K klimt skrev:
1. För det mesta bättre att sälja utan renovering, många vill sätta sin egen prägel
Enklare småsaker brukar vara värt det. Typ nytt lager färg (vitt). Har fått alla mina lägenheter sålda väldigt fort för mer pengar än grannarna trots ingenting gjort i badrum/kök (50 år gammalt kök i original) och grannar sprillans nytt i båda. För ja, du kommer inte få köket som köparna vill, så de värdesätter det inte om du gör det. Fråga mäklaren vad du borde göra och när du ska sälja, vilka möbler som ska vara kvar, etc.

När det gäller hus: se till att inte ha anmärkningar på besiktningen. Så gör allt smått de kommer gnälla på. Växtlighet nära vägg, fixa alla eluttag, etc.
 
S sjoelund skrev:
Enklare småsaker brukar vara värt det. Typ nytt lager färg (vitt). Har fått alla mina lägenheter sålda väldigt fort för mer pengar än grannarna trots ingenting gjort i badrum/kök (50 år gammalt kök i original) och grannar sprillans nytt i båda. För ja, du kommer inte få köket som köparna vill, så de värdesätter det inte om du gör det. Fråga mäklaren vad du borde göra och när du ska sälja, vilka möbler som ska vara kvar, etc.

När det gäller hus: se till att inte ha anmärkningar på besiktningen. Så gör allt smått de kommer gnälla på. Växtlighet nära vägg, fixa alla eluttag, etc.
Så att byta ut till jordat och kabla om samt dränera och ta bort växtlighet längs med huset bör göras innan försäljning?

Bör man måla direkt på äldre tapet med skador i eller riva bort tapet? golven behöver ju även bytas i så gott som alla rum i huset bör man även göra detta innan en försäljning? De redan vita taken i alla rum är ju lättare att måla om.
 
Redigerat:
I följande artikel rekommenderar de ju att man totalrenoverat kök som är från 70-talet eller tidigare innan en försäljning, är det verkligen värt det? Jag menar att det ju även kostar fasta kostnader per månad så som el, vatten osv. att ha kvar huset också. Plus att det ju tar ett par månader att komma fram till hur man vill renovera köket också.

https://www.ekonomifokus.se/bostad/...-kok-oka-vardet-pa-bostaden-innan-forsaljning
 
Redigerat:
En sak till som jag precis kom på är att det finns sprickor i minst en yttervägg i varje rum på husets markvåning.
 
M MGA89 skrev:
Så att byta ut till jordat och kabla om samt dränera och ta bort växtlighet längs med huset bör göras innan försäljning?

Bör man måla direkt på äldre tapet med skador i eller riva bort tapet? golven behöver ju även bytas i så gott som alla rum i huset bör man även göra detta innan en försäljning? De redan vita taken i alla rum är ju lättare att måla om.
Dränera vet jag inte om jag skulle göra. Det beror så klart på när hur lång tid innan huset ska säljas. På beloppen du nämnt ovan är det väl en ganska dyr fastighet så du får nog tillbaka pengarna om det görs speciellt om du får en till budgivare tack vare detta. Jag vet själv att när vi räknade på att köpa hus så var det svårt att bjuda på objekt med mycket renovering att göra eftersom vi inte fick låna till detta. Om du gör det jobbet kan de låna 85% av ökningen i värde. Men om du tror att du får många bud? Kanske det inte är lönt besväret.

Det går att måla direkt på tapet, men det beror på skick och vilken sorts tapet.

https://www.byggahus.se/renovera/mala-tapet
 
M MGA89 skrev:
Kan man inte ta in någon som låtsas vara intresserad av att köpa huset och hela tiden läger en högre summa på budgivningen och när man sedan fått upp det näst högsta budet till en hög nivå som man själv kan acceptera som försäljningspris så drar sig den falska köparen ur. Varför vederbörande drar sig ur måste väl denne inte redovisa?
Ursäkta men jag hoppas du trollar. Annars har du oerhörda problem med moral och etik. Om du tyckte detta genuint var okej att göra så borde du ta en djup funderare över din generella attityd. För detta förslaget är vidrigt på alla sätt och vis. Och som tidigare flertalet av dina tidigare idéer också olagligt.

Och sedan funkar inte din idé ändå:
Säg att B1 lägger ett genuint bud och B2 är din bulvan.
B1 lägger 10kr i bud.
B2 lägger 20kr i bud.
B1 lägger 30kr i bud.
B2 lägger 40kr i bud.
B1 drar sig ur för att maxnivå var 35kr.
B2 drar för att du har gett honom 5000kr för lägga fakebud.
Mäklare kontaktar B1 för fråga om intresse fortfarande finns.
Pris återgår då till 10kr
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Ursäkta men jag hoppas du trollar. Annars har du oerhörda problem med moral och etik. Om du tyckte detta genuint var okej att göra så borde du ta en djup funderare över din generella attityd. För detta förslaget är vidrigt på alla sätt och vis. Och som tidigare flertalet av dina tidigare idéer också olagligt.

