Nu är jag inte expert på livet på landet med traktorer och grävare.
Men det dör och skadas en del barn i lantbruket. Vanligast är dödsfall med traktorer och fyrhjulingar inblandade. Märkligt är att antalet dödade och skadade har legat på samma nivå i många år trots att antalet lantbruk minskar.
Många föräldrar vill att barnen skall lära sig hantera maskiner för att de vet att det är risker med att använda dem. Samtidigt ser jag där vi har vårt fritidshus fyrhjulingar köras av yngre än tonåringar och pappor med småbarn sittandes på huven framför styret medan de dundrar nerför backen vid vårt hus.
Det fanns tydligen ett projekt för en del år sedan för att öka säkerheten inom lantbruken men ”...projektet lyckades inte skapa den nödvändiga attitydförändringen hos föräldrarna att jobba ständigt med säkerhetsfrågor samt att sätta tydliga gränser för barnen...”.
 
  • Gilla
  • Wow
Thomas Buskhagen och 7 till
  • Laddar…
Enligt Lantbrukets affärstidning (2016) så omkommer 4-7 barn varje år pga av olyckor inom lantbruket. Där nämns också att störst benägenhet att undervärdera riskerna har de som är uppvuxna med lantbruk. Jag antar att det är lätt att bli hemmablind, det gick ju bra för mig så givetvis är det ok för mina barn också/alla andra får ju...
Jag förstår inte hur man kan låta en 4-5 åring köra traktor på egen hand. Dels för olycksrisken för det egna barnet, men även för vad som barnet kan orsaka. Svårt för ett barn att växa upp med vetskapen att de skadat eller t.o.m. kanske kört ihjäl sin kompis eller syskon :cry:

https://www.atl.nu/lantbruk/dalig-undervisning-orsak-till-barnolyckor-i-lantbruket/
 
  • Gilla
  • Ledsen
GreenYoda och 18 till
  • Laddar…
H
J Johan456 skrev:
Normalt krävs väl B-körkort även om undantag finns?
nej b körkort behövs inte
 
Redigerat:
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Våra grannar är bönder och har en Volvo EC290 som väger kring 30 ton. Den kör deras 4-årige unge runt med helt själv och gräver. Upp för backar, inne i skogen osv. Ingen vuxen finns i närheten. Däremot springer det runt en skock andra ungar på gården. Jag får ont i magen varje gång jag ser det. Vad tycker ni som är lite mer lantliga av er, är detta vanligt bland bönder eller är det läge för en orosanmälan?
Det har väl inte skett några tillbud, så det tyder väl på att 4-åringen klarara av det ganska ok...?

Eller så är han inte 4 år utan något äldre... Men Man ska inte hänga upp sig på fysisk ålder.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Det har väl inte skett några tillbud, så det tyder väl på att 4-åringen klarara av det ganska ok...?

Eller så är han inte 4 år utan något äldre... Men Man ska inte hänga upp sig på fysisk ålder.
Jaha, så om inget allvarligt hänt än behöver man inte bry sig?
TS: Vänta till ungen drämt skopan i huvudet på en kompis innan du ringer polisen.

Självklart kan en unge köra maskin, men då ska det finnas en vuxen i den. Om den kan förflytta sig finns inte en chans för någon som befinner sig utanför att hinna stoppa den om det är på väg att gå illa.
 
  • Gilla
Pysslarn och 11 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Fråga inte mig, jag har aldrig varit inne i en grävmaskin. Han kanske fyllt fem nu, men jag är säker på att han var fyra när han började köra.
Jag har svårt att se att en fyraåring kör ensam, men oavsett så om han har kört själv i ett år så börjar han ju kunna det där. Att köra grävmaskin, spela tv-spel eller flyga helikopter är inte helt olikt, så om det verkar som att han kan köra så är det väl inga problem. Problemet verkar vara de andra barnen, att uppehålla sig inom maskinens arbetsområde är inte bara FÖRBJUDET, det är FARLIGT! Det är ju dessutom de andra barnens målsmän som är ansvariga om de uppehåller sig inom maskinens arbetsområde.

