Hej igen Montaza,
Kom på att det vore intressant att veta vilka rengöringsprodukter som fungerar utifrån din erfarenhet? Får skapa en egen ”lista”.

Förutom att sluta använda Duck, har ni gjort andra ändringar/åtgärder, som hjälpt er att få ordning på lukten?
 
Hejsan , Vi fick nyligen vårat andra års besök från Acona och killen var toppen, var med inne i huset och tittade på alla rengöringsprodukter vi använder , duck försvann, inget bikarbonat eller vinäger men det hade ingen betydelse på tvättmedel men han var osäker på softner , sen sa han även att han försöker få mer information från kunder där det fungerar men som du nämnt det finns ingen som har en referenslista. Jag har nu gjort en omstart av verket dvs tömt båda kammare och det är som sagt lite bättre,
Har tidigare provat med OxyG men tyckte att det inte gjorde någon skillnad men ska nu prova igen det kanske löser den sista lukten som jag känner ibland ( andra kanske inte).
Läste någonstans att pH värdet skall vara över en viss nivå för att det hela ska fungera luktfritt och då kanske OxyG hjälper ??
Tyvärr inte kemist eller biolog som man tydligen bör vara för att få det att fungera...
 
Hej! Intressant. Vi får hit Acona om några veckor. Blir intressant att höra vad de säger om status på processen.

Kommer er lukt från avluftningen eller från själva reningsverket? Vår kom tidigare helt klart från avluftningen, men nu är jag osäker. Kan tipsa om att vi satt på ett kolfilter på avluftningen, vilket definitivt gjort skillnad. Har dock som sagt fortfarande viss lukt, som jag nu försöker få klarhet i varifrån den härrör. Kan ev vara så att verket får för lite syre pga kolfiltret och att lukt puffar ut därifrån. Har anläggningen mitt på tomten, vid uteplatsen. Inte så lyckat med lukt där (tomtens utseende möjliggjorde inte en alternativ placering).
 
F Falvik skrev:
Har läst tidigare trådar om dålig lukt från Uponor Clean1, men hoppas få mer och nyare info på hur man kan komma till rätta med dålig lukt.
Vårt minireningsverk har varit i drift sen i våras. Hade dålig lukt från avluftningen på taket. Testade att förlänga röret från 40cm över nock till 60cm över nock. Hjälpte inte. Satte då dit ett kolfilter, vilket hjälpt bra! Dock har vi då istället fått lukt från själva reningsverket. Kommer i puffar. Efter att ha läst tidigare trådar, har vi testat OxyG. Tycker det hjälper, men inte helt och kortvarigt.
Förutom lukten (som är det stora problemet) upplever jag det ständiga ljudet från verket som störande. Har ni alla ett i stort sett ständigt ljud från luftpumpen och däremellan ett annat ljud när vattnet pumpas från den ena kammaren till nästa? Någon som lyckats isolera bort ljudet?
Tacksam för alla goda råd som kan finnas att få kring driften av Uponor Clean1. Som det är nu känner jag mig besviken och ångrar valet av minireningsverk. Men nu är det installerat och jag kan bara hoppas att det går att minimera problemen.
Tack på förhand!
Du skriver att du satte dit ett kolfilter vilket tog bort lukten från avluftningen.

Det skulle kunna vara så att med flitret på plats hittar gaserna en annan väg ut.

Vad är det för filter du satte dit? Kanske ett filter med lägre tryckfall kunde hälpa alternativt en fläkt på avluftningsröret som skapar ett lätt undertyck i anläggningen?
 
Det filter vi satt dit är ett
”STUDOR Maxi-Filtra kolfilter odörfälla”. Skulle man komplettera eller ersätta kolfiltret med en fläkt? Jag skulle gärna se att lukten från avluftningen ”virvlade iväg” högt upp och långt bort! Skulle man kunna uppnå det med en fläkt?
 
