S
Hej, har sökt på forumet men får upp förvånansvärt lite om elskottkärra. Jag har letat på nätet om erfarenheter av dessa kärror, men hittar inte något vettigt. Jag undrar över mycket, men bl.a. deras kvalitet, användbarhet, förmåga att köra med tung last i lutning, batterikapacitet m.m.

Exempelvis tycker jag att det verkar skumt att de jag sett med el-skottkärra inte haft stödhjul bakpå, men jag tycker att det verkar vara ett mycket bra tillbehör.

I mitt fall har jag en kuperad tomt och hus 150 m från bryggan. En elskottkärra skulle lyxa till det när vi kommer till stugan och har mycket packning, mat + dricksvatten. Vill gärna också kunna flytta tunga saker, som större sten och kapade stockar jag inte orkar bära 50 m.

Så, om någon därute har en elskottkärra, lämna gärna en kommentar - kort eller lång, det spelar ingen roll! Jag har hittills kammat nästan noll på vad de som har den faktiskt tycker.

Exempel på vad jag menar:
https://www.el-skottkarra.se/
https://trädgårdsmart.se/produkt/moxy-batteridriven-skottkarra-med-hog-lastkapacitet/
 
Hejsan jag har byggt mig en egen elskottkärra och det är helt suveränt. Jag har svivlande stödhjul bak och ett drivhjulfram. Ett problem är dock att man gärna lastar den mkt och tyngdpunkten då blir rätt hög vilket i sin tur leder till att det är lätt att den välter.

Jag har ett 7ah batteri på min och 400w motor har aldrig upplevt batteri kapaciteten som ett problem. Man na kör ju inga enorma sträckor.
 
  • Gilla
Takgrund och 1 till
  • Laddar…
Tror makitas modell fick en del kritik för att den var ostabil. Egentligen skulle man nog vilja ha en 4 hjulig som muck truck men de är rätt dyra.
 
Har för mig att det fanns ett svensktföretag som sålde konverteringsatser till vanliga skottkärror styrbjörn tror jag den hette.
 
Hur blev det fiar4387, köpte du någon elskottkärra?

Jag skulle själv gärna ha en för att köra ved uppför en brant och stenig backe. De två du pekar på verkar vara de bästa för den uppgiften, men det oroar mig att ingen vill dela med sig av sina erfarenheter. Och det verkar inte ens gå att se någon av dem här i Stockholmstrakten. Makita har en också, men den skall inte klara mer än 12 graders lutning och om man inte redan har passande Makita-batterier och laddare blir den ganska dyr.
 
S
Hoppsan, har helt glömt mitt inlägg som gjordes i desperation. @Skalis4ever nej, ingen ännu tyvärr. Det du tar upp har jag också noterat och många grejer som ska hjälpa mig att frakta saker uppför - har kollat minidumpers muck-trucks också - anger riktigt låg lutning vid last. Det är inte på flat mark jag önskar hjälpkraft...

@finnemang Jag kan nog annars lasta en skottkärra, men det blir tungt oavsett på kuperad mark.

Styrbjörn som nämnts lyckas jag inte hitta till försäljning i modern tid.

@Fredrik_Lerum Att bygga själv har jag inte kunskap eller tid för, men det var intressanta data du kom med, tack.
Makitan verkar behöva helt egna batterier, inget man plockar från skruvdragaren direkt. Och dyr, ja.

El-skottkärran jag länkar till först verkar nog bäst, men återförsäljaren tycker jag verkar skum.

Men visst är det tunnsått med recensioner av el-skottkärror. Borde finnas massor.

Jag går kanske egentligen och suktar efter en el-driven fyrhjuling, bara priset sjunker med en sisådär 75 %. En sådan med släp hade jag helst velat ha. https://www.atl.nu/teknik/forsta-eldrivna-atvn-eco-charger-finns-nu-i-norden/
 
  • Gilla
wernersson
  • Laddar…
S fiar4387 skrev:
Hoppsan, har helt glömt mitt inlägg som gjordes i desperation. @Skalis4ever nej, ingen ännu tyvärr. Det du tar upp har jag också noterat och många grejer som ska hjälpa mig att frakta saker uppför - har kollat minidumpers muck-trucks också - anger riktigt låg lutning vid last. Det är inte på flat mark jag önskar hjälpkraft...

@finnemang Jag kan nog annars lasta en skottkärra, men det blir tungt oavsett på kuperad mark.

Styrbjörn som nämnts lyckas jag inte hitta till försäljning i modern tid.

@Fredrik_Lerum Att bygga själv har jag inte kunskap eller tid för, men det var intressanta data du kom med, tack.
Makitan verkar behöva helt egna batterier, inget man plockar från skruvdragaren direkt. Och dyr, ja.

El-skottkärran jag länkar till först verkar nog bäst, men återförsäljaren tycker jag verkar skum.

Men visst är det tunnsått med recensioner av el-skottkärror. Borde finnas massor.

Jag går kanske egentligen och suktar efter en el-driven fyrhjuling, bara priset sjunker med en sisådär 75 %. En sådan med släp hade jag helst velat ha. [länk]
makitan är deras vanliga 18v batterier... dock monterade i fack så ser annorlunda ut, men funkar med både ett och två batterier i.
 
Har i dagarna beställt Makitas modell, kan återkomma när jag hunnit testa lite.
 
  • Gilla
patrik och 1 till
  • Laddar…
S
Skepp ohoj! @Ludde76 det vore mycket intressant att får höra om din erfarenhet av den kärran - du får hemskt gärna återkomma med testresultat! Om jag får önska, så vore det strålande om du kunde säga något specifikt om att köra skottkärran i uppförsbacke med last.
 