Och sedan funkar inte din idé ändå:
Säg att B1 lägger ett genuint bud och B2 är din bulvan.
B1 lägger 10kr i bud.
B2 lägger 20kr i bud.
B1 lägger 30kr i bud.
B2 lägger 40kr i bud.
B1 drar sig ur för att maxnivå var 35kr.
B2 drar för att du har gett honom 5000kr för lägga fakebud.
Mäklare kontaktar B1 för fråga om intresse fortfarande finns.
Pris återgår då till 10kr
Ok, då kan jag alltså inte göra så.
 
BirgitS
M MGA89 skrev:
I följande artikel rekommenderar de ju att man totalrenoverat kök som är från 70-talet eller tidigare innan en försäljning, är det verkligen värt det? Jag menar att det ju även kostar fasta kostnader per månad så som el, vatten osv. att ha kvar huset också. Plus att det ju tar ett par månader att komma fram till hur man vill renovera köket också.

[länk]
Det förutsätter nog att resten av huset är i rätt bra skick, dvs. bara ommålning och liknande enkla saker krävs. Gäller det en hus som är i dåligt skick där dränering och tak måste göras, det är sprickor i väggarna osv. så tror jag inte att ett nytt kök lönar sig. Men allt sånt där beror på läge och marknad.
 
M MGA89 skrev:
Kan man inte ta in någon som låtsas vara intresserad av att köpa huset och hela tiden läger en högre summa på budgivningen och när man sedan fått upp det näst högsta budet till en hög nivå som man själv kan acceptera som försäljningspris så drar sig den falska köparen ur. Varför vederbörande drar sig ur måste väl denne inte redovisa?
Då brukar den riktiga budgivaren dra sig ur eller gå tillbaka till bud innan den budgivaren gav sitt bud.

Sök på forumet på "bulvan" eller efter högsta domstolens mål NJA 2016 s. 39 för att se vad straffet kan bli.
 
S SueCia skrev:
han har väl redan visat att moral och etik inte är hans starka sida? Fullständigt smaklöst att smida alla dessa planer innan någon ens dött.
Om jag visste att min dotter hade såna här sjuka tankar redan innan jag ens är döende så hade jag sett till att hon blir arvslös...
Jag vill bara vara förberedd för när den dagen kommer för alla vet vi att vi och alla en gång ska dö så länge de inte har kommit på något sätt att bli odödlig. Därmed vill jag ju ha kunskapen om hur jag bör agera när tidpunkten kommer. För när den dagen kommer så är man säkert inte I form.för att ta reda på allt detta.

Sen hoppas jag ju så klart att det dröjer massor av år, helst deccenium och allra helst att det aldrig ska sker.
 
M MGA89 skrev:
Sen hoppas jag ju så klart att det dröjer massor av år, helst deccenium och allra helst att det aldrig ska sker.
Då kommer det vara helt andra regler som gäller så det är meningslöst att fundera på hur du ska göra upp dina fastighetsaffärer.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Skaffa dina egna pengar och räkna inte med något arv så blir du nog lyckligare.

Varför ser du dig berättigad till deras pengar? Hade du varit min son och jag vetat hur du tänkte så hade jag sett till att det inte fanns något arv kvar.
 
  • Gilla
yonna och 5 till
  • Laddar…
Obehagligaste tråden jag läst på detta forum. Smärtar att läsa hur kallt beräknande någon kan vara. Du verkar ju inte särskilt gammal med tanke på att du är student och borde därmed inte ha åldriga föräldrar. Är det så att du i mer ljusskygga forum skapat en tråd med rubriken "Mörda utan att lämna spår"?
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Ursäkta, men kan vi inte bara sluta föda den här tråden nu genom att sluta svara på TS frågor? Det är så stor brist på både kunskap, etik och moral från TS att jag inte ser att det kommer leda någonstans.

Vi får hoppas på att föräldrarna lever länge till och att TS under tiden mognar lite.
 
  • Gilla
Patrik.B och 3 till
  • Laddar…
Uppskovsräntan kommer troligtvis slopas 2021, delvis retroaktivt (5år tillbaka). Ligger förslag om det som bara behöver röstas igenom. En del av januariöverenskommelsen om jag minns rätt.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.