Även om huset är partnerns enskilda egendom så kan inte partnern belåna det utan din väns godkännande om de båda bor och är skrivna i huset. Det samma gäller om de endast är sambos och partner är ensam ägare till huset. För så länge man bor tillsammans så måste båda skriva på nya lån på det hus de bor i. Fritidshus går däremot att belåna utan den andres vetskap så länge de inte samäger fritidshuset. Så om partnern har lyckats ta nya lån så har antingen partnern förfalskat din väns underskrift eller så har banken gjort fel.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H hjulia skrev:
om partnern har lyckats ta nya lån så har antingen partnern förfalskat din väns underskrift eller så har banken gjort fel.
Inget av det känns väl i allmänhet så osannolikt, så bäst att undersöka saken noga.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inget av det känns väl i allmänhet så osannolikt, så bäst att undersöka saken noga.
Det håller jag helt med om. Problemet är att om det nu visar sig vara fallet så lär det inte finnas så mycket att göra mer än att göra en polisanmälan, men det verkar inte vännen vilja göra.

Om det nu inte är belånat mer än vännen tror så kan det vara läge att ansöka om att döda de oanvända pantbreven. Om bådas underskrift krävs för det vet jag inte, men skulle tippa på det så länge huset är samägt i alla fall
 
Vi besökte "mina sidor" på Lantmäteriet och där fanns inteckningar på ca 490 tkr. Står såhär på Lantmäteriets hemsida angående pantbrev och inteckningar;

"När du exempelvis vill ta ett lån hos en bank i samband med att du köper en fastighet kan du komma att behöva använda fastigheten som pant, det vill säga säkerhet för lånet. För att använda fastigheten som säkerhet för lånet ansöker i de allra flesta fall banken om en ny inteckning, om det inte redan finns tillräckligt med befintliga pantbrev"

Kan hen känna sig trygg och utgå från att partnern inte har belånat över dessa 490 tkr? Sen att partnern kan bedra hen genom falska signaturer framöver det är en annan femma.
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Även om huset är partnerns enskilda egendom så kan inte partnern belåna det utan din väns godkännande om de båda bor och är skrivna i huset. Det samma gäller om de endast är sambos och partner är ensam ägare till huset. För så länge man bor tillsammans så måste båda skriva på nya lån på det hus de bor i. Fritidshus går däremot att belåna utan den andres vetskap så länge de inte samäger fritidshuset. Så om partnern har lyckats ta nya lån så har antingen partnern förfalskat din väns underskrift eller så har banken gjort fel.
Om det är ena partnerns egendom så måste han väl få belåna sin egendom så mycket han vill?
Har aldrig hört eller sett något annat.
Varför skulle en sambo behöva godkänna lån på något som hen inte äger?
 
A Argastesnickaren skrev:
Om det är ena partnerns egendom så måste han väl få belåna sin egendom så mycket han vill?
Har aldrig hört eller sett något annat.
Varför skulle en sambo behöva godkänna lån på något som hen inte äger?
Av den enkla anledningen att din partner inte ska kunna belåna den bostad du bor i utan din vetskap för att inte du ska riskera att hamna på bar backe om partnern inte kan betala av lånet. Så det banken kräver är en underskrift att du är medveten om att lånet tas. Partnern kan däremot belåna andra fastigheter denne äger utan din vetskap så länge ni inte samäger den.
Har du dessutom inte registrerat en bodelning hos SKV vid skilsmässa så kan även exmakens/exmakans underskrift krävas vid nya lån trots att fastigheten var din enskilda egendom. I de flesta fall så registreras bodelningen hos Lantmäteriet eftersom man oftast skriver över den ena partens ägarandelar på den andra, men om den ena står registrerad som ägare till 100% så behövs inte det. Så då kan både exet och nuvarande partner behöva skriva under för att man ska få lån
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Du pratar väl om gifta par och inte sambor?
Om någon köper en fastighet innan man flyttar ihop så är den en enskild ägodel, en bostad som köps in för att två ska flytta ihop ingår i samboegendom och där kan du inte belåna utan sambons samtycke.
 
