Nej så kan det inte se ut, i varje fall om ni inte vill ha det i huvudet eller på bilen. I princip krävs det nya reglar hela vägen. Om tegelmuren bara är en halv sten tjock (ca 12 cm), vilket den verkar vara av bilden att döma, föreslår jag att de nya takbjälkarna ställs på egna reglar. En bild så man ser resten av takkonstruktionen är inte fel heller.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Nej så kan det inte se ut, i varje fall om ni inte vill ha det i huvudet eller på bilen. I princip krävs det nya reglar hela vägen. Om tegelmuren bara är en halv sten tjock (ca 12 cm), vilket den verkar vara av bilden att döma, föreslår jag att de nya takbjälkarna ställs på egna reglar. En bild så man ser resten av takkonstruktionen är inte fel heller.
Bild på skadat tak i kedjehus med synliga bjälkar och isolering, verktyg och stege syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett kedjehus så bjälkarna går hela vägen till grannen. Så kan inte byta allt för då måste vi byta grannens också.

Skadade takbjälkar med isolering syns nära en orange vägg i ett kedjehus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut nu. Där det är skadat. Skadade och mögliga takbjälkar vid tegelvägg i ett kedjehus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenskada på träbjälke i taket av ett kedjehus, med isolering och delar av en tegelvägg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så där har inte suttit en bredare Regel i nan.

Sambon tänkte fästa de nya bitarna i rrglen med skruv underifrån. Så att de inte kan ramla ner. Han ska även fästa på sidorna de nya med de gamla.

Ev kanske man kan stötta upp som andra skrivit, reglen som sitter i väggen.
Min svåger tipsade om att ta olika mått av bjälkarna där man sätter nya. Så det inte blir samma svaga punkt på alla.

Min sambo är duktig men han tänker inte alltid helhet så därför jag frågar. Vissa saker ni sagt har han redan tänkt på men jag vill dubbelkolla så vi inte står med dubbeljobb (har hänt några gånger)
 
Att det finns en granne krånglar självklart till det. En variant är då att skarva de befintliga reglarna på det sätt som nedanstående skiss visar. Skarvbitarna bör gå in en meter på de befintliga reglarna.
Skiss av träreglar skarvade med en överlappande skarvbit, förstärkningsmetod för bärande strukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om tegelmuren har fungerat tidigare, så bör den hålla även fortsättningsvis. Anars brukar man välja en helstensmur till bärande uppgifter. Du har en exemplarisk attityd till din sambo!
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Att det finns en granne krånglar självklart till det. En variant är då att skarva de befintliga reglarna på det sätt som nedanstående skiss visar. Skarvbitarna bör gå in en meter på de befintliga reglarna.
[bild]
Om tegelmuren har fungerat tidigare, så bör den hålla även fortsättningsvis. Anars brukar man välja en helstensmur till bärande uppgifter. Du har en exemplarisk attityd till din sambo!

Blir detta bra? Han lyckades hitta rätt mått på bjälkarna så satte dit dom :)
. Nya bjälkar monterade i vinkel mot befintligt tak och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade träbjälkar monterade i ett tak nära tegelvägg med synliga elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
När man tex bygger ett garage brukar takstolar placeras där stående reglarna i ytterväggen befinner sig.
Tror ni får ha samma tankegång ang upplaget till ert takvirke, antingen en skruv in i tegelväggen vid varje regel eller byta regeln på väggen till ngt kraftigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.