  • Även jag provade med Studor Maxi men lukten kom då från verket och inte från taket , köpte även en fläkt som inte har monterats för det kanske blir värre om man konstant drar lukt från verket eller andra problem , Uponor och Acona gillade inte det förslaget, så den får användas till något annat.( hittade info om att pH värdet ska vara över 7 ( annat verk samma princip ) , har nu varit ute och mätt , verkar vara närmare 8 än 7)
 
F Falvik skrev:
Det filter vi satt dit är ett
”STUDOR Maxi-Filtra kolfilter odörfälla”. Skulle man komplettera eller ersätta kolfiltret med en fläkt? Jag skulle gärna se att lukten från avluftningen ”virvlade iväg” högt upp och långt bort! Skulle man kunna uppnå det med en fläkt?
Cool produkt visste inte att det fanns för ändamålet

Med en fläktktkonstruktion kan man kasta upp luften någon meter men knappast mer. Den måste då utföras så att den kan suga luft även utanför avloppet.

Men kan skulle också kunna sätta en "svag" fläkt som bara gör lite undertryck i anläggningen. Då är tanken att kolfiltret skall vara kvar och ta bort lukten från taken.

Visst var det väl så att du fick luktproblem vid reningsverket efter du monterat kolfiltret?
 
Det stämmer. Kom puffar av dålig lukt, som jag bedömde kom från verket. Detta var under de extremvarma dagarna. Inbillar mig att värmen gjorde det värre.
För att ge en komplett bild av min anläggning, bör jag nämna att vi har två byggnader anslutna till verket. Den ena är typ en gäststuga och där monterade snickaren bara en stospanna på taket. Märkte idag att det luktar vid det huset nu.
Som någon skrev, ”pyser” väl lukten alltid ut någon stans. Min plan nu är att sätta ett riktigt 60 cm över nock avluftning på gäststugan. Kanske blir då syresättningen till verket bättre, genom att det blir ”skorstenseffekt” även därifrån. Har ju redan rör (om än lite lågt och med filter) på huvudbyggnaden. Misstänker att ett kolfilter kommer att behövas även på gäststugans avluftning. Men med två tilluftskällor, visserligen med kolfilter, men ändå med tilluft som sammantaget borde räcka, hoppas jag få bukt med lukten.
Vad tror ni om min plan? Vekar den logisk för er som kan mer om avlopp och avluftning?
 
F Falvik skrev:
Det stämmer. Kom puffar av dålig lukt, som jag bedömde kom från verket. Detta var under de extremvarma dagarna. Inbillar mig att värmen gjorde det värre.
För att ge en komplett bild av min anläggning, bör jag nämna att vi har två byggnader anslutna till verket. Den ena är typ en gäststuga och där monterade snickaren bara en stospanna på taket. Märkte idag att det luktar vid det huset nu.
Som någon skrev, ”pyser” väl lukten alltid ut någon stans. Min plan nu är att sätta ett riktigt 60 cm över nock avluftning på gäststugan. Kanske blir då syresättningen till verket bättre, genom att det blir ”skorstenseffekt” även därifrån. Har ju redan rör (om än lite lågt och med filter) på huvudbyggnaden. Misstänker att ett kolfilter kommer att behövas även på gäststugans avluftning. Men med två tilluftskällor, visserligen med kolfilter, men ändå med tilluft som sammantaget borde räcka, hoppas jag få bukt med lukten.
Vad tror ni om min plan? Vekar den logisk för er som kan mer om avlopp och avluftning?

Tänker mig att kompressorn för in luft i systemet som måste ut någonstans. När du satte dit ett kolfilter blev det ett lite "mottryck" där. Om luckor etc på verket inte har bra tätningar så pyser det ut lite där nu istället.

Hade det varit min anläggning så hade jag testat med en kanalfläkt med varvtalstyrning för att försöka få till ett svagt undertryck vid tanken.
 
