Jag har problem. Jag kan inte på något sätt få av klingan. Oklart vad som har hänt men den sitter. Drog på olja igår, värmde idag. Inget funkar.
Var till slut tvungen att använda konstruktionen till klyvkniven som mothåll så där gick en bult av :sweat:.
Så jag har ändå kunnat anbringa kanske 95% av min maxstyrka på muttern utan framgång.

Nästa steg blir väl att offra klingan för att få till nåt mothåll där, dock är ju risken att den bara slirar.
Någon som har något att tillägga? :sweat: det finns inget hemligt sätt att spärra axeln eller så?
 
Redigerat:
En sågklinga med axel fastsatt i en skruvstyck på ett arbetsbord i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ibland blir man fartblind. Att ta loss hela axeln var 3 skruv bort.. aja nu är skiten loss iaf.
 
...skruvade du på rätt håll? Antar att svaret är ja eftersom du till slut fick av klingan.:)
 
Hehe ja. Jag dubbelkollade även typ 22 ggr att jag verkligen drog åt rätt håll. Den satt verkligen :p.
Har du nån bricka mellan muttern och den stora brickan? Eller kopparpasta eller så? Vill ju inte gå genom det här vid varje klingbyte :cool:
 
M Magnus Larsson skrev:
Hehe ja. Jag dubbelkollade även typ 22 ggr att jag verkligen drog åt rätt håll. Den satt verkligen :p.
Har du nån bricka mellan muttern och den stora brickan? Eller kopparpasta eller så? Vill ju inte gå genom det här vid varje klingbyte :cool:
Ingen bricka o ingen kopparpasta, den änden på muttern som har aningen frigång har jag in mot klingan. Lossar genom att hålla fast klingan med en handduk mellan fingrarna.
 
M Magnus Larsson skrev:
Utifrån bilderna tycker jag det ser ut som en Felderkniv med deras klingskydd, men avvaktar Vectrex utlåtande :).
Har påbörjat att putsa borden nu, vad ska man lägga på när man är nöjd? Tänker mest för att inte få ny ytrost.
Sorry. Gått och fyllt 40 i helgen och firande samt strålande väder har gjort att jag missat byggahus ett tag!

På mitt klyvknivsfäste så passar båda Felders knivar perfekt. Jag fick ta av lite av dem i bakkant för att få plats med 12” klinga. Skrev om det några inlägg högre upp (på engelska). Jag har dock en AGS 12 och jag ser inte på dina bilder om ditt fäste är likadant.
 
Jag lossar min klinga med en stor fast nyckel och en liten träbit mot klingan. Den brukar inte sitta särskilt hårt fast. En tygtrasa hade troligen gått lika bra.

En sak du bör tänka på med en haknyckel är att en sådan troligen/möjligen förstör flänsen på axeln när den används lite oförsiktigt. Min fläns var helt utbuktad kring de hålen och gjorde att klingan vobblade. Nu är dock min axelfläns svarvad och väldigt plan men jag skulle aldrig använda en haknyckel. Enkelt utan och vill inte riskera att deformera axelflänsen igen.

Nu vet ju jag visserligen inte vilket liv min såg haft innan den kom till mig för 2,5 år sen. Den är ju äldre än mig! Kanske vart den väldigt misshandlad av tidigare ägare.
 
Tack för svar :) Jag hade för mig jag läst att du hade en Felderkniv samt hittade jag en på ett annat forum som också körde det så jag har redan beställt en kniv + skydd som är påväg från Österrike :)
Angående klingan så vet jag inte vad som hänt med min mutter då, men jag kommer va återhållsam när jag återmonterar iaf :rolleyes:. Gubben som ägde den innan mig hade väl oanade krafter :p
 
Nöjd med borden nu och dom är tillbaka på sågen också. Dom har nog aldrig fått en ordentlig rengöring innan :).
Ska måtta in dom mot klingan imorgon skruva fast dom också, så får vi se när paketet från Österrike dyker upp.

Finns det tillverkare som har prisvärda klingor?
Känner inte att jag behöver klingor för tusentals kronor men ändå nåt som funkar i längden
 
M Magnus Larsson skrev:
Nöjd med borden nu och dom är tillbaka på sågen också. Dom har nog aldrig fått en ordentlig rengöring innan :).
Ska måtta in dom mot klingan imorgon skruva fast dom också, så får vi se när paketet från Österrike dyker upp.

Finns det tillverkare som har prisvärda klingor?
Känner inte att jag behöver klingor för tusentals kronor men ändå nåt som funkar i längden
Lite bilder på det rena bordet vill vi se!

Dessa klingor köpte jag i höstas och dem är jag mycket nöjd med. 12”, men bör finnas även i 10”.

Klyvklinga:
https://woodcontrol.se/produkt/klyvsagklinga-hw-20ba39-300x32-22x30-z24-w-ph-combi-3/

Kapklinga:
https://woodcontrol.se/produkt/kap-justersagklinga-hw10ba13-laserspar-300x32-22x30-z72w-ph-combi-3/
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Lite bilder på det rena bordet vill vi se!

Dessa klingor köpte jag i höstas och dem är jag mycket nöjd med. 12”, men bör finnas även i 10”.

Klyvklinga:
[länk]

Kapklinga:
[länk]
Japp, finns för 10" också, är de jag har till min. +En notklinga med 180mm diameter som fortfarande inte blivit invigd..
 
Kanon! Var lite den prisklassen jag tänkte mig :).
Ska köpa hartslösare också och snygga till dom klingorna jag fick med.
Hur ska man tänka med mellanlägg? Nu har jag inte mätt axeln men kan tänka mig att den är på 25,4mm?
Hur bred ring ska man ha då? Ska den va exakt som stommen på klingan eller lite mindre?
Här kommer bilden på borden, ditlagda och justerade mot varandra men inte mot glidspåren:
Två sammanlagda metallbord för verktyg med sågspalt i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
M Magnus Larsson skrev:
Kanon! Var lite den prisklassen jag tänkte mig :).
Ska köpa hartslösare också och snygga till dom klingorna jag fick med.
Hur ska man tänka med mellanlägg? Nu har jag inte mätt axeln men kan tänka mig att den är på 25,4mm?
Hur bred ring ska man ha då? Ska den va exakt som stommen på klingan eller lite mindre?
Här kommer bilden på borden, ditlagda och justerade mot varandra men inte mot glidspåren:
[bild]
Exakt som stommen. Du vill inte ha minsta glapp.
Men innan du beställer mät axeln så du är säker.
 
Jag tror den är 20mm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.