt stomme a och o när man ska göra lite annorlunda byggnader. Kan du inte lägga upp lite planer också så vi kan spåna lite på stommen?
 
  • Gilla
braxen80
  • Laddar…
B braxen80 skrev:
Jodå, konstruktionstänket har varit med från start. Konstruktionen är ju görbar, men kan givetvis upplevas som onödigt krånglig. Jag har slängt idén ett par gångr men faller tillbaka på att planlösningen är snudd på perfekt för vårt behov och våra önskemål. Så innan jag slänger idén helt vill jag se om inte någon är av åsikten "Det är la inga problem, kör bara" :)

Vad är det största problemet med att ställa ytterväggen på en stål- eller limträbalä?
Allt går att lösa, men du behöver ta hjälp med dimensionering av någon kunnig. Och då behöver du ta fram en konstruktionsritningar (eller ett bra underlag för dessa) för att kunna räkna på det bättre. Finns inga tekniska hinder att göra som du vill.

Själv föredrar jag att lösa problemen enkelt och undviker krångliga lösningar. Ofta finns fler perfekta planlösningar är en, jag har en duktigt kompis som jag brukar ta hjälp av då jag kör fast (eller bara bolla idéer). Han löste en gordisk knut i huset vi bor i idag :D(y)
 
  • Gilla
braxen80
  • Laddar…
Norr är bildernas vänstra kant.

Undervåningen har i nordöstläge ett föräldrasovrum med toalett och garderobsdel. I västläge med havsutsikten finns matsalsbordet och i sydvästra hörnen finns plats för en soffgrupp och en altandörr till den överbyggda uteplatsen. Teverummet ligger i nordvästra delen. Köket hamnar mitt i huset och under den nämnda balken (RÖD).

Eftersom vi har stall och hästar/får vill vi ha en entré direkt till tvättstugan/grovköket.

Övervåningen har plats för två barnrum, garderob, toalett samt en umgängesyta.
 
  • Ritning av enplanshus med markerad balk i rött, matsalsbord i väst, soffgrupp i sydväst och bil utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planskiss av ett hus med föräldrasovrum, toalett, matsalsplats, soffgrupp, altandörr och central köksposition.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-design av husplan med markerad röd balk, matsalsbord västerut, soffgrupp sydväst och en bil utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är ett intressant hus med många tekniska utmaningar. Med nuvarande planlösning lirar inte riktigt bottenvåningen med övervåningen. T.ex. behöver trapphålet bärning på övervåningen, så det kommer krävas många balkar i bjälklaget om man inte vill ha pelare på våningen under.
 
B bossespecial skrev:
Det är ett intressant hus med många tekniska utmaningar. Med nuvarande planlösning lirar inte riktigt bottenvåningen med övervåningen. T.ex. behöver trapphålet bärning på övervåningen, så det kommer krävas många balkar i bjälklaget om man inte vill ha pelare på våningen under.
Jo medveten om det, men har en fungerande lösning, om än något knepigare än ett traditionellt bjälklag.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
B braxen80 skrev:
Jo medveten om det, men har en fungerande lösning, om än något knepigare än ett traditionellt bjälklag.
Spontant tycker jag du krånglat till det i onödan. Tror du skulle kunnat få ut lika bra planlösning på annat sätt.

Men ditt största problem är det "röda balken" och dess upplagspunkter. Men det finns gott om plats att fälla in limträbalk som går upp i väggen ovanför för att lösa det. Tror inte det behöver bli speciellt dyrt heller, bara lite krångligt.
 
  • Gilla
braxen80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.