L larka742 skrev:
Och sådana fyrbenta filurer med svans och stora tänder, häst kallas de tydligen... livsfarliga djur. Borde vara körkort.
Förstår inte hur man kan låta barn komma nära dem.
Snabba är de med. Bits. Fy.

Har sett barn vara med dessa odjur, de klappar dem, klär på dem och tar hand om dem helt själva. Sjukt.
Vet de inte att det när som helst kan komma en spark med en sådan fart att den kan krossa en bil???
Stingsliga rackare, allihopa. Föräldrar... hur kan ni?
Ja, precis och det är just därför jag är uppvuxen med att få höra att du tex aldrig ska gå bakom en häst, inte springa och skrika runt hästar osv. Detta för jag vidare till mina barn. Visst sjutton curlar jag mina barn, men sunt förnuft runt stora djur och skogsmaskiner, det är inte att curla.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Våra grannar är bönder och har en Volvo EC290 som väger kring 30 ton. Den kör deras 4-årige unge runt med helt själv och gräver. Upp för backar, inne i skogen osv. Ingen vuxen finns i närheten. Däremot springer det runt en skock andra ungar på gården. Jag får ont i magen varje gång jag ser det. Vad tycker ni som är lite mer lantliga av er, är detta vanligt bland bönder eller är det läge för en orosanmälan?
Man kan ju subjektivt tycka att det är olämpligt - men jag är nyfiken på om det är formellt olagligt? Alltså på egen inhägnad mark och så vidare. Nån som vet?
 
A arasmus skrev:
Märker att en del tror att jag trollar, men det gör jag inte. Det är inte så att han åker runt och arbetar i skogen kilometer hemifrån, men han åker iväg så att det inte går att se maskinen från deras hus.

Jag tror absolut inte att de är dåliga föräldrar, utan de tycker nog bara det är lite kul att grabben gillar maskiner. Jag hade mest önskat att någon annan påpekade att just det där kanske är en rätt dålig idé. Mycket svenskt av mig, jag vet :) Jag vet av erfarenhet att det kommer ta hus i helvete om vi har några åsikter på vad de håller på med.

Deras hus är långt från vårt, så det är inte att vi har något egenintresse vilket en del verkar tro. Jag hade med tyckt det vore lite gulligt om det bara var att ungen stod på en åker och petade lite med skopan, men det är detta att andra ungar springer runt maskinen som ser så läskigt ut. Plus att han ska köra i branta backar.

Utgå från detta och bedöm sen om det är lämpligt: https://www.1177.se/Vastra-Gotaland...barnets-utveckling/barnets-utveckling-4-5-ar/

Helt otroligt att folk tycker det är ok. Dom tror sina ungar är guds finaste skapelse, så duktiga och kloka. Det kan dom va... Men hjärnan är inte tillräckligt utvecklad och vad händer när de råkar skada andra människor.
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fast om du ska ut och köra med den på vägen så krävs det väl? Annars är det större krav på alla förekommande truckar som finns.
Det är lag och gäller, ingen truckförare utan körkort för väg får köra ut på vår industritomt överhuvudtaget, men de får köra inomhus.

Jag hade rätt mest troligt, tog bara en länk.
[länk]
Du ska ha körkort eller traktorkort.
Så om inte 4 åringens gård är inhägnat så att ingen från allmänheten kan ta sig in så kör han både olovligen och vårdslöst ;)

Men i med vi inte vet hur gården ser ut så är det bara ren spekulation, men mest troligt är det olagligt och föräldrarna kan bli lagförda.



Oroväckande? Du menar att ett barn känner på sig att den måste ta det försiktigt om den kommer farande med en stor maskin för att lille Oskar står ju där borta.
Har du körkort så fick du lära dig att barn är fullständigt oberäkneliga och börjar väl inte utveckla det vidare förrän efter 13 års ålder.
Att du tycker det är mer oroväckande än att en unge som går på dagis kör runt själv är oroväckande.
Jag uppfostrar barnet väldigt väl, men om man tror att en 4 åring har fullt utvecklad empati och konsekvens så undrar jag om du ens har barn?
Du går från ingen alls... till "fullt utvecklad empati och konsekvens".
Tror inte att Daos69 menar att det är fullt utvecklad, men det är fel att påstå att det saknas helt och hållet...

Barn har definitivt empati och konsekvenstänkande, mina barn slår inte sina syskon, river sönder katterna, eller har sönder allt i huset... de har empati och förstår konsekvenstänk. Men de kan inte förstå "okända" saker.

Men barn på en gård, för dem är inte traktorer etc okända, de lär sig tidigt regler och förhållningssätt.
Pss som barn på en hästgård tidigt är med hästarna och lär sig hantera dem.

