Senaste dagarnas regn har väckt liv i trädgården. Äldsta döttrarna gick all-in på bärbuffé men var lite snabba med att plocka vinbären. Söta ansikten som skrynklar ihop sig när de smakar. :rofl:
En blandning av röda jordgubbar, mörkröda vinbär och vitt fläderblomskluster i en genomskinlig kanna på gräsunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rosen som vi klippte ner i våras mår bra och frodas. Likaså klematisen som vi flyttade för att ge plats åt altanen.
Växande ros och klematis vid gult plank, odlingskrage med röda vinbär i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barnens odlingskrage med morötter, mangold och rädisor.
En odlingskrage med gröna morötter, mangold och rädisor omgiven av flis och andra plantor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomaterna växer oss snart över huvudet. :p
Tomatplantor som växer tätt i en odlingskrage med synlig staket och buskage i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Har planterat några buskar som vi fick över på jobbet för nåt år sen. Skulle stå i en dagvatten reservoar. Så tror att dom dricker mycket vatten. Men jag har ingen aning om vad det är för buske. Tacksam för svar!

Närplan på gröna buskblad med röda stjälkar, planterade för dagvattenhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Märkligt. Ser ut som vanlig bok.
Tveksam dock till att de skulle trivas i en dagvattenreservoar...
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
På grund av monsunen som dragit in över oss har jag inte haft lust att dra fram gräsklipparen. Idag tittade solen fram i 3,5 minuter och då fick jag arbetslust och drog igång trimmern, så nu är det bara att klippa resten så fort gräsmattan har torkat upp lite. Gjorde en trevlig överraskning på baksidan huset. Där fanns tidigare (på den tiden vår trädgård var en formidabel djungel) gamla hallonsnår. Dessa har åkt all världens väg, sånär som på ett par "pinnar" som jag envist försökt slakta med grästrimmern flera gånger. Dessa pinnar stod idag och tronade med en knapp handfull gigantiska, underbara hallon! :love: En hand som håller några stora, mogna hallon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
På grund av monsunen som dragit in över oss har jag inte haft lust att dra fram gräsklipparen. Idag tittade solen fram i 3,5 minuter och då fick jag arbetslust och drog igång trimmern, så nu är det bara att klippa resten så fort gräsmattan har torkat upp lite. Gjorde en trevlig överraskning på baksidan huset. Där fanns tidigare (på den tiden vår trädgård var en formidabel djungel) gamla hallonsnår. Dessa har åkt all världens väg, sånär som på ett par "pinnar" som jag envist försökt slakta med grästrimmern flera gånger. Dessa pinnar stod idag och tronade med en knapp handfull gigantiska, underbara hallon! :love: [bild]
Hallonbuskar mår tydligen riktigt bra att beskäras. De som blir kvar får mer sol och producerar mer.

Jag fick "order" att ta bort alla gamla pinnar i mitt bestånd. Dvs bara behålla de som var gröna och årets pinnar. Nu är buskaget enormt och det är enorma mängder omogna hallon :)
Ni sörlänningar mognar nån vecka före bara ;)
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Har planterat några buskar som vi fick över på jobbet för nåt år sen. Skulle stå i en dagvatten reservoar. Så tror att dom dricker mycket vatten. Men jag har ingen aning om vad det är för buske. Tacksam för svar!

[bild]
nu tror jag det är avenbok nån som sätter emot?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Märkligt. Ser ut som vanlig bok.
Tveksam dock till att de skulle trivas i en dagvattenreservoar...
Det är helt klart bok, tack!
 
Behöver lite hjälp. Kan någon utifrån dessa bilder avgöra om det rör sig om en brun skogssnigel eller mördarsnigel?
Brun snigel på mossig mark med gräs och lövverk runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En brun skogssnigel eller möjlig mördarsnigel bland grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Pappa1986 skrev:
Behöver lite hjälp. Kan någon utifrån dessa bilder avgöra om det rör sig om en brun skogssnigel eller mördarsnigel?
[bild] [bild]
Vad jag hört så måste dom dissikeras för att du ska få svar på det.
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Behöver lite hjälp. Kan någon utifrån dessa bilder avgöra om det rör sig om en brun skogssnigel eller mördarsnigel?
[bild] [bild]
Som jag förstått det så är bästa sättet att se skillnad beteendet.

Vi hade massa svarta skogsniglar och nu är det bruna sniglar som tagit över helt. med 99% sannolikhet är detta mördarsniglar :(
 
  • Gilla
  • Ledsen
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Hallonbuskar mår tydligen riktigt bra att beskäras. De som blir kvar får mer sol och producerar mer.

