Finns det någon här som har någorlunda bra koll på en CTC 1100 Ekonomi-panna?
Har troligtvis fått en liten spricka i kärlet som sitter inne i pannan för det läcker ut lite vatten under pannan.

Hörde att man ev. kunde svetsa detta? (jag kan dock inte svetsa)
Eller går det att gå tag på -och byta bara kärlet?

Är sjukskriven efter en stroke, så jag är supertacksam för alla billiga råd/tips jag kan få för att lösa detta snarast möjligt.
Stort tack på förhand!
 
Redigerat:
Jo, jag har hyfsad koll på dem. Ett vanligt fel är att shunten läcker. Men om en läcka där sipprar ut på golvet är pannan rätt blöt.

Jag har lagat en panna av annat märke. Den köpte jag som en begagnat hel panna. Jag hittade rosten när jag plockade bort plåtar. Trotts att den inte läckt synligt hos den tidigare ägaren var det rejält med rost. CTC1100 är rund, så det är lite svårare att ersätta plåt på den. Men visst går det. Men det är sannolikt inte värt det. Det är nog lättare att hitta en hel begagnad panna för inga pengar alls. Men börja med att hitta läckan.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är nog lättare att hitta en hel begagnad panna för inga pengar alls. Men börja med att hitta läckan.
Jag är annars nöjd med pannan och hoppas kunna använda den ett tag till, så en ny/annan panna är inte aktuellt i dagsläget.
Lite svårt att lokalisera läckan där jag är ganska "novis" när det gäller pannor.
Det enda jag kan se är att det droppar lite smått längst ner vid ena foten/benet på framsidan av pannan.
 
Om det inte är shunten eller något bakom luckan på fronten måste du nog klä av pannan.
 
D Daniel 109 skrev:
Om det inte är shunten eller något bakom luckan på fronten måste du nog klä av pannan.
Läckan verkar komma från den vänstra delen (sett framifrån).
Ser ingen direkt läcka från shunten, som är ovanför plåten, vet dock inte hur det ser ut under.
Men det är ganska rostigt under shunten vid någon packning, ska försöka att bifoga bilder.

Det dröjer en liten stund innan det börjar droppa under pannan, efter att jag har fyllt på trycket.
Kan det vara shunten då?
Vill helst slippa att riva av en massa plåtar, om jag kan slippa.

Rostig packning och shunt med synlig korrosion på en värmeanläggnings panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig packning under shunt på uppvärmningspanna, möjlig källa till läcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig yta under värmepanna med droppande vatten indikerande läcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rostig packning och shunt med rostbeläggning och spår av fukt, indikerar potentiell vattenläcka i värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så där ser inte en tät shunt ut. Stoppa in något mellan där så ser du om det kommer vatten. I värsta fall har vattnet orsakat rejäla rostskador på pannan.

Jag köpte en renoveringssats till min shunt. Men det räckte att byta en o-ring.
 
D Daniel 109 skrev:
Så där ser inte en tät shunt ut. Stoppa in något mellan där så ser du om det kommer vatten. I värsta fall har vattnet orsakat rejäla rostskador på pannan.

Jag köpte en renoveringssats till min shunt. Men det räckte att byta en o-ring.
Ok, jag förstår.. det har inte sett ut så förrän ganska nyligen, det var en stor plastring/skydd runt som hade gått sönder.
Jag har svårt att tro att just den plastringen kunde täta något ändå, eller?

Är verkligen tacksam för all hjälp.
Trasig mörkgrön plastring på trämöblerad yta, tecken på slitage och brott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, den har ingen tätande funktion.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, den har ingen tätande funktion.
Det är inte supertorrt runt shunten, men det kan ju inte orsaka droppet nere till vänster under pannan väl?
Om inte det är något till shunten under topp-plåten som kan ha gått sönder?

Finns det någon "sprängskiss" eller liknande att få tag på?
 
Nu har jag märkt att isoleringen under termostaten till elpatronerna är ganska blöt.
Vad kan detta betyda, ni som har bättre koll.
(Termostaten sitter ju på motsatt sida av shunten.)
 
Nu har vi äntligen lokaliserat vattenläckan (tror vi).
Det kommer lite vatten från ena sidan av toppen till en av elpatronerna.

Är det bara att byta packning?
Finns det något enkelt sätt att göra detta på?

Det är ganska trångt där elpatronerna sitter.
 
Jag kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut. Men tror inte att man kan byta genom hålen. Risken är att toppen måste bort, och då måste man väl skruva bort en massa rör va?

Det var ett gäng år sedan jag slängde ut min. Men då var den delad i sina beståndsdelar.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut. Men tror inte att man kan byta genom hålen. Risken är att toppen måste bort, och då måste man väl skruva bort en massa rör va?
Jag skruvade bort termostaten och en större lucka/plåtbit under den och då kommer man åt alla elpatroner ganska bra.
Något speciellt jag ska tänka på?
Är det bara att lossa alla tre muttrar per elpatron och dra dem rakt upp?
Eller hur byter jag packningen lättast?

Inuti en värmepanna med synliga elpatroner och anslutningar, rost och en röd markeringsring runt en komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Japp, det är de tre skruvarna och sedan bara att lyfta.
 
D Daniel 109 skrev:
Japp, det är de tre skruvarna och sedan bara att lyfta.
Ok! Räcker det med att bara byta packning på den ena (främre)?
Vad är det för packning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.