Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då kan vi konstatera att en grävmaskin är mycket säkrare än en häst.

Staffan
Det beror på.

Barn omkring maskiner och stora flyktdjur innebär en risk. Tänk alltså även på barnen utanför den tunga grävmaskinen.

Arbete med djur räknas generellt som en farlig verksamhet enligt Arbetsmiljöverket. Barn ska inte jobba eller vistas bland lösa hästar annat än om det är undervisning med direkt handledning.

Barn på besök i stall om hästarna står i boxar troligen okej om vårdnadshavare godkänner och vuxen finns med.

Och två fel blir inte ett rätt. Det är inte rationellt att förbjuda endast den allra farligaste aktiviteten och tillåta alla andra som är snäppet mindre farliga.

Tänk på att förare av fordon både måste kunna manövrera det egna fordonet med simultankapacitet samt förstå och sköta sin roll i trafiken, typ kunna se och höra ordentligt, uppfatta ljudriktningar, avgöra hastigheter och avstånd, ta andra personers perspektiv, läsa trafikmiljön, uppfatta förstå och hantera risker. Krävande för alla och omöjligt för små barn.
 
R
L larka742 skrev:
Sådana här inlägg .. alltså.
Tack!

Källkritik. Du tar in alla ord som TS säger som definitiv sanning, trots att det uppenbarligen finns hål i resonemanget.
Du missade visst helt min poäng. Från det jag skrev spelar det egentligen ingen roll huruvida just det här fallet är 100 % sant eller inte. Det var ett konstaterande att något som för vissa är så osannolikt att de inte ens tror det är sant, är för andra något som inte är en stor grej eller till och med är lite coolt och häftigt.
 
S SueCia skrev:
Fast problemet är att en fyraåring inte kan greppa allt som krävs för att kunna framföra grävmaskinen säkert oavsett om dom vet att man inte får t.ex köra i backar. Barnet kan få lust att prova något nytt, eller komma åt en knapp eller spak eller något och få panik.

Ska man låta ett barn hantera en stor jävla grävmaskin ska man tamejfan sitta i grävmaskinen själv och låta barnet sitta i knät så att man DIREKT kan avvärja en skada.

Vad gör det ens för nytta om pappa sitter i en stol utanför grävmaskinen och tittar på barnet ifall barnet tappar kontrollen över grävmaskinen, inte direkt så pappan kan stänga av den då....

Jag vidhåller, en förälder som låter barnet köra grävmaskin UTAN att själv sitta i grävmaskinen och övervaka varenda sekund är inte lämplig att vara förälder.

Liknelser med hästar är dessutom nästa ännu värre, hästar kan vara väldigt opålitliga och barn ska absolut inte springa runt benen på en häst. Mitt ex hade haft sin häst i 12 år tror jag det var, rätt vad det var när hon stod och borsta hästen så bet den henne i bröstet så att hela ena bröstet blev lila. En annan tjej jag känner som jobbat i stallet här under flera år blev sparkad i bröstet så att hon bröt revben. Detta av en häst hon jobbat med i många år, sparken skedde när hästen bara skulle gå förbi henne.
Ja det är dina åsikter, men man får ta dem för just det - åsikter baserat på att du/vi inte har hela bilden framför oss.
Som generella åsikter har de valida delar som man kan gå vidare på. Håller med så generellt. Det kan vara så fel som du tar det som. Absolut.

Men min ståndpunkt är att personer som anmäler till soc utan att sätta sig in hela bilden, prata med vederbörande är inte några jag vill ha i min umgängeskrets. Jag tror heller inte att flertalet insatta i soc-världen heller vill det, så vi skulle göra väldigt många barn och familjer en tjänst om det fanns ett nationellt register med sådana anmälningar.

Självklart lite tillspetsat, men visst... jag har data på hur sådant här hanteras så mina ståndpunkter är valida.
 
  • Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Du missade visst helt min poäng. Från det jag skrev spelar det egentligen ingen roll huruvida just det här fallet är 100 % sant eller inte. Det var ett konstaterande att något som för vissa är så osannolikt att de inte ens tror det är sant, är för andra något som inte är en stor grej eller till och med är lite coolt och häftigt.
Ja, faktiskt det missade jag helt. Det var en del saker i början som var börjat till något, men avslutning var enligt de citat jag tog från dig.
Du kanske hade en poäng, men du missade isf att fokusera på vad den var och gav helt andra mer vida distinkta åsikter utöver vad nu din poäng kan ha varit.
 
A arasmus skrev:
Våra grannar är bönder och har en Volvo EC290 som väger kring 30 ton. Den kör deras 4-årige unge runt med helt själv och gräver. Upp för backar, inne i skogen osv. Ingen vuxen finns i närheten. Däremot springer det runt en skock andra ungar på gården. Jag får ont i magen varje gång jag ser det. Vad tycker ni som är lite mer lantliga av er, är detta vanligt bland bönder eller är det läge för en orosanmälan?
Det märkliga är när man går ut på forum lr Facebook istället för att prata med föräldrarna.
Märkliga tider.
 
