Hej forumet!

Funderar på att måla väggar i en grå kulör, S1500-N. Funderar dock på hur foder (i 0502-Y)på lister och väggar kommer se ut. 0502-Y har en skvätt gult i sig. Har någon testat denna kombination? Skulle gärna se bilder i så fall.

Vårt Vedumkök går i 3000-N så tänkte ta väggarna ett par steg ner från det. Det rör sig om köksdel, vardagsrum och hall. I en öppen planlösning.

Jag vet att många säger att N kan gå mot blå/violett - dvs ej neutral. Det är inte min huvudsakliga fråga, utan jag undrar ifall man kommer tycka att lister och fönster ser skitiga ut? Eller gäller det främst när man målar med kritvitt mot stockholmsvitt som det kommer fram?

Bild på 1500-N, tycker 1502-Y blir lite för beige. För det verkar också vara svaret på att undvika detta dilemma.

Nå, någon som vågat och har lite bilder? :)

MVH,
 
  • Stilfullt vitmålat rum med dekorativa föremål och växter på en vit hylla, med konstverk som föreställer Paris och New York.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inget mer specifikt råd än att provmåla... Grått är en knepig färg, vi målade grått i vardagsrummet, och fick prova 6 olika nyanser innan vi hittade rätt. De första tre såg typ likadana ut på färgprovet, men blev helt annorlunda på väggen...
 
BirgitS
Tekniker Tekniker skrev:
Funderar på att måla väggar i en grå kulör, S1500-N. Funderar dock på hur foder (i 0502-Y)på lister och väggar kommer se ut.
Det brukar leda till att fodren ser gulaktiga ut.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har inget mer specifikt råd än att provmåla... Grått är en knepig färg, vi målade grått i vardagsrummet, och fick prova 6 olika nyanser innan vi hittade rätt. De första tre såg typ likadana ut på färgprovet, men blev helt annorlunda på väggen...
Ja det är nog det man borde göra. Vilken brytning fastnade du för?
 
Tekniker Tekniker skrev:
Ja det är nog det man borde göra. Vilken brytning fastnade du för?
Det slutade med en Jotun-färg som de kallade "Kalk".. Har inte NCS-numret på den framför mig, men det borde gå att hitta...
Försökte ta kort på väggarna här, men det såg alldeles för grönt ut...

Men köp provburkar, de brukar bara kosta en 50-lapp styck och räcker till nån kvadratmeter eller två i två strykningar...
 
Är det inte bara att byta färg på listerna om det inte blir bra?
 
raveper raveper skrev:
Är det inte bara att byta färg på listerna om det inte blir bra?
Bara och bara, det blir lister och foder. En hel del jobb.
 
BirgitS
Det är bara att välja, antingen måla om lister och foder eller välja något annat än neutralt grå på vägen. Tapetserar man kan man ju välja en tapet vars mönster både fungerar bra mot kökets neutrala grå och den brutna vita på lister och foder, eller för den delen måla i någon helt annan färg som grönt eller blått.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är bara att välja, antingen måla om lister och foder eller välja något annat än neutralt grå på vägen. Tapetserar man kan man ju välja en tapet vars mönster både fungerar bra mot kökets neutrala grå och den brutna vita på lister och foder, eller för den delen måla i någon helt annan färg som grönt eller blått.
OM det nu skär sig, det är ju det som är frågan. Risken är å andra sidan om man väljer S1502-Y till väggarna att det skär sig mot köket som är S3000-N. Och köket Kommer jag ej att måla om, så då är valet rätt enkelt. Om det blir problem.

Fortfarande nyfiken på om det är någon som vågat sig på denna kombo.
 
BirgitS
Det finns många trådar i forumet där TS har målat väggar i neutralt grått och sen undrar varför deras foder och lister plötsligt ser gula ut.
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
lopec
S1500N kan vara nog mörkt för att det inte ska se gult ut i det vita. Men det bästa är nog helt enkelt att bryta en provburk på S1500N och måla på något lämpligt och testa i olika ljus, eftersom även ljusinsläppet givetvis påverkar så kan det vara svårt att jämföra mot/med andras kök.

Är det 0502-Y så skulle jag dock säga att risken är minimal. S0502-Y kan det vara mer tydligt.
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
lopec lopec skrev:
S1500N kan vara nog mörkt för att det inte ska se gult ut i det vita. Men det bästa är nog helt enkelt att bryta en provburk på S1500N och måla på något lämpligt och testa i olika ljus, eftersom även ljusinsläppet givetvis påverkar så kan det vara svårt att jämföra mot/med andras kök.

Är det 0502-Y så skulle jag dock säga att risken är minimal. S0502-Y kan det vara mer tydligt.
Jag får nog göra det, och måla på några större kartong/trä -bitar som går att flytta omkring. Även bryta från olika leverantörer då utfallet på samma recept verkar kunna skilja sig.
 
Många blandar de två NCS-standarderna i samma mening.
0502-Y
är inte riktigt samma recept som den nyare
S-0502-Y
Den senare är betydligt gulare.
 
C
M MagHam skrev:
Den senare är betydligt gulare.
Det brukar sägas så, men skillnaderna skall formellt sett vara obetydliga. Se: https://www.ncscolour.co.uk/pdf/ncs_ed1_ed2.pdf

Enligt det dokumentet skall 0502-Y vs. S 0502-Y ha ∆E=0.3, och enligt texten:
"A value smaller than 0.5 indicates a very high quality and usually means that the difference is almost impossible to see."

Tror snarare det handlar om dålig matchning i färgblandarnas recept.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi målade först 1000-n på väggarna med lister som är 0502-y. Tyckte dock att den grå färgen drog för mycket åt blått så vi målade om till 0502-y på väggarna också. Hursomhelst, vi tyckte inte att det var något problem med att listerna såg gula ut mot den grå färgen. Däremot dörrarna som var i s0502-y kändes gula.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.