Har litet problem med en av tvättmaskinerna, en LG Direct Drive 8 kg version av hyfsat ny modell.

Maskinen står i våg och stadigt, inget vippande hit eller dit utan är väl inlodad och justerad via fötterna och låsta med låsmuttrarna.

Står på stabilt betonggolv. Först testade jag utan några som helst mellanlägg till ordinarie fötter dvs bara metall mot klinkergolv, där visade det sig att den vandrade iväg litet vid en besvärlig centrifugering där maskinen inte lyckades hitta en optimal balans.

Så jag skaffade tvättmaskinsfötter i ganska mjuk plast från Jula: https://www.jula.se/catalog/hem-och...are/vibrationsdampare-golvskydd-451390/#tab04

Dessa var bra på så vis att maskinen inte vandrar iväg, däremot tycker jag att de förstärker vibrationerna i maskinen och den överliggande torktumlaren, materialet verkar för vekt och flexigt och ger efter för lätt.

Så nu undrar jag om det kanske finns en bra produkt som är en gyllene medelväg. Det ska vara en ganska tunn konstruktion men att den ger ett bra grepp mot golvmaterial typ granitklinker.

Vad är era erfarenheter av vad som funkar bäst under dessa förutsättningar?
 
Redigerat:
A
När du har optimala förhållanden så som betonggolv är det fel på maskinen.
Byt maskin!
Gummifötter / extrafötter förvärrar oftast.
Bulta fast en ram/förhöjning i golvet och ställ maskinen däri.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag ska ge den här LG-maskinen en chans till. Tycker den har några trevliga funktioner bla ångtvätt och extremt skonsamma ullprogram som är användbara i tillägg till alla de vanliga programmen.

Tänkte prova Legstoppers som man tex kan köpa på El Giganto: https://www.elgiganten.se/brand/Legstoppers

Dessa verkar rätt tunna och att de inte flexar så mycket, bara att de får metallfötterna på maskin att ha vettig kontakt med golvet. Det är förståeligt att naken metall på fötterna ger vandringstendenser på granitklinkergolv.

Maskinen jag jämför med är en Siemens IQ500 iSensoric, kanske 4-5 år gammal men är en riktig arbetshäst som levererar 100% alltid. Denna står på sina medlevererade fötter, det är typ litet halvhård plast som skydd mot golvet mot metallfötterna. Den står där den står alltid och vibrationsdämpare etc gör att den inte rör sig ur fläcken. Imponerande hur den hanterar vibrationer den där Siemens-maskinen, typ noll problem.

Det jag lärt mig så långt är att Julas flexiga fötter inte är någon vidare bra idé i vårt fall med ett ultrastabilt betonggolv.
 
A
Du menar att LG inte har skydd på fötterna från leverans?

Det måste de vara helt ensamma om åtminstone på din modell, de jag har sett har inte nakna fötter.
 
Min LG ville gärna flytta på sig, men den stod åas i ett kaklat badrum med fall så kanske inte så konstigt. Löste det genom att dra en spännrem runt fötterna och förankra i väggen.
 
LG har väl dragits med detta genom åren då dom inte väger så mycket pga avsaknad av motvikt. Haneström har en variant av matta som är typ 60x60 och nån cm tjock osäker på hur bra eller dålig den är.
 
Nej det är verkligen en markant skillnad med LG ”Direct Drive” vs tex Siemens.maskinen vi har. Den där Siemens har en mer traditionell konstruktion med remdrift dock en modern borstlös motor så inga problem där, Extremt mycket lugnare centrifugeringsbeteende på Siemens under alla tänkbara driftsförhållanden så är det bara, även med svåra laster - den hittar snabbt en fungerande lastfördelning med minimala vibrationer.

