Hej,

Vi ska lägga golvvärme i källaren och valet är vattenburet System från LK. 30 mm tjock cellplast och 20 mm Slang. Enligt aterforsaljaren kan man lägga Klinkern direkt pa cellplasten. Men jag ar liter. Skeptisk. Någon som har erfarenhet? Jag vet det finns en annan dyrare variant av cellplast dar man kan gora det Men det Ska tydligen fungera med den tjockare oxo.?

Buggaren
 
Det tror jag inte går så jättebra. Då måste cellplasten vara rejält stum. Cellplast rör ju sig lite, i springor och så. Lägger man klinker på det med hård fog så lär ju i alla fall fogarna spricka.
Men visst en tillräckligt hård cellplast med väldigt tättslutande fogar så går det nog.

Sökte precis på ämnet och hittade ett gammalt inlägg. Tror du får bra svar här:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/141099-lagga-klinker-pa-s80-cellplast.html
 
Om man läser på LK's websidor så är EPS16 AL-klädd, spårfräst EPS som är gjord för att limmas direkt på betong och limma klinker direkt på. Det bygger då ca 26 mm. Man kan även ha ett lager flytspackel mellan eps och klinkers om man önskar falluppbyggnad. För deras EPS30 så nämns inte direktlimning av klinker, bara flytande golv....
Så lusläs gärna själv om detta http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/, eller så har återförsäljaren rätt.
Det kan ju vara så att 16 mm är tillräckligt styvt, men inte 30.
 
tack för svar. Jag har kollat vidare och kommit fram till att jag behöver ca 4m3 flytspackel om jag kör på 30 mm varianten...sk atydligen vara minst 30 mm och jag har ganska stor yta. Så förutom kostnad för flytspackel så tillkommer all kostnad med att lägga den...någon som vet vad det går lös på?

Om jag väljer 16 mm varianten från LK kostar den ca 20 000 kronor mer för mina 120 m2 men det är det nog värt? 4 m3 flytspackel + läggning av detsamma lär ju kosta en del?

Buggaren
 
Hej,

Om man Ska lägga 16 mm cellplast Hur jamnt maste underlaget vara for att limma cellplasten?

Buggaren
 
Hej, jag hade tur i o m att hela källaren förutom "gillestugan" faktiskt hade isolering i plattan. Dock endast 5 cm, men m h t att huset är från 1974 är det ok. Jag lade 10 cm i gillestugan och gjöt upp i nivå med resten, till total yta ca 150 m2. Jag lade därefter LK lågbyggande i sättfog direkt på cementen. Vi har fördelat slingorna på två fördelarskåp. Totalt sett har vi på 5 personer en årlig elförbrukning på ca 19 000 kwh med ca 300 m2 uppvärmd yta. Källarplan, som delvis är sutteräng, känns varm på vintern o sval på sommaren och har ett väldigt bra klimat. Vi är mycket nöjda efter totalt sett ca 8 år med lösningen.
 
  • Gilla
tmarkr
  • Laddar…
S sepani skrev:
Hej, jag hade tur i o m att hela källaren förutom "gillestugan" faktiskt hade isolering i plattan. Dock endast 5 cm, men m h t att huset är från 1974 är det ok. Jag lade 10 cm i gillestugan och gjöt upp i nivå med resten, till total yta ca 150 m2. Jag lade därefter LK lågbyggande i sättfog direkt på cementen. Vi har fördelat slingorna på två fördelarskåp. Totalt sett har vi på 5 personer en årlig elförbrukning på ca 19 000 kwh med ca 300 m2 uppvärmd yta. Källarplan, som delvis är sutteräng, känns varm på vintern o sval på sommaren och har ett väldigt bra klimat. Vi är mycket nöjda efter totalt sett ca 8 år med lösningen.
Tack för svaret. Så mycket isolering ha vi inte plats för, men skillnaden med 30 och 100mm isolering är inte så mycket om man kör betong & klinkers om jag har fattat LKs dokumentation rätt.
Jag antar att ni kör bergvärme?
 
T tmarkr skrev:
Tack för svaret. Så mycket isolering ha vi inte plats för, men skillnaden med 30 och 100mm isolering är inte så mycket om man kör betong & klinkers om jag har fattat LKs dokumentation rätt.
Jag antar att ni kör bergvärme?
Vi kör luft/vatten vp
 
  • Gilla
tmarkr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.