S sinuslinus skrev:
Inspekterat regntunnan för att se hur mycket skyfall det kom igår (som det varnades för).


[bild]
Bäst du köper en större tunna. ;)
På samma ämne: hur mycket nederbörd kommer ungefär på en höst/vinter? Nån som har en vild gissning? Jag har ett par ställen där jag har svårt att leda bort vattnet från stuprören och har sett regntunnor på 80 l, räcker en sån under den mörka tiden på året tills man börjar vattna igen? :thinking:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Stod och småpratade med grannen och hon berättade att de fått skörda rabarber 3 ggr redan, varpå jag började beklaga mig över vår rabarber som liksom inte kommer igång. Då hämtade hon en hink kogödsel åt mig, så nu hoppas vi på mycket rabarberpaj i sommar! Såna grannar borde alla ha! :love:
Bilden är ett par veckor, rabarbern är till höger i bild, den ser likadan ut idag som då. :p Rabarberplanta i trädgård skyddad med blått nät, bredvid en trapp och en vattenkran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EvaMLin
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har du fått öppna bakluckan där, på byggmax ?:surprised: Det har aldrig vi fått göra.. enda gången det hänt var på hornbach (men de skyltade iaf om det överallt, så vi visste det när vi åkte in)
Det får jag göra 7/10 ggr på byggmax, aldrig på de dyrare bygghandlarna. Men mig gör det inget :)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Bäst du köper en större tunna. ;)
På samma ämne: hur mycket nederbörd kommer ungefär på en höst/vinter? Nån som har en vild gissning? Jag har ett par ställen där jag har svårt att leda bort vattnet från stuprören och har sett regntunnor på 80 l, räcker en sån under den mörka tiden på året tills man börjar vattna igen? :thinking:
Det beror ju på hur stor yta du har att samla upp regnet på, en mm regn ger en liter per kvadratmeter.
Vi samlar på (halva) vårt garagetak och grovt räknat fyller vi vår regntunna på 200l efter ett regn på 6-8 mm.
Det är vad det har kommit de senaste 24 timmarna i Uppsala...
Så mitt tips är att du fyller 80l väldigt (!) fort.
 
Snigla Snigla skrev:
Har du fått öppna bakluckan där, på byggmax ?:surprised: Det har aldrig vi fått göra.. enda gången det hänt var på hornbach (men de skyltade iaf om det överallt, så vi visste det när vi åkte in)
Jag minns inte om jag öppnade frivilligt en gång för det stod så och personalen började fråga om en gammal hammare som låg i bakluckan.. Efter det undviker jag dom eller hånler i mitt inre när de försöker se om genom de mörka bakrutorna på Volvon.. :rolleyes:
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det beror ju på hur stor yta du har att samla upp regnet på, en mm regn ger en liter per kvadratmeter.
Vi samlar på (halva) vårt garagetak och grovt räknat fyller vi vår regntunna på 200l efter ett regn på 6-8 mm.
Det är vad det har kommit de senaste 24 timmarna i Uppsala...
Så mitt tips är att du fyller 80l väldigt (!) fort.
Ok tack, jag hör dig! :D(y)
 
Appendix Appendix skrev:
Perfekt. har minst en plats för en sån grästuva :)
Hur länge tog det innan den fick den höjden?
Den fanns i huset vi köpte förra året, så vet ej :D
Basen är ca dia 150cm, toppen det dubbla om inte mera, höjd ca 230cm. Så den är stor.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ok tack, jag hör dig! :D(y)
Även ett litet tak ger mycket vatten. 80 liter är ju inte många vattenkannor som referens.
 
Vi skulle ju få en liten skur igår, så vi ville få upp en tunna till och samla i.. eller ja eg två. Men man måste börja med nr 1..

Vi monterade vår nya utkastare på stupröret vid uteplatsen.. och ställde tunnan på plats - mycket avancerat ;)

Ok, kanske inte blev perfekt.. vi fick skarva de vita med ett svart rör (hade inga extra vita rördelar .. då 99% av alla våra hängrännor och stuprör är svarta)

Regnvattentunna ansluten till stuprör med vit utkastare på en träveranda med växtlåda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En timme senare kom skuren, det funkade.. woho!



...,

Den andra tunnan lyckades vi få upp också... men den jäkeln läcker någonstans (ej hårdplast).. verkar inte ha några skador.. och kranarna har vi stängt (såg ingen uppenbar läcka heller efter regn..). Men den är tom utan skäl.. hm.. idag kopplade vi bort den (ska regna framöver och vi vill inte ha extra vatten i huset ;) )
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Om det är en trätunna så behöver den vara konstant vattenfylld så att träet är uppsvällt.
 
P
P Peter_K skrev:
Sakta framåt. Byggde en grind nu på kvällen. Alla staketspjälor uppskruvade. Återstår en del målning och kapa till grindstolparna.
Nu är det äntligen klart så när som på några Ölandsstenar att gå på från parkeringen över gräsmattan.
Drygt ett halvårs slit.
Vit grind och staket med klättrande rosor framför ett hus med gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rosa blommande buskar över ett svart staket längs en grusad vägkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrusad uppfart med grön gräsmatta och blomstrande trädgårdsrabatter syns från ett vitt staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrusad uppfart med mörkt staket och bil, i bakgrunden syns gröna träd och ett vitt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad trädgård med ny grusgång, gräsmatta, staket och parkerad bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
uffen och 12 till
  • Laddar…
Plockat fläder. :D En blå skål fylld med nyligen plockade fläderblommor redo för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EvaMLin och 5 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Plockat fläder. :D[bild]
Vi har gjort saft på både ljus och mörk fläder. Den mörka blir som rosé i färgen.. blir spännande att smaka.

Flädern är verkligen en växt som ger i överflöd. Man tar kanske 1% av alla blommorna.. :)

Ljus och mörk fläderbuske blommar i en trädgård med grönskande omgivning och en odlingsbädd i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EvaMLin och 3 till
  • Laddar…
Vad är det man brukar säga. Har man semester, måste man ju göra något?!

En välskött trädgård med en blandning av blommande vattenväxter och stenar vid en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med pågående anläggning av en vatten-rabatt vid fiskdamm och omgivande grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående arbete med vatten-rabatt bestående av gråa tegelstenar i en lummig trädgård nära ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trädgård med blomstrande växter och en påbörjad vatten-rabatt nära ett rött hus med vita fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av en trädgård med vattenrabatt och trappstegsformad kaskad intill en damm omgiven av gröna växter och blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över trädgård under arbete med ny vatten-rabatt vid sidan av en fiskdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kände att vi måste ha en vatten-rabatt. Vi har ett översvämningsavlopp i fiskdammen, men det blev aldrig riktigt bra. Då tänkte vi att man kan göra om det lite och ta i ordentligt och göra en rabatt för vattenväxter som fyller samma funktion. :)

Började igår och fick avbryta idag av några ordentliga skyfall. Fortsättning följer..

Vy över en lummig trädgård med en pågående anläggning av vatten-rabatt nära ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avslutar med en bild över ”farmorsträdgården”..
 
  • Gilla
EvaMLin och 11 till
  • Laddar…
Fortsatt med stenläggningen.
Putsade muren i helgen, vilken tur att det är på insidan så att grannen som är murare slipper se den ;)

Pågående stenläggning och nyputsad mur i en trädgård, med stenar och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.