Hej!

Brukar roa mig med att surfa runt och titta på gamla egnahem till salu. Mest för att kanske hitta inspiration till mitt eget bygge. Här är ett som är till salu just nu.

http://www.hemnet.se/a.asp?id=3467973&q=1&s=3

Tycker ni att det är OK att göra en sån här renovering av ett gamalt hus?
Jag fick faktiskt skrämselhicka :surprised:

/pinebar
 
Vad menas med dålig renovering ?
Det verkar ju vara sällsynt välgjort och ovanligt dyrt materialval.

Mvh
 
Svårt att säga om det är en bra eller dålig renovering bara genom dessa bilder. Själv tycker jag om stilen, kontrasten svart mot vitt.

/HelenaB
 
Skitsnyggt, och samtidigt ganska modigt.

Gillar det, men skulle aldrig få sambon med på något sådant!

/J
 
Känns som om det är renoverat på ren spekulation. Ser inte ut som om någon har bott där. Troligen bara någon som har köpt billigt, lyxrenoverat för att omedelbart casha in. Tycker att det ändå funkar rätt så bra silmässigt om än något sterilt för min smak. Kasta in en småbarnsfamilj i det huset så rasar hela konceptet.

-h
 
Hej igen!

Uppenbarligen är det ju flera av er som tycker om det. Själv tycker jag att det är extremt respektlöst mot husets ursprungliga karaktär. Jag tycker det ser ut som att man har klämt in innehållet från ett nyfunkishus eller en nybyggd lägenhet i skalet av en stuga och det tycker jag skär sig.

Kul i alla fall att smaken är som baken ;)

/pinebar

 
Svartlackat parkettgolv, *ryser*.

 
Jag tycker inredningen är ganska smakfull och verkar vara välgjord. Det är inte riktigt min smak dock med så hårda färgkontraster. Sen är det ju tydligt, som gromit42x säger, att renoveringen är gjord på ren spekulation. Det är nästan överdrivet tydligt att huset är inrett ("homestylat") enbart med försäljning i syfte. Samtidigt har jag svårt att se det upprörande i att ett vanligt småhus från 1934, knappast anno dazumal, inreds med öppen planlösning av modernt snitt. Den öppna planlösningen gör ju stugan en stor förtjänst genom att skapa illusionenen av stora ytor.
 
Det är nog inte planlösningen som jag opponerar mig mest emot utan material- och färgvalet. Detta skarpa svart-vita-släta-blanka som ju är så inne nu i designmagasinen är iofs snyggt, men jag tycker inte att det passar i denna typ av hus. Ska inte inne och ute på något vis hänga ihop i ett hus?

/pinebar
 
T
Verkligen grymt snyggt, precis min smak. Gillar kontrasten mellan svart och vitt samt det spartanska.

Så skulle mitt renoverade hus se ut!

Fast jag skulle behållt ekparketten som den var, nu ser det mest ut som tjära..........
 
Ohhhhh vad läckert :). Jag hade nog inte velat ha svart golv men annars var det exakt min stil. Inte så bra dock när man är småbarnsföräldrer. :D
 
pinebar skrev:
Det är nog inte planlösningen som jag opponerar mig mest emot utan material- och färgvalet. Detta skarpa svart-vita-släta-blanka som ju är så inne nu i designmagasinen är iofs snyggt, men jag tycker inte att det passar i denna typ av hus. Ska inte inne och ute på något vis hänga ihop i ett hus?

/pinebar
Varför skulle de hänga ihop ?
Vad ska alla i fula tegelvillor från 1961 göra ?
Köra brunt kakel med orange blommor ?

Elller de stackarna som tvingas bo i Mexitegelvillor med tillhörande inredningsartiklar från bästa tidsålder.    :'( :'( :'(

Gud bevare mig för att insida och utsida ska hänga ihop.

Men angående den aktuella kåken så har den renoveringen inte varit jättegratis av materialval och renoveringens omfattning att döma.

Det är en snygg lyckad renovering för ett inredningintresserat par med god smak.
Bara att gratta till att de lyckats så väl.

Väldigt få som kommer ens halvvägs hur mycket de än försöker.

Sen att barnfamiljer inte kan bo där är nåt helt annat.
Men det finns andra hus och materialval för dem.


Jag tycker däremot att det är illa när man ser samma inredningsprylar återkomma från hem till hem som en och samma mäklare har.
Vita nya myranstolar i ett småblommigt kök med korkmatta. Ööööhhh Va ?
I en liten stad är det lätt att följa mäklarnas upptåg och de är skrattretande men folk går ju på skiten.
Fler foton på Nya ditsläpade möbler och prydnadssaker än på själva huset.

Mvh

 
Bra eller dåligt...

Tja, ska vi diskutera smak eller kvalitet? ;)
Kvaliteten verkar ju vara mer än OK, men där har ju inte en människa satt sin fot sedan renoveringen blev klar! Helt klart gjort på spek för försäljning, och förmodligen inte av privatpersoner. (Kolla driftkostnadskalkylen, ingen koll alls.)

Jag tycker inte att det är något problem om ut- och insida inte hänger ihop stilmässigt, det blir värre när man tejpar på burspråk och snickarglädje där det inte hör hemma arkitektoniskt/stilmässigt. Hur det sedan ser ut invändigt är ju en annan femma. Som köpare åtar man ju sig inte att förvalta den stil ens nya hus är byggt i (om det inte är K-märkt osv).

Själv bor jag i en Mexisten-villa från -73 (näe, du behöver inte tycka synd om mig, Somelvis) som vi försiktigt tidsanpassar utvändigt men fullkomligt uppgraderar invändigt. Det svider inte alls i samvetet, med tidens gång följer förändring. Vi ska vara rädda om det som är unikt men än så länge gäller inte det Egna-hem-husen tycker jag.

Men jag är glad att du reagerar, då bryr man sig!
 
Fast, Pysslarn, jag misstänker att du inte kör pärlspont, murspis och breda såpaskurade furuplank i din Mexivilla? För det tycker jag skulle vara lika konstigt som denna egnahemsvilla.

;) pinebar
 
Tror detta är en stil man älskar eller hatar. Skulle inte förvånga mig om nya köparen river ut allt och sätter in en "normalare" inredning. Känns lite malplacerad med en ultramodern minimalistisk inredning då man har äppelträd och pinnstaket utanför fönstret. Passar bättre i en nybyggd lägenhet i stan.
ps. var är tavlorna på väggarna? Omodernt kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.