H Hajjen skrev:
Ja, det är väl alltid så där med prioriteringar :). Har tyvärr prioriterat bort tråden här men när det efterfrågas så får man väl göra en insats! Ska försöka göra en uppdatering snart! Vi har fixat hall och lite sådant, dragit en del el och håller på med ett sovrum nu.
Jag förstår. Jag har ingen tråd alls just pga att andra saker är mer prioriterade. Ta det lugnt, kom med bilder och annat skoj när du känner för det. Nu vet jag att du renoverar i alla fall.:p:p Själv renoverar jag källarfönster
 
  • Gilla
Hajjen
  • Laddar…
jockeping jockeping skrev:
Själv renoverar jag källarfönster
... och jag fick leverans av mina källarfönster igår. Vi får se när jag hinner lägga upp bilder - har 30-40 inlägg och 2 års bilder att lägga upp, så känn ingen stress @Hajjen :D
 
  • Gilla
jockeping och 1 till
  • Laddar…
Väldigt fint hus! Ni ångrar inte att ni inte behöll spisen å satte in insats? Tycker att den gamla var väldigt fin.
 
roslagstorparen roslagstorparen skrev:
Väldigt fint hus! Ni ångrar inte att ni inte behöll spisen å satte in insats? Tycker att den gamla var väldigt fin.
Tack!
Vi funderade som sagt lite fram och tillbaka men det blev nytt i slutändan. Vi har inte ångrat oss i alla fall. Men som jag säkert skrivit någonstans så har inte vi ambitionen att bevara allt tidstypiskt. Vi gör det så vi tycker det blir bra och det kanske är en del som vrider på sig över en del val man gör.

Jag borde verkligen uppdatera tråden lite mer snart.... en del har väl hänt även om det är perioder med stillestånd (just nu t.ex.). Köket och bad rummet är sig lika fortfarande i alla fall :).
 
  • Gilla
Perry39
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
Kul att höra vad andra ser och skulle ha gjort :). Vi har ju inte kommit så långt än, men jag ska inte skvallra alltför mycket. Jag kan dock säga att pardörren i vardagsrummet är kvar!

Sedan blir det ett litet hopp i tiden, men det gör inte så mycket. När du kom in på träd så tar vi väl en liten trädgårdsuppdatering.

Spaden sattes i marken på baksidan. Ett första steg med ett par äppelträd var tanken. Ett Transparante Blanche som ger frukt rätt tidigt samt ett Wealthy som ger frukt sent.
[bild]
[bild]

I samma veva grävde jag även ner häck på framsidan mot vägen, kände att vi ville ha något där. Det blev att plocka skott från föräldrarnas Måbärshäck. Vi får se om den klarar denna vintern! Handgrävning är kul...
[bild]
[bild]
Mycket inspirerande tråd att följa då vi nyligen köpte vårt hus byggt 1967. Planerar att plantera häck på framsidan och vill hålla det tidstypiskt. Trädgårdsspanat på grann-trädgårdarna och återfinner Måbärshäcken på många ställen. Det blir en likadan här. Visst är de vintergröna? Jag är även nyfiken på hur det ser ut runt er husgrund, stenlagt, grus eller rabatt? Vårt hus dränerades för fyra år sedan och därefter stensattes allt. Dock lämnar stensättningen en del att önska.
 
Matanden Matanden skrev:
Mycket inspirerande tråd att följa då vi nyligen köpte vårt hus byggt 1967. Planerar att plantera häck på framsidan och vill hålla det tidstypiskt. Trädgårdsspanat på grann-trädgårdarna och återfinner Måbärshäcken på många ställen. Det blir en likadan här. Visst är de vintergröna? Jag är även nyfiken på hur det ser ut runt er husgrund, stenlagt, grus eller rabatt? Vårt hus dränerades för fyra år sedan och därefter stensattes allt. Dock lämnar stensättningen en del att önska.
Måbär är inte vintergrön men blir väldigt tät så den ger ändå insynsskydd vintertid. Vårt hus är aldrig omdränerat och inte av oss heller (än i alla fall). Det är gräs till grunden på de flesta ställen...
 
  • Gilla
Matanden
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
Som jag misstänkte lite svårt att fånga på bild :) Kan ju vara mer effektfullt om man inte har vitt mot vitt och det är ju i alla fall ett sätt att slippa tapetsera bakom element!

Vi har valt att göra som ovan. Vitmålat med halvmatt väggfärg bakom elementen som går ut ca 1 dm från elementet och sedan tapet på resten. Detta gjorde även målarna i vår förra lägenhet som var nyproducerad. Det blir stiligt. (Kommer in VÄLDIGT sent i tråden så kanske redan är ett icke-problem) :)
 
H Hajjen skrev:
Måbär är inte vintergrön men blir väldigt tät så den ger ändå insynsskydd vintertid. Vårt hus är aldrig omdränerat och inte av oss heller (än i alla fall). Det är gräs till grunden på de flesta ställen...

Jag var lite väl ivrig när jag kom över den här tråden så jag såg senare hur det såg ut runtomkring. :)
 
Hej.
Vet att det har gått ett tag nu. Läste genom, vilket spännande projekt. Får man fråga vad hade ni för budget på all renoveringen?
 
Najib Noah Najib Noah skrev:
Hej.
Vet att det har gått ett tag nu. Läste genom, vilket spännande projekt. Får man fråga vad hade ni för budget på all renoveringen?
All renovering är inte klar än utan det pågår i långsamt tempo :). Vi hade/har egentligen ingen budget på det sättet... har sparat kvitton och sådant men aldrig tagit mig tiden att summera ihop saker och ting. Vi tar det ett projekt i taget och gör det mesta själva, så största investeringen är ju tiden egentligen.
 
  • Gilla
Malainor och 2 till
  • Laddar…
Fasen vad rolig läsning och tittning! Du verkar kunna en massa, en annan är som den där meme-hunden i labbrock som inte har en aning om vad den håller på med. Är själv nybliven ägare av ett hus från -63 som börjar välbehövlig kärlek efter år av försummelse så jag hittar många nyttiga tips i din tråd. Ska absolut undersöka våra träväggar i källaren och fundera på mattläggning istället för trägolven som ligger där!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.