  • Gilla
Lentomannen och 3 till
  • Laddar…
Tja jag började kör Grävlastare (en 6300 på ca 12 ton) ensam som 3 åring, jag var på mitt första jobb med den själv då jag var 6 år visserligen bara hos grannen men jag var där och körde en dag i alla fall och lyfte bla ut några kantbalkar till den betongplatta han skulle gjuta för att bygga hus på och grävde ned stubbar och sten dom ville bli av med.
Som 12-åring var jag med i en förartävling för grävlastare och slutade trea av fyra. Övriga 3 var alltså vuxna egna företagare med varsin grävlastare som de körde som heltidsjobb.
Idag driver jag istället en grävfirma och har både flera maskiner och flera anställda.

Att en olycka skulle ha inträffat på den tiden man var under 15 år är högst osannolikt med tanke på hur sjukt försiktigt man körde då, Man visste hela tiden att hade man gjort nån miss då så hade man ju riskerat att inte få köra mer och det fanns definitivt ingenting som kunde ha hänt i hela världen som hade varit värre än det.

Jag ser inte problemet alls.

Skicka hellre orosanmälan på varje barn som är fast i stan och aldrig får pröva att göra nånting vettigt innan de fyllt 18 år.
Arbetslösa ungdomar som inte duger till nåt arbete för att de aldrig fått pröva är ett stort samhällsproblem och orsakar mycket mer skador än ungar som får köra maskiner.
Vilka tror ni det är som blir yrkeskriminella eller bara ligister som skyller på att "det finns ju inget annat att göra"? Är det dom som fick låna traktorn och själva spola och skotta sin hockeyplan om de ville åka skridskor när de var 10 år, Eller de som satt hemma och hörde på när föräldrarna gnällde för att kommunen inte gjort det?

Även om det skulle hända nån olycka ibland så är det fortfarande bättre än som det håller på att bli med alla ungdomar som både är och känner sig värdelösa för samhället för att de aldrig fått en chans.
 
  • Gilla
Grod4n och 15 till
  • Laddar…
 :crysmile::crysmile::crysmile:grävmaskin vid 3-4års ålder. Den här tråden tar priset på värsta önskedrömmarna.
 
B Bror Krantz skrev:
Detta med inhägnat bedöms först när något inträffat. Det kan vara mycket egendomligt ibland. Som exempel skedde för många år sedan en olycka inne på militärförläggning i Ängelholm (?). Den var som alla dylika försedd med nät, taggtråd samt beväpnade vakter. Den bedömdes ej vara inhägnad p.g.a. alla varubud o.d. som ej var fullständigt informerade om att det pågick utbildning av förare på området. En olycka på en sjö i Norrland där det inte fanns någon avspärrning bedömdes som inhägnad. Detta p.g.a. att enda vägen ner till sjön var belamrad med fordon och sjön var snötäckt och så stor att ingen skulle kunna ta sig osedd dit så om någon kommit över sjön hade det dom höll på med (någon form av träning/övningskörning) lätt kunnat avbrytas. Om olyckor sker på t.ex. motorbanor så bedöms just det tillfället som olyckan inträffade om banan kunde anses som inhägnad då. Det klassas alltså inte efter hur höga staket det finns utan tillgängligheten för obehöriga vid olyckstillfället.
var ju precis det jag sa, att det är så pass inhägnat att obehöriga ej kan ta sig in, jag sa inte ett ord om hur inhägnaden skulle te sig.
 
Jonas85 Jonas85 skrev:
Tja jag började kör Grävlastare (en 6300 på ca 12 ton) ensam som 3 åring, jag var på mitt första jobb med den själv då jag var 6 år visserligen bara hos grannen men jag var där och körde en dag i alla fall och lyfte bla ut några kantbalkar till den betongplatta han skulle gjuta för att bygga hus på och grävde ned stubbar och sten dom ville bli av med.
Som 12-åring var jag med i en förartävling för grävlastare och slutade trea av fyra. Övriga 3 var alltså vuxna egna företagare med varsin grävlastare som de körde som heltidsjobb.
Idag driver jag istället en grävfirma och har både flera maskiner och flera anställda.

Att en olycka skulle ha inträffat på den tiden man var under 15 år är högst osannolikt med tanke på hur sjukt försiktigt man körde då, Man visste hela tiden att hade man gjort nån miss då så hade man ju riskerat att inte få köra mer och det fanns definitivt ingenting som kunde ha hänt i hela världen som hade varit värre än det.

Jag ser inte problemet alls.

