En stor hög med jord på en tomt med trädgårdsland i bakgrunden och trädgårdsverktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack vara projekt "Fixa utomhus" har jag nu jobbat bort en hel del av den stora högen som legat på tomten. Framförallt har den använts för att fylla ut på andra ställen, tyvärr har den också vuxit i andra, lägre ändan, eftersom en del platser istället för att fyllas ut behövde grävas ur. Men totalt sett, mindre hög.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Idag fick jag äntligen klippt gräset, efter flera veckors uppehåll först pga Sahara-klimat och sen pga svensk sommar... :sweat: Hann precis klippa klart innan jag fick springa in i skydd för regnet. :rolleyes:
Stormen har knäckt min älskade torkvinda så nu är jag dessutom i sorg över den. Med 3 ungar och en torktumlare som varit trasig sen februari -19 så älskar jag "torkvinde-säsongen". :cry: Stackars mig va? ;)
Nyklippt gräsmatta med bruten torkvinda efter storm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vila i frid...
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Haha
em72 och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Idag fick jag äntligen klippt gräset, efter flera veckors uppehåll först pga Sahara-klimat och sen pga svensk sommar... :sweat: Hann precis klippa klart innan jag fick springa in i skydd för regnet. :rolleyes:
Stormen har knäckt min älskade torkvinda så nu är jag dessutom i sorg över den. Med 3 ungar och en torktumlare som varit trasig sen februari -19 så älskar jag "torkvinde-säsongen". :cry: Stackars mig va? ;)
[bild] Vila i frid...
Hehe. här mår gräset inte helt hundra efter 2,5 vecka supervärme och sol följt av >50 mm regn...
 
Appendix Appendix skrev:
Hehe. här mår gräset inte helt hundra efter 2,5 vecka supervärme och sol följt av >50 mm regn...
Såg du min bild? :crysmile: Vårt gräs mår inte heller helt hundra.
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Klippte lägre än vanligt för att få bort klövern.. Bilden är tagen för en vecka sen, efter det har gräset klippts en gång, gödslats och nu; klippt på en lägre höjd.
 
  • Gräsmatta med klöver efter klippning på lägre höjd för underhåll och gödsling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Såg du min bild? :crysmile: Vårt gräs mår inte heller helt hundra.
Vart är gräset? :thinking:

Nu är det säkert ingen prio för dig, men jag har lagt märke till att där jag sått med kvalitetsfrön och sett till att gräsmattan mår bra, så är den också betydligt finare även under torka. Och då vattnar jag inte annat än vid just sådd/stödsådd och eventuellt gödsling om det inte kommer tillräckligt med regn.
 
tensiden tensiden skrev:
Vart är gräset? :thinking:

Nu är det säkert ingen prio för dig, men jag har lagt märke till att där jag sått med kvalitetsfrön och sett till att gräsmattan mår bra, så är den också betydligt finare även under torka. Och då vattnar jag inte annat än vid just sådd/stödsådd och eventuellt gödsling om det inte kommer tillräckligt med regn.
Uff, lite taskigt sagt ändå, men nä gräset har inte varit prio här. :oops::rolleyes:
 
Idag har jag fyllt i snigeldynamit i borrade hål för att förhoppningsvis knäcka bort berg som är i vägen min utökning av rabatten vid altanen. Får se imorgon hur det har gått...
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Såg du min bild? :crysmile: Vårt gräs mår inte heller helt hundra.
Kanske :crysmile:;)
 
H hapazard skrev:
Det är faktiskt enkelt, allt med grenar skall tas bort varje år innan knopparna spricker.

Årsskotten på sommarhallon bildar inga grenar, det är först nästkommande år de förgrenar sig och blommar. År tre dör däremot skottet och bör tas bort för att undvika att beståndet blir risigt. Man brukar också se att fjolårsskottens bark flagar av som papper.

Hösthallon förgrenar sig och blommar samma år, men de ska inte lämnas kvar en säsong till.

--> Har hallonskottet grenar (inte ett spröt): ta bort.
Hm.. måste nog gå ut o kika och se om jag ser några grenar :thinking: har inte tänkt på att de är olika.

Det enda som varit glasklart.. är att de lite grånade torra är sådana som kan tas bort :) resten har varit väldigt oklart.. dvs vi har inte klippt nått på 4 år :oops:

Förra året var lite sänre skörd, i år verkar det var mycket på g (y)men vi vet att vi borde klippa.. men det växer på allt så därför har vi bara tagit bort de lite gråa torra..
 
Några månaders projekt för att göra ett snyggare grönsaksland och förbereda för ett skjul. Matjorden som vi grävde upp la vi ut på gräsmattan. Vi är inte helt klara med projektet men en bit på vägen :)

Omförvandlad trädgård under arbete för grönsaksland och skjulbygge, uppgrävd jord och spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Personer arbetar på en trädgård; gräver och transporterar jord, nära grönsaksland och skjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyanlagd tomt med jordyta förberedd för grönsaksland vid ett hus, med gräsmatta och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskinsarm förbereder mark för ett grönsaksland med geotextil och stenplattor utlagda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusad yta förberedd för skjul bredvid ett hus, intill grönsaksland och häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående trädgårdsprojekt med högar av grus och matjord utlagd vid en gräsmatta, marker för bygge synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående markarbete för ett grönsaksland med halvlagda grå stenplattor, skottkärra och redskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gång av stenplattor under konstruktion bredvid trätrall, gräsmatta och grus, delvis oavslutat projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
jeppe42 och 12 till
  • Laddar…
Fick hem tre kartonger från Xeed. Lite gräsfrön, gödning, vattenspridare, två olika sekatörer, teleskopskaft, krattor, räfsor, kantskärare mm. Har ca 200kvm lerig jord som jag ska kratta igenom med Gardenas gräsmatteluftare. Den skär jorden så jäkla bra speciellt nu när det är lite blött. Allt ska krattas och rensas från sten. Ska så gräs om några veckor.
En gräsmatta framför ett hus med en gräsklippare, grävningsarbete och en grävmaskin i bakgrunden på en lerig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Här är gräset, för er som undrar. ;)
Grön gräsmatta med ogräs och en avbruten röd-vit avspärrningsband diagonalt över bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välskött gräsmatta med spår av ogräsrensning intill en häck och torkvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har mest handlat om att rensa lite ogräs, höll på att få hjärtslag av en död stare i rabatten. :cry:
Storm, storm, storm.
Tittade närmare på torkvindan och bröt av den dm där den hade vikt sig och knäckts. Den duger nog ett tag till, tur att jag ändå är kort i rocken. :p
 
  • Gilla
  • Haha
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Uff, lite taskigt sagt ändå, men nä gräset har inte varit prio här. :oops::rolleyes:
Jag kan ta en bild på en stor del av vår gräsmatta som där består av ”gräs” i form av vitgröe och kvickrot så kommer det genast kännas bättre. Det är visserligen gröna gräsliknande blad, men jag hade bytt det mot vilket annat ogräs som helst.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Här är gräset, för er som undrar. ;)
[bild] [bild]

Idag har mest handlat om att rensa lite ogräs, höll på att få hjärtslag av en död stare i rabatten. :cry:
Storm, storm, storm.
Tittade närmare på torkvindan och bröt av den dm där den hade vikt sig och knäckts. Den duger nog ett tag till, tur att jag ändå är kort i rocken. :p
Kommer se bra ut nästa sommar om du stödsår och gödslar lite på våren :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.