Hej
vi måste göra något åt ljudnivån från bilarna som åker förbi och tänkte bygga ett ljuddämpande staket. Har ni några tips?
har börjat med att ansöka bygglov...
 
Så tätt och högt som möjligt är första grundregeln. Nästa är så tugnt som möjligt. En berlinmur är således mycket bra ur ljuddämpningsperspektiv även om den har rejäla brister estetiskt.

Det har avhandlats tidigare så prova att söka lite så ska du kunna hitta ett par bra trådar i ämnet
 
Det är viktigt att det är tätt, mura upp en sockel var vid staketet sen tar vid direkt.

Jag har även sett ett staket som innehåller 20 cm stenull. Det är uppfört nära väg och järnväg. Då jag störs av alla dj@dra kottar som kör 50-70 km/h på vår 30 väg så jag är lite sugen att kopiera denna konstruktion, Denna typ av staket ska absorbera ljudet och inte bara reflektera ljudet som berlinmuren gör. Innåt mot tomten finns solida tjocka plywoodskivor, 2 cm tjocka. Dessa är frästa för att de en illusion av att vara brädor (finns liknande på tex garage dörrar). Därefter finns en glespanel som skapar en luftspalt. Sedan kommer isoleringen sen yttre glespanel och slutligen målade brädor 12 cm breda och med 1 cm mellanrum. Ovanpå finns snedställda brädor med plåtarbete. Allt sammans står på en murad sockel. Det är inget billigt bygge men det verkar bra och ser helt okej ut. Det har gjort lite estetiska prylar vid stolpar och uppe på krönet.

Men det är nog billigare och går snabbare att bygga en spikmatta och lägga ut på vägen. :)

MVH plexi
 
Jag blev nyligen tipsad av min mamma som hade läst någonstans om en "mur" bestående av en nätbur som fylls med jord och torv och sedan kläs in med murgröna. Ser kanske lite trist ut tills murgrönan har klätt in hela, men det ska bli en bra ljuddämpare, och dessutom snyggt vintergrönt. Funderar själv på att göra en sådan konstruktion.
 
Ett tips är också att du hör med kommunen om de har gjort någon bullerberäkning eller mätning vid din tomt? Det finns värden som man ej bör överskrida med trafik och överskrids dom så kan kommunen vara tillhjälplig med åtgärder för att minska bullret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.