G grizzly666 skrev:
1+1=3.141592653589793238462643383279 Right? :geek:
Först behöver vi nog förankra det förslaget i arbetsgruppen så att ingen känner sig kränkt eller utanför. Sen kommer vi göra en risk och konsekvensanalys på det, samråda med facket, och sen lämna över förslaget på lösning till en handläggare som ser till att inget nånsin händer.

Möjligen kan vi lämna vidare förslaget till ledningsgruppen som ”tar med sig det” och ”ska lyfta det med sin ledning” och ”hör vad vi säger”.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Sitter och funderar på onödigheter och krångliga lösningar på ickeproblem, och har följande tanke:

Man gräver ner en vattentank på typ 100-200 liter (kanske behövs större tank?) jävulskt isolerad (typ en meter isolering). Den värms upp av kaminen varje gång man eldar, komplettera med värme från solfångare på sommaren. Sen tar man varmvatten därifrån till radiatorer september - maj.

cirkulationspumpen kan man ju ta från nån husvagn, 12V grej. Radiatorerna också.

Det går ju säkert räkna på hur stor tank som behövs för att det ska vara användbart och praktiskt genomförbart.

Man behöver väl inte bygglov för att gräva ner en vattentank? Isåfall får jag väl sätta skidor på den också och kalla den skoterpulka...
Sök på donkey boiler och rocket oven för inspiration. Har testat den första i bushen i Australien och den andra här i Sverige. Enkla och billiga att bygga.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Har inte hänt så mycket med kojan på sistone, men nu börjar det bli vår där också. Har fällt drygt 20 träd i olika storlekar, främst lövträd som skymmer eftermiddagssolen och en del klena och halvdöda träd. Har också spanat in vars grabbarnas trädkoja ska byggas, och planerat för en rastgård för hundarna.

Förra helgen satte jag in ett fönster till på väggen som är åt söder, blev stor skillnad både i känsla och värme i kojan.

Nästs större grej är att isolera väggarna. Det märks att väggarna satt sig en hel del. När snön är borta är fokus på att bli av med allt skräp på tomten och fixa ett utedass.

Funderar lite löst på att bygga en solluftfångare, får se vad tiden räcker till. Till nästa vinter blir det nog en liten dieselvärmare med GSM-start så man kommer till en varm koja.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Petar på med kojan när jag hinner. Väggarna är isolerade, fläkt med solcell är monterad. Har byggt ut farstubron till en liten altan (med gratis trall från en som skulle riva sin altan). Och nu har kojan äntligen fått lite färg. Röda foder, och fasaden ströks med båtsmörja (roslagsmahogny).

Stuga med nyligen byggd altan, solcellsfläkt och röda foder, omgiven av grönska och pallkrageodlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det stora som är kvar på själva kojan nu är lister och foder invändigt, hängrännor och stuprör, och vattbrädeplåtar. Behöver justera nåt lecablock också, tjälen kastade runt dom ordentligt.

Massor kvar att göra på tomten, t ex få bort allt skrot efter den fd husvagnen och allt annat som skräpar runt, gallra massa små träd, kapa ner en bisarrt hög rönnhäcken, och bli av med en stor rishög... Istället för att ta tag i sånt petar jag runt med lite pallkrageodlingar bakom kojan, och letar upp fina växter som ramas in med stenar. Började även bygga upp ett stenröse som ska kläs med torktåliga växter:

Stenröse med torktåliga växter på en äng under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Börjar få till ena hörnet av den öppna ytan på tomten till en liten äng, så den ska jag försöka hålla efter med lie sen och få den att sprida sig in i skogen successivt allt eftersom jag plockar ner träd.

Bakom kojan odlar jag lite i några pallkragar, och i skogsbrynet har grabbarna fått en trädkoja. Blev dags för första skörden ur pallkragarna idag, ett litet gäng rädisor. Strax därefter insåg jag att jag inte riktigt gillar rädisor. Så bra då att jag har nästan en halv pallkrage kvar med just rädisor...
 
  • Gilla
RmK_71 och 5 till
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Massor kvar att göra på tomten, t ex få bort allt skrot efter den fd husvagnen och allt annat som skräpar runt
Gör inget idag som du kan göra imogron istället :sleep:
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Blev riktigt sugen på att dra in el i kojan, det skulle ju underlätta en massa. T ex ha nåt litet element så man har jämn värme över natten, eller med nån GSM-fjärr så kojan är varm när man kommer dit. Tyvärr skulle det kosta kring 100 000 kr, så det får vänta.

