Nyfniken Nyfniken skrev:
Det där är ju så dumt så klockorna stannar. Vi har hur mycket vatten som helst.
Ja.. verkligen.. Not.

Varför tror du att det sker bevattningsförbud då och då i Sverige?
 
R roli skrev:
Och hur mycket tjänar du? Så vi andra vet om vi är höginkomsttagare eller inte......:thinking:
Det är enklare än så. "Jag" är i ditt fall du själv, universell relativ regel oavsett min (din) inkomst. Du själv kan aldrig vara höginkomsttagare, bara andra. En fantastisk formel som är matematiskt tveksam, men i praktiken har den inte kunnat motbevisas någon endaste gång :D

Som svar på din fråga tjänar jag mer än dig. :cool:
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Helt klart är det dumt att göra av med dricksvatten eftersom det i vissa fall råder brist på detta, dock försvinner det ju inte från jordens yta bara för att bi badat i det.
Jag kan hålla med om att det finns en viss idioti i det hela eftersom vi lika gärna skulle kunna åka och bada i en sjö, det är liksom folks fåfänga och bekvämlighet som gör hempolens existens. Samtidigt, om man ska vara extrem, så är väl hela mänskligheten till ondo om man bara ska se till jordens bästa eftersom vi dagligen tär på jordens resurser. Visst vi kan göra mkt genom att sluta flyga, åka bil, äta kött, bygga hus med onödigt mkt fönster och höga tak etc etc, men vafan då kan vi väl återvända till stenåldern igen lika gärna...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Varför tror du att det sker bevattningsförbud då och då i Sverige?
När det är bevattningsförbud får man naturligtvis inte fylla poolen.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Helt klart är det dumt att göra av med dricksvatten eftersom det i vissa fall råder brist på detta, dock försvinner det ju inte från jordens yta bara för att bi badat i det.
Jag kan hålla med om att det finns en viss idioti i det hela eftersom vi lika gärna skulle kunna åka och bada i en sjö, det är liksom folks fåfänga och bekvämlighet som gör hempolens existens. Samtidigt, om man ska vara extrem, så är väl hela mänskligheten till ondo om man bara ska se till jordens bästa eftersom vi dagligen tär på jordens resurser. Visst vi kan göra mkt genom att sluta flyga, åka bil, äta kött, bygga hus med onödigt mkt fönster och höga tak etc etc, men vafan då kan vi väl återvända till stenåldern igen lika gärna...
Ännu dummare än att spola muggen med dricksvatten etc, verkar det vara att bygga ett nytt distributionssystem för halvrent vatten när det exempelvis i stockholms fall i huvudsak handlar om att bygga fler reningsverk. Det är en enorm apparat, först ska det ner nya rör överallt till alla hus, sedan ska alla hus byggas om till dubbla system. Det är helt orimligt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
jag har bara 30 grader i min pool. Foppatofflor går däremot fetbort....
Blåa fin-Foppa när man ska ut på stan, rosa arbets-Foppa när man jobbar på fastigheten. Lyfter tunga saker, bilar i källargolvet osv....
 
  • Ett par blåa och ett par rosa plasttofflor placerade på ett grått kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eddie76 Eddie76 skrev:
Ofta är det kapacitetsbrist som ställer till det i Sverige.
Enligt Svensktvatten enkät 2018 så berodde bevattningsförbudet i 2/3 av fallen pga kapacitetsbrist.
[länk]
Ja det där säger väl allt om vad problemet egentligen är. Underhåll och utbyggnad är eftersatt. Man kan tycka att detta typ av infrastruktur som är extremt långsiktiga och utan särintressen borde kunna prioriteras.

- Situationen i sommar visar hur viktigt det är att dels skydda de vattentäkter vi har, men också att många behöver se över och kanske bygga ut sin kapacitet, säger Birger Wallsten, dricksvattenexpert på Svenskt Vatten.
 
Det som är mest skrämmande att det finns en stor del av befolkningen som tycker sådan här idioti skulle vara ok. Man sväljer alla förbud/skatter/dumeheter/ med hull och hår. De vill bli piskade och styrda över. Noll personlig integritet.

Det här forumet är ett stort bevis på att det finns många sådana svaga personer.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
När det är bevattningsförbud får man naturligtvis inte fylla poolen.
Nej, men då kanske man också ska inse att man det behövs att reglera pool-nyttjandet...
29 kommuner har bevattningsförbud idag.

Från mitt perspektiv handlar det inte om att förbjuda, utan att få vetskap om antal, storlek... informera ägarna om att kanske fylla poolen i april för att undvika problem under sommarmånaderna. Och ja, i vissa lägen begränsa.

När poolen väl är igång så sker det inte mycket förbrukning av vatten. OCH om den hålls fräsch så kanske man duschar mindre och minskar förbrukningen...
 
L larka742 skrev:
Från mitt perspektiv handlar det inte om att förbjuda, utan att få vetskap om antal, storlek... informera ägarna om att kanske fylla poolen i april för att undvika problem under sommarmånaderna. Och ja, i vissa lägen begränsa.
Hela poängen här som fortfarande missas är att även då det förstås går åt vatten till pooler så är det inte pooler som får systemet att haverera. Jag tror inte ett skit på att pooler är ens nära att synas i statistiken, givet min kalkyl ovan.

Så vill man lösa ett vattenresursproblem, gör något smartare än att börja hacka på den första baljan med vatten du ser......
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Stickan56
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi diskuterar pool, men är några år bort. Vi har dock en egen brunn och även kommunalt vatten, så vi kanske kommer behöva stödköra kommunalt vid drifttagning.
Kompensera för avdunstning osv bör vår egna brunn klara av :)
Förra sommaren fick jag tappa ut för att det regnade så mycket.
Har för övrigt egen brunn.

Stickan
 
Så, argumentationen verkar vara som följer;

Antipool - Det är slöseri med dricksvatten och reningskapacitet.
Propool - Ni är bara avundsjuka för att ni inte har någon.
Antipool - Nej, vi tycker det är ett onödigt slöseri.
Propool - Det gör ni inte alls, ni är bara avundsjuka.

Ni som gillar pool, ni behöver steppa upp era argument. :D
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Blåa fin-Foppa när man ska ut på stan, rosa arbets-Foppa när man jobbar på fastigheten. Lyfter tunga saker, bilar i källargolvet osv....

... kräks i munnen här.....
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
F
Dalbotant Dalbotös skrev:
Så, argumentationen verkar vara som följer;

Antipool - Det är slöseri med dricksvatten och reningskapacitet.
Propool - Ni är bara avundsjuka för att ni inte har någon.
Antipool - Nej, vi tycker det är ett onödigt slöseri.
Propool - Det gör ni inte alls, ni är bara avundsjuka.

Ni som gillar pool, ni behöver steppa upp era argument. :D
Jag ser tre alternativ till det.

# Du har inte läst inläggen
# DU själv har bestämt vad som är rätt eller fel och är medvetet eller omedvetet selektiv när du läser
# Du är inte begåvad nog för att förstå det du läser.
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.