Jag fick "order" att ta bort alla gamla pinnar i mitt bestånd. Dvs bara behålla de som var gröna och årets pinnar. Nu är buskaget enormt och det är enorma mängder omogna hallon :)
Ni sörlänningar mognar nån vecka före bara ;)
Hallon är tåliga, man klipper ju varje år.. om man inte gör dumheter som jag.. (smärre miss) dvs planterar varannan planta sommar och varannan hösthallon!

Det lät som världens bästa idé! Massa hallon hela säsongen..wei..

De tog sig skitbra, alla plantor och vi fick massor av nya skott (hallon sprider sig som ogräs om de får).. vi lät dem sitta ifred ett år extra innan vi skulle rensa/klippa.

DÅ började jag kolla när lämplig tid för beskärning var.. ja då visade det sig att det var inte alls lika på sommar vs hösthallon (ena sätter frukt på årets grenar, andra på fjolårets skott).. tänk dig då att försöka lista utviken gren som ska klippas.. nu her de ju alla växt ihop :surprised:

Vi har fortfarande inte kommit på nått smidigt sätt hehe
 
  • Ledsen
Appendix
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Som jag förstått det så är bästa sättet att se skillnad beteendet.

Vi hade massa svarta skogsniglar och nu är det bruna sniglar som tagit över helt. med 99% sannolikhet är detta mördarsniglar :(
Troligen ja :(
 
Snigla Snigla skrev:
Hallon är tåliga, man klipper ju varje år.. om man inte gör dumheter som jag.. (smärre miss) dvs planterar varannan planta sommar och varannan hösthallon!

Det lät som världens bästa idé! Massa hallon hela säsongen..wei..

De tog sig skitbra, alla plantor och vi fick massor av nya skott (hallon sprider sig som ogräs om de får).. vi lät dem sitta ifred ett år extra innan vi skulle rensa/klippa.

DÅ började jag kolla när lämplig tid för beskärning var.. ja då visade det sig att det var inte alls lika på sommar vs hösthallon (ena sätter frukt på årets grenar, andra på fjolårets skott).. tänk dig då att försöka lista utviken gren som ska klippas.. nu her de ju alla växt ihop :surprised:

Vi har fortfarande inte kommit på nått smidigt sätt hehe
Snigla Snigla skrev:
Hallon är tåliga, man klipper ju varje år.. om man inte gör dumheter som jag.. (smärre miss) dvs planterar varannan planta sommar och varannan hösthallon!

Det lät som världens bästa idé! Massa hallon hela säsongen..wei..

De tog sig skitbra, alla plantor och vi fick massor av nya skott (hallon sprider sig som ogräs om de får).. vi lät dem sitta ifred ett år extra innan vi skulle rensa/klippa.

DÅ började jag kolla när lämplig tid för beskärning var.. ja då visade det sig att det var inte alls lika på sommar vs hösthallon (ena sätter frukt på årets grenar, andra på fjolårets skott).. tänk dig då att försöka lista utviken gren som ska klippas.. nu her de ju alla växt ihop :surprised:

Vi har fortfarande inte kommit på nått smidigt sätt hehe
Ungefär lika smart som vi var när vi skulle köpa jordgubbsplantor förra året och hittade vita jordgubbar! Coolt, vi blandar lite i landet! Lätt att veta sen vilka som är vita jordgubbar och vilka som är röda omogna jordgubbar. :sweat: Ibland har man helt enkelt otur när man tänker. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Hallon är tåliga, man klipper ju varje år.. om man inte gör dumheter som jag.. (smärre miss) dvs planterar varannan planta sommar och varannan hösthallon!

Det lät som världens bästa idé! Massa hallon hela säsongen..wei..

De tog sig skitbra, alla plantor och vi fick massor av nya skott (hallon sprider sig som ogräs om de får).. vi lät dem sitta ifred ett år extra innan vi skulle rensa/klippa.

DÅ började jag kolla när lämplig tid för beskärning var.. ja då visade det sig att det var inte alls lika på sommar vs hösthallon (ena sätter frukt på årets grenar, andra på fjolårets skott).. tänk dig då att försöka lista utviken gren som ska klippas.. nu her de ju alla växt ihop :surprised:

Vi har fortfarande inte kommit på nått smidigt sätt hehe
Det är faktiskt enkelt, allt med grenar skall tas bort varje år innan knopparna spricker.

Årsskotten på sommarhallon bildar inga grenar, det är först nästkommande år de förgrenar sig och blommar. År tre dör däremot skottet och bör tas bort för att undvika att beståndet blir risigt. Man brukar också se att fjolårsskottens bark flagar av som papper.

Hösthallon förgrenar sig och blommar samma år, men de ska inte lämnas kvar en säsong till.

--> Har hallonskottet grenar (inte ett spröt): ta bort.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.