I teorin ja, men hur man löser det praktiskt vet jag inte. Om lösningen på ett problem börjar bli lite extrem så bör man enligt min erfarenhet ta några steg tillbaka och ifrågasätta sina tidigare val. Ibland behövs lite lateralt tänkande. Det går ju att göra en smäcker fasaduppbyggnad med relativt klena dimensioner av t.ex. fyrkantsrör om man accepterar fler pelare.
 
Verkar som att det blir en bärlina av trä istället. Nån som har nån lösning/idé om hur man kan få den att vila på fyra stolpar där de två inre är förskjutna?
 
Är förskjutningen större än balkens tjocklek?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Är förskjutningen större än balkens tjocklek?

Protte
Ja precis, det verkar vara problemet nu.
 
En tanke från en amatör, kan man inte skruva ihop flera limträbalkar på bredden? Funkar det?
Tänker mig t.ex. 2st 140x266 , skulle det kunna vara nåt?
 
En annan fråga, taket bärs väl upp av takstolarna? som bärs upp av sidoväggarna, så den gavelväggen bär väl bara sin egen vikt? Om du har ett rum innanför som bara har ytterväggar så kanske belastningen på balken inte blir så stor?
 
P Plutus skrev:
En annan fråga, taket bärs väl upp av takstolarna? som bärs upp av sidoväggarna, så den gavelväggen bär väl bara sin egen vikt? Om du har ett rum innanför som bara har ytterväggar så kanske belastningen på balken inte blir så stor?
Det är ett platt tak, med en balkong ovanpå.
 
Haka ur halva stolpen och vänd ytterstolparna på ena sida och innerstolparna på andra sidan

Protte
 
  • Gilla
attefall
  • Laddar…
A attefall skrev:
Det är ett platt tak, med en balkong ovanpå.
Men det platta taket går väl över hela rummet under? Så det platta taket är tänkt att bära sin egen vikt? Eller går det en mittbalk från gavelväggen genom rummet till en bärande vägg längre in?
 
prototypen prototypen skrev:
Haka ur halva stolpen och vänd ytterstolparna på ena sida och innerstolparna på andra sidan

Protte
Tog ett tag innan jag fattade hur du menar. Men ja det verkar ju som en vettig lösning. Finns det några ev. problem att göra så?
 
Stödytan mellan stolpe och balk blir mindre.
Risk att trät i balken trycks ihop, Skriver risk men vet inte.
Har man plats kan man sätta en kloss på stolpen så stödytan ökar.

Protte
 
  • Gilla
attefall
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Stödytan mellan stolpe och balk blir mindre.
Risk att trät i balken trycks ihop, Skriver risk men vet inte.
Har man plats kan man sätta en kloss på stolpen så stödytan ökar.

Protte
Ok, lite räkneexempel:
Säg att man har 4 st stolpar a'la 140x140. Två i hörnen, och två framför. Uthakade halva ytan, dvs. 70mm.
250 mm mellanrum avstånd för glasfasaden.
För att balken ska vila helt i hakarna ska bärlinan alltså vara 70 + 70 + 250 = 390 mm. Hur löser man det? Kan man dra ihop flera limträbalkar för att få den bredare? Kanske man kan komma ner lite i dimensionerna på dem om man gör så?
 
Är det tänkt, som tidigare diskuterat, att de mellersta pelarna hamnar innanför partiet? Vad är det som hindrar att pelarna inte ligger i samma linje? Kanske att man som mest får modifiera hörnet där glaspartierna möts.
 
A attefall skrev:
Ok, lite räkneexempel:
Säg att man har 4 st stolpar a'la 140x140. Två i hörnen, och två framför. Uthakade halva ytan, dvs. 70mm.
250 mm mellanrum avstånd för glasfasaden.
För att balken ska vila helt i hakarna ska bärlinan alltså vara 70 + 70 + 250 = 390 mm. Hur löser man det? Kan man dra ihop flera limträbalkar för att få den bredare? Kanske man kan komma ner lite i dimensionerna på dem om man gör så?
Nej det funkar inte.
Kan inte de yttre pelarna ligga i linje med de i mitten, ytterpelarna behöver väl inte ingå i ytterväggen.
Eller iaf inte måste stå i hörnet.

Protte
 
Redigerat:
B bossespecial skrev:
Är det tänkt, som tidigare diskuterat, att de mellersta pelarna hamnar innanför partiet? Vad är det som hindrar att pelarna inte ligger i samma linje? Kanske att man som mest får modifiera hörnet där glaspartierna möts.
prototypen prototypen skrev:
Nej det funkar inte.
Kan inte de yttre pelarna ligga i linje med de i mitten, ytterpelarna behöver väl inte ingå i ytterväggen.
Eller iaf inte måste stå i hörnet.

Protte
Ja precis, det var tänkt att stolparna ska stå innanför. En anledning till att ha de andra längst ut i hörnen är väl för att få till ett tunt "mötespunkt" till det andra glaspartiet på ena sidoväggen. En annan är kanske att glaspartiet bör ha stolpar och bärlinan ovanför som stöd? Men det kanske egentligen inte finns någon skälig anledning?

Är min konstruktör som håller på att räknar på det här men har hoppat lite fram och tillbaka så jag ville gärna få lite andra åsikter/ideer från alla kloka här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.