Varför är inte det jämförbart? Visserligen har ingen kärnkraftsolycka varit i närheten av att döda lika mycket folk som vattenkraftsolyckor.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Av den enkla anledningen att man fortfarande inte kan bo i Tjernobyl. Eller man kan men strålningen kan leda till för tidig död. Jag har aldrig hört talas om att en damm som brister får lika långtgående konsekvenser.
 
J Johan456 skrev:
[Kärnkraft] är liksom inte jämförbart med riskerna med ett olje- eller vattenkraft.
Jag håller huvudsakligen med. Oljekraft vet vi dödar även vid normal drift, så det krävs en särskild typ av cynism för att välja oljekraft som vi vet löpande dödar framför kärnkraft.

Kärnkraft och vattenkraft tycker jag dock bättre låter sig jämföras då båda kräver olyckor för att någon ska dö av dem. Därvidlag har vattenkraften lite sämre statistik (är typ 100 gånger så dödligt), men i västvärlden kan vi nog ändå säga att även vattenkraft är relativt säkert.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Du missar poängen, kärnkraft är väl utmärkt på många sett. Däremot lever vi hela tiden med risken att en kärnkraftsolycka kan ske, det går inte att utesluta. Det är liksom inte jämförbart med riskerna med ett olje- eller vattenkraft. Därtill har vi frågan med slutförvaringen där servitris går att utesluta katastrofer i framtiden till följd av kärnkraftsavfall.
Jag är litet osäker på hur du resonerar om risker med kärnkraft vs olje- och vattenkraft. Hur många har avlidit som direkt följd av de mest kända kärnkraftsolyckorna i mannaminne, tänker på Tjernobyl och Fukushima som de mest kända och väldokumenterade.

Jag inser att det är mycket svårt att få fram relevanta jämförelsetal men min poäng är att det verkar vara otroligt få som avlider till följd av kärnkraftskatastrofer jämfört med de som avlider till följd av vattenkraftskatastrofer och för den delen, olje(kol/gas-)kraftshaverier. Sett siffror på detta för inte så länge sedan kanske jag eller någon annan kan googla fram detta.

Sedan ska man inte glömma hälsoeffekter av närbelägen vindkraft, det kommer fram mer och mer rapporter och reportage om människor som lever i en infraljudsmisär med förlorad sömn och ett rent helvete efter att ha blivit pådyvlade vindkraftsparker i sin närhet. Själv skulle jag aldrig i livet skaffa en fastighet med dessa problem och fastighetsvärdet lär störtdyka för de stackare som drabbas.
 
J Johan456 skrev:
Av den enkla anledningen att man fortfarande inte kan bo i Tjernobyl. Eller man kan men strålningen kan leda till för tidig död. Jag har aldrig hört talas om att en damm som brister får lika långtgående konsekvenser.
Det pratas väl om att göra naturreservat av området. Naturreservat får man inte bo i.
När det gäller strålning är den till stora delar lägre än bakgrundsstrålningen på vissa bebodda platser.

Reaktorer som har potential att sprida så mycket radioaktiva ämnen är inte att tänka på. Men även med den olyckan inräknad är det väldigt lite skador i förhållande till produktion från kärnkraftens håll. Vattenkraft är mycket värre.
 
Det är väl ganska uppenbart hur jag resonerar. Jaja, här kan man helt klart tycka olika.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Sett siffror på detta för inte så länge sedan kanske jag eller någon annan kan googla fram detta.
Jag brukar lyfta fram den här grafen, eller liknande. Döda per mängd producerad energi.

Stapeldiagram som visar antalet dödsfall per energikälla med olja och kol som högst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snailman och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
H Harald Blåtumme skrev:
jämfört med de som avlider till följd av vattenkraftskatastrofer och för den delen, olje(kol/gas-)kraftshaverier. Sett siffror på detta för inte så länge sedan kanske jag eller någon annan kan googla fram detta.
Det är främst dammkatastrofen Banqiao dam, 1975, som drar upp siffrorna för dödade av vattenkraft, Där strök det med något i häraden av 150.000 personer.
Det förstördes land också i en omfattning som vida överstiger Tjernobyl + Fukushima tillsammans. Kanske att Tjernobyl kommer ifatt om man räknar landarea * tid, jag har inte koll.

Tar man bort Banqiao-katastrofen så återstår det endast max ett par tiotusental döda i alla övriga dammolyckor + avlidna p.g.a byggena (kanske inte ens 10.000), så det putsar ner talet rejält.
Men vill man frisera siffrorna genom att ta bort den värsta olyckan, ska man väl i ärlighetens namn göra lika med kärnkraften, dvs stryka Tjernobyl, annars blir det ju en väldigt sned jämförelse.

https://en.wikipedia.org/wiki/1975_Banqiao_Dam_failure
 
A
MultiMan MultiMan skrev:
Du har fel.