Jag vet inte hur det är i det här fallet, men rent generellt så brukar ”stanare” (människor som lever i tätorter) ha ganska liten, eller ingen koll på vad barn och ungdomar faktiskt kan om de har varit med lite i verkligheten. Stanarnas egna barn har ju ofta varit med till mammas eller pappas kontor någon gång, medan barn på landet ”lever i det” och skillnaden är ju gigantisk, så stanare gör bäst i att inte lägga sig i det de inte begriper, vilket gäller det mesta som inte är teoretiskt och möjligen finansiellt, men generellt det som är praktiskt. Det här kan bli kul! Alla med egen hrävmaskin räcker upp handen...
 
  • Gilla
  • Arg
Collie och 16 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Våra grannar är bönder och har en Volvo EC290 som väger kring 30 ton. Den kör deras 4-årige unge runt med helt själv och gräver. Upp för backar, inne i skogen osv. Ingen vuxen finns i närheten. Däremot springer det runt en skock andra ungar på gården. Jag får ont i magen varje gång jag ser det. Vad tycker ni som är lite mer lantliga av er, är detta vanligt bland bönder eller är det läge för en orosanmälan?
Nu mera heter det väl Lantbrukare och inte Bönder..
 
  • Gilla
  • Haha
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Nissens
A arasmus skrev:
Våra grannar är bönder och har en Volvo EC290 som väger kring 30 ton. Den kör deras 4-årige unge runt med helt själv och gräver. Upp för backar, inne i skogen osv. Ingen vuxen finns i närheten. Däremot springer det runt en skock andra ungar på gården. Jag får ont i magen varje gång jag ser det. Vad tycker ni som är lite mer lantliga av er, är detta vanligt bland bönder eller är det läge för en orosanmälan?
Har ni inget annat att ägna er åt? Läs en bok, titta upp i himlen, älska eller nåt?
 
  • Gilla
sallad och 3 till
  • Laddar…
En förälder ringde mig och var helt upprörd när jag lät mina sjuåringar åka pulka själva i pulkabacken när jag var hemma och städade och lagade middagen.

En 4-åring i en så stor maskin låter oroväckande. Dels kan den köra på andra barn och även välta om backen tas fel.
 
  • Haha
  • Gilla
erikjakan och 7 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Måste vara stört omöjligt för en 4åring att åka runt i den där. För det första når han inte ner till pedalerna. För det andra så finns det en säkerhetsbrytare i form av tryckbrytare i stolen som kräver en hel del vikt att aktiveras. Finns kvinnliga operatörer som har svårt att få den aktiverad pga låg vikt eller att de inte sitter fullt tryck på stolen. Går inte sitta på kanten av stolen.
Tror TS driver med oss.
Finns inga såna grejer i grävmaskin
 
connywesth connywesth skrev:
Det har väl inte skett några tillbud, så det tyder väl på att 4-åringen klarara av det ganska ok...?

Eller så är han inte 4 år utan något äldre... Men Man ska inte hänga upp sig på fysisk ålder.
Med det argumentet så kan alla bilister som ännu inte varit med om en olycka sluta använda bilbälte, alla byggjobbare sluta använda hjälm, takläggare sluta med säkerhetsselen osv. För så länge de inte har varit med om någon olycka hitintills så har de visat att de klarar sig utan??? :thinking:
Herrejösses vad arbetsgivare curlar med vuxna människor...eller är det bara sunt förnuft att försöka minska riskerna?
Om barnen ska köra maskiner så ska en vuxen vara med i maskinen hela tiden. Det är inte att curla det är att bry sig om sina och andras barn.
 
  • Gilla
Fadai och 18 till
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Jag har svårt att se att en fyraåring kör ensam, men oavsett så om han har kört själv i ett år så börjar han ju kunna det där. Att köra grävmaskin, spela tv-spel eller flyga helikopter är inte helt olikt, så om det verkar som att han kan köra så är det väl inga problem. Problemet verkar vara de andra barnen, att uppehålla sig inom maskinens arbetsområde är inte bara FÖRBJUDET, det är FARLIGT! Det är ju dessutom de andra barnens målsmän som är ansvariga om de uppehåller sig inom maskinens arbetsområde.