Ok, nu skall jag försöka mig på en recension av Makitas modell som jag köpte för ett par veckor sedan.

Första intrycket när jag monterar ihop den (vilket var enkelt) är bra. Allt känns gediget och ger intryck av kvalitet. Förutom en sak vilket var passform mellan ett par rör som skall gå in i varandra. Glappar lite väl mycket mellan delarna trots att man dra åt de genomgående skruvarna så att rören nästa deformeras.

Mitt andra intryck när jag skruvat ihop den är mindre bra. Vid snabb test på vardagsrumsgolvet kommer jag inte ifrån att den helt enkelt känns som en eldriven rullator, känns lite fånigt helt enkelt.

Sen att den har en löjlig tutsignal när man lägger in backen (hur fan tänkte dom där) gör inte saken bättre.

Hur är den då att använda rent praktiskt?
Korta svaret är sådär....

Men vi får börja med mina förutsättningar. Har en väldigt kuperad tomt med stigar och ramper.
Hela tomten är en stor och ganska brant slänt som har blivit terraserad på olika sätt och ganska mycket berg idagen.

Monterade medföljande bakre stödhjul från början, vilket inte var något hit på ojämn och kuperat underlag. Hög tyngdpunkt gör den väldigt ostabil och svår att hantera med tung last.

För att överhuvudtaget kunna använda den monterade jag medföljande bågar istället vilket gör den mer lik en vanlig skottkärra och den blev mycket smidigare att hantera. Då försvann även rullatorkänslan vilket var skönt.

Nackdelen med denna konfiguration är att eftersom framhjulet sitter så långt fram måste man lyfta en mycket större del av lastens vikt än vad man gör med en vanlig skottkärra.

En annan sak som är störig är hastigheten, den går lite för långsamt. Och vill du gå snabbare så går det trögt, blir ett motstånd i elmotorn som gör den betydligt trögare än en vanlig skottkärra

Gällande att köra upp för branta backar med tung last så blev jag ändå positivt överraskad. Kraften är fullt tillräckligt.

Så om man delar upp mina intryck.

Positivt:
Andas kvalité
Bra kraft
Praktisk tippfunktion
Broms, väldigt bra i brant backe med tung last

Negativt:
Ostabil på ojämnt underlag, dålig vikfördelning
Sjukt tramsig backtuta, stör mig som fan på den.
Går lite för långsamt
Rullatorkänsla med stödhjulen
För dyr, inte värd pengarna

Så min sammanfattning är att på plana ytor och jämna underlag fungerar den helt ok och i branta backar med tung last är den en bra hjälp.

Men för övrigt är den inte speciellt bra, en vanlig skottkärra är så otroligt mycket smidigare.
 
  • Gilla
Uffe_xx och 5 till
  • Laddar…
S
Vad schysst att du gav en recension, @Ludde76, tack!

L Ludde76 skrev:
Men vi får börja med mina förutsättningar. Har en väldigt kuperad tomt med stigar och ramper.
Hela tomten är en stor och ganska brant slänt som har blivit terraserad på olika sätt och ganska mycket berg idagen.
Det låter mycket som mina förutsättningar.

L Ludde76 skrev:
Monterade medföljande bakre stödhjul från början, vilket inte var något hit på ojämn och kuperat underlag. Hög tyngdpunkt gör den väldigt ostabil och svår att hantera med tung last.
Detta är verkligen inte bra, jag föreställer mig att stödhjulen kan avhjälpa mycket, men om de skapar hög tyngdpunkt gör de kanske mer skada än nytta på en kuperad, ojämn tomt. Hade jag inte tänkt på. Kanske mer anpassat för ett stall.

L Ludde76 skrev:
Sjukt tramsig backtuta, stör mig som fan på den.
:crysmile: det låter verkligen inte rimligt - ska du backa över ett barn annars?

L Ludde76 skrev:
Gällande att köra upp för branta backar med tung last så blev jag ändå positivt överraskad. Kraften är fullt tillräckligt.
Det här är ändå viktigt för mig, låter väldigt positivt att det är möjligt med två 18V ack.

Långsam: jag fattar det som att den har 2 fram-växlar och de specar ju 3.5 km/h som max. Låter nästan som att du menar att man får jobbet gjort snabbare och smidigare om man går med halvfullt lastad vanlig kärra 2 ggr jmf med fullastad makita 1 gång.

Igen, fantastiskt att du återkom med recension av bygg-rullatorn!
 
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
S fiar4387 skrev:
Långsam: jag fattar det som att den har 2 fram-växlar och de specar ju 3.5 km/h som max. Låter nästan som att du menar att man får jobbet gjort snabbare och smidigare om man går med halvfullt lastad vanlig kärra 2 ggr jmf med fullastad makita 1 gång.
Ja men precis, tyvärr är det så. Grundproblemet med Makitas modell är att den fungerar som bäst där man minst behöver den. Dvs på väldigt plan och stabilt underlag så som betong eller asfalt men då går den som sagt ändå för långsamt.......
 
S fiar4387 skrev:
Detta är verkligen inte bra, jag föreställer mig att stödhjulen kan avhjälpa mycket, men om de skapar hög tyngdpunkt gör de kanske mer skada än nytta på en kuperad, ojämn tomt. Hade jag inte tänkt på. Kanske mer anpassat för ett stall
Stödhjulen skapar inte hög tungpunkt i sig, problemet är att så mycket vikt vilar på hjulen vid tung last pga av den dåliga viktfördelningen. Så när ett av stödhjulen oväntat åker ner i en ojämnheter är det svårt att hinna parera för det vilket lätt resulterar i att allt välter. Om du däremot kör med "skottkärrebågarna" så har du mycket bättre kontroll men till priset att dina armar får ta vikten istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.