[länk]

Allt fler vill att svensk kärnkraft byggs ut, inte avvecklas. Det visar en ny undersökning som Sifo gjort på uppdrag av SVT Opinion. Bara var femte vill se total nedmontering.
– En klar övervikt vill behålla eller skaffa fler kärnkraftverk, säger Toivo Sjörén på TNS Sifo.


Kärnkraft är den bästa och stabilaste kraften vi har i tider när koldioxidutsläppen bör minska. Och det med nuvarande, gammal teknik. Det finns en mängd förbättringar att tillgå när vi bygger nytt.
Kärnkraft är ju det bästa som finns, förstår mig inte på miljöpartiflummisarnas trams och antikampanjande. Men ja, de har generellt sett inte alla hästar hemma.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Sakliga argument är bra botemedel mot okunskap och missförstånd. Att generalisera ger bara bensin på en obestämd brasa som ingen blir gladare av.

Det är knappast så att alla som tycker kärnkraft är en dålig idé är dumma i huvudet.

Lika litet som att alla som tycker vindkraft är en dålig idé är allmänt korkade.

Jag förstår att ”klimatet” inte är optimalt för en rak och ärlig debatt om energiformer och vad som är värt att satsa på idag, det man tyvärr kan konstatera är att det inte varit ett bra ”klimat” för att diskutera detta under de senaste decennierna heller (åtminstone de tre senaste om inte de fyra senaste).

Som jag ser det så har ”vi” genom underlåtelse att handla under många decennier försatt ”oss” i en situation där vi inte har några andra alternativ idag än att förlita oss på storskalig import av kolkrafts- och gas-el från sydligare länder tex Polen.

Man bygger inte nya kärnkraftsanläggningar på några år, krävs en enorm framförhållning och vi är så sena på bollen att det är närmast en hypotetisk idé att vi ska kunna ställa detta till rätta inom överskådlig tid.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Det största problemet är ju den totalt cementerande politiken om just kärnkraft. Sverige har en ganska så råbarkad faktabaserad förvaltning för det mesta men vissa saker är 100% ideologiskt till varje pris - där är vi tyvärr med kärnkraften. Att vi dessutom har folkomröstat där vi i praktiken hade 3 av 3 alternativ med nedläggning och det lever fortfarande kvar på sätt och vis, även om det nu har gått så lång tid att vi låtsas strunta i det.
 
  • Gilla
Snailman och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
sunnis sunnis skrev:
Att vi dessutom har folkomröstat där vi i praktiken hade 3 av 3 alternativ med nedläggning och det lever fortfarande kvar på sätt och vis, även om det nu har gått så lång tid att vi låtsas strunta i det.
Och dessutom har väl inte ens hälften av Sveriges befolkning av idag haft en chans att vara med i den folkomröstningen (1980). Om man inte ens var född då, eller för ung för att rösta.
Hur länge ska en folkomröstning egentligen gälla? - den ska väl spegla folkets vilja ...
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 5 till
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Sakliga argument är bra botemedel mot okunskap och missförstånd. Att generalisera ger bara bensin på en obestämd brasa som ingen blir gladare av.

Det är knappast så att alla som tycker kärnkraft är en dålig idé är dumma i huvudet.

Lika litet som att alla som tycker vindkraft är en dålig idé är allmänt korkade.

Jag förstår att ”klimatet” inte är optimalt för en rak och ärlig debatt om energiformer och vad som är värt att satsa på idag, det man tyvärr kan konstatera är att det inte varit ett bra ”klimat” för att diskutera detta under de senaste decennierna heller (åtminstone de tre senaste om inte de fyra senaste).

Som jag ser det så har ”vi” genom underlåtelse att handla under många decennier försatt ”oss” i en situation där vi inte har några andra alternativ idag än att förlita oss på storskalig import av kolkrafts- och gas-el från sydligare länder tex Polen.

Man bygger inte nya kärnkraftsanläggningar på några år, krävs en enorm framförhållning och vi är så sena på bollen att det är närmast en hypotetisk idé att vi ska kunna ställa detta till rätta inom överskådlig tid.
Fast titta vilken sits vi är i nu. Det får din jämförelse att halta lite :crysmile:
 
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är främst dammkatastrofen Banqiao dam, 1975, som drar upp siffrorna för dödade av vattenkraft, Där strök det med något i häraden av 150.000 personer.
"Lustigt" nog är solkraft nästan lika dödligt enligt diagrammet. Får mig osökt att undra hur det kan vara så? Folk som ramlar ner från taket när de donar med solpanelerna?
 
Nä, hudcancer...
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.