Nissens
Jo, det är annorlunda.
Om du nu är så om dig och kring dig så kanske du skulle be dina föräldrar att skriva testamente så att deras tillgångar inte hamnar i allmänna arvsfonden om du skulle gå bort före dem? De kan ju testamentera till något behjärtansvärt i det fallet. Kanske borde du också skriva testamente?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, det är annorlunda.
Om du nu är så om dig och kring dig så kanske du skulle be dina föräldrar att skriva testamente så att deras tillgångar inte hamnar i allmänna arvsfonden om du skulle gå bort före dem? De kan ju testamentera till något behjärtansvärt i det fallet. Kanske borde du också skriva testamente?
Jag har inga egna barn, jag äger inget av värde så ett testamente för min del ger ingenting. Mina föräldrar får ändå ärva mig om jag skulle dö först.
 
Nissens
M MGA89 skrev:
Jag har inga egna barn, jag äger inget av värde så ett testamente för min del ger ingenting. Mina föräldrar får ändå ärva mig om jag skulle dö först.
Men om du dör samtidigt som en av dina föräldrar då? I en olycka eller nåt?
Och eftersom du är enda barnet så bör ju dina föräldrar ha testamente ifall du går bort före dem. Bättre deras egendom går till något annat än allmänna arvsfonden då. Även det scenariot borde du väl tänka på om det är av ren omtanke du gör allt?
 
M MGA89 skrev:
Detta är inte mer annorlunda än att folk skriver egna testamenten eller anmäler sig till donationsregister.
Jag kan tycka att det är skillnad på att planera vad som ska hända med ens organ och pengar när man dör, och att planera vad som ska hända med andras.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men om du dör samtidigt som en av dina föräldrar då? I en olycka eller nåt?
Och eftersom du är enda barnet så bör ju dina föräldrar ha testamente ifall du går bort före dem. Bättre deras egendom går till något annat än allmänna arvsfonden då. Även det scenariot borde du väl tänka på om det är av ren omtanke du gör allt?
Självklart men jag kan inte tvinga någon till någonting utan dem måste ju själva fixa egna testamenten. Men min mamma är redan inne lite på det. Min pappa har bara huset av värde min mamma har dock lite mer attiraljer av värde förutom bostaden.
 
Nissens Nissens skrev:
Men om du dör samtidigt som en av dina föräldrar då? I en olycka eller nåt?
Och eftersom du är enda barnet så bör ju dina föräldrar ha testamente ifall du går bort före dem. Bättre deras egendom går till något annat än allmänna arvsfonden då. Även det scenariot borde du väl tänka på om det är av ren omtanke du gör allt?
Om värden går under imorgon...
 
M MGA89 skrev:
Om värden går under imorgon...
Blir ju faktiskt lite roligt när du skriver ”värden” istället för ”världen”!
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M MGA89 skrev:
Om värden går under imorgon...
Ville bara få bekräftat att min misstanke var rätt.
Du tänker enbart ur ditt egna egoistiska perspektiv. Varken empati eller medmänsklighet finns med i dina tankar. Jag hoppas att dina föräldrar lever riktigt länge. :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
I första inlägget skriver du förvisso att vi ska anta att lagar och regler är desamma när detta inträffar som de är nu, vilket de med stor sannolikhet inte är när detta händer. Det är inte ens säkert att det är samma när villaägaren går bort och när ägaren av lägenheten går bort, för det behöver ju inte ske samtidigt.

Nu vet vi ju inte hur gamla dina föräldrar är men de kanske lever 20-30 år till. De kanske träffar en ny partner under den tiden eller kanske flyttar. Kanske har även du en partner som har åsikter om var ni ska bo, kanske även barm, när detta läge uppkommer. Det är helt enkelt för mycket saker som kan förändras för att jag skulle lägga någon energi på att räkna på eventuella detaljer.

Om vi antar att du får 2 miljoner för lägenheten och 5 (det lägre i skalan) för huset så har du 7 miljoner in. Lägenhet kostade 200'. Vad villan kostade framgår inte om det inte är 995' + ett mindre hus (som man måste fundera på värdet av). I "sämsta" fall får du bara dra av 1,2 miljoner och ska således skatta för en vinst av 5,8 miljoner vilket är knappt 1,3 miljoner med dagens regler. Du får alltså 5,7 miljoner handen minus 800' som det fanns lån på, men så fanns det också 800' på banken så det jämnar ut sig. Om du ser det som en förlust, så är det verkligen bra att du utbildar dig...

Att gissa vad som kommer höja värdet vid en försäljning om 20-30 år är rätt meningslöst.

Frågan: "Hur skulle ni själva ha gjort om ni fick ärva bostäder med detta värde och denna värdeökning?" besvarar jag nog med "Det beror på hur mitt liv ser ut (familj, arbete etc), om jag vill bo i någon i bostäderna etc". Jag skulle aldrig bosätta mig i en av bostäderna ett år eller mer för att möjligen betala lite mindre i skatt (vilket jag inte ens tror påverkar). Mitt liv består av så mycket mer än pengar.

Slutligen tycker jag det är bra att du utbildar dig. Då kan du lära dig att:
  • 5,7 in på kontot inte är en förlust
  • man kan köpa en bostad för de pengarna (till och med utan lån, vilket är få förunnat)
  • skatten bland annat går till att folk som är 31 år ska kunna utbilda sig...
  • pengar under bordet = svarta pengar = olagligt
  • att kostnander för el, värme, vatten och månadsavgift självklart ska betalas av någon, antingen ägaren av lägenheten eller av grannarna...

Man får nästan intrycket att du tycker det är ok att andra ska betala för din utbildning, för värme, vatten, månadsavgifter etc, medan du inte vill bidra på något sätt. Försök isåfall tänka på att det inte är du som betalar skatten, det är dina föräldrar (eller deras dödsbon). Du får bara "grattispengar".

Att jämföra med ett testamente tycker jag inte heller håller, som nyfniken så tydligen demonstrerar. Själv håller jag på att skriva ett testamente och jag gör det för mina barns skull, inte för min egen. Jag har två barn, ett som jag är biolopgisk pappa till och vårdnadshavare och ett bonusbarn som jag inte är vårdnadshavare för. Jag skriver ett testamenste så att barnen får 50% var så att det inte blir 100% till ena och inget till hennes storasyster. Jag kan inte se några likheter med det du gör.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Blir ju faktiskt lite roligt när du skriver ”värden” istället för ”världen”!
Jag menar såklart världen men det blev visst ändrat till det andra ordet automatiskt utan att jag märkte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.