Ursäkta,men är inte skatten på uppskovet 0.5%,eller har jag fattat fel efter jag läst på skatteverkets hemsida?
 
M mickekarl skrev:
Ursäkta,men är inte skatten på uppskovet 0.5%,eller har jag fattat fel efter jag läst på skatteverkets hemsida?
Det är på hela vinsten. Det motsvarar 2,3% på vinstskatten. Sen är den inte avdragsgill likt ett bolån så den faktiska kostnaden är ännu högre.
 
Enligt Skatteverkets uträknade för att räkna ut skatt på kapitalvinst för hus så verkar den ligga på runt 1,5-2 miljoner kr beroende på husets värde. Det är ju ändå inte så mycket när man ser till hur mycket man ändå får kvar efter skatteavdrag.

Den summan bör ju räcka till ny bostad i standardskick, fast det finns ju också lån på huset på runt 800 000 kr, så säg minus tre miljoner av försäljningspriset får man totalt när hela affären är avslutad och skatt samt lån är avbetalt/avdraget. Då har jag utgått från hur läget är idag, men det kan ju se helt annorlunda ut då den blir dags att sälja i och med att det kan behöva göras allt från nu och 30 år framåt.

På bostadsrätten blir det med deras uträknade för.bostadsrätter istället en skatt på 400 000 kr. Så totalt blir det skatt på mellan 2-2,5 miljoner kr samt ett lån som i dagsläget ligger på runt 800 000 kr. Så då får jag ändå behålla 6-8 miljoner kr vilket ju ändå är en stor summa.

Skulle jag få ärva ena bostaden först kan man ju vänta till jag även får ärva nästa bostad och på det viset kunna köpa en dyrare bostad.

Skulle jag istället köpa en ny bostad direkt då jag får ärva den första så blir det ju vinstskatt då jag ärver nästa och vill sälja min egna för att köpa en bättre.
 
Redigerat:
Om vi säger att jag tar mindre betalt för bostaden än vad marknadspris är på och sedan kommer överens med köparen om att betala resten utan att skriva in det i något kontrakt eller papper, vad händer då?
 
M MGA89 skrev:
Om vi säger att jag tar mindre betalt för bostaden än vad marknadspris är på och sedan kommer överens med köparen om att betala resten utan att skriva in det i något kontrakt eller papper, vad händer då?
Om det upptäcks så kan köpet ogiltigförklaras samt då gör dig själv skyldig till skattebedrägeri. Och tror aldrig du hittar en köpare som går med på detta. För då får denna personen istället betala din vinstskatt i framtiden. Det finns inget att vinna på fuska. Mer än möjligen kostnadsfritt kost och logi. (I extremfall)


M MGA89 skrev:
Att sälja med förlust är ingen idé att göra, det tjänar jag knappast på. Men kanske finns det en gräns för hur billigt jag kan sälja och samtidigt tjäna så mycket som möjligt på det hela efter skatt. Som säljare är man väl fri att sätta vilket pris man vill eller? Så jag måste väl inte sälja till marknadspris tänker jag? Alltså om man på det sättet kan få ner skatten och ändå få så hög summa som möjligt kvar efter avdragen skatt.
Jag tror du tänker helt fel.Skatten är alltid fast vid (cirka) 22%. Så ju mer pengar du får för huset desto mer pengar får du i plånboken. Det lönar sig aldrig att få mindre pengar för fastigheten.

Och självklart är det okej att sälja fastigheten till vilket pris du vill, men under marknadspris kan det anses som en gåva av lantmäteri eller skatteverket och öppna upp en helt ny värld av problem

Säg huset kostade 400.000kr när det köptes. (Tyckte det stod något sådant)

Om huset säljs för 2 miljoner kronor
(2.000.000 - 400.000) * 0,78 = 1.248.000kr kvar i din plånbok

Om huset säljs för 2 miljoner och tio kronor
(2.000.010 - 400.000) * 0,78 = 1.248.008kr kvar i din plånbok

Om huset säljs för 5 miljoner kronor
(5.000.000 - 400.000) * 0,78 = 3.588.000kr kvar i din plånbok.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg och 1 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Om det upptäcks så kan köpet ogiltigförklaras samt då gör dig själv skyldig till skattebedrägeri. Och tror aldrig du hittar en köpare som går med på detta. För då får denna personen istället betala din vinstskatt i framtiden. Det finns inget att vinna på fuska. Mer än möjligen kostnadsfritt kost och logi. (I extremfall)




Jag tror du tänker helt fel.Skatten är alltid fast vid (cirka) 22%. Så ju mer pengar du får för huset desto mer pengar får du i plånboken. Det lönar sig aldrig att få mindre pengar för fastigheten.

