T
P Plura skrev:
Jag tänkte med denna tråd försöka bli en bättre förhandlare tills nästa gång jag får detta svar (som inte var första gången...)
Så att hantera menar jag för framtiden och kunna rädda "prylar" som kan fortsätta att glädja andra och miljön istället för att hamna på tippen
Även om du redan är rökt i säljarens ögon vad gäller potentiell köpare så kan du ju fråga vad hans lägsta pris är göra det tydligt att du är villig att gå upp i pris och är intresserad på riktigt.

Men som alla andra säger så hade nog även jag svarat dig likadant om du kom med ett skambud om ens alls.

Sen kommer man ju inte slänga det på riktigt utan det är mer ett snällt sätt att be dig dra åt skogen...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har nog aldrig slängt saken för att jag får skambud men däremot meddelat att "då får den stå" och har även sålt mot skambud när jag inte fått sålt på länge och köparen hört av sig igen.

Här även lagt mycket skambud på grejer som jag både fått och inte fått, bara att acceptera och gå vidare.
Men ett tips är att en trevlig ton kommer man alltid längst med och jag skulle meddela att jag förstår men att mitt bud ligger kvar om han ändrar sig. Ligger annonsen kvar om några veckor så kan man skicka en på minnelse om att budet ligger kvar.
 
Appendix Appendix skrev:
Helt enkelt är det så att man är less på alla tiggare på blocket.
Jag lägger ut en vara för det pris jag vill ha. Jag undanber mig "prutare".
Jag har genom erfarenhet lärt mig att inget är så billigt att det inte finns någon som vill pruta. Har satt ut saker som bortskänkes som t.ex. trädgårdsmöbler, TV, cyklar, flyttkartonger m.m. och då verkar det snarare vara regel än undantag att någon försöker pruta, med andra ord de vill att jag ska betala för att dom ska få dom. Vanligen genom att de vill ha dom hemkörda. Värst var en TV då gratis tydligen inte var tillräckligt billigt utan de ville att jag skulle ta en halvdag ledig från jobbet för att köra hem den till dom på en tid som passade dom.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
G Gun L skrev:
Vaddå Calcutta? Är man så fruktansvärt bortskämd att man inte kan tänka sig att vi i Sverige, framförallt nu, inte är i krisläge eller kanske säljer för att man måste?
Bara 3 år sedan levde min man fortfarande men skulle ta sprutor mot cancern för 30 000kr i månaden dessutom nekades han sina pengar från försäkringskassan och adekvat hjälp från kommunen. Dvs jag var hemma och tog hand om honom, inga pengar in.... vad gör man? Jo man säljer allt som går att sälja. Under den sista sommaren annonserade jag en massa gamla fönster på blocket, köparen kom och snodde dom från tomten.... tjuven finns i Norrtälje och polisen lyfte inte ett finger trots att jag hade namn och adress.
Såååå, vad är viktigare?att rädda människor eller prylar?
Jag bara undrar hur det blev så att det är viktigast i världen med prylar??
Inte ens historiskt viktiga prylar är viktigare än människor enligt min mening, därav ilskan och chocken efter att ha läst något sådant.
Det förklarar din reaktion. Det måste ha varit/är ett rent helvete! Det gör mig verkligen ledsen att läsa vad du gått/går igenom.
Men det ger dig på inga sätt rätten att förolämpa TS, som endast sökt efter råd.

Med liknelsen om indiska småtjejer som blir våldtagna och slagna flertalet gånger varje dag, var en, om än extrem jämförelse med våra små I:landsproblem, likt det orationella beteendet på "skam"/låga bud som du och flera andra visat.

I ditt fall, finns det en logisk förklaring. Men flertalet säljare reagerar med reptilhjärnan istället för förnuftet.


Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vi kör blocket via jobbet och det är något riktigt jäkla skit! Verkar gjort för att maxxa hur mycket pengar man kan suga ur en och interfacet är jobbigt dessutom.
.
Minns när en kollega fick i uppdrag att sälja serverkomponenter där

Texten "OBS FUNGERAR ENBART I HPs SERVRAR AV SERIE XXX!!!" fungerade inte. Det var flera 100 som hörde av sig. Och personen som köpte det och lovde och intygade att han hade server hemma hade minsann inte det och blev kränkt när han stoppade in delarna i sin hempc som sen inte fungerade....
Han trodde att det var en bluff att sälja delarna billigt till nån "annan" genom att ange att de inte fungerade med vanliga datorer.

Så det är inte bara prutare man ska stå ut med. Det är folk som inte har en aning om vad de köper och förväntar sig samma service som om de köpt i en butik.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
P Plura skrev:
Hej

Tack för alla svar och hypoteser om varför säljaren svarade som han gjorde. Jag har själv tänkt allt detta och det finns många olika anledningar som vi inte vet om. Men om vi strikt håller oss till svaret som säljaren gav, hen vill hellre slänga än skänka och tittar på mina två frågor

Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Det är flera i tråden som har uttryckt att att ni hellre slänger än skänker, har någon av er ett svar på fråga två (förutom nej då). Är det någon som lyckats med fråga ett?

