Jag tänkte att du har ju köpt ett hus med en sönderfrusen värmepump. Det har ju inte frusit medan du bott i huset? Eller misstar jag mig kanske på tidslinjen här? Isåfall är det ju snarare säljaren man ska vända sig till för kompensation. Och säljaren till sitt försäkringsbolag.
 
H
Trodde inte försäkringen täckte när det va sönderfruset.
För man har ju inte följt anvisning för vinter ställning korrekt.
 
Kan inte minnas vilken del av försäkringen som tog det här hemma, kan ha varit en drulleförsäkring i hemförsäkringen, men antagligen inte faktiskt.
 
Tror inte jag kommer specifikt säga att det rörde sig om frostskador då
 
H
ok, så vi andra ska få dyrare försäkring alltså :crysmile:
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
ok, så vi andra ska få dyrare försäkring alltså :crysmile:
Det var ju konstruktivt, och ädelt, av dig. Främst är det väl jag som drabbas så just du kan nog vara lugn. Föreslår att du lägger din tid på annat än att försöka koppla dina kostnader till andras ärenden.
 
H
Så du tror inte att försäkringsbolagen höjer priserna om dom får högre kostnader?
Och är det då kostnader som dom inte ska stå för så ja då är det fel.

Bättre att gå på säljaren
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
En fundering kring att köra poolpump (och således värmepump) på timer. Från ett ekonomiskt perspektiv, vilket är det mest kostnadseffektiva tycker ni?

A. Att köras nattetid då elen är låg? (men luften kall vilket leder till högre COP)

B. Dagtid då cop är högre, men elen kostar mer.

Provar mig fram dessa dagar att köra på timer, ca 10 timmars cykler. Flera amerikanska källor rekommenderar att man ska köra under kväll/natt, men de kanske inte har samma problem med managering av cop och kallare klimat (eller använder sig av värmepumpar öht)
 
Det kan man räkna ut om man vet hur cop ändras med utetemperaturen.

tänk så här istället.

vill du ha exakt rätt temp till morgondoppet, kör vp på natten. Räcker det med rätt temp till lunch så starta den 0900.

eller ännu bättre, prova, du kanske inte behöver vp alls just nu.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det kan man räkna ut om man vet hur cop ändras med utetemperaturen.

tänk så här istället.

vill du ha exakt rätt temp till morgondoppet, kör vp på natten. Räcker det med rätt temp till lunch så starta den 0900.

eller ännu bättre, prova, du kanske inte behöver vp alls just nu.
Just nu badas det inte mycket ☀️

Tänker inte så mycket på VP och uppvärmning, utan att hitta en bra cykel (ur ett ekonomiskt perspektiv) att filtrera vattnet (och då sätts ju VP igång också). Just nu kör Jag timer 22-08 och tappar ändå inte mycket värme under dagen, (ungefär 1 grad tills nästa cykel), så från det hållet är det acceptabelt tror jag.

Men när jag ser min VP igång under dessa nu kalla och regniga nätter i STHLM så undrade jag hur mycket den kämpar med uppvärmning, men det är å andra sidan billigare med filtrering.

Så frågan är egentligen: ur ett kostnadsperspektiv, var ska man hitta besparingar, i värmepump eller pool pump?

Kanske kan prova köra t ex 09-15 istället då elkostnader inte är högst och utetemp ändå är god.
 
Jonas Persson
Sam1981 Sam1981 skrev:
Just nu badas det inte mycket ☀️

Tänker inte så mycket på VP och uppvärmning, utan att hitta en bra cykel (ur ett ekonomiskt perspektiv) att filtrera vattnet (och då sätts ju VP igång också). Just nu kör Jag timer 22-08 och tappar ändå inte mycket värme under dagen, (ungefär 1 grad tills nästa cykel), så från det hållet är det acceptabelt tror jag.

Men när jag ser min VP igång under dessa nu kalla och regniga nätter i STHLM så undrade jag hur mycket den kämpar med uppvärmning, men det är å andra sidan billigare med filtrering.

