Status
Tråden går ej att kommentera.
Regeringen ger idag nya uppdrag till berörda myndigheter att förbereda för en eventuell andra våg av Corona smitta. Länsstyrelserna ingår i uppdraget eftersom de är regeringens förlängda arm ute i landet.

Notera att detta inte innefattar kommuner och regioner eftersom de är självstyrande och svarar ytterst inför sina väljare. Många missförstånd kan undvikas om man är införstådd med hur vårt land styrs.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/07/plan-infor-nya-utbrott-av-covid-19/
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
harry73
Förra veckan rapporterades i snitt 20 döda per dygn.
Trenden neråt verkar fortsätta. 13 döda för lördag, söndag och måndag idag. Imorgon blir siffran troligtvis lite högre för att man jämför dödsfall med skatteverket, men det går fortfarande åt rätt håll
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Förra veckan rapporterades i snitt 20 döda per dygn.
Trenden neråt verkar fortsätta. 13 döda för lördag, söndag och måndag idag. Imorgon blir siffran troligtvis lite högre för att man jämför dödsfall med skatteverket, men det går fortfarande åt rätt håll
Trenden är definitivt nedåtgående men de 13 döda rapporterade idag gäller inte bara lördag, söndag och måndag utan sprids ut på de dagar då dödsfallen verkligen skedde.
 
harry73
N nicklas73 skrev:
Trenden är definitivt nedåtgående men de 13 döda rapporterade idag gäller inte bara lördag, söndag och måndag utan sprids ut på de dagar då dödsfallen verkligen skedde.
De 13 rapporterade döda rapporterades efter fredag förra veckan rund lunchtid. Dödsdatum var någon gång under de senaste 2 veckor.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
De 13 rapporterade döda rapporterades efter fredag förra veckan rund lunchtid. Dödsdatum var någon gång under de senaste 2 veckor.
Enligt DN så gäller dessa datum:
17/6 1
26/6 1
29/6 2
30/6 1
1/7 1
2/7 1
3/7 2
4/7 2
5/7 1
6/7 1
De har en graf över avlidna i slutet av live-flödet om coronaviruset där senaste dagens rapporterade avlidna är ritade med rött i stället för svart.
 
Är det nån som kan få fram dödssiffran över Storbritannien?
Snälla?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är klart att de kunde platta ner kurvan snabbt när de hade få smittade när åtgärderna infördes.
Eller kanske åtgärderna infördes genast - istället för att vänta på fler smittade
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
D
BengtH BengtH skrev:
Eller kanske åtgärderna infördes genast - istället för att vänta på fler smittade
Man kan inte införa åtgärder bakåt i tiden, dvs om det redan är för många smittade så är det för sent.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
BengtH BengtH skrev:
Eller kanske åtgärderna infördes genast - istället för att vänta på fler smittade
D djac skrev:
Man kan inte införa åtgärder bakåt i tiden, dvs om det redan är för många smittade så är det för sent.
Precis, det har ju varit uppe i tråden en undersökning som visade att förutsättningarna var sådana att Sverige skulle ha behövt införa restriktionerna 3 veckor tidigare för att få ungefär samma förlopp som i våra grannländer. Det betyder alltså innan stockholmarnas sportlov. Men då var det ju ingen visste om att det fanns smittspridning i Sverige.
 
A
B Byggdjuret skrev:
Hur tolkar man ordet stopp när det gäller smitta
Jag vet inte, men jag föreslår en liknelse med en stoppskylt i trafiken.

Man stannar en kort stund och är helt stillastående och startar sedan och åker vidare. Sen kan det gå 30,60,120km/h och sen kanske möjligen en ny stoppskylt och så börjar det om igen.

Det kanske är så Nya Zeeland kommer ha det efter att ha ”stoppat smittan...”
 
Israel har 332 döda.
Jag fick inte jämföra med Iran, som av vissa här anses vara helt ociviliserade och därtill inkapabla att föra statistik, religiösa, ”lögnaktiga” etc, så jag provar med en demokrati som Israel.
De har en befolkning som är räknad till nära 9 millioner.
Se
https://news.google.com/covid19/map?hl=sv&mid=/m/03spz&gl=SE&ceid=SE:sv

https://www.coronatracker.com/sv/country/israel

Nu får ni klämma fram vad Israel gör för fel och vad Sverige gör så fantastiskt, genialiskt rätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, det har ju varit uppe i tråden en undersökning som visade att förutsättningarna var sådana att Sverige skulle ha behövt införa restriktionerna 3 veckor tidigare för att få ungefär samma förlopp som i våra grannländer. Det betyder alltså innan stockholmarnas sportlov. Men då var det ju ingen visste om att det fanns smittspridning i Sverige.
Det låter som en ganska spekulativ undersökning?

D djac skrev:
Man kan inte införa åtgärder bakåt i tiden, dvs om det redan är för många smittade så är det för sent.
Men det går att införa åtgärder i nutid.


Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så kan du ha Gonnoretröjan!:D

Staffan Holmberg
Snarare en Corona tröja va ;) Eller det borde räcka med att vara Svensk förresten?
 
Redigerat:
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det låter som en ganska spekulativ undersökning?


Men det går att införa åtgärder i nutid.




Snarare en Corona tröja va ;) Eller det borde räcka med att vara Svensk förresten?
Nu tror jag det är kört om man skulle vilja införa någon variant av lockdown, nästan oavsett vilket land man än bor i och vad man än tror.
 
D
Igen Igen skrev:
Israel har 332 döda.
Jag fick inte jämföra med Iran, som av vissa här anses vara helt ociviliserade och därtill inkapabla att föra statistik, religiösa, ”lögnaktiga” etc, så jag provar med en demokrati som Israel.
De har en befolkning som är räknad till nära 9 millioner.
Se
[länk]

[länk]

Nu får ni klämma fram vad Israel gör för fel och vad Sverige gör så fantastiskt, genialiskt rätt.
Du tänker att det är ordet "demokrati" som smittar? Nä, jag tror de har en helt annan sorts demokrati med väsenskilda lagar, dessutom hade de inte så öppna gränser som Sverige innan detta, dvs enklare att justera lite på policies etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.