Sålde en lgh med kontraktsdatum 17/6, den 12/6 gjorde jag en ansökan om uttag ur inre fond.
Den blev ej beviljad...

Är väl jag som är trög som inte fattar varför.
Brev om avslag på ansökan om uttag ur inre fond kopplat till försäljning av bostadsrätt med kontraktsdatum.
 
Jag kan ju förstå att föreningen drar öronen åt sig, om lägenheten sålts med fond...
Nu säger jag inte att så är fallet, men det räcker nog med deras misstanke om att någon försöker lura köparen, för att de ska undvika det bekymret...

Å andra sidan brukar det ju inte handla om många kronor nuförtiden....
 
Sa extra till mäklaren att inte skriva med nåt belopp eller nämna att det fanns pengar i inre fonden då jag hade renoverat badrummet nyligen och ville få tillbaka nån krona...
Vilket iof inte HSB vet nåt om

Ca 5500:- det rör sig om

Enl ovanstående text så tolkar jag det som att fram till den 16/6 äger jag lgh Och uttaget gjordes 12/6 Vilket framgår av bifogad lapp där alla uppgifter står.

Får ringa HSB imorgon och fråga
 
Dom flesta föreningar har en regel om att uttag inte kan göras om försäljning pågår.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Du får väl avtala med köparen att fonden inte ingick och att du ska ha ersättning för det.

Precis som med fastighetsskatt, om man säljer under året räknar man ut hur stor del av skatten som ligger på köparen och lägger till det beloppet till köpeskillingen för säljaren kommer att få betala hela skatten eftersom säljaren var ägare vid årets början.
 
Ja jag är väl helt med på vad ni säger, men jag tolkar inte texten i brev så, där tycker jag man säger emot sig själv?
Möjligen att man skrivit fel och kontraktsdatum är 16/5, ska kolla vad det står
 
Antar att dom skrivit fel, det ska nog stå att tillträdesdagen är den 17/6 och att kontraktsdatum är skrivet tidigare.
Och kontraktet skrevs i slutet av april
 
Här tolkar föreningen det helt fel. Du har fullgod rätt att ta ut pengarna då lägenheten tillhör dig och ni inte avtalat om inre-fonden.

Dessutom är det helt uppåt väggarna att du inte äger fin bostad från kontraktets datum.
Kontraktet finns där men du äger bostaden tills då kontraktet är fullbordat (generellt när en köpeskilling är utbetald)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja man tycker ju det...
Måste ringa å fråga, har även skickat till köparen och fråga om han kan godkänna att jag får ta ut därifrån
 
Ja HSB har skrivit fel därför det inte funkade i mitt huvud...
Men kontraktet skrevs 2/5 så efter det "äger" köparen min lgh :surprised: fast denne kan riva kontraktet.
Sa extra till mäklaren att uttag skulle göras pga renovering, mäklaren vet att vi bor på annan ort.

Borde inte mäklaren sagt "kom ihåg att ta ut från fonden innan vi skriver kontrakt annars får du inte ta ut?"

Förstår ju köparen om han sett att det fanns pengar att nyttja och inte vill släppa dom men vad har man för chans att klå mäklaren på den summan?
Muntliga överskommelser gäller väl även mäklare?
 
nino nino skrev:
Ja HSB har skrivit fel därför det inte funkade i mitt huvud...
Men kontraktet skrevs 2/5 så efter det "äger" köparen min lgh :surprised: fast denne kan riva kontraktet.
Sa extra till mäklaren att uttag skulle göras pga renovering, mäklaren vet att vi bor på annan ort.

Borde inte mäklaren sagt "kom ihåg att ta ut från fonden innan vi skriver kontrakt annars får du inte ta ut?"

Förstår ju köparen om han sett att det fanns pengar att nyttja och inte vill släppa dom men vad har man för chans att klå mäklaren på den summan?
Muntliga överskommelser gäller väl även mäklare?
Frågor:
Bor du fortfarande i lägenheten? (Har tillträdet för nya ägaren redan varit?)
Om du fortfarande bor i lägenheten så har du full rätt att nyttja fonden och HSB får sluta tramsa sig.
Om du lämna över bostaden så var det klumpigt att inte begära ut pengarna tidigare.

Tills då du lämna lgh ifrån dig är det din lägenhet och ska överlämnas i avtalat skick, detta är inget Hsb har att göra med och bör låta dig ta ut din inrefond. Sedan om det står avtalat att där ska finns 5500:- i fonden så är det ditt problem att lösa med säljaren, inte Hsbs (Vilket det nu inte står något om i kontraktet)

Att få något ur mäklare tror jag blir tufft. Att få något ur köparen kan också bli tufft eftersom ingen av dessa gjort ett direkt fel utan Hsb eller du agerar fel beroende på om överlåtelsen skett
 
Nej lgh är såld och överlåten 17/6

Står inget om att det finns pengar, varken i prospekt eller avtal.

Jag trodde att jag kunde ta ut pengar tills den dagen jag lämnade över nycklar.
Har som sagt extra till om att jag skulle ta ut, då borde väl mäklaren informerat mig om att jag måste göra det innan kontrakt skrivs?
 
nino nino skrev:
Nej lgh är såld och överlåten 17/6

Står inget om att det finns pengar, varken i prospekt eller avtal.

Jag trodde att jag kunde ta ut pengar tills den dagen jag lämnade över nycklar.
Har som sagt extra till om att jag skulle ta ut, då borde väl mäklaren informerat mig om att jag måste göra det innan kontrakt skrivs?
Fast överlåtelsen sker generellt när du lämnar över nycklarna. Överlåtelsen är något som ska ske i samband med fullbordande av avtal. Som t.ex. köpeskilling betalas ut till dig.

Kan du inte förtydliga:
Vad gjordes datumen: 17/6 samt 2/5
När lämnar du nycklarna?
Har köpeskillingen betalats till dig? (Hela)

Jag hade provat att prata med köparen och förklarat läget: Att HSB är omständliga och ett skrivit tillstånd skulle hjälpa dig oerhört. Förklara också att dessa pengarna inte skulle ingå i köpet utan var tänkt att tas ut innan köpet. Tror det blir enklast, förhoppningsvis är köparen resonerar och samarbetsvilliga.
 
nino nino skrev:
Nej lgh är såld och överlåten 17/6

Står inget om att det finns pengar, varken i prospekt eller avtal.

Jag trodde att jag kunde ta ut pengar tills den dagen jag lämnade över nycklar.
Har som sagt extra till om att jag skulle ta ut, då borde väl mäklaren informerat mig om att jag måste göra det innan kontrakt skrivs?
Mäklaren har ingenting med det att göra.. mäklaren finns där för att sälja din bostadsrätt, inte för att förklara för dig när och hur du ska göra för att få ut pengar ur föreningen. Det är helt upp till dig att ta reda på hur det funkar.
 
2/5 skrev vi kontrakt
17/6 Är överlåtelsen
12/6 lämnade jag in ansökan om uttag ur inre fonden

Allt är klart, alla pengar har bytt ägare

Zzoink:
Jo det är väl sant, men när jag extra sagt till så borde denne ha sagt nåt efter som det är så enl lag sa hon på HSB

Jag trodde ju i min enfald att jag ägde lgh tills den dagen den var till fullo betald av köparen, inte när pappret var påskrivet över en månad tidigare.... då både jag och köparen skulle kunna riva kontraktet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.