Det borde definitivt finnas en marknad, även om priserna sannolikt är väldigt låga. Jag bor dock inte i närheten.
 
P pontuspih skrev:
Någon som är sugen på panelerna och eventuellt annat som går att återanvända?
Vad är det för sorts paneler, plana eller rör, intresse finns.
 
Plana skulle jag tro. Det ser ut som ett kopparrör går genom panelen, på röret sitter en svart metallfläns. Alltihop sitter bakom en glasskiva.

Imorgon reser vi byggnadsställning och då kan jag ta lite bilder. Just nu ser det ut såhär, det vita är en pressening jag lagt över efter röret brast.
 
  • Röd träpanelvägg med ett fönster täckt av vit presenning, närbild av ett kopparrör och svart fläns bakom glas, byggnadsställning framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild på det som gick sönder

Intressant är att övertrycksventilen på bilden måste löst ut då det är vätska i uppsamlingskärlet. Men det räckte inte för att skydda den svaga länken.
 
  • Skadad vit rörkoppling med vätska i uppsamlingskärlet och öppen övertrycksventil på en kopparinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev för varmt så slangen smälte och tillsammans med ångtrycket så blev det hål. Konstigt att det är plast och inte koppar, tycker det ser ut som plana och det är väldigt smala kopparrör i dom bakom en alu-skiva som är svartmålad
 
Det är ett skvallerrör. Det borde ha varit tjockt glas.
 
Ett problem med solfångare för varmvattenberedning är att det blir tokhett på sommaren, då man inte har någon vidare användning av varmvatten för husuppvärmning, utan bara ett blygsamt varmvattenberedningsbehov på ca 8 kWh per dygn.
Ackumulatortankarna är då redan på sin maxtemperatur och kan inte ta emot mer värme från solfångarna. Då kan värmebäraren(vatten-glykolblandningen) koka uppe i solfångarna. Vad man då får göra är att ha tillräckligt tryck i värmebärarsystemet och det görs med expansionskärlet, som har ventil där man kan pumpa in helst kvävgas på den ena sidan av membranet(på andra sidan är värmebäraren), men går med luft också. Med tillräckligt tryck där kan man förhindra att värmebäraren kokar uppe i solfångaren. Gummimembranet kan emellertid vara trasigt, vilket kan hända efter så pass många år du haft din anläggning. På vissa solfångaranläggningar, vet jag att värmebäraren töms ut i ett särskilt slutet kärl då tokhet uppe i solfångarna. Men det kan vara ett slabbande av glykol och man måste förstår hur sitt system fungerar.

Det expansionskärl du har verkar på tok för litet och saknar gummimembran. Sedan ska man inte pumpa värmebäraren om ackumulatortankarna redan är fulladdade med värme. Värmebäraren ska tåla hettan(uppåt ca 150 oC) uppe i solfångarna.
 
Redigerat:
P pontuspih skrev:
Här är en bild på det som gick sönder
Det där är ett rör som skall visa hur mycket vätska man har i expansionskärlet, för att veta om man behöver fylla på eller inte. Plaströret eller "slangen" är inte avsedd att klara höga temperaturer och samtidigt högt tryck därav ventilen. Glömmer man stänga ventilen efter nivåkontroll så händer det som vi ser på bilden.
@Arnodt Systemet på bilden är troligtvis från Svenska Solgruppen och deras expansionskärl har inget gummiblåsa.
 
Stämmer bra det ni säger. Jag säger ”skvallerrör” men det kanske är fel term. Det används till att visa nivån i expansionstanken så ”nivårör” kanske är det rätta.
 
Skvallerrör är ett rör från ovankant på expansionskärlet i ett öppet system.
Här har jag sett även sett folk som använder benämningen på ledningen från övertrycksventilen. Det är inte heller rätt.

Det du pratar om är ”nivårör”
 
  • Gilla
pontuspih
  • Laddar…
Om trådstartaren byter ut det där lilla löjliga rostfria kärlet mot ett riktigt expansionskärl(volym på ca 4 till 8 liter) + manometer allt avsett för solfångarsystem, då kommer det att fungera. Då kan värmebärarsidan trycksättas och kokning förhindras uppe i solfångarna. Värmebärarvätska tål 150 oC i alla fall under några timmar per dag i några somrar innan det behöver bytas ut.
Luftning av värmebärarsystemet får ske på högsta punkten på värmebärar-rörledningen, där samlas luften.
 
Trådstartaren, jag, är less. Nu åker systemet ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.