Det finns inget krav på att du renoverar först och säljer sedan. Priset måste ju anpassas efter skicket, men ofta får renoveringsobjekt rätt höga priser.Jag förstår det som att du är ensam arvtagare och därmed förfogar över dödsboet. Försäljningen bör göras av dödsboet, om du skiftat över till dig själv kan det bli högre skatt
 
K klimt skrev:
Det finns inget krav på att du renoverar först och säljer sedan. Priset måste ju anpassas efter skicket, men ofta får renoveringsobjekt rätt höga priser.Jag förstår det som att du är ensam arvtagare och därmed förfogar över dödsboet. Försäljningen bör göras av dödsboet, om du skiftat över till dig själv kan det bli högre skatt
Nu lever ju fortfarande de båda ägarna till bostäderna/fastigheterna.

Hur länge kan man behålla ett dödsbo utan arvskifte? Borde inte alla inblandade myndigheter vilja att arvskifte sker så snabbt som möjligt och när det bara finns en arvinge bör ju arvskifte kunna ske snabbt utan krångel tänjer jag.

Så hur länge kan man behålla ett dödsbo utan att göra arvskifte när det bara finns en dödsbodelägare och arvinge?
 
K klimt skrev:
Det finns inget krav på att du renoverar först och säljer sedan. Priset måste ju anpassas efter skicket, men ofta får renoveringsobjekt rätt höga priser.Jag förstår det som att du är ensam arvtagare och därmed förfogar över dödsboet. Försäljningen bör göras av dödsboet, om du skiftat över till dig själv kan det bli högre skatt
Förresten bör det inte vara olagligt att sälja en villa med ett trasigt trappräcke ovanför en betomgtrappa? Om nu nya ägaren skulle ramla ner och slå sig fördärvad kan det ju säkert anmäla mig tänker jag, det kan ju bli en dyrare historia i slutändan än att från början renovera räcket innan försäljning.
 
M MGA89 skrev:
Nu lever ju fortfarande de båda ägarna till bostäderna/fastigheterna.

Hur länge kan man behålla ett dödsbo utan arvskifte? Borde inte alla inblandade myndigheter vilja att arvskifte sker så snabbt som möjligt och när det bara finns en arvinge bör ju arvskifte kunna ske snabbt utan krångel tänjer jag.

Så hur länge kan man behålla ett dödsbo utan att göra arvskifte när det bara finns en dödsbodelägare och arvinge?
Ja , det kanske är märkligt att diskutera detta redan nu. Dödsboet kan du behålla i princip hur länge du vill, men i längden blir det krångligt. Vilket som bör du avveckla det för att antingen
1. Sälja och därmed få lägre skatt än om dödsboet är skiftat
2. Bli ägare till fastigheten genom arvskifte och bosätta dig där

För bostadsrätter är det litet annorlunda regler och arvskifte bör i princip göras inom tre år
 
K klimt skrev:
Ja , det kanske är märkligt att diskutera detta redan nu. Dödsboet kan du behålla i princip hur länge du vill, men i längden blir det krångligt. Vilket som bör du avveckla det för att antingen
1. Sälja och därmed få lägre skatt än om dödsboet är skiftat
2. Bli ägare till fastigheten genom arvskifte och bosätta dig där

För bostadsrätter är det litet annorlunda regler och arvskifte bör i princip göras inom tre år
Ok, men villan är ju det som ger mig mest huvudbry för om den är i dagens skick när den övergår i ett dödsbo så blir det ju lite mer problematik än om. Den hade varit i prima skick och haft ordentligt underhåll genom åren tänker jag.
 
  • Gilla
roger2011 och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det finns inget krav på att du renoverar först och säljer sedan. Priset måste ju anpassas efter skicket, men ofta får renoveringsobjekt rätt höga priser.Jag förstår det som att du är ensam arvtagare och därmed förfogar över dödsboet. Försäljningen bör göras av dödsboet, om du skiftat över till dig själv kan det bli högre skatt
Förresten måste dödsbon betala fasta kostnader på en fastighet så som el, vatten, värme, månadsavgift till föreningen osv.?
 