Skicka hellre orosanmälan på varje barn som är fast i stan och aldrig får pröva att göra nånting vettigt innan de fyllt 18 år.
Arbetslösa ungdomar som inte duger till nåt arbete för att de aldrig fått pröva är ett stort samhällsproblem och orsakar mycket mer skador än ungar som får köra maskiner.
Vilka tror ni det är som blir yrkeskriminella eller bara ligister som skyller på att "det finns ju inget annat att göra"? Är det dom som fick låna traktorn och själva spola och skotta sin hockeyplan om de ville åka skridskor när de var 10 år, Eller de som satt hemma och hörde på när föräldrarna gnällde för att kommunen inte gjort det?

Även om det skulle hända nån olycka ibland så är det fortfarande bättre än som det håller på att bli med alla ungdomar som både är och känner sig värdelösa för samhället för att de aldrig fått en chans.
Det finns två stora problem med det du (och flera andra) skriver. För det första, att ni som körde tunga maskiner som barn inte var med om några olyckor betyder inte att det inte finns andra som var med om olyckor. För det andra är det väl belagt att förmågan att förutse andras agerande i trafiken samt konsekvensanalys av sitt eget agerande är sämre hos barn än vuxna.

När tycker ni exempelvis att det är lämpligt att få ta körkort, 12, 16, 18, 20 år? När kan barn själva cykla till skolan på en 70-väg, 8, 10, 12, 14 år?
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Våra grannar är bönder och har en Volvo EC290 som väger kring 30 ton. Den kör deras 4-årige unge runt med helt själv och gräver. Upp för backar, inne i skogen osv. Ingen vuxen finns i närheten. Däremot springer det runt en skock andra ungar på gården. Jag får ont i magen varje gång jag ser det. Vad tycker ni som är lite mer lantliga av er, är detta vanligt bland bönder eller är det läge för en orosanmälan?
Och sedan vaknade du ur drömmen...
 
A arasmus skrev:
Våra grannar är bönder och har en Volvo EC290 som väger kring 30 ton. Den kör deras 4-årige unge runt med helt själv och gräver. Upp för backar, inne i skogen osv. Ingen vuxen finns i närheten. Däremot springer det runt en skock andra ungar på gården. Jag får ont i magen varje gång jag ser det. Vad tycker ni som är lite mer lantliga av er, är detta vanligt bland bönder eller är det läge för en orosanmälan?
Den här långa tråden har tydliggjort några viktiga skillnader mellan oss människor:
Vi utvecklas olika snabbt och utvecklar olika färdigheter. Den här tråden handlar om en fyraåring som redan lyckats lära sig gräva med en fullstor grävmaskin, ta sig upp för backar och in i skogen. Sen handlar den om TS, ålder okänd, som är en hejare på att skriva trådar här på forumet, 61 stycken hittills, men har ännu inte lärt sig hur man pratar med sin granne. Tur att vi människor lär oss olika saker, om alla vore bra på samma saker vore världen bra tråkig. Vem skulle då kunna lära oss något nytt
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Jonas85 Jonas85 skrev:
Tja jag började kör Grävlastare (en 6300 på ca 12 ton) ensam som 3 åring, jag var på mitt första jobb med den själv då jag var 6 år visserligen bara hos grannen men jag var där och körde en dag i alla fall och lyfte bla ut några kantbalkar till den betongplatta han skulle gjuta för att bygga hus på och grävde ned stubbar och sten dom ville bli av med.
Hur vet du det? De flesta har väldigt suddiga minnen från den åldern.
 
Som litet barn åkte jag med mina föräldrar utan bälte och utan barnstol i bil genom natten till Österrike. Jag överlevde. Den tidiga träningen ger mig en bra känsla nu när jag kör själv utan bälte.
Slutsats: Barn behöver inte bilstol eller bälte. Ni förstår själv som körde grävmaskin som 2-6 åringar?
 
  • Gilla
  • Haha
Teacer och 5 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Hur vet du det? De flesta har väldigt suddiga minnen från den åldern.
Det första jag minns överhuvudtaget är att jag sitter vid spakarna. Och jag vet att det var då jag var 3 år för att mina föräldrar har berättat det.

Första jobbet minns jag lite mer av men eftersom jag vet vilket år huset byggdes så vet jag vilket år det var och därmed vet jag hur gammal jag var.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Som litet barn åkte jag med mina föräldrar utan bälte och utan barnstol i bil genom natten till Österrike. Jag överlevde. Den tidiga träningen ger mig en bra känsla nu när jag kör själv utan bälte.
Slutsats: Barn behöver inte bilstol eller bälte. Ni förstår själv som körde grävmaskin som 2-6 åringar?
Precis, ingen behöver bilbälte eftersom det finns de som aldrig har krockat. Dessutom behöver ingen ha brandvarnare hemma eftersom det finns många som inte råkat ut för brand. Flytväst på sjön är också totalt onödigt, ingen borde ha det eftersom många faktiskt aldrig har ramlat i vattnet.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.