Och självklart är det okej att sälja fastigheten till vilket pris du vill, men under marknadspris kan det anses som en gåva av lantmäteri eller skatteverket och öppna upp en helt ny värld av problem

Säg huset kostade 400.000kr när det köptes. (Tyckte det stod något sådant)

Om huset säljs för 2 miljoner kronor
(2.000.000 - 400.000) * 0,78 = 1.248.000kr kvar i din plånbok

Om huset säljs för 2 miljoner och tio kronor
(2.000.010 - 400.000) * 0,78 = 1.248.008kr kvar i din plånbok

Om huset säljs för 5 miljoner kronor
(5.000.000 - 400.000) * 0,78 = 3.588.000kr kvar i din plånbok.
Jag råkade visst räkna på begärt pris som låg på strax under 1 miljon. Men kan det verkligen stämma att en villa i södra Stockholm år 1989 såldes för över 500.000 kr mindre än begärt pris/utgångspris? Det låter inte riktigt rimligt för en villa i Stockholmsområdet.

Enligt följande så ska jag då i så fall betala runt 1.5-2 miljoner i skatt typ.
 
  • Skärmdump av en hemsida som visar beräkning av skattekostnad för försäljning av fastighet med vinstskatt på 1 658 800 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av webbsida som visar beräkning av vinstskatt på 2 098 800 kr för försäljning av villa/småhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ja du betalar som sagt 22% av vinsten (som är skillnaden mellan vad du säljer den för jämfört med vad den köptes för en gång i tiden. Någon förlustaffär har jag svårt att se att det kan bli.

Och glöm alla varianter av pengar under bordet och liknande. Det kan bli oerhört dyrt för alla inblandade, och fängelse. Om man vill skattefuska så är en fastighetsaffär väldigt olämplig. Din försäljning kan bli ogiltigförklarad kanske 10 år efter att du sålde. Även om fastigheten har sålts i flera led därefter. Antag att vi får en priskrasch om 5 år. Din köpare kan komma och kanske lyckas bevisa att han betalade lite under bordet. Då kan han få affären ogiltigförklarad, du tvinags betala tillbaka hela köpesumman, och får tillbaka huset, som då bara går att sälja för ex. 6 milj, du får dessutom inte tillbaka den skatt du betalat, trots att affären backas.

På samma sätt är det livsfarligt för en köpare att betala något under bordet. Du kan komma efter 5 år när huset blivit värt 15 milj. och påvisa att du fick pengar under bordet (skattebrottet är då preskriberat), och kräva att få tillbaka ditt hus. Köpet är ogiltigt om inte rätt köpesumma redovisas för lagfarten.
 
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
Med dagens regler kommer en rätt stor summa att gå till skatt om man säljer en bostad som har en stor uppgång i värde. Reglerna kring detta har ändrats en hel del och om det dröjer ett antal år så kommer det troligen att ha ändrats igen, diskussion kring förändringar förs regelbundet. Därför är det svårt att i detalj bedöma i förväg. För din del skulle det troligen bli mest fördelaktigt om du väljer att behålla den ena bostaden för att bosätta dig i om det passar. Då avgår vinstskatten först om du senare väljer att sälja. Men om du väljer att sälja allt får du förhoppningsvis ändå en hygglig slant över. När det blir aktuellt kan du välja att ta upp frågan med en jurist, kanske i anslutning till bouppteckningen.
 
Du bör kolla och sammanställa kostnader som dina föräldrar haft för renovering och ombyggnad (dock läs på på Skatteverket vilka kostnader som är avdragsgilla och inte).

Om det finns kostnader med kvitton sparade så kan de användas för att minska skatten (dvs vinst = förs.pris - anskaffningskostnaden - renov./omb.
 
Klokt råd ovan. En dag blir föräldrarna för gamla och ni kanske inte hittar underlag. Det kan vara förståndigt att göra en försäljning på låtsas för att se vilka underlag som behövs och vad utfallet blir.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
C chrille-gäddan skrev:
Du bör kolla och sammanställa kostnader som dina föräldrar haft för renovering och ombyggnad (dock läs på på Skatteverket vilka kostnader som är avdragsgilla och inte).

Om det finns kostnader med kvitton sparade så kan de användas för att minska skatten (dvs vinst = förs.pris - anskaffningskostnaden - renov./omb.
Jag har rätt bra koll på all renovering som har utförts på båda bostäderna och detta nedan är vad jag kan komma på just nu som har blivit utfört genom åren.

