Hej elforumet! Har sett att här finns många med kunskap och det kommer svar på löpande band. Hoppas denna fråga också kan få lite svar nu. :)

Det gäller en stuga på plintar där träbjälklaget är utbytt och synligt. Behöver få fram el till kommande kök och badrum.

Tänker nu att det kanske är bra läge att dra slangarna i golvet då det är öppet. Det kommer läggas isolering.

Var är det i så fall bäst att dra slangarna. Under isoleringen? Känns lite dumt att göra jack i dom nya balkarna och lägga kablar direkt under golvet eller. Hur brukar elektriker gå tillväga med detta?
 
JanneJanne123
Är inte elektriker, men har fått lära mig att slangarna alltid ska läggas på varma sidan för att undvika kondens.
 
Menas det att rören ska ligga ovanpå isoleringen, direkt under golvet? Så man ska spåra ur i reglarna där rören passerar då?
 
Generellt ska man ”isolera in” så mycket som möjligt av konstruktion och installationer i hus, för att minimera temperaturväxlingar vilka i sin tur kan ge kondens. Dock ökar risken för att man skruvar/spikar in i ledningar när dom ligger ytligt i väggar/golv/tak.
Tänk också på att förläggning av rör för elledningar är behörighetskrävande, så om du tänkte att ta dit en elektriker för att dra/koppla in ledningar så kanske dom vägrar göra det (eftersom dom inte vill ta ansvar för nånting dom själva inte har gjort).
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Ok, kan ju såklart hålla dragningen inom den isolerade barriären.

Men mer specifikt. Är det bättre gå i tak eller golv?

Golv är ju enklare nu då det är öppnat men är tak bättre får det bli där.

Men om golv är ok, hur gör man rent praktiskt?

Jackar ut i regeln för rören och skyddar med något spikskydd? Någon som har artikelnummer för dessa då?

Eller är det bättre att borra genom golvregeln, har detta någon betydelse för hållfasthet och avkylning kabel?
 
Hållfasthetsmässigt är det bättre att borra än att jacka.
 
M McNulty skrev:
Hållfasthetsmässigt är det bättre att borra än att jacka.
Har läst vidare lite och det tycks råda lite delade meningar om man ska borra eller jacka:
https://www.byggahus.se/forum/threads/elroer-i-innervaeggar-spikskydd.259496/

Nu lägger man normalt elrör i väggarna, detta här var frågan om golv.

Men om man jackade ur och bockade till en plåt i en u-form med lite vässade kanter borde man kunna banka ner denna som skydd för både rör och hållfasthet - det bästa av två världar? Såvida det inte redan finns färdiga att köpa, häftklammer modell större typ?

Men grundfrågan är egentligen om det är ok att förlägga slangar eller rör strax under golvet eller man ska ta det extra omaket och plocka ner lite av taket och gå i det bjälklaget? Då det är vanligt att gå i taket men inte i golv. Borde vara sak samma kan jag tycka, behöver bara veta innan golvläggaren slår igen.
 
  • Illustration av golvsnit med olika metoder för att förlägga elrör, inklusive borrat ernativ och spikskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Gå i golvet med elrören, det är där det är öppet ju, och det hör absolut till vanligheten att dra rör i golvbjälklag. På varma sidan.
 
M MEE-84 skrev:
Har läst vidare lite och det tycks råda lite delade meningar om man ska borra eller jacka:
[länk]

Nu lägger man normalt elrör i väggarna, detta här var frågan om golv.

Men om man jackade ur och bockade till en plåt i en u-form med lite vässade kanter borde man kunna banka ner denna som skydd för både rör och hållfasthet - det bästa av två världar? Såvida det inte redan finns färdiga att köpa, häftklammer modell större typ?

Men grundfrågan är egentligen om det är ok att förlägga slangar eller rör strax under golvet eller man ska ta det extra omaket och plocka ner lite av taket och gå i det bjälklaget? Då det är vanligt att gå i taket men inte i golv. Borde vara sak samma kan jag tycka, behöver bara veta innan golvläggaren slår igen.
Den där plåten som du ritat in kommer troligtsvis till och med försämra hållfasthet om du bankar ner den som du tänkt då du kapar mer av regelns tvärsnitt.
Borra genom reglarna!
 
Redigerat:

Bästa svaret

Mikael_L
M MEE-84 skrev:
Tänker nu att det kanske är bra läge att dra slangarna i golvet då det är öppet. Det kommer läggas isolering.
Var är det i så fall bäst att dra slangarna. Under isoleringen? Känns lite dumt att göra jack i dom nya balkarna och lägga kablar direkt under golvet eller. Hur brukar elektriker gå tillväga med detta?
En enkel fråga, som har ett förvånansvärt komplicerat svar ... ;)

Först, det finns inget förbud mot att dra elkabel i golv/bjälklag, och alla kabeltyper för fast förläggning och förläggningssätt är tillåtna utom EKRK/QLO (kulo).
Eller, man får kolla tillverkarens anvisningar, men alla våra i Sverige vanliga elkablar är tillåtna.

Men det man däremot alltid ska ta hänsyn till, oavsett om det förläggs i tak/vägg/golv, muras in, grävs ner i mark osv osv, är en del andra saker. Det ska vara rimligt skyddat mot skada, man ska ta hänsyn till termiska verkningar och förhållanden, det ska vara i viss mån inspekterbart eller utbytbart (kravet är dock mindre än många elektriker tror), det ska tas hänsyn till yttre påverkan av alla möjliga slag, djur/gnagare, UV-ljus, vatten, kemikalier osv osv.