M MGA89 skrev:
Fast badrumsrenoveringen bör väl räknas som en stor renovering tänker jag?
Tycker inte Skatteverket. Fanns där badrum innan och efter så är det samma sak... Som att byta ut en trasig kyl. Så det är mer gynnsamt att renovera 4 år innan man säljer. Du får mer för objektet och får dra av kostnaden.
 
S sjoelund skrev:
Tycker inte Skatteverket. Fanns där badrum innan och efter så är det samma sak... Som att byta ut en trasig kyl. Så det är mer gynnsamt att renovera 4 år innan man säljer. Du får mer för objektet och får dra av kostnaden.
Ok, ja nyare renoveringar brukar ju vara dyrare än äldre med tanke på inflation osv. Så det kan ju vara ett rimligt antagande att det är så samt att man då även kan dra av dessa på skatten.
 
M MGA89 skrev:
Förresten måste dödsbon betala fasta kostnader på en fastighet så som el, vatten, värme, månadsavgift till föreningen osv.?
Ja. Det blir även jobbig beskattning om man inte avslutat dödsbo. Skatteverket säger:

Från det fjärde kalenderåret efter dödsåret övergår ett dödsbos privatbostad till att vara näringsfastighet eller näringsbostadsrätt. Det innebär bl.a. att dödsboet ska redovisa uttag av bostadsförmån för efterlevande make eller annan person som bor i bostaden och inte betalar marknadsmässig hyra men också att avdrag får göras för t.ex. uppvärmning, reparationer, kommunal fastighetsavgift och värdeminskning.
Och det tas ut 20% extra statlig skatt.
 
Förresten vore det lämpligt/lönsamt att renovera något av allt detta jag har räknat upp innan en försäljning eller bör man hellre sälja i befintligt skick?

  1. Vilket bör vara mest lönsamt, sälja i befintligt skick eller renovera?
  2. Vad bör det kosta att renovera?
  3. Hur lång tid kan det ta att åtgärda det mest akuta?
  4. Hur lång tid bör det ta att renovera allt det jag har räknat upp?
 
Redigerat:
BirgitS
1. Det varierar med läget och hur marknaden ser ut just när du ska sälja. Bra mäklare brukar kunna svara på värdet före och efter en möjlig renovering.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Förresten måste dödsbon betala fasta kostnader på en fastighet så som el, vatten, värme, månadsavgift till föreningen osv.?
Ja, så länge dödsboet är ägareska dessa utgifter betalas
 
M MGA89 skrev:
Förresten bör det inte vara olagligt att sälja en villa med ett trasigt trappräcke ovanför en betomgtrappa? Om nu nya ägaren skulle ramla ner och slå sig fördärvad kan det ju säkert anmäla mig tänker jag, det kan ju bli en dyrare historia i slutändan än att från början renovera räcket innan försäljning.
Det är inte olagligt. Köparen bör undersöka den fastighet som köps och notera eventuella faror. Som säljare bör du/ dödsboet upplysa om allvarliga fel som man känner till. Drt kan vara lämpligt att åtgärda direkta farligheter före försäljning
 
Skatteverket har bra information på webben om vad som gäller för skatteregler vid försäljning av fastighet respektive bostadsrätt. Där kan du få många bra svar
 
M MGA89 skrev:
Förresten vore det lämpligt/lönsamt att renovera något av allt detta jag har räknat upp innan en försäljning eller bör man hellre sälja i befintligt skick?

  1. Vilket bör vara mest lönsamt, sälja i befintligt skick eller renovera?
  2. Vad bör det kosta att renovera?
  3. Hur lång tid kan det ta att åtgärda det mest akuta?
  4. Hur lång tid bör det ta att renovera allt det jag har räknat upp?
1. För det mesta bättre att sälja utan renovering, många vill sätta sin egen prägel
2. Ta in offerter och lägg på 50 procent på dessa
3. Fråga sakkunniga och lägg på 50 procent
4 Fråga sakkunniga och dubbla den tiden
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.