Ser detta bra ut?
Varit vattenläcka och vi bytar ut det som är skadat plus en bit in.
Min sambo har skött det men jag undrar...
De gamla har suttit tätt på tegelstenar men går inte att få det så tätt nu.
Något annat vi ska tänka på också?

Reparation av vattenskada i tak, nya träbjälkar bredvid tegelvägg med synlig glipa och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser klent ut. Lägg en regel utanpå som går från väggen och överlappar den gammla med min en halvmeter och andvänd kraftiga skruv.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Tomture61
Brukar inte tegelväggar vara som ett fristående skal på hus ?

Vet ej var läckaget uppstod på ert garage , takpappen eller mellan husvägg /garagetak ?
Viktigt att man konstruerar på rätt sätt mellan husfasaden / garagetaket .

Takbjälkar som är skarvade ser inte 100 ut , själv skulle jag laska på med parallella reglar , minst 1,2 m in på gamla reglarna .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Brukar inte tegelväggar vara som ett fristående skal på hus ?
Hur menar du? Att man ska fästa det i tegelväggen? För så var det från början. Byggt - 76
 
Tomture61
Vet ej hur tegelväggen är fäst i huset , vilar den på grunden till huset eller vilar tegelväggen på ngt vinkeljärn längst ned ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej hur tegelväggen är fäst i huset , vilar den på grunden till huset eller vilar tegelväggen på ngt vinkeljärn längst ned ?
Sambon ska förstärka upp det. Han hade bara inte informerat mig. Men bra att kolla här ändå så det blir rätt gjort.

Det läcker mellan husvägg och taket, det är takpapprn som läcker. Sambon är takläggare så den biten har han koll på. Är skyddat nu medan vi fixar.

Vet inte hur de ser ut ner till men tänker att det var byggt så från början så borde ju vara godkänt. Är ett kedje hus så samma hos grannen.
 
Tomture61
Om tegelväggen enbart är ett skal på huset och vilar på tex vinkeljärn längst ned så är det detta vinkeljärn som får ta upp hela garagetakets vikt + snö på vintern.

Själv skulle jag sätta stolpar vid varje takregel eller stötta regeln som är skruvad i tegelväggen med 3-4 stolpar .
Regeln på tegelväggen skulle behöva bytas till ngt grövre , 45 x 145 virke .
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Tomture61
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Stickan56
Tomture61 Tomture61 skrev:
Biltema har bra skruv som drar ihop virke [länk]
Men spik funkar lika bra , spik som är längre än de två reglarna tillsammans , så man stukar/viker spiken på andra sidan . Spika / skruva tätt , kryssmönster med 100-150 mm mellan .
Det här är en överlägsen skruv för skarvning av balkar och sammanfogning av virkesdelar.
Den kan du köpa på ett finskt byggvaruhus i Birsta.

https://www.essve.com/sv/essve-guider/skruv-guider/proffsguide-et-t/Introduktion/
et-t_jamforelse.jpg

Stickan
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Tomture61
Det var just det, få tag på !
 
Stickan56
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det var just det, få tag på !
Hur menar du då?

Stickan
 
D Melb skrev:
Det ser klent ut. Lägg en regel utanpå som går från väggen och överlappar den gammla med min en halvmeter och andvänd kraftiga skruv.
en halvmeter verkar lite kort minst 1 meter överlapp skruvad och limmad + en 145mm på tegelväggen
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Tomture61
Stickan56 Stickan56 skrev:
Hur menar du då?

Stickan
Specialskruvar kan vara svårt att hitta för oss vanliga amatörer.
 
Stickan56
Tomture61 Tomture61 skrev:
Specialskruvar kan vara svårt att hitta för oss vanliga amatörer.
Special vet jag inte. Det händer mycket när det gäller produktutveckling.
Just dessa skruvar har jag köpt på K-Rauta och där är nog de flesta amatörer.
Essve har listat 6st återförsäljare i Sundsvall varav 2st i Birsta (där även Biltema ligger).

Stickan
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.