Dvs detta är generella krav på all kabelförläggning och montering av elmaterial.

Slutligen ... man behöver ju inte göra allt dumt som går, bara för att det är tillåtet, och det finns en bra finess med att först och främst göra som man brukar, det ställer till det mindre i framtiden.


Så, nu släpper jag det generella.
TS vill dra kabel eller FK i rör i golvet, medan det är öppet.
Javisst, det går ju bra, det är ju så man är tvungen att mata alla jä*** köksöar ;) så inga problem.

Skaderisken som går att se är att man spikar i röret/kabeln samt att någon gnagare kommer och gnager genom isoleringen. Vad gäller skada så är det man måste skydda sig för är skaderisker vid den normala verksamheten i lokalen och möjligen en rimligt satt nivå på olyckor. Dvs nästan uppenbara olycksorsaker mao.
Och om man kan få ner rören till ca 5cm ner i bjälkarna i bjälklaget så är skaderisken i princip eliminerad. Och egentligen behövs väl inte ens det, bara man ger akt på rörens position då golvet läggs igen, så är det ju knappast det normala att folk går omkring och skruvar och spikar ner i sina golv lite på måfå sen.

Vad TS däremot måste ta hänsyn till är uppvärmning av kabeln/ledare vid belastning, det går inte att förlägga mitt i isoleringen och sen tro att man kan ha en normal avsäkring för arean, utan då måste man gå ner i säkring (t.ex. 6A för 1,5mm kabel) eller upp i ledararea (t.ex. 2,5 mm2 för 10A säkring).
Men om kabeln/röret har max 5cm isolering åt ett håll så går det bra att dimensionera enligt de gängse tumreglerna.

Av denna anledning är det dumt att göra hål mitt i golvbjälkarna, utan bättre att ta hål en 4-5 cm från överkant eller jacka ur i överkant.

Men då kommer nästa problem, som inte är av elektrisk karaktär.
Mitt i spannet för bjälkarna är det helt OK och riskfritt att ta hål i mitten, ty där existerar inga drag eller tryckkrafter, men man ska undvika att ta en lång rad med hål nära varandra däremot. Men en 3-4 20mm hål lär inte vara någon fara.

Men mitt i spannet ska man undvika hål nära över eller underkant, och framförallt är det riktigt dåligt att jacka ur.

Men nära bjälkens ändar, vid ytterväggarna, är det tvärtom. Där finns det inga tryck eller dragkrafter i ovankant eller underkant, men däremot starka skjuvkrafter i mitten. Så där är det bättre att ta hålen i över eller underkant, eller jacka ur..


Jag skulle nog dra VP-rör, inte flexslang, i golvet i alla fall, det går bra att gå över till slang när man gör böjen upp i väggarna.
Jag skulle kanske också överväga att dra 20mm rör/slang. Men det krånglar till det lite med dosorna, då får man tänka på att köpa sådana som tar 20mm.
Men det är skönt med lite extra rymligt rör för att minimera risken att det börjar krångla sen, rören kommer ju dessutom vara fastsatta ganska glest, även det ett skäl att välja 20mm.
 
  • Gilla
lundensaren och 6 till
  • Laddar…
Wow vilka svar!
Trodde man skulle använda 16 millimeter rör.
Mycket bra tips av Mikela_L där man måste anpassa hålen efter var på balken man borrar!

Ska fundera lite på detta och återkomma.

Förstår inte riktigt hur spikskyddet kan försämra bärigheten bara, någon som kan e-NUMMRET?
 
M McNulty skrev:
Den där plåten som du ritat in kommer troligtsvis till och med försämra hållfasthet om du bankar ner den som du tänkt då du kapar mer av regelns tvärsnitt.
Borra genom reglarna!
Det kan jag inte förstå riktigt, den förstärker ju både ovanifrån och från sidorna?
Borde bli starkare än innan jackningen, plåten är väl ändå 2-3 millimeter tjock
 
M MEE-84 skrev:
Det kan jag inte förstå riktigt, den förstärker ju både ovanifrån och från sidorna?
Borde bli starkare än innan jackningen, plåten är väl ändå 2-3 millimeter tjock
Jag tolkade din bild som att spikskyddet skulle vässas i "flänsarna" och slås ner i regeln över hela dess bredd. Då kapar man ju mer av regelns höjd än vad jacket själv gör.
Sen är det klart att om man bankar ner spikplåten riktigt tight så tar den upp last i en riktning (givet att plåten är tjock nog att inte böja sig) men jag tror inte att det är en bra lösning.

Bra svar ovan från Mikael_L angående håltagningen. Följ det så blir det kanon.
 
Mikael_L
M MEE-84 skrev:
plåt i en u-form med lite vässade kanter borde man kunna banka ner denna som skydd för både rör och hållfasthet
Nej, den kommer ej bidra med någon hållfasthet, det är åtminstone säkert.
Rör den sig bara tiondels mm så bidrar den inte det minsta med hållfasthet.
Om du kapar plåtar i typ 1 meters längd, lägger en på vardera sidan om balken, borrar med aningens underdimension och sen slår in ett antal bult med slägga och sen drar åt jävligt hårt, ... så kanske du ökar hållfastheten. Ja så besvärligt är det faktiskt.

Den enklare lösningen för att förstärka är att skruvlimma konstruktionsplywood på var sida om bjälken. Genom att den är ordentligt limmad så rör den sig inte det minsta gentemot bjälken som ska förstärkas.

Om man har jackat ur och vill återfå bärigheten så kan man montera ett ganska rejält plattstål som man försänker i bjälkens ovansida. Det var rätt vanligt förr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.