prototypen prototypen skrev:
Men med trefas får man bättre svetsström. En enfas inverter kan ge bra ström men finns MIG som inverter?

Protte
ja men han ska bygga en cykelkärra och har inga verktyg. Hade jag ägt en svets hade jag kört den honom och låtit han låna den en vecka.. det är väl det man har forumvänner till?

förnumstiga råd om överdyra superverktyg.. det var väl därför gud uppfann säljaren?
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Jag var och klämde på lite stålrör på Biltema idag och insåg att inte en chans att jag kommer få exakta och bra snitt med en vinkelslip. Jag är mycket dålig på att såga. Jag tänker att det borde finnas såna där manuella geringssågar fast med bågfilsblad, men jag hittar ingen. Det känns lite mastigt att köpa en kapsåg för metall, men jag är inte helt mot det :) Annars har jag en kapgersåg jag kan offra. Känns lite läskigt dock eftersom jag inte har någon koll alls och vill inte göra något farligt. Några tips?
 
Jag tror att alla med normal motorik och en vinkelhake kan kapa tillräckligt rakt med vinkelslip.... Knepet är att ritsa runt hela fyrkantsröret, och kapa en sida i taget...
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Du behöver inte vara orolig för att kapa snett med vinkelslipen, om du bara håller delarna i 90 grader (med t.ex. magnet) när du svetsar så spelar det ingen roll om det är aningens snett kapat och lite ojämna glipor.
 
A arasmus skrev:
Jag var och klämde på lite stålrör på Biltema idag och insåg att inte en chans att jag kommer få exakta och bra snitt med en vinkelslip. Jag är mycket dålig på att såga. Jag tänker att det borde finnas såna där manuella geringssågar fast med bågfilsblad, men jag hittar ingen. Det känns lite mastigt att köpa en kapsåg för metall, men jag är inte helt mot det :) Annars har jag en kapgersåg jag kan offra. Känns lite läskigt dock eftersom jag inte har någon koll alls och vill inte göra något farligt. Några tips?
man kan ju använda en bågfil i en vanlig rigg för kap gersåg. Borde inte vara nåt problem.
 
Då har man blivit med svets! Barnsligt uppspelt över detta skall erkännas.

Jag lutar åt att bygga med stålsarg och tunna skivor istället för en fristående låda av plywood. Dels för att jag vill kunna ha öppet bakåt för att köra brädor och dels för att jag vill kunna spänna åt hårt med spännband vilket jag tror blir svårare med trälåda. Problemet är att det blir tungt. Jag vill gärna bygga i 20x20 om det går, men jag har ingen känsla för om det blir tillräckligt stabilt. Någon som har koll på detta? Hemmabyggt tenderar ju att bli rätt överdimensionerat.
 
  • En ny svetsmaskin i blått och svart på ett golv med geometriskt mönstrad matta, redo för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att en kombination av 25 och 20 rör blir bäst...
 
Svårt det här! Jag tror att detta blir lite för tungt. Såhär tänker jag mig nu. De mörka rören är 20x20 och de andra är 25x25 (det raka röret skall förstås vara böjt och anslutas till sedelstolpen). Sen 4 mm plywood i kanterna och 7 mm i botten. Isf blir det:

9.7 kg för 25x25
4.0 kg för 20x20
1.4 kg för 4 mm plywood
3.6 kg för 7 mm plywood
ca 3 kg för hjulen

Totalt 21.7 kg.

Jag hade gärna fått ner det till 18 eller så. Ett alternativ är att ersätta 20x20 rören med aluminium, men då kommer de nog knappt bidra alls till hållfastheten (tänker jag använder nån sån där förbindare för aluminiumprofiler). Tror ni det räcker att fästa dragstången endast i bottenramen? Isf kan jag gera bottenramen och ersätta även rören i hörnen och den främre tvärslån med 20x20 stål eller aluminium. Känns som en elak hävstång på den fogen dock.. Ett annat alternativ vore om jag kunde hitta något lättare material än plywood för botten och kanter. Det bör vara reptåligt men det behöver nog inte vara så starkt. Några tips?
 