Utifrån sett verkar det svårt ta till sig, men barn kan lära sig. Tidigt.
 
  • Gilla
big mike och 9 till
  • Laddar…
EvaMLin
L larka742 skrev:
Erfarenhet eller inte spelar ingen roll, de lever efter ett tyckande och det finns inget skyddsnät eller ramverk så blir man anmäld är man utsatt som förälder.
Jämför tex med en misstänkt brottsling, han får försvarsadvokat, det ska ske förhör enligt riktlinjer osv.

Soc... gör precis som de vill, de kan anta saker, skriva en rapport och gå vidare utan kontroll.
Finns ingen advokat eller liknande som tar föräldrarnas rättigheter. Förhör osv kan ske helt på eget bevåg.

Lågutbildade personer ska ta beslut som berör juridik, psykologi, medicin... men utbildningsnivån är... mycket mycket låg. Så det blir ofta ett personligt tyckande. Systemet är f*ed up.

Det är ett svårt yrke, absolut. Så ska man anmäla ska man vara säker på sin sak. Sista utvägen liksom.
Nu vet jag ju inte om 210 högskolepoäng (socionom) kan anses vara mycket lågt utbildade...
 
  • Gilla
  • Haha
MetteKson och 8 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja, precis och det är just därför jag är uppvuxen med att få höra att du tex aldrig ska gå bakom en häst, inte springa och skrika runt hästar osv. Detta för jag vidare till mina barn. Visst sjutton curlar jag mina barn, men sunt förnuft runt stora djur och skogsmaskiner, det är inte att curla.
Exakt! Jag har på senare tid varit i stall och lärt mig om dessa regler och förhållningssätt, och ser vad barnen gör och klarar av.
MEN tidigare som ej insatt så såg det väldigt farligt ut när dessa barn hantera så stora djur.

Det kan vara exakt samma här, man får ögonblicksbilder (vi har bara hört ena parten) där det verkar vara så farligt och vi (ts) är inte alls insatt i hur barnen kanske är uppvuxen med att höra regler runt dessa maskiner.

TS har sett saker då-och-då från 150m håll.

Som sagt, man måste kunna fråga grannen, på ett trevligt sätt - vara nyfiken och kanske ha ett trevligt samtal om barn på landet och då kanske man får höra hur de är uppfostrade/övervakade.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Mitt förslag är att du tar på dig en förslagsvis brun velourdress, samlar dina eventuella avkommor sittandes i ring på golvet, brygger en kanna makrobiotiskt camomillte och förklarar mystiken med livets etik och moral.

-Att så fort man känner sig förfördelad, orättvist behandlad, rätt eller orätt, så kan man alltid skvallra för någon vuxen, fröken, föräldrar, självklart bakom ryggen på sin antagonist.

-När man sedan blir pubertal, mår dåligt, har blivit utsatt för någon oförrätt,inbillad eller ej, så finns det alltid någon att prata med , kristerapi/kurator/psykolog/krisgrupp. Skulle det ej hjälpa, så kan du ju introducera avkommorna, givetvis teoretiskt, i psykofarmakans förlovade värld! Upplys om vikten att ALDRIG behöva ta personligt ansvar för något.

- Att sedan som ungdom/ ung vuxen, så fort man upplever sig ha blivit orättvist behandlad, så finns alltid samhällets välfärdsinstitutioner till hands redo, behjälpliga i alla livets differentierade situationer. Avkomman behöver aldrig tänka själv. eller ta något som helst personligt ansvar, det sköter staten åt dom. Tänka själv är ej längre nödvändigt, det sköter samhället åt dom.

- Om någon i ens omedelbara närhet mot förmodan,vill fostra sina barn efter äldre tiders"felaktiga" värderingar, dvs att låta barnen ta ansvar, utvecklas till tänkande självständiga, kreativa individer som tidigt lär sig vikten av att ta ansvar, så finns det effektiva motmedel mot detta. Upplys om att det finns otaliga institutioner i samhället, där man givetvis anonymt kan anmäla vederbörande efter eget tycke, så fort något i ens omvärld går emot ens egna begränsade värderingar.

-Till sist men inte minst, lär dom tidigt att mod,kurage, ryggrad,initiativförmåga,personlig utveckling är förlegade begrepp tillhörande en svunnen tid,och alltid av ondo.
Att nutidens/framtidens melodi är följande egenskaper att föredra om man skall lyckas såväl socialt som individuellt.Ryggradslöshet, feghet, konflikträdsla,ytlig korrekthet.Självklart så skall man inte ha några som helst personliga ideal eller värderingar, utan vara som en opportunistisk kameleont, att blixtsnabbt kunna skifta åsikt/värdering då den sociala situationen kräver det.