I villan är det bara fyra sovrum plus v-rummet som fick nytt golv, nya tapeter ommålat tak samt renoverade golv och taklister under åren 1996-1999. I hallen målades väggar sommaren 1994 samt igen sommaren 1999. Väggarna i rummet utanför bastun målades om runt 1993 och nytt golv lades in runt 2007 eller 2008. I ett av sovrummen isolerade ena väggen mot kök i samband med renoveringen på 90-talet. Badrummet totalrenoverades hösten 2015 och ny dörr sattes in samt att en ny toastol på en toelett sattes in.

Taket på huset byttes ut 2012 samt i samband med detta även nya stuprör och rännor. Detta hus samt grannhuset har sina respektive garage ihopbyggda i en och samma byggnad och våren 2002 byttes hela taket på bägge garage ut.

Varmvattenberedaren har bytts ut två ggr, först under 1994 sedan runt 2011. Tvättmaskinen har bytts ut runt 1993 samt 2006 och senast 2014. Diskmaskinen har köpt ny senast 2010 eller 2011 samt blandaren i köttet byttes ut. Spisen köptes ny första gången 1996 och sedan köptes en ny oanvänd på blocket 2004. Ny kyl och frys sattes in 1996 och 2005 gick kylen sönder och en grej byttes ut på den. En ny elradiator installerades i hallen runt 1993-1994 en luftvärmepump sattes in hösten 2005 samt fiber drogs in i feb 2014. Även cirka fyra glasrutor har bytts ut genom åren då det har gått sönder.

Allt förutom fönsterbyten, badrumsrenovering, taket på huset, nya stuprör och rännor samt byten av varmvattenberedare, installation av senaste diskmaskinen, byte av köksblandare, installation av luftvärmepumpen samt fiberinstallationen har gjorts av ägaren själv. Dessa arbeten har istället utförs av hantverkare.

Detta är typ alla renoveringar och större inköp som gjorts i villan sedan 1989.

I lägenheten har år 2009 kökets luckor målats om, golvet bytts ut, väggar, fönsterbrädor och lister målats om, nya bänk skivor och ett nytt skåp satts in, kolfilterfläkt ovanför spisen satts upp, diskmaskin sattes in, ny bänkbelysning i kök installerats samt år 2013 ny kyl och frys.

Alla rums- och skåpdörrar samt två fönsterbrädor målades om år 2009. Handtagen på garterober i ett sovrum byttes ut samt handtagen till alla rumsdörrar samma år. Vidare så målades hallens väggar också plus tak i kök och hall detta år. År 2014 köptes även nytt badkar och ny tvättmaskin. Även cirka tre fönsterrutor har gått sönder och bytts ut genom åren samt ett par persienner. Dessutom har en del eljobb gjorts. Allt detta har ägaren betalat ut egen ficka.

Föreningen har dessutom stambytt och totalrenoverat badrummet och toaletten hösten 2014, kablat om all el samt jordat hela bostaden i aug 2014 och bytt ut fönster och balkongdörr i v-rum i feb/mar 2018. Runt år 2000-2001 installerades fiber och byttes blandare i köket och 2005 installerades ComHem tre hål i väggen. Dessa kostnader har föreningen stått för.

Detta är allt som har gjorts på lägenheten.

Om det finns kvitton kvar från allt detta vet jag ej, en del kvitton kan ju finnas. Dock är ju detta inga stora summor om man ser till värdet på bostäderna.
 
Redigerat:
Du behöver kvitton på allting du drar av. Och det måste vara på minst 5000 kr per kalenderår. Om ROT-avdrag utnyttjats kan du inte räkna med kostnaden för arbetet. Det som en BRF gör påverkar oftast inte avdragen (om det inte blandas in en reparationsfond).

Det mesta du listar upp är vanligt underhåll och då måste det vara gjort de senaste 5 åren. Nya maskiner (typ diskmaskin om sådan inte fanns då huset köptes) kan man göra avdrag för.

Så kanske delar av renovering kök i lägenheten och isoleringen av väggen mot kök tror jag att du kan räkna med. Fibern vet jag inte om man kan räkna med (men det är väl ROT på den?).
 
S sjoelund skrev:
Du behöver kvitton på allting du drar av. Och det måste vara på minst 5000 kr per kalenderår. Om ROT-avdrag utnyttjats kan du inte räkna med kostnaden för arbetet. Det som en BRF gör påverkar oftast inte avdragen (om det inte blandas in en reparationsfond).