Intressant! Får service på verket om någon vecka (Acona). Ska höra vad de tycker om den lösning du föreslår. Tusen tack för råd!!
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ingen som har prövat att montera barkfilter på avluftningen? Visserligen en sak till som ska skötas, men det behöver inre bli så avancerat: en sprinkler för att vattna barken och en fläkt för att ventilera
 
F Falvik skrev:
Intressant! Får service på verket om någon vecka (Acona). Ska höra vad de tycker om den lösning du föreslår. Tusen tack för råd!!
Hallå Falvik och alla andra oxo, helt ny här men detta är ett ämne som berör mig just nu.

Har du haft servicen ? skulle va intressant att hör om ni kom fram till en lösning.
Jag har själv problem med odörer från en clean 1 och ska nu prova ett kolfilter, odörfälla, men jag misstänker att lukten då istället kommer vid verket, precis du själv nämner och som #Montaza och #Ulltand är inne på.
 
P Picea skrev:
Det är väl krav på minireningsverk med badvattenkvalite vid nyanläggning, eller? Nyetableringar i mitt område har alla mrv.
/Markbädd på 13 vårar
Kommunen får inte kräva mrv därimot har dom krav på utsläppsnivån
 
  • Gilla
Picea
  • Laddar…
T ture1 skrev:
Hallå Falvik och alla andra oxo, helt ny här men detta är ett ämne som berör mig just nu.

Har du haft servicen ? skulle va intressant att hör om ni kom fram till en lösning.
Jag har själv problem med odörer från en clean 1 och ska nu prova ett kolfilter, odörfälla, men jag misstänker att lukten då istället kommer vid verket, precis du själv nämner och som #Montaza och #Ulltand är inne på.
Hej! Har haft service, men tyvärr gav den inga nya infallsvinklar på luktproblemet.
Jag har fått ett avluftningsrör 50cm över nock installerat på gästhuset. Det löste luktproblemet runt det huset. Runt huvudbyggnaden försvann lukten, som jag tidigare skrev, med kolfiltret. Fram till idag har allt fungerat bra och jag började tro att vi lyckats styra upp det. Men idag är det varmt väder för första gången på länge och då kommer det lukt från luftnings rören till infiltrationsbädden. Suck!! Hade samma problem senast vi hade varma dagar. Blir tydligen för dåligt drag i systemet när det är varmare ute än inne. Alla tips på hur problemet kan avhjälpas, tas tacksamt emot. Så trött på att ha avloppslukten! /Falvik
 
Claes Sörmland
F Falvik skrev:
Hej! Har haft service, men tyvärr gav den inga nya infallsvinklar på luktproblemet.
Jag har fått ett avluftningsrör 50cm över nock installerat på gästhuset. Det löste luktproblemet runt det huset. Runt huvudbyggnaden försvann lukten, som jag tidigare skrev, med kolfiltret. Fram till idag har allt fungerat bra och jag började tro att vi lyckats styra upp det. Men idag är det varmt väder för första gången på länge och då kommer det lukt från luftnings rören till infiltrationsbädden. Suck!! Hade samma problem senast vi hade varma dagar. Blir tydligen för dåligt drag i systemet när det är varmare ute än inne. Alla tips på hur problemet kan avhjälpas, tas tacksamt emot. Så trött på att ha avloppslukten! /Falvik
Luften från reningsverket måste ju ut någons och den tänkta vägen är över nock. Men precis som du skriver blir draget dåligt varma sommardagar (utan vind). Samma problem som med skorstenar då man kan då röklukt inomhus om spjället står öppet.

Jag tror på svagast möjliga fläkt på taket så att du får drag i rätt riktning på avloppsventilationen. Här i trakten har många en sådan här sak för att ventilera sina reningsverk:

https://www.vvsbutiken.nu/product.html/vindflakt-110-mm-svart?category_id=1060
 
  • Gilla
Montaza och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.