-Att alltid så fort någon situation kräver någon form av personligt mod eller moralisk ryggrad, omedelbart retirera till PK normen och angiva, som tidigare påpekats självklart alltid anonymt, istället för att konfrontera vederbörande och påpeka sin personliga uppfattning i frågan.

Ack du arma fredsskadade folk, en gång självständigt och fritt i anden. Nu en nation av andliga dvärgar!.........
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Iggmo och 24 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Exakt! Jag har på senare tid varit i stall och lärt mig om dessa regler och förhållningssätt, och ser vad barnen gör och klarar av.
MEN tidigare som ej insatt så såg det väldigt farligt ut när dessa barn hantera så stora djur.

Det kan vara exakt samma här, man får ögonblicksbilder (vi har bara hört ena parten) där det verkar vara så farligt och vi (ts) är inte alls insatt i hur barnen kanske är uppvuxen med att höra regler runt dessa maskiner.

TS har sett saker då-och-då från 150m håll.

Som sagt, man måste kunna fråga grannen, på ett trevligt sätt - vara nyfiken och kanske ha ett trevligt samtal om barn på landet och då kanske man får höra hur de är uppfostrade/övervakade.
För ordningens skull ska man kansle påpeka att det dör barn varje år pga hästar. Alltså ramlar av, blir nedtrampade etc. Samma sak gäller ju här som med grävmaskinen. Allt är en glidande skala och man kan göra saker på ett ansvarsfullt sett som förälder, och så kan man göra det vårdslöst. Mina föräldrar sa alltid till mig som vild unge att "gör ingenting du bara kan misslyckas med en gång". Tills man är säker på att det gått in så låter man helt enkelt inte barnen göra saker utan uppsikt, vare sig det är rida, köra traktor, hoppa fallskärm eller ränna på stan om natten.
 
  • Gilla
Hochiha och 2 till
  • Laddar…
EvaMLin EvaMLin skrev:
Nu vet jag ju inte om 210 högskolepoäng (socionom) kan anses vara mycket lågt utbildade...
3.5 år
Nu tog jag ju upp att de ska vara insatta i väldans mycket... så i varje specifikt ämne blir de inte speciellt insatta.
 
Lärorik tråd detta.
Lite påminner den ibland om Facebookinlägg i stil med: ”vi som överlevt barndomen med att åka på hatthyllan i bilen och cyklat på grusväg iklädda badbyxor”.
Och det är klart att vi som överlevde en barndom på sextio-sjuttiotalet tycker att det klemas nuförtiden. Men då missar man saker som att fler barn mördades (mordantalet på sextiotalet minns jag inte just nu men på femtiotalet mördades tre gånger fler barn än nu trots att befolkningen var mindre), trettio gånger fler barn dog i trafiken med en fjärdedel så många bilar, sex gånger fler barn dog i olyckor än idag och så vidare.

Man kan inte låta bli att tänka på att det dör lika många barn inom lantbruket som i trafikolyckor över hela Sverige.

Jag förstår fullkomligt att man låter barnen delta och använda maskiner. Det är roligt och passar in på scouternas ”learning by doing”. Men ibland låter det som med den där kocken i Stockholm som inte ville gå en kurs i livsmedelshygien: ”jag har varit kock i tjugo år och ingen skall komma här och försöka tala om för mig hur jag skall sköta mitt jobb”.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg vet jag egentligen ingenting om livet med traktor och grävare men min lilla erfarenhet av lantbrukare är att inställningen ofta är att: ”så här har vi alltid gjort”. Men jag vet alltså inte.

Själv jobbar jag med kulturfrågor i en storstad. Mina händer är mjuka som en (höll på att skriva barnrumpa men då ringer väl någon soc). Och när jag var typ sju-åtta fick jag sitta framför min morbror och köra traktor norr om polcirkeln. Mina släktingar där är renskötare/lantbrukare vilket vad jag förstår är något som finns i Finland men inte Sverige. Jag är glad för de gånger jag fått göra sådant och även för att jag fick ta farföräldrarnas båt själv i Lysekil när de tyckte jag var mogen (typ 12 år). Men jag minns inte mycket av utbildning och konsekvensanalyser från släktingarna...

Ibland önskar jag att mina döttrar kunde vara mer -tja- utmanande mot livet. Jag brukar skratta åt att de alltid frågar ”pappa, får vi klättra balansera hoppa där”. Men eftersom jag alltid säger ja så jämnar det väl ut sig.
Här ett trevligt minne från när de yngsta var 9-10 och gör sådant som jag själv gjorde i den åldern.

Två barn leker under en bro, en klättrar på stenvalvet och den andra balanserar på en balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ylven och 8 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Du går från ingen alls... till "fullt utvecklad empati och konsekvens".
Tror inte att Daos69 menar att det är fullt utvecklad, men det är fel att påstå att det saknas helt och hållet...