Så frågan är egentligen: ur ett kostnadsperspektiv, var ska man hitta besparingar, i värmepump eller pool pump?

Kanske kan prova köra t ex 09-15 istället då elkostnader inte är högst och utetemp ändå är god.
Vet inte om jag tolkar det du skriver fel, men det låter som om cirkulationspump och värmepump alltid går samtidigt. Du verkar ha det kopplat så att de startar och stoppar samtidigt, men det är inte hela sanningen.

Cirkulationspumpen går alltid under de tider den är på och förbrukar lika många kWh per timme.

Värmepumpen startar bara om vattnet är för kallt och stannar när rätt temperatur uppnås. Därför förbrukade den troligtvis nästan ingen el när det var varmt för några veckor sedan och just nu startar den direkt när timern aktiverar pumparna. Är den kraftig nog så stänger den av innan timern bryter strömmen och bara cirkulationspumpen går vidare tills strömmen bryts.

När och hur länge värmepumpen går kan man bestämma på elpriser mm, men när och hur länge cirkulationspumpen går bestäms av hur bra den renar vattnet. Om du tex bara kör den på natten tillsammans med VP kommer vattnet att renas, men all skit som blåser ner i poolen på dagen kommer bara att flyta omkring och inte hamna i breddavloppet utan kanske sjunka till botten efter en stund om cirkulationspumpen inte går.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vet inte om jag tolkar det du skriver fel, men det låter som om cirkulationspump och värmepump alltid går samtidigt. Du verkar ha det kopplat så att de startar och stoppar samtidigt, men det är inte hela sanningen.

Cirkulationspumpen går alltid under de tider den är på och förbrukar lika många kWh per timme.

Värmepumpen startar bara om vattnet är för kallt och stannar när rätt temperatur uppnås. Därför förbrukade den troligtvis nästan ingen el när det var varmt för några veckor sedan och just nu startar den direkt när timern aktiverar pumparna. Är den kraftig nog så stänger den av innan timern bryter strömmen och bara cirkulationspumpen går vidare tills strömmen bryts.

När och hur länge värmepumpen går kan man bestämma på elpriser mm, men när och hur länge cirkulationspumpen går bestäms av hur bra den renar vattnet. Om du tex bara kör den på natten tillsammans med VP kommer vattnet att renas, men all skit som blåser ner i poolen på dagen kommer bara att flyta omkring och inte hamna i breddavloppet utan kanske sjunka till botten efter en stund om cirkulationspumpen inte går.
Yes, cirkulationspump och vp går samtidigt, när cirkulationspump stängs av så känner ju vp att det saknas flöde och stänger a sig, och vice versa.

Detta är väl den vanliga inställningen, hur ska annars VP gå igång om inte det finns vattenflöde till den, eller har jag missat nåt?

Är med på resten du säger. Försöker bara hitta bra tidpunkter för ekonomin just nu, som sen kanske justeras för att sammanfalla med badande.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
T
VP går väldigt sällan när vattnet blivit rätt temp så den kostnaden är marginell.
Cirkulationspumpen däremot är det som drar ström.
Denna kan du låta gå på timer om du vill, jag hade då haft den avstängd kanske 6h på natten.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
T
H Hallerudsbo skrev:
Trodde inte försäkringen täckte när det va sönderfruset.
För man har ju inte följt anvisning för vinter ställning korrekt.
Drulle är ju specifikt för dessa typer av skador.
Repor på bil från barn eller man slår sönder en lampa tex.

Skador orsakade av en drullputt.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
T Thörre skrev:
VP går väldigt sällan när vattnet blivit rätt temp så den kostnaden är marginell.
Cirkulationspumpen däremot är det som drar ström.
Denna kan du låta gå på timer om du vill, jag hade då haft den avstängd kanske 6h på natten.
Min VP går nu hela natten (tsm med pump) så det adderar till frågeställningen kring vilken cykel är effektivast.

Låter annars som en plan,

Eller som grund låta den gå på natten, sen sätta på den ad hoc när det ska badas för att filtrera..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.