Hade tänkt att bygga ett ljuddämpande staket i tryckimpregnerat virke med isolering i stenull. Men jag är lite osäker på hur konstruktionen skall se ut. Vill ju inte få en massa fukt och mögel innuti i staketet. Är det någon som har tips hur konstruktionen skall se ut för att undvika dettta?
 
Hej ubbe 1971... Jag tror inte att man använder isolering för att ljuddämpa staket. :)
Jag och mina grannar har precis fått ljuddämpande skärmar (mot järnvägen) och dom är täta och höga bara.
Med täta menar jag att det finns inga springor från yttersidan och dom är enda ner i marken (minerit skivor) nergrävda och ca 2,4m höga.
 
Micro skrev:
Hej ubbe 1971... Jag tror inte att man använder isolering för att ljuddämpa staket. :)
Jag och mina grannar har precis fått ljuddämpande skärmar (mot järnvägen) och dom är täta och höga bara.
Med täta menar jag att det finns inga springor från yttersidan och dom är enda ner i marken (minerit skivor) nergrävda och ca 2,4m höga.
Jag har sett någon stans att man skall kunna bygga med isolering. Och t.ex på Hornbach säljer de färdiga 'skärmväggar' med isolering. Känns inte som ett lager med trä skulle bli särskilt ljudisolerande. När det gäller höjden så får jag rätta mig efter bygglovet på max 1.80.

/Urban
 
Jag har läst den tråden innan och tyvärr ger den inte de svar jag är ute efter.

/Urban
 
Staket, jord, armeringsjärn och gräsfrön och murgröna så syns det inte om ett par år? :)
 
Det är också utanför mitt bygglov. Det skall vara ett staket i trä tyvärr.

/Urban
 
Kom du fram till någon lösning? Skall själv försöka bygga en bullerdämpning mellan vår värmepump utomhusdel och grannen...
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.