Rödmålat äldre hus med slitet tegeltak, byggt på 1920-talet, omgivet av gröna träd och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halloj alla.

Skulle se ifall någon här har bytt tak på sin gamla byggnad och behållt det befintliga stickspån-undertaket?

Vi ska renovera våran gamla skola vi har, och pannorna har gjort sitt, för ett par år sedan... vad jag kan se underifrån från vinden så ser spånet ut att vara i gott skick. Skolan är byggd 1920 så det har satt sina spår genom att takstolarna har satt sig lite och taket är inte plant.

bara till att kasta bort de gamla pannorna och rikta upp och läkta med 45x70? Eller bör man köra någon form av diffusionsöppen duk?

Mvh
 
Hejsan!
Ett riktigt härligt hus/skola ni har där!
Jag kan nog anse att du bör behålla spånet utan åtgärd ifall det ser bra ut. Och jag ser ingen anledning till att dimensionera upp läkten till 45*70 utan är det så att det är samma avstånd på de nya pannorna så kan du med fördel behålla den gamla läkten om den är frisk, även om den känns lite klen kanske i jämförelse med ny standard.
Riktar du upp taket så kommer det bara att se konstigt ut mot gavlarna som har en tendens att behövas byggas på med tanke å att du har en utgångspunkt från skorstenshöjden som är troligtvis nuvarande högsta punkt. Samt att ifall du höjer med ny läkt så kommer inte plåtgarneringen att passa.
Och vad ni än gör så släng för i jösse namn inte på några betongpannor på det där taket.:seenoevil:;)
 
Där fick du mig angående betongpannor.... har just byggt ett garage där vi lade betongpannor, vill ha alla byggnader enhetliga men då kanske vi valde fel på garaget ....

I och med att dom inte satt nåt som håller ihop väggarna så har takstolarna tryckt ut dem, taket bågnar ganska friskt som inte syns på den bilden.

hmmmm
 
D Danneeandersson skrev:
Där fick du mig angående betongpannor.... har just byggt ett garage där vi lade betongpannor, vill ha alla byggnader enhetliga men då kanske vi valde fel på garaget ....

I och med att dom inte satt nåt som håller ihop väggarna så har takstolarna tryckt ut dem, taket bågnar ganska friskt som inte syns på den bilden.

hmmmm
Syftar du på skolan eller garaget? Annars så är betongpannor betydligt tyngre än lertegel och då bör det kanske dimensioneras för det i takstolarna, samt att betongpannorna har en tendens att binda snö så att taket blir också ännu tyngre av detta.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Syftar du på skolan eller garaget? Annars så är betongpannor betydligt tyngre än lertegel och då bör det kanske dimensioneras för det i takstolarna, samt att betongpannorna har en tendens att binda snö så att taket blir också ännu tyngre av detta.
Skolan. Jag har läst att det är samma vikt på pannorna när lerteglet sugit åt sig vatten, vilken betongpannan ej ska göra? Snön borde inte vara ett problem med tanke på den branta taklutningen.. har 22 grader på garaget där lägger det sig knappt något
 
Av med tegel . Av med läkt ! Sala i där råspont är dåligt . Underlagspapp . Rikta ny läkt och ja på med lertegel igen pga vikt . Skorstensbeslag och nya vindskivor är billigt i jämförelse med om takstolarna inte håller för betongpannor
 
Det är ingen nämnvärd skillnad i vikt mellan lertegel och betong - Det rör sig om något tiotal kilo per kvadratmeter.
Taket borde vara dimensionerat för iallafall hundra kilo snölast per kvadrat, så de eventuella extrakilorna från betongpannorna ingår i felmarginalen.
 
  • Gilla
Danneeandersson
  • Laddar…
Microkatten
Vad är det för fel på tegelpannorna? På bild ser de fina ut, de kan hålla i hundratals år. Om några pannor har börjat frostsprängas så kan det ha samlats löv och annat mög under som behåller fukt. Genom att se till att ventilationen fungerar under pannorna håller de bättre. Det gäller även nya pannor.

Det vore otroligt synd från en estetisk synpunkt att använda betongpannor. Pannorna skall väl passa huset och inte garaget? ;)Jag hade försökt återanvända de gamla pannorna. Behöver några bytas kan man försöka hitta begagnade i samma eller liknande format.

Undertaket kan man göra på olika sätt, alltifrån att behålla sticketaket om det är i bra skick, lägga oljehärdad board på, eller ta bort spånen och lägga råspont. Se t.ex. här. Att tak på gamla hus inte är spikraka hör till, så om det inte behövs funktionsmässigt kan man låta bli att rikta. Pannor är inte så känsliga för att taket inte är helt rakt. Taket på ert hus är ju ganska smäckert, och en ev. riktning kan göra att det plötsligt ser mycket klumpigare ut vid vindskenor och takfötter.
 
Redigerat:
nikasp
Håller med, släng för tusan inte bort pannorna! De håller hur länge som helst. Kolla via lokal FB-grupp efter fler om ni inte har ett litet reservlager för att byta trasiga pannor. Det tar ju hur länge som helst att få så fin patina och betongpannor är helt värdo. Får spola ”sand” ur rännorna hemma på villan då och då, och de är bara 23 år gamla. Säkert ”slut” om 15 år till.
Röd trävilla med väderbitna takpannor och patina, extra takpannor ovanför entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för input alla. Grejen är den att jag vill inte ha gammal patina... jag vill att det ska se nytt och fräscht ut. Förstår hela grejen med att bevara det gamla och det vill jag göra, men med nytt utseende... köper resonemanget med äkta tegel och ska överväga att köpa det istället.

vill även göra ett ordentligt underarbete, även om stickspånet legat i 100 år nu så vill jag att det ska hålla i 100 år till. Därav lutar det åt som någon sa att jag lägger oljehärdad masonit över samt rätar upp taket i rimlig mån.

mvh
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.