Kanske att den där direktdrivna motorn i LG ger en svår extra massa att balansera eftersom den ju som beteckningen antyder är monterad direkt på trummans axel... fan vet. Men nu har jag precis köpt ”Legstoppers” och monterar imorrn och ser hur det blir på LG-maskinen. Förhoppningsvis ”bra nog” för fortsatt drift under maskinens väntade livslängd och därefter blir det sannolikt något annat än LG trots de fina finesserna den erbjuder.
 
Redigerat:
Krokben
Vi har en likadan maskin, och laddar vi den fullt med tex sängkläder och kör på 1400 varv så vänder den sig i badrummet:rofl: sjukt irriterande att agera barnvakt åt en tvättmaskin.
 
De där ”legstoppers” jag köpte funkar iofs så att den inte vandrar iväg men det är ju något fullkomligt vansinnigt vad den vibrerar och skakar trots att den står på betonggolv och är perfekt inlodad, rejält dragna låsmuttrar på fötterna (och ja där var visst någon grå hårdplast på dessa så helt nakna är de inte).

Tänker öppna den och se om någon stötdämpare eller fjäder hoppat ur led för så här illa har den inte betett sig tidigare vad jag kan minnas. Modellnummer: LG F14A8TDSA, en 8-kilosmaskin. Var inne på reparation för ett antal år sedan för byte av yttertrumma/plastbalja, därefter blev den stående i källaren i flera år eftersom vi hade skaffat en annan maskin så kanske någon dämpanordning har missats eller blivit gammal... får se om jag kan hitta något spännande.
 
MultiMan
Ja, det låter väldigt konstigt.

Har haft 4 olika Siemens under 22 år i det hus jag bor nu, 3 senaste med 8kg kapacitet. Träbjälklag med spånskiva ovanpå. Inte någon av maskinerna har flyttat på sig ens vid helt misslyckad balansering (men då centrifugerar de inte i full hastighet heller).
 
A
LG var hajpad för 20 år sedan med sin direktdrivna trumma. Många var de som gick på reklamen och kände sig lurade. Att någon i dag köper LG är för mig en ännu större gåta. De lider fortfarande av icke obetydliga kvalitetsmissar
 
Nu har jag gått till botten med det här.

Som maskinen betedde sig ser man litet här, med ”Legstoppers” Installerade idag vilket iofs hindrade just maskinen att flytta runt sig men helt galna vibrationer och skakningar (verkar som att kamerans anti-skakfunktion tagit bort mycket av skakningarna man kunde se men såpass illa att man knappt kunde se vad som stod på displayen...):


Monterade bort plåten där bak (4 stjärnskruv), gjord i ett material som är förzinkad stålplåt gissar jag men så tunt att en folieform till Webergrillen är ungefär av samma kaliber. Visade sig att denna plåt där bak var litet inbucklad här och var, maskinen har fraktats till service och litet fram och tillbaks osv med fortsatta bök i källaren.

Några bilder på denna plåt där bak:
Bucklig och inbucklad täckplåt från baksidan av en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Galenrerad bild av en förzinkad stålplåt med bucklor, troligen från en hushållsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en inspektion av stötdämpare så gott man kunde se utan att riva isär mer. Det såg rimligt ut, inga uppenbara fel eller spräckta fästen. Kunde inte inspektera den fjäder (ev plural) som jag tror sitter ovanför trumman fäst i ramen där uppe.


Eftersom inga uppenbara fel fanns på stötdämpare så hade jag en idé att kanske motorn/trumman kom i kontakt med höljet och att detta orsakade vibrationerna.

Granskning av motorns hölje gav litet ledtrådar att det troligen kommit i kontakt med höljet där bak (dvs den där buckliga plåten).
Inzoomad bild av en tvättmaskins baktäckplåt med fokus på en inbuckling och skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en inbucklad metallplåt, som ser ut som en komponent i hushållsmaskineri, med skruvhål och små utstående delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


__
Så min lösning blev helt enkelt att banka till den där buckliga täckplåten där bak så att den fick en form som påminner om hur den borde sett ut från början. Detta medelst en trästubbe som mothåll och en plast/gummihammare.