Jag vet inte hur det är i det här fallet, men rent generellt så brukar ”stanare” (människor som lever i tätorter) ha ganska liten, eller ingen koll på vad barn och ungdomar faktiskt kan om de har varit med lite i verkligheten. Stanarnas egna barn har ju ofta varit med till mammas eller pappas kontor någon gång, medan barn på landet ”lever i det” och skillnaden är ju gigantisk, så stanare gör bäst i att inte lägga sig i det de inte begriper, vilket gäller det mesta som inte är teoretiskt och möjligen finansiellt, men generellt det som är praktiskt. Det här kan bli kul! Alla med egen hrävmaskin räcker upp handen...
Lite OT, men tillhör temat - vi hade en föreläsning på barnens skola om att våra barn kommer vara den enda som riskerar ett kortare liv än sin föräldrar. Barnen rör sig för lite, sitter still, framför skärmen osv. Inte ens 30min rörelse per dag klarade många av barnen av.

Och det var vi föräldrar som var problemet, vi pekar och begränsar - "inte så fort", "klätta inte där", "det där kan vara farligt", "gör inte så", "men där är det grus", "nej inte så" ....

Föreläsaren frågade, om inte vi klättrade för högt när vi var små? Trillade vi inte och slog oss? Cyklade vi inte för snabbt, körde om omkull och skrapade i grusvägen? Osv.

Barnen testar inte gränser längre, de tycker det inte är kul. För de får inte leta spänningen, de får ingen utmaning...de utmanar inte sina kroppar.
Och självklart är det värst för "stanare", där är ju staden rensad från klätterträd, lekplatser får inte vara för farliga osv.


Jag känner sig samma syn här på fyraåringen, att man vill begränsa honom"bara-för-att".
Men jag vill se det som att han blir utmanad, han får se livet utanför skärmarna.
MEN problemet är verkligen de andra barnen. De ska lära sig hålla undan.
 
  • Gilla
  • Älska
Heidina och 17 till
  • Laddar…
Det var en lång tråd om hur det står till i verkligheten.
Ungarna är ju dubbelt så stora nu i McD-tiden mot vad man själv och alla andra var för ett halv sekel sedan när det var soppa på menyn 3 dagar i veckan. Havregröt fick man energi av men knappast så mycket muskler och vikt.

På den tiden var det, som skrivs, ingen servo så de lite äldre syskonen fick lägga i krypen och låta de minsta försöka hålla traktorn i rätt spår när de äldre starkare gick bakom och plockade sten i vagnen, eller skördade vad som kom upp efter odling.

Det skrivs mycket om hur det var förr när man cyklade flera km till skola på stora riksvägar och fick sköta sig själv.
Fula gubbar (och arga hundar) skulle man ju akta sig för. Men man visste vilka det var och de var inte så farliga och kom inte så långt.
Att vara hemma utan centralvärme och elspis klarade man innan man började skolan och man fick och tog ansvar för viktiga saker. Det är stor skillnad i hur man tänker på landet och hos de som bor i villor eller i stan.

Risken att man skadar sig med en maskin på landet är nog inte större än att bli rånad eller slagen i stan.
Risker finns men de ska så klart minimeras.
Risken är nog mindre för den som kör en maskin än den som sitter hela dan i mörker vid sin skärm och spelar. Fast UV-strålning och hudcancer lär de som sitter inne knappast utsätta sig för.
 
  • Gilla
Iggmo och 9 till
  • Laddar…
S
Jag begriper inte vad folk hetsar upp sig för. Vad har socialen med detta att göra? Låt dom göra som dom vill med sina barn. Oansvarigt hit och dit. Skulle det vara bättre med en surfplatta eller mobil då? Dessa barn får lära sig verkligheten och inte en uppdiktad sådan på nätet. Jag körde traktor vid 5 till 6 års ålder. Jag blev upplärd av min farbror och han visade var man kunde köra och inte samt hur man skulle köra. Att börja gnägga om konsekvenstänk är bara löjligt. Det finns hur många ungar som helst som inte har något slikt ens uppe i slutet av tonåren när detta verkligen borde vara utvecklat. Låt bondens ungar få leka som dom vill och sköt ert eget liv. Ni verkar inte ha så kul då ni måste lägga er i andras liv. Eller är det den svenska avundsjukan som spökar? Dina barn har väl ingen grävmaskin eller liknande, alltså en riktig? Låt grannen vara.
 
  • Gilla
  • Älska
Timmeråkarn och 8 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja se kort på grävmaskinen för att se storleken , en 4 åring har inte lätt att klättra upp i en 30tonnare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.