Det mesta du listar upp är vanligt underhåll och då måste det vara gjort de senaste 5 åren. Nya maskiner (typ diskmaskin om sådan inte fanns då huset köptes) kan man göra avdrag för.

Så kanske delar av renovering kök i lägenheten och isoleringen av väggen mot kök tror jag att du kan räkna med. Fibern vet jag inte om man kan räkna med (men det är väl ROT på den?).
Varför är summan satt till just 5000 per kalenderår, bör inte summan vara lägre per kalenderår för äldre renoveringar tänker jag. Alltså att de godkänner en lägre kostnader per år för äldre renoveringar?

Oavsett så jag kommer alltså inte kunna dra av några stora summor för renovering om kvitton skulle finnas?
 
  • Gilla
SysterNett
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Så jag kommer inte kunna dra av några stora summor för renovering om kvitton skulle finnas?
Nej, det är mest om man gör någon stor ombyggnad. Flyttat innerväggar, byggt ut huset. Byggt veranda. Installerat solceller (utan bidrag antar jag). Liknande, större saker.

Men man brukar komma upp i lite slantar när det gäller att fixa till huset innan försäljning också (ny färg, tapeter, etc). Det är väl förmodligen du som gör det då och har lätt att spara kvitton.
 
S sjoelund skrev:
Nej, det är mest om man gör någon stor ombyggnad. Flyttat innerväggar, byggt ut huset. Byggt veranda. Installerat solceller (utan bidrag antar jag). Liknande, större saker.

Men man brukar komma upp i lite slantar när det gäller att fixa till huset innan försäljning också (ny färg, tapeter, etc). Det är väl förmodligen du som gör det då och har lätt att spara kvitton.
Fast badrumsrenoveringen bör väl räknas som en stor renovering tänker jag?

Huset har i dagsläget ett lån på runt 800.000 kr samt så har ägaren ungefär lika mycket på banken så hur skulle jag ha råd med en renovering? Då måste jag ju först lösa ut befintligt lån och sedan ta ett nytt med huset som säkerhet eller ev. kanske överta befintligt lån Därefter kan jag ju ta dessa pengar och renovera för, men jag är tveksam till om 800.000 skulle räcka för att renovera då det finns massor som måste göras och som nuvarande ägare troligtvis ej kommer komma sig för att ta tag i under sin levnad om jag känner personen rätt.

Får jag gissa så är det troligtvis fuktskada I källaren då den luktar unket och har gjort hela tiden sedan 1989 dock har lukten eskalerat det senaste tio åren. Trappräcke utanför ytterdörren är helt ruttet/löst och faller man ner där då hamnar man rakt ner i en betongtrappa till källaren vilket bör vara lag på att säljaren måste åtgärda innan försäljning tänker jag.

Vidare så finns en mur i trädgården som rasade samman runt 1993/1994 och ej har blivit lagad, verandan/altanen är genomrutten och på vissa ställen kan man typ trampa rätt igenom.

Vinden bör isoleras för att få ner värmekostnaden, stambyte kanske måste göras, elen behöver dras om och göras jordad i alla uttag, fönstren behöver bytas till mer miljövänliga och isolerade diton, dränering runt huset är inte utfört och behöver göras, husets träpanel måste målas om/bytas ut, korrekt ventilation måste in och självdraget bort, garageporten måste bytas och garagetaket är i behov av ny renovering enligt grannen.

Vad gäller husets ytskikt så är det ju mexitegel på nedre delen och bara trä på den övre delen så där blir det mindre tre ätt måla om/byta ut.

Helst vill man även isolera ytterväggarna för att få ner värmekostnaden tänker jag samt upp med solpaneler.

Detta är de större jobb som måste utföras sedan behöver köket bytas ut vilket aldrig har blivit gjort sedan 1973-74 samt att alla rum behöver nya ytskikt på väggar och nya golv. På ett ställe i köket och ett ställe i hallen är det stora mörka fläckar på de sedan huset byggdes kvarliggande golvmattorna. Även innetrappan ner till källaren är i behov av renovering.

Med andra ord så finns det en hel del som behöver göras och jag är osäker på om 800.000 räcker för detta vilket jag ej tror att de gör.

Även lägenheten har en del saker som behöver fixas dock inte lika dyra och omfattande.

Hade de bägge bostäderna varit i prima skick och haft ordentligt och rätt underhåll under åren hade jag inte varit lika orolig för för en framtida försäljning, nu känns det mer problematiskt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.