Status
Tråden går ej att kommentera.
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Torra kläder är en yta som coronavirus överlever dåligt på.
Den är mycket intressant.
Har du mer info om detta med corona viruset och olika material mm där viruset kan komma på och sedan smitta vidare?

Alltså om man öppnar skjutdörrar med tyget på jackan är det då mer eller mindre ofarligt att sedan ta på jackan?
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nja situationen är inte ny men det var ett tag sedan vi hade en pandemi. Typ spanska sjukan men det har på senare år pratats en hel del om att vi troligen kommer få en pandemi igen.
Efter spanska sjukan så har Asiaten, Hongkonginfluensan och Svininfluensan kategoriserats som pandemier, ev. även AIDS (hittar olika uppgifter på olika ställen).
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad säger ni om SR då? och det Björn Olssons knappa 30-tal säger där?

Tänk på att det inte alltid är praktiskt genomförbart med 1,5 m till 2 m avstånd på bussar och tunnelbanor?

[länk]
Vad är det du försöker bevisa?
Är du inte längre nöjd med Who?
 
B Byggdjuret skrev:
Vad är det du försöker bevisa?
Är du inte längre nöjd med Who?
Att det är bra med munskydd ;) och jag är inte missnöjd med WHO.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Den är mycket intressant.
Har du mer info om detta med corona viruset och olika material mm där viruset kan komma på och sedan smitta vidare?

Alltså om man öppnar skjutdörrar med tyget på jackan är det då mer eller mindre ofarligt att sedan ta på jackan?
Ny teknik hade några artiklar om det i mars och/eller april, som det länkades till i tråden. Viruset överlever bäst på hårda ytor som metall och hårdplast. Papper, kartong och tyg är material som suger upp fukt vilket påverkar viruset negativt och de är också skrovliga, dvs. man kommer egentligen bara åt en del av ytan på det. Virus är inte heller något som förökar sig på material eller kan förflytta sig själv och det är rätt låg sannolikhet att du skulle ta på dig jackan genom att ta just på det ställe där jackan tidigare kom åt dörren.

Så jag tror att det är bättre att öppna dörrar, trycka på hissknappar och strömbrytare med armen än att göra det med händerna. Efter att kirurger har tvättat händerna så brukar de väl trycka upp dörren med ryggen/axeln när de går in i operationssalen, men det borde ju din fru känna till.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är full möjligt att men skadar även en annan människa om man inte har säkerhetsbälte på sig i bilen.
Hur skadar du många andra människor i andra bilar om du inte har säkerhetsbältet på dig?
Du får allt hitta på en bättre liknelse. Säkerhetsbältet är till för att skydda dig själv och om du sitter i baksätet personen framför dig.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Att det är bra med munskydd ;) och jag är inte missnöjd med WHO.
Jag tror att de flesta vet vad du tycker om masken. Och för de flesta räcker Who som källa. Med tanke på din brist på källkritisk så tror jag att du nöjer dig med Who som källa. För din egen skull. Du riskerar att tappa i trovärdighet. Detta är i allvälmening.
Frågan är om den ända du övertygad om maskens förträfflighet är dig själv.
Och du behöver väl inte övertyga dig själv mer? ;)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur skadar du många andra människor i andra bilar om du inte har säkerhetsbältet på dig?
Du får allt hitta på en bättre liknelse. Säkerhetsbältet är till för att skydda dig själv och om du sitter i baksätet personen framför dig.
Precis du kan skada någon som sitter i samma bil/buss som du sitter i.

Jag är nöjd med den liknelsen.
 
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Precis du kan skada någon som sitter i samma bil/buss som du sitter i.

Jag är nöjd med den liknelsen.
Det brister ju redan i det grundläggande, munskyddet är till för att skydda andra i första hand, bilbältet är till för att skydda dig själv i första hand. Om det är något du ska jämföra med ett bilbälte så är det visir och inte munskydd.
 
sunnis
optimum optimum skrev:
Jag ska förklara det jag trodde var självklart.
Om du ska hjälpa någon som blivit sjuk eller bli hjälp om man har blivit sjuk kanske man inte kan hålla social distans till varandra t.ex. när man åker bil till akutmottagning. Då kan munskydd vara lämpligt enligt min åsikt.
Jo vi har några munskydd, riktiga typ FFP3 som köpte före vi åkte till Thailand. Har ännu inte hamnat i situation där de behövts utan där det räcker med social distans.
Har du själv några munskydd att ta till vid behov?

Nej jag hoppas inte det lir så att polisen behöver bötfälla någon och inte det blir som jag läst om hur det var i Wuhan. Där privatpersoner fångade folk utan munskydd och gav dem stryk.
Skulle jag hamna i en situation där jag ska köra in en covid19 sjuk person till akuten så absolut skulle jag se till att ha munskydd.

Kan dock inte för all del se hur jag ska hamna i den situationen. Sjuka personer ska isolera sig hemma. Skulle de vara så sjuka och behöver till akuten så hade jag ringt en ambulans eller sjuktransport. Vore mycket olämpligt att hantera det på egen hand nu såhär i coronatider. Jag förstår inte hur detta kan vara ett argument till att FHM ska gå ut med krav.

Men som sagt, jag har inget problem med munskydd, finns det ens någon här som är mot munskydd och tycker det ska vara förbjudet?

För all del, köp och använd munskydd om ni ser ett behov. Jag har inget än förutom mina i garaget som har ventil vilket är helt värdelösa.
 
BirgitS
sunnis sunnis skrev:
Skulle jag hamna i en situation där jag ska köra in en covid19 sjuk person till akuten så absolut skulle jag se till att ha munskydd.
Det är antagligen ändå bättre att den sjuka personen har munskyddet och inte du.
 
Det här med munskydd kontra visir förresten; om nu visiret ger rätt bra skydd både för brukaren och omgivningen, hur skulle då en ventil på ett andningsskydd kunna göra detta värdelöst? Jag ser inte hur de här påståendena kan vara sanna samtidigt, men det kanske är olika människor som hävdar dem.
 
Mikael_L
Har jag missat ifall detta varit uppe i tråden förut, eller har tråden missat detta?

Sveriges strategi för att minska spridning av coronaviruset, som i stort bygger på rekommendationer och frivillighet, har fungerat. Det visar en studie vid Uppsala universitet, där forskarna med hjälp av datorer byggt en matematisk modell.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/u...r-haft-ratt-taktik-for-minskad-smittspridning
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
så om folk när de har munskydd inte längre bryr sig om att de är nära folk så tycker jag det verkar som att risken kan öka.
Ja, det är nog det här som är grundproblemet - Inte huruvida folk petar på skydden eller inte byter dom i tid.
Samtidigt har munskydd ett stort synbolvärde (iallafall tills det har blivit norm). Möter man någon med munskydd så hajar man till och påminns om att hålla distans.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.