Barn har definitivt empati och konsekvenstänkande, mina barn slår inte sina syskon, river sönder katterna, eller har sönder allt i huset... de har empati och förstår konsekvenstänk. Men de kan inte förstå "okända" saker.

Men barn på en gård, för dem är inte traktorer etc okända, de lär sig tidigt regler och förhållningssätt.
Pss som barn på en hästgård tidigt är med hästarna och lär sig hantera dem.

Utifrån sett verkar det svårt ta till sig, men barn kan lära sig. Tidigt.
Ber om ursäkt för att jag skrev typ. Vet att det inte är rikstäckande.
Barn som är 4-5 år gamla är inte fullt utvecklade, det är de inte vid 13 heller.

Men hej, jag lämnar tråden =) Den har bara visat att alla har överbegåvade barn och åker säkert ner till ica med megadumper för att bunkra mat. (lite humor)
Det är dock bevisat att det är fullt olämpligt och fullt olagligt.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
L larka742 skrev:
3.5 år
Nu tog jag ju upp att de ska vara insatta i väldans mycket... så i varje specifikt ämne blir de inte speciellt insatta.
Det finns ju ingen utbildning där man blir expert redan i skolan. Vad man får är en allmän grund och får en biljett för att börja utöva yrket. Ni har säkert allihop yrken där ni utvecklas på plats. Man har också kollegor och beslutsstöd, går på fortbildning etc.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
inhägnat område är bara luddigt för dom som vill ha det luddigt. Inhägnat område är ett område som är så pass inhägnat att obehöriga inte kan ta sig in dit på ett lätt sätt och utöver det är godkänt av polisen (t.ex. crossbanor). En egen trädgård med staket är inte inhägnat
Detta med inhägnat bedöms först när något inträffat. Det kan vara mycket egendomligt ibland. Som exempel skedde för många år sedan en olycka inne på militärförläggning i Ängelholm (?). Den var som alla dylika försedd med nät, taggtråd samt beväpnade vakter. Den bedömdes ej vara inhägnad p.g.a. alla varubud o.d. som ej var fullständigt informerade om att det pågick utbildning av förare på området. En olycka på en sjö i Norrland där det inte fanns någon avspärrning bedömdes som inhägnad. Detta p.g.a. att enda vägen ner till sjön var belamrad med fordon och sjön var snötäckt och så stor att ingen skulle kunna ta sig osedd dit så om någon kommit över sjön hade det dom höll på med (någon form av träning/övningskörning) lätt kunnat avbrytas. Om olyckor sker på t.ex. motorbanor så bedöms just det tillfället som olyckan inträffade om banan kunde anses som inhägnad då. Det klassas alltså inte efter hur höga staket det finns utan tillgängligheten för obehöriga vid olyckstillfället.
 
Fario Fario skrev:
Och det är klart att vi som överlevde en barndom på sextio-sjuttiotalet tycker att det klemas nuförtiden.
Precis, jag brukar ha en diskussion med en äldre släkting. Hon fnyser och säger att det är så mycket regler nuförtiden och att det minsann gick bra att skjutsa 6 obältade barn i bilen. Jag brukar kontra med att de som dog inte är här och kan berätta sin sida av saken.
Klart det var roligare att röka innan det blev farligt. Det var bekvämt att slippa sortera sopor. Och så vidare.
 
  • Gilla
MangeHulan och 13 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Våra grannar är bönder och har en Volvo EC290 som väger kring 30 ton. Den kör deras 4-årige unge runt med helt själv och gräver. Upp för backar, inne i skogen osv. Ingen vuxen finns i närheten. Däremot springer det runt en skock andra ungar på gården. Jag får ont i magen varje gång jag ser det. Vad tycker ni som är lite mer lantliga av er, är detta vanligt bland bönder eller är det läge för en orosanmälan?
Jag blir helt chockad när jag läser detta samt en del av svaren i den här tråden. Som sjukvårdpersonal har jag sett några fall av barn som blivit påbackade av sådana här fordon.De lever ett vegetativt liv idag med svåra hjärnskador och svåra fysiska handikapp.De var friska småbarn när olyckorna hände och fick aldrig leva sitt liv.
I de här fallen var det vuxna närstående som pga ett ögonblicks ouppmärksamhet orsakade olyckorna.De lever varje dag med fruktansvärda skuldkänslor.När sikten är begränsad även för en vuxen man i sådana här fordon hur ska då ett barn se var det kör.
Helt sjukt.Så alla ni som ser och reagerar på
hänfelser som dessa.ANMÄL. ANMÄL. ANMÄL.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.