Reglerna är så onödigt krångligt skrivna. Jag tycker också det är skitsvårt att läsa sig fram till vad som gäller för ett helt vanligt lågt trädäck/altan.

Efter en massa mail fram och tillbaka med kommunen där jag bor så fick jag detta svar. Jag frågade specifik om det här med 3.6 meter ut från hus och närmare granne än 4.5 meter. Den här lovbefrielsen som finns gör ju att det ser ut som att det är det enda man ska gå på. Dom missar helt att skriva något om dom fallen som inte kräver något lov överhuvudtaget.

"En del altaner har krävt lov och andra inte. För de som krävt lov enligt praxis har det införts en lovbefrielse enligt den du citerade. Precis som du är inne på behöver man dock inte bry sig om det undantaget för de som i alla fall inte kräver lov. Där finns även en skiss på altanen i rättsfallet MÖD 2017-11-28 mål nr P1042-17. Utifrån det kan man anta att allt under 1,2 antagligen inte kräver lov.

Även om det inte kräver lov kan en altan ha byggnadsarea om den är över 60 cm hög. Det blir problem i nyare detaljplaner, men för er är det inget ni behöver bry er om då ni är utanför detaljplanerat område.

Inget i PBL förbjuder er uttryckligen från att bygga närmre än 4,5 meter. Kommer ni för nära tomtgräns får byggnadsverket inte vara en betydande olägenhet bara. Det bör inte vara något problem med er skiss."

(Skissen dom hänvisar till är en bild på mitt bygge, en låg altan på ca 40cm ovan mark).

Det är fortfarande inte helt glasklart eftersom det finns massa antaganden och annat men nu vet jag att det är lugnt att bygga i princip hur stort man vill så länge man håller sig under en viss höjd. Vet inte hur det ser ut i olika kommuner men gissningsvis borde alla följa PBL på ungefär samma sätt?
 
berisen berisen skrev:
Reglerna är så onödigt krångligt skrivna. Jag tycker också det är skitsvårt att läsa sig fram till vad som gäller för ett helt vanligt lågt trädäck/altan.

Efter en massa mail fram och tillbaka med kommunen där jag bor så fick jag detta svar. Jag frågade specifik om det här med 3.6 meter ut från hus och närmare granne än 4.5 meter. Den här lovbefrielsen som finns gör ju att det ser ut som att det är det enda man ska gå på. Dom missar helt att skriva något om dom fallen som inte kräver något lov överhuvudtaget.

"En del altaner har krävt lov och andra inte. För de som krävt lov enligt praxis har det införts en lovbefrielse enligt den du citerade. Precis som du är inne på behöver man dock inte bry sig om det undantaget för de som i alla fall inte kräver lov. Där finns även en skiss på altanen i rättsfallet MÖD 2017-11-28 mål nr P1042-17. Utifrån det kan man anta att allt under 1,2 antagligen inte kräver lov.

Även om det inte kräver lov kan en altan ha byggnadsarea om den är över 60 cm hög. Det blir problem i nyare detaljplaner, men för er är det inget ni behöver bry er om då ni är utanför detaljplanerat område.

Inget i PBL förbjuder er uttryckligen från att bygga närmre än 4,5 meter. Kommer ni för nära tomtgräns får byggnadsverket inte vara en betydande olägenhet bara. Det bör inte vara något problem med er skiss."

(Skissen dom hänvisar till är en bild på mitt bygge, en låg altan på ca 40cm ovan mark).

Det är fortfarande inte helt glasklart eftersom det finns massa antaganden och annat men nu vet jag att det är lugnt att bygga i princip hur stort man vill så länge man håller sig under en viss höjd. Vet inte hur det ser ut i olika kommuner men gissningsvis borde alla följa PBL på ungefär samma sätt?
Tack! Så du tror det är lugnt för oss? Altanen är nämligen påbörjad haha! Vi bor i ett tätbebyggt område men har mer än 4,5 till grannen från altanen. Tycker altanen verkar bli så stor o hög bara, men är ju 75 från mark till trallgolv, sen glasräcke på det på 1 m.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland
berisen berisen skrev:
Reglerna är så onödigt krångligt skrivna. Jag tycker också det är skitsvårt att läsa sig fram till vad som gäller för ett helt vanligt lågt trädäck/altan.
I grund och botten krävs inget bygglov för ett trädäck om den följer marken. Det är vanligen bara om du börjar bygga plank på den eller gör den väldigt hög som bygglov kan kicka in. Eller om kommunen utökat kravet på bygglov i området.
 