  • Illustration av en cykelvagn med metallram, hjul och koppling till en cykel, designad för lastkapacitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har förslagit att låta plywoodsidorna vara bärande och skippa övre stålramen.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Jag har förslagit att låta plywoodsidorna vara bärande och skippa övre stålramen.

Protte
Jag tänkte låta dem vara löstagbara för att kunna spänna fast grejer med spännband på ett bättre sätt. Framförallt den bakre skivan behöver vara lös för att köra brädor. Sen är jag inte säker på att det hade sparat vikt heller eftersom jag behövt tjockare skivor då.
 
A arasmus skrev:
Svårt det här! Jag tror att detta blir lite för tungt. Såhär tänker jag mig nu. De mörka rören är 20x20 och de andra är 25x25 (det raka röret skall förstås vara böjt och anslutas till sedelstolpen). Sen 4 mm plywood i kanterna och 7 mm i botten. Isf blir det:

9.7 kg för 25x25
4.0 kg för 20x20
1.4 kg för 4 mm plywood
3.6 kg för 7 mm plywood
ca 3 kg för hjulen

Totalt 21.7 kg.

Jag hade gärna fått ner det till 18 eller så. Ett alternativ är att ersätta 20x20 rören med aluminium, men då kommer de nog knappt bidra alls till hållfastheten (tänker jag använder nån sån där förbindare för aluminiumprofiler). Tror ni det räcker att fästa dragstången endast i bottenramen? Isf kan jag gera bottenramen och ersätta även rören i hörnen och den främre tvärslån med 20x20 stål eller aluminium. Känns som en elak hävstång på den fogen dock.. Ett annat alternativ vore om jag kunde hitta något lättare material än plywood för botten och kanter. Det bör vara reptåligt men det behöver nog inte vara så starkt. Några tips?
Jag hade valt att lägga rören på tvären under de som går i cykelns längsled och låta de binda ihop yttre fäströren för hjulet...
 
  • 3D-modell av en cykeltrailerstruktur med tvärgående rör markerade i rosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag hade valt att lägga rören på tvären under de som går i cykelns längsled och låta de binda ihop yttre fäströren för hjulet...
Jag tänkte det blev lite för stort utrymme utan stöd i mitten då, där den största lasten kommer finnas. Spontant känns det inte som om det blir så stora påfrestningar på infästningen till hjulen jämfört med annat. Men vad vet jag :) Oavsett så blir vikten den samma.
 
  • Ritning av en vagn med stöd i mitten och hjul vid basen, oro kring bärförmåga och infästningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Viktmässigt blir det ingen skillnad, men du slipper svetsa de korta rören på sidan av de längsgående rören.... Det ställer lägre krav på svetsarna... Du behöver heller inte fundera så mycket på om du kapat 90 grader, utan kan bara mäta och korsmäta för att få det rakt....
 
A arasmus skrev:
Framförallt den bakre skivan behöver vara lös för att köra brädor
Hur långa brädor har du tänkt dig kunna frakta med cykeln. Behövs inte mycket längd för att allt ska hamna ur jämvikt..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hur långa brädor har du tänkt dig kunna frakta med cykeln. Behövs inte mycket längd för att allt ska hamna ur jämvikt..
Inte så jättelånga, men det kan vara smidigt med lite längre. Nu håller jag tex på att riva ut ett badrum och kör massa reglar till tippen. Då hade jag kunnat kapa dem till, säg, 1.5 meter. Jag kommer ha handtag på dragstången också, så om det är långa brädor kan jag låta dem sticka ut på båda sidor och köra för hand. Jag bor typ 500 m från ett stort köpladugetto, men det är fortfarande meckigt att få hem grejer utan bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.