Problemet med lite jämnare värme över natten och fjärrstart av värmen skulle man kunna lösa med en lite dieselvärmare och 12V system, men 12V skulle gärna laddas av solceller och kojan får knappt sol november-mars... Så ett rimligt första steg är nog att fälla massa skuggande träd.
 
A Andy78 skrev:
Köp en sådan [länk]
intressant alternativ! Den modellen har jag inte sett förut.

jag har funderat på en wallas dieselkamin med fjärrstyrning, den verkar också vettig.
 
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
intressant alternativ! Den modellen har jag inte sett förut.

jag har funderat på en wallas dieselkamin med fjärrstyrning, den verkar också vettig.
Vi installerade en Wallas i stugan i vintras och den fungerar mycket bra. Du behöver ett hyffsat fräscht batteri vid start och drift. Dieseltanken kan man om man vill ställa utanför/under stugan för att slippa hantera diesel inomhus. Att komma till en varm stuga när det är kallt ute är schysst. Dock kostar den en del i inköp.
 
  • Gilla
fredl och 1 till
  • Laddar…
S spendera skrev:
Vi installerade en Wallas i stugan i vintras och den fungerar mycket bra. Du behöver ett hyffsat fräscht batteri vid start och drift. Dieseltanken kan man om man vill ställa utanför/under stugan för att slippa hantera diesel inomhus. Att komma till en varm stuga när det är kallt ute är schysst. Dock kostar den en del i inköp.
Rekommenderar också Wallas. De är kanon. Finns bra video på youtube från Finland om hur de funkar.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
F fredl skrev:
Rekommenderar också Wallas. De är kanon. Finns bra video på youtube från Finland om hur de funkar.
En sak som kan bli bättre är sidan för fjärrstyrning. Jag tycker att den är lite väl analog, går att titta på en demosida om man vill se innan köp, den fungerar men är lite svåranvänd.
 
Nu är dieselkamin med GSM-fjärr beställd. Blev en Safire 2000, tar inte lika mycket plats som Wallas. Beställde den igår och är redan less på att vänta på att den levereras...

Nästa vår blir det nån enkel solcell också, måste bara fälla några rejäla aspar först som skuggar kojan.
 
  • Gilla
fredl
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Nu är dieselkamin med GSM-fjärr beställd. Blev en Safire 2000, tar inte lika mycket plats som Wallas. Beställde den igår och är redan less på att vänta på att den levereras...

Nästa vår blir det nån enkel solcell också, måste bara fälla några rejäla aspar först som skuggar kojan.
Du får skriva ett omdöme efter att du installerat och kört igång. Tror och hoppas att det också är en bra kamin.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Dieselkaminen installerad och provkörd under natten. Funkar fint. Fläkten surrar en del, men det går att sova med ändå. Däremot så fick jag inte igång GSM-modulen, trots omstarter, ingen pin-kod, osv... sim-kortet funkar fint att ringa/sms:a med, och det är tillräcklig täckning där GSM-modulen sitter, men jag får den inte att funka.

insidan:
Nyinstallerad svart dieselkamin i ett hörn av ett rum med träväggar och ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och på utsidan:
Exteriör installation av en dieselkamin med synliga rör och kablar på en trävägg bredvid en farstubro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken ska in under farstubron, tills det är ordnat så ligger den bredvid farstubron.

Jag borde sätta upp hängrännor också, men är lite osäker hur jag löser det snyggast. Jag har en bräda som dom kan monteras på, men vet inte riktigt hur jag fäster brädan (ca 3 m lång) under taket. Ett sätt är väl att bygga på knutarna med nån träbit högst upp och fästa i brädan i det, men risken är att det ser riktigt jävla fult ut.

Hörnet på en timrad stuga med träväggar och en hängränna under takfoten, omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fredl
  • Laddar…
GSM-modulen fortsätter strula, men jag har bra dialog med återförsäljare och tillverkaren. Mest troligt handhavandefel och nåt med SIM-kortet, men i värsta fall får jag väl be dom skicka en ny modul.

Den stora klurigheten som håller mig sömnlös om nätterna nu är om jag ska slänga ut vedkaminen och bara ha dieselkamin. Fördelen med vedkaminen är att veden är gratis och den strular ju aldrig, men nackdelen är att den inte har nån eftervärme alls och tar en jävla plats. Viktigast med vedkamin är nog ”känslan”, det hör ju liksom till att man ska kunna elda i en jaktkoja. Men på 10 kvm är varje del av utrymmet viktigt, särskilt när både barn och hundar ska rymmas ibland.

Om jag sen bygger ut så ryms ju både dieselkamin och vedkamin utan problem, men det är många år bort.

Svåra beslut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.