Claes Sörmland
A Amaryllis92 skrev:
Tack! Så du tror det är lugnt för oss? Altanen är nämligen påbörjad haha! Vi bor i ett tätbebyggt område men har mer än 4,5 till grannen från altanen. Tycker altanen verkar bli så stor o hög bara, men är ju 75 från mark till trallgolv, sen glasräcke på det på 1 m.
Då är ju beslutet redan taget från din sida. Bygg. Får du klagomål så kan du resonera med kommunen. Menar de då att de tror bygglov krävs så får du väl skruva ned glasskivorna ställa dem i garaget och fundera på om du ska söka bygglov.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I grund och botten krävs inget bygglov för ett trädäck om den följer marken. Det är vanligen bara om du börjar bygga plank på den eller gör den väldigt hög som bygglov kan kicka in. Eller om kommunen utökat kravet på bygglov i området.
Ja precis, men om du går in på https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/ så får man inte den uppfattningen. Klickar man där på "Altaner som inte kräver bygglov" så får man upp en fin skiss som innehåller massa restriktioner med mått hit och dit. Det stämmer ju inte för de allra flesta som vill bygga ett lågt trädäck/altan utan då är det mer eller mindre fritt fram men det framgår ju ingenstans utan det är väldigt luddigt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då är ju beslutet redan taget från din sida. Bygg. Får du klagomål så kan du resonera med kommunen. Menar de då att de tror bygglov krävs så får du väl skruva ned glasskivorna ställa dem i garaget och fundera på om du ska söka bygglov.
Hade ju redan ställt frågan till komunen och hon svarade att det ej låter som den behöver bygglov. Så tolkar det som ett nej.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då är ju beslutet redan taget från din sida. Bygg. Får du klagomål så kan du resonera med kommunen. Menar de då att de tror bygglov krävs så får du väl skruva ned glasskivorna ställa dem i garaget och fundera på om du ska söka bygglov.
Vi klarar ju höjdkravet på 1,8 m men det är det med 3,6 från huset....
 
A Amaryllis92 skrev:
Vi klarar ju höjdkravet på 1,8 m men det är det med 3,6 från huset....
Men när jag maila kommun i vintras skrev jag att vi ville bygga 5 m från huset...
 
Claes Sörmland
berisen berisen skrev:
Ja precis, men om du går in på [länk] så får man inte den uppfattningen. Klickar man där på "Altaner som inte kräver bygglov" så får man upp en fin skiss som innehåller massa restriktioner med mått hit och dit. Det stämmer ju inte för de allra flesta som vill bygga ett lågt trädäck/altan utan då är det mer eller mindre fritt fram men det framgår ju ingenstans utan det är väldigt luddigt.
Med tanke på alla variabler man kan tänka sig så tycker jag ändå de är rätt tydliga att normalscenariot är att bygglov inte krävs:

Skärmdump av text om bygglovsregler för altaner, med fokus på när bygglov vanligen inte krävs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
A Amaryllis92 skrev:
Tack! Så du tror det är lugnt för oss? Altanen är nämligen påbörjad haha! Vi bor i ett tätbebyggt område men har mer än 4,5 till grannen från altanen. Tycker altanen verkar bli så stor o hög bara, men är ju 75 från mark till trallgolv, sen glasräcke på det på 1 m.
Haha önskar jag kunde svara på det. Jag tror det är lugnt, men som du märker så är det ju inte helt lätt att hålla koll på vad man får och inte får. Det är som att dom medvetet skrivit det så luddigt som möjligt för att försvåra för folk att bygga. :crysmile:
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med tanke på alla variabler man kan tänka sig så tycker jag ändå de är rätt tydliga att normalscenariot är att bygglov inte krävs:

[bild]
Sant, det är ett ganska bra stycke som förtydligar en del. Då återstår bara frågan om marknivå som dom verkligen kunde vara lite tydligare med. Att lägga till ett stycke där "Allting under X centimeter räknas som marknivå" hade ju löst alla våra problem :)
 
berisen berisen skrev:
Haha önskar jag kunde svara på det. Jag tror det är lugnt, men som du märker så är det ju inte helt lätt att hålla koll på vad man får och inte får. Det är som att dom medvetet skrivit det så luddigt som möjligt för att försvåra för folk att bygga. :crysmile:
Jag menar, 1,8 över marknivå klarar vi. Men tycker det känns konstigt att behöva bygglov för mer än 3,6 m från huset.
 
0150-571 94

Numret till byggnadsnämnden, ring och fråga så får du ett svar på några minuter
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Haha önskar jag kunde svara på det. Jag tror det är lugnt, men som du märker så är det ju inte helt lätt att hålla koll på vad man får och inte får. Det är som att dom medvetet skrivit det så luddigt som möjligt för att försvåra för folk att bygga. :crysmile:
Kan man söka bygglov i efterhand och skulle ett sånt här bygge få nedslag? Finns flera liknande altaner på gatan utan bygglov...
 
Vad som gäller i nästan alla fall är ju att om räcket byggs som ett bygglovsfritt räcke, vilket ett glasräcke är, så räknas det ej in i altanhöjden. Däremot om du bygger det som ett plank så kommer det nästan garanterat räknas in i altanhöjden.
Men jag förstår inte varför du ens funderar på det om du både börjat bygga, dessutom frågat kommunen och inte ens är i närheten av en granne.
Du har hakat upp dig på 3.6m från huset, vilket oftast är helt irrelevant.
 
  • Gilla
Albin86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.