M Cameltoe skrev:
Vi besökte "mina sidor" på Lantmäteriet och där fanns inteckningar på ca 490 tkr./.../Kan hen känna sig trygg och utgå från att partnern inte har belånat över dessa 490 tkr?
Beträffande fastigheten kan hen nog vara relativt trygg, men givet reaktionerna kan det ju finnas andra hundar begravna: blancolån till exempel. Så länge de är gifta och har gemensam ekonomi kommer det nog tyvärr finnas risker att hantera här, olika stora beroende på hur skriande partnerns behov av pengar är.
 
A Argastesnickaren skrev:
Du pratar väl om gifta par och inte sambor?
Om någon köper en fastighet innan man flyttar ihop så är den en enskild ägodel, en bostad som köps in för att två ska flytta ihop ingår i samboegendom och där kan du inte belåna utan sambons samtycke.
Både sambo och gifta par. Köper du en bostad och sen flyttar ihop med en partner så är bostaden din, men du behöver din partners underskrift om du vill utöka lånet efter att ni har flyttat ihop. Är ni gifta och du äger er bostad som enskild egendom så behöver din partner skriva under om du vill utöka lånet. Samma sak om ni är gifta men att bostaden står 100% på dig och ni inte har äktenskapsförord
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Både sambo och gifta par. Köper du en bostad och sen flyttar ihop med en partner så är bostaden din, men du behöver din partners underskrift om du vill utöka lånet efter att ni har flyttat ihop. Är ni gifta och du äger er bostad som enskild egendom så behöver din partner skriva under om du vill utöka lånet. Samma sak om ni är gifta men att bostaden står 100% på dig och ni inte har äktenskapsförord
Då har jag kollat med min bank (Länsförsäkringar) som slog upp lagboken om detta.
En sambo som flyttat in i en annans egendom behöver INTE skriva på några papper vid ett utökat lån på den andras egendom.
Däremot precis som jag sa om boendet är köpt för ett gemensamt boende så är det en helt annan sak.
 
A Argastesnickaren skrev:
Då har jag kollat med min bank (Länsförsäkringar) som slog upp lagboken om detta.
En sambo som flyttat in i en annans egendom behöver INTE skriva på några papper vid ett utökat lån på den andras egendom.
Däremot precis som jag sa om boendet är köpt för ett gemensamt boende så är det en helt annan sak.
Spännande. Så sa de inte till mig när jag pratade med dem (LF och SHB). Men jag är inte förvånad över att olika kontor har sina egna regler som låter som att de bara följer lagen eller direktiv från Finansinspektionen/Riksbanken
 
H hjulia skrev:
Spännande. Så sa de inte till mig när jag pratade med dem (LF och SHB). Men jag är inte förvånad över att olika kontor har sina egna regler som låter som att de bara följer lagen eller direktiv från Finansinspektionen/Riksbanken
Inte första gången olika människor får olika svar;)
Var själv lite osäker och frågar gärna för att lära mig mer då många såna här saker inte alltid är logiska.
Som sagt så för att han jag pratade med skulle vara säker så kollade han upp det med mig i telefonen och då fick jag detta svaret.
 
  • Gilla
hjulia
  • Laddar…
Om man har en samägd bostad så ansvarar samtliga ägare för bolånen tagna med fastigheten som säkerhet. Inga lån kan tas utan att samtliga skriver under låneansökan. Man är personligen ansvarig för hela bolånet. Man får självklart besked om lånens storlek, ränta osv av banken utan att diskutera med övriga ägare, även om låneansökan är förfalskad. I fallet du beskriver är antingen lånen ej på fastigheten utan personliga, eftersom banken inte vill svara, då är det ju inte något problem eller så äger hon inte någon del av fastigheten och då är det ett problem. Börja med att kolla på lantmäteriet vem som äger fastigheten!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det går bra att låna "själv" även om fastigheten ägs gemensamt om det inte behövs tas ut nya pantbrev för då måste båda ägarna godkänna uttag av pantbrev och det gäller även om ev sambo/make/maka inte äger någon del i fastigheten också.
 
M Max R70 skrev:
Det går bra att låna "själv" även om fastigheten ägs gemensamt om det inte behövs tas ut nya pantbrev för då måste båda ägarna godkänna uttag av pantbrev och det gäller även om ev sambo/make/maka inte äger någon del i fastigheten också.
Delägarna måste ändå skriva på som pantsättare även om dom inte är låntagare.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.