L Leif i Skåne skrev:
Vad lade ni för golv?
Lägger man ett tätt golv som t.ex. Tarkettplastmatta så har man hussvampen som ett blev på posten.
Menar du att grunden torkar genom golvet? Det låter som en riktigt galen teori.
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du att grunden torkar genom golvet? Det låter som en riktigt galen teori.
Ja.
I mitt föräldrar hem, byggt på 18- hundra talet med torparegrund lades det in först masonit och sedan en tarkettmatta i ett rum.
Några år senare trillade min mor genom golvet när hon putsade fönstret.
Jag var själv med och rev ut svampangreppet! Mycelet hade krupit precis under plastskiktet och någon 1/2 meter efter var masoniten uppäten ytterligare 1meter bort var 30 mm golvbräder så man kunde krama sönder med händerna! Golvbjälkar 8x8” var som tvättsvamp, man kunde pressa vatten ur dom med händerna! Tittade man in under huset så hängde det store vita svampar uppochnervänd ner mot marken. Angreppet hade börjat i hörnan på huset där takrännan slutade.
Hela golvet fick rivas upp även väggar var angripna 1/2 meter upp så 1 meter fick rivas, tillfälliga stämpar fick bära hörnan på huset då även syll och hörnstolpe fick bytas.

Samma sak hände några år senare i en 7 år gammal sommarstuga, en tät matta lades i ett sovrum och och hussvamp ”åt” upp golvet.
Båda dessa hus saknade plast på marken som annars stoppar markfukt!
Så länge fukten kan torka ut uppåt händer inget med en torparegrund, men stoppas den av ett tät skikt så måste den ventileras bort eller som man gjorde förr, höja tempen i grunden vilket dom gamla vedeldade murstocken i huset fixade!
 
  • Gilla
O.Hult och 1 till
  • Laddar…
Då saknades det även isolering i golvet förutsätter jag.
 
D Daniel 109 skrev:
Då saknades det även isolering i golvet förutsätter jag.
Hur menar du då?
 
D Daniel 109 skrev:
Då saknades det även isolering i golvet förutsätter jag.
I föräldrahemmet var 18-tals isolering torv blandat med kalk.
Men i sommarstugan var det blandat gullfiber och stenull denna var också helt blöt när man rev den.
Hussvamp är evaporativ den suger och bevara fukten i sig så även isoleringen var genomblöt.
 
L Leif i Skåne skrev:
Hussvamp är evaporativ den suger och bevara fukten i sig så även isoleringen var genomblöt.
Den meningen går inte ihop alls. Även det jag tror att du menar är fel.
 
D Daniel 109 skrev:
Den meningen går inte ihop alls. Även det jag tror att du menar är fel.
Så här står det i Wikipedia.
”Skada av den äkta hussvampen är den allvarligaste av alla brunrötesvampar då den kan binda och transportera fukt själv och på så sätt skapa en gynnsam miljö av fukt. Fukt kan komma från till exempel läckande tak, avlopp samt vattenledningar. Även kondens från en kallvattenledning kan vara tillräckligt.”
 
D Daniel 109 skrev:
Wikipedia är inte alltid en särskilt bra källa.
Hussvampen klarar inte en luftfuktighet under 85%. Får man bort fukten dör den.

Det här är en bättre källa.
[länk]
Ja den beskriver ungefär vad som hände i mitt föräldrahem.
Angreppet börja i ett hörn där det var fuktigare än normalt, vissa tider på våren stod grundvattnet ända upp i ytan på marken.
Svampen hade hunnit några meter in under plastmattan.
Det hade varit lika fuktigt varje år dom senaste 100 åren och klarat sig så länge där där bara var ett enkelt brädgolv som snabbt torkade upp så relativa fuktigheten kom under dina nämnda 85%.
 
Har också varit med och revet hussvamp.. den är förödande. Växer som blixten när den väl får rätt miljö att växa sig. Vatten, kalk, temperatur, fuktighet. Husägarna märkte när dom öppna luckan från bostaden till krypgrunden att allt var kakaofärgat. Gick in för att titta och såg att självaste Spindelmannen varit framme. Svampkroppen var runt 40-50cm i diameter. Den växte mot på den murade källarväggen. Och bakom den var det en murad och gjuten veranda fylld med sprängsten som den dragit ut hela sitt svampnät i för att samla vatten. Dom fick ställt in värmefläktar för att dra upp temperaturen rejält så svampen skulle vantrivas och dö. Vi fick riva ner allt och minst en meter från drabbat område där svampen varit i kontakt med sitt nät. Sedan till slut sprutar man alla ytor med Bor, väntar några dagar för att ytterligare göra en sista besprutning. Vi fyllde en 20m3 container. Och några 1.75m3 storsäck.
 
  • Gilla
O.Hult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.