Har just fått provsvar att vi har hussvamp? Har panik! Hur går en sanering till? Kan man bli av med den?
Svara gärna men inga skräckscenarium tack, det räcker med vår egen verklighet.
 
Mina föräldrar fick hussvamp på 90-talet, så jag har inte koll på så mycket detaljer. Men jag vet att deras svamp försvann helt, och att de fick såga bort de delarna av golv och bjälkar som var för skadade.
 
  • Gilla
Natten64
  • Laddar…
Tack det låter hoppfullt, vi vet inte omfattningen ännu det är det som är jobbigast.
 
Faran med hussvamp är på många håll extremt överdriven. Den kan växa rejält om den har bra förhållanden. Men den klarar sig inte alls om huset inte har andra fel. Så får man bort angripet virke och grundorsaken så är det inte svårt att bli av med den.
 
  • Gilla
Natten64
  • Laddar…
Hur upptäckte ni det? Kan du berätta mer om omständigheterna?
 
Vi märkte att golvet i skafferiet sjönk. Vi tog hit besiktningsman från saneringsfirma, vi trodde det var vattenläcka eller dyl. Då rev vi golvet i skafferiet och han tog med sig prov och skickade in till Pegasus lab.
Vi ska givetvis undersöka varför detta hänt. Det är topargrund som man inte kan se in under.
Vi tog upp ett hål i golvet vid diskbänken också. Det fanns där också, men såg ut att stannat av, men vi vet ju inte hur långt tentaklerna under golvet spritt dig.
 
N Natten64 skrev:
Vi märkte att golvet i skafferiet sjönk. Vi tog hit besiktningsman från saneringsfirma, vi trodde det var vattenläcka eller dyl. Då rev vi golvet i skafferiet och han tog med sig prov och skickade in till Pegasus lab.
Vi ska givetvis undersöka varför detta hänt. Det är topargrund som man inte kan se in under.
Vi tog upp ett hål i golvet vid diskbänken också. Det fanns där också, men såg ut att stannat av, men vi vet ju inte hur långt tentaklerna under golvet spritt dig.
Åh fy, min största skräck också. Har också torpargrund som vi bara har insyn i på ett ställe i huset, så man är alltid lite orolig vad som lurar "under ytan..." Önskar er all lycka till, det kommer säkert lösa sig jättebra! Uppdatera gärna!
 
  • Gilla
Natten64
  • Laddar…
Tack, det ska jag göra.
Är du osäker sätt in en avfuktare, billig försäkring och/eller ta ut en besiktningsman som kan hjälpa dig kolla upp grunden.
 
N Natten64 skrev:
Tack, det ska jag göra.
Är du osäker sätt in en avfuktare, billig försäkring och/eller ta ut en besiktningsman som kan hjälpa dig kolla upp grunden.
Det där är en historia som skulle ta en timme att skriva ner och orsakar mig huvudvärk och magont varenda dag.
Har ni avfuktare?
 
Tyvärr nej ....
Kan ju säga att man sover inte så bra.
 
Vi renoverade köket för 5 år sedan och då var det torrt och fint i grunden.
 
Då kanske det är nåt som förändrats efter det då? Läckande ledningar efter renoveringen.........
 
Inga läckande ledningar så här långt men ev vatten som trängt upp från marken. Bara spekulationer än så länge...
 
N Natten64 skrev:
Vi renoverade köket för 5 år sedan och då var det torrt och fint i grunden.
Vad lade ni för golv?
Lägger man ett tätt golv som t.ex. Tarkettplastmatta så har man hussvampen som ett blev på posten.
 
Vi la ekparkett med vattenburen golvvärme och spån som isolering, det var spån innan också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.