En plast/gummihammare på en tvättmaskin som använts för att rätta till en bucklig plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


___
Vid provkörning efter denna litet udda operation så visade det sig att vibrationerna i princip upphört helt. Jag kör nu med nakna fötter mot betonggolvet (beklädda med någon typ av hård seg plast, dvs original). Perfekt beteende nu vid centrifugering men det är bara första försöket. Mer provningar krävs innan jag kan säga att ingreppet var beständigt framgångsrikt.

En reflektion är ju såklart att det är lustigt att något så banalt som en bucklig plåt där bak kan orsaka såna bekymmer men marginalerna är verkligen inte stora som man kan ana på videoklippen.
 
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Krokben
Inspirerande! Detta ska jag prova! (Om plåten är bucklig dvs)
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Nu har jag gått till botten med det här.

Som maskinen betedde sig ser man litet här, med ”Legstoppers” Installerade idag vilket iofs hindrade just maskinen att flytta runt sig men helt galna vibrationer och skakningar (verkar som att kamerans anti-skakfunktion tagit bort mycket av skakningarna man kunde se men såpass illa att man knappt kunde se vad som stod på displayen...):
[video]

Monterade bort plåten där bak (4 stjärnskruv), gjord i ett material som är förzinkad stålplåt gissar jag men så tunt att en folieform till Webergrillen är ungefär av samma kaliber. Visade sig att denna plåt där bak var litet inbucklad här och var, maskinen har fraktats till service och litet fram och tillbaks osv med fortsatta bök i källaren.

Några bilder på denna plåt där bak:
[bild]

[bild]

Gjorde en inspektion av stötdämpare så gott man kunde se utan att riva isär mer. Det såg rimligt ut, inga uppenbara fel eller spräckta fästen. Kunde inte inspektera den fjäder (ev plural) som jag tror sitter ovanför trumman fäst i ramen där uppe.
[video]

Eftersom inga uppenbara fel fanns på stötdämpare så hade jag en idé att kanske motorn/trumman kom i kontakt med höljet och att detta orsakade vibrationerna.

Granskning av motorns hölje gav litet ledtrådar att det troligen kommit i kontakt med höljet där bak (dvs den där buckliga plåten).
[bild]
[bild]

__
Så min lösning blev helt enkelt att banka till den där buckliga täckplåten där bak så att den fick en form som påminner om hur den borde sett ut från början. Detta medelst en trästubbe som mothåll och en plast/gummihammare.

[bild]

___
Vid provkörning efter denna litet udda operation så visade det sig att vibrationerna i princip upphört helt. Jag kör nu med nakna fötter mot betonggolvet (beklädda med någon typ av hård seg plast, dvs original). Perfekt beteende nu vid centrifugering men det är bara första försöket. Mer provningar krävs innan jag kan säga att ingreppet var beständigt framgångsrikt.

En reflektion är ju såklart att det är lustigt att något så banalt som en bucklig plåt där bak kan orsaka såna bekymmer men marginalerna är verkligen inte stora som man kan ana på videoklippen.
Tja
En Undermålig konstruktion
 
Det är löjligt små marginaler där bakom vid täckplåten, väldigt oväntat får jag säga. Skulle tro att det räcker att du satt ett knä emot den där folietunna plåten så är det kört med funktionen. Tack och lov väldigt enkelt att åtgärda om det är så enkelt som i mitt fall.

Körde en tvätt ytterligare nu, litet medvetet småbökig så att det inte ska vara alltför enkelt att balansera. Klockren centrifugering, minimala vibrationer och detta utan att ens ha de där ”legstoppers” på plats. Nu känner vi igen hur den brukade funka tidigare (och då hade vi den på träbjälklag utan större bekymmer).

Lätt att se varför serviceverkstäder kan misslyckas lösa problemet: de kör maskinen utan denna täckplåt monterad, konstaterar att den fungerar fint - monterar tillbaks täckplåten och levererar till kund...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.