/Pär
Poängen är att säljaren inte vill sälja till ett skambud. Och uttrycker sin irritation. Sen om denne skänker eller slänger, vem vet. Det är inte det som säljaren svarar på. Ibland måste man läsa mellan raderna med.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
N NorraS skrev:
Jag tycker att säljarens svar är lite underligt. Ett bud är ett bud, så det är väl bara att antingen vänta in ett bättre bud eller sälja till ”marknadspris”. Att slänga saker bara för att man inte får begärt pris är ju rent ut sagt skamligt.
Dåligt i flera hänseenden, ekonomiskt, miljömässigt och även medmänskligt då man berövar någon mindre bemedlad person möjligheten att använda sakerna.

/N
Är väl inte så underligt!? Klart att man blir förbannad när skambuden rullar in. Att säga att man hellre slänger, får man nog ta med en nypa salt. Troligen slänger säljaren inte utan ger i så fall bort produkten till någon som inte är lika sniken.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur är man funtad om man hellre lägger tid på att köra saker till någon avfallshantering än säljer det billigt eller ger bort det. Det är väl folk som ni som måste slå sönder saker innan det slängs för att inte riskera att någon annan har nytta av det. Jag är precis tvärtom, jag har svårt att slänga. Mycket bättre att ge bort.

Men det finns ju folk som överhuvudtaget inte bryr sig om någon annan eller sin omgivning. Slänger skräp precis där de råkar vara mm.

Jag har väldigt svårt att förstå beteendet.
Det är ju inte så att folk slänger sakerna, det är ju bara något man hasplar ur sej när man blir förbannad på alla skambud! Skulle aldrig ge bort till någon som tigger på det sättet men mycket gärna till någon som behöver det.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Låter som att du har fel utgångspris vid försäljning. Lägg rätt pris från början så slipper du folk som prutar och kommer och hämtar det med en gång istället. Bra mycket bättre att sakerna kommer till användning istället för att slängas...
Du har kanske aldrig annonserat på Blocket?'

Det spelar ingen roll hur lågt pris du sätter, det är alltid ett antal personer som vill ha varan till en bråkdel av det satta priset.
 
  • Gilla
krill7 och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
Eftersom det är fönster du vill köpa, är förhandlingsläget gott, därför att det är bökigt för säljaren att bli av med de otympliga och ofta mycket tunga fönsterna. Ännu godare blir det, då du inte har någon brådska.

Vänta några veckor innan du skriver till säljaren.
Förklara ditt ärende. Gärna som du gjort för oss, att du letar delar till ditt växthus, men har ingen brådska. Du kan även tillägga att mindre skador inte är ett hinder, samt att du i möjligaste mån, kommer och hämtar dem när det passar säljaren.

Min egen erfarenhet, att det är betydligt svårare att göra bra affärer med damer, får sig här en rejäl törn, för maken till snarstuckna hanar här på forumet, får man leta efter.

Jag har nyligen köpt en hel del begagnade fönster i nyskick till min utbyggnad med varierande prutframgång. Det dyraste 21*10 betalade jag 3500 för. De billigaste prutade jag inte ens på. De var två aluminiumklädda sneda fönster 12*7som var helt nya. De kostade 500kr tillsammans!
Andra fönster 22*10 kostade 2000 styck. Halva det begärda priset. Två Velux med gardiner 12*8 kostade 2000 tillsammans.

En kompis gjorde som du. Han köpte helt nya felbeställda treglasfönster till en mindre villa. Han prutade ner hela kalaset till 5000kr. Det var så många fönster att de knappt fick plats på släpkärran.

Så hav tålamod. För förr eller senare möter du en säljare som tänker med plånboken istället för k....n.

Staffan
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
A andersmc skrev:
Du har kanske aldrig annonserat på Blocket?'

Det spelar ingen roll hur lågt pris du sätter, det är alltid ett antal personer som vill ha varan till en bråkdel av det satta priset.
Än sen. Godta eller rata.

Staffan
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
På tal om fönster, tycker fasaden ser lite ledsen ut, trots att plånkan blev glad :0) Lila träfasad på hus med nya fönster och byggmaterial på marken nära ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
På tal om fönster, tycker fasaden ser lite ledsen ut, trots att plånkan blev glad :0) [bild]
Ja. Det är så sant så.

När snefönsterna var på plats, såg jag det du ser. Funderade en stund på att höja dem två dm. men struntade i det. Innifrån ser det däremot bra ut och jag tittar oftare ut än in.
Kan tilläga att det lilla fönstret i mitten (näsan) kostade mer än alla de andra tillsammans.

Staffan
 
P Plura skrev:
Hej

Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:

Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.

/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!
Vid ett tillfälle i mitt liv skulle jag flytta och jag var tvungen att bli av med en hel del saker. Jag tänkte då att jag skulle skänka allt till en välgörenhetsorganisation. Men jag tittade in på deras hemsida och såg att de hade en mängd knasprojekt. De skänkte pengarna till helt annat än vad jag ville stödja.

Jag tänkte då om och slängde allt. Det var flera släpvagnslass med böcker, möbler, keramik bl a. Jag kände mig riktigt nöjd med beslutet. Så att slänga istället för att skänka bort gjorde gott i själen.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Lizzardo och 4 till
  • Laddar…
K Kojaxx skrev:
Ditt resonemang haltar betänkligt just pga den enkla anledningen att blockets stora massa av folk från icke skidåkande länder, som ska ha allt gratis eller till kompispris, knappast är representiva som "marknaden".
Vad finns det för andra ställen att sälja på, som man får bättre betalt? Skulle säga att har man en vara på Blocket som inte sålts till urspringspris på 2 månader så är priset för högt.
 
  • Gilla
NorraS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.