Claes Sörmland
V vedklyv skrev:
Men det ska införas ett obligatoriskt bygglov för alla typer av pool, och att information från byggnadsnämnden går till vattenverket, så att de kan ta ut en betydligt högre anslutningsavgift och vattenavgift. Jag vill inte vara med att betala för utbyggnad av vattenförsörjningen i kommunen på grund av mina grannars pooler. Lika illa är det med dom som vattnar sina gräsmattor dygnet runt, bara för att "det ska vara fint".
Du har inte det valet utan hur VA-utbyggnaden ska se ut styrs av standarder och beslutas av kommunen. Poolerna och gräsmattorna påverkar inte detta nämnvärt.
 
S
F fsn skrev:
Varför? Det är ingen bristvara, det är i de flesta fall inget som går att magasinera och det sliter inte på infrastruktur.
snarare så är det så att det gynnar infrastrukturen.

Ju mer vatten som förbrukas, desto mer intäkter får bolaget som sköter VA nätet. Mer pengar till dom ger mer möjligheter att investera, investeringarna idag går mest till
Effektivisering, leveranssäkerhet och sabotagesäkerhet.
 
F fsn skrev:
Varför? Det är ingen bristvara, det är i de flesta fall inget som går att magasinera och det sliter inte på infrastruktur.
Det beror hur man ser på det. Det går energi till allt vi gör och energi kan komma från olika källor, förnyelsebara eller icke förnyelsevara. Att överkonsumera är aldrig bra för någon, om man har ett långsiktigt tänk. Dricksvatten har renats genom olika reningsprocesser beroende på vilket reningsverk det kommer från, det kostar energi.

Men jag vet inte vad ett bättre alternativ än att använda dricksvatten så det är väl alternativet just nu om man har pool.

Det enda miljömässigt bättre alternativet är att inte ha pool. Men då finns det andra miljöbovar att angripa som är bra mycket värre i min mening.
 
Här hade vi bevattningsstopp inkl stopp för fyllning av pool sommaren 18. Jag vet minst en som dagen innan förbudet fyllde upp hela sin pool, och hen var nog inte ensam. Detta är i en bygd där man pratar om att dra en ny råvattenledning på flera mil för att kunna producera bra dricksvatten.

Så jo, det kan finnas anledning att inte tillåta pool, om det är de sista två procenten på marginalen.
 
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Här hade vi bevattningsstopp inkl stopp för fyllning av pool sommaren 18. Jag vet minst en som dagen innan förbudet fyllde upp hela sin pool, och hen var nog inte ensam. Detta är i en bygd där man pratar om att dra en ny råvattenledning på flera mil för att kunna producera bra dricksvatten.

Så jo, det kan finnas anledning att inte tillåta pool, om det är de sista två procenten på marginalen.
Det är redan löst. Kommunfullmäktige kan i sådana extrema fall skriva in i kommunens allmänna bestämmelser för VA (ABVA) att man förbjuder poolfyllning. Inget att hetsa om i kvällstidningarna.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det enda miljömässigt bättre alternativet är att inte ha pool. Men då finns det andra saker att angripa som är bra mycket värre i min mening.
Tänk vad mycket ström det går åt till alla nonsensinlägg på världens alla internetforum till exempel.

Eller alla ogenomtänkta kolumner i våra dagstidningar. Hur mycket ström går det inte åt att skicka alla dessa ettor och nollor över hela Sverige. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tänk vad mycket ström det går åt till alla nonsensinlägg på världens alla internetforum till exempel.

Eller alla ogenomtänkta kolumner i våra dagstidningar. Hur mycket ström går det inte åt att skicka alla dessa ettor och nollor över hela Sverige. :crysmile:
Ja det är verkligen slöseri och det som verkligen kostar är lagringen. Data är en miljöbov utav rang, det finns det en uppsjö rapporter om detta, och värre blir det i och med att vi använder mer och mer data.
 
F
kashieda kashieda skrev:
Här hade vi bevattningsstopp inkl stopp för fyllning av pool sommaren 18. Jag vet minst en som dagen innan förbudet fyllde upp hela sin pool, och hen var nog inte ensam. Detta är i en bygd där man pratar om att dra en ny råvattenledning på flera mil för att kunna producera bra dricksvatten.

Så jo, det kan finnas anledning att inte tillåta pool, om det är de sista två procenten på marginalen.
Det var ju skitbra att dom fyllde innan förbudet eller hur? Men visst, det finns ställen med kapacitetsbrist under vissa perioder. Nu kan man ju förvisso fylla poolen i Mars eller April och då är det ingen brist.

Jag stör mig som fan på Jantekrigare som klappar sig själva på axeln och är så jävla präktiga och som gärna skriver spaltmeter om det på sociala medier hur jävla duktiga dom är och hur deras åsikt är den enda som gäller oavsett vilket. Merparten av dessa har begränsad insikt eller kunskap utan har bara bestämt dig för att nåt är dåligt.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ja det är verkligen slöseri och det som verkligen kostar är lagringen. Data är en miljöbov utav rang, det finns det en uppsjö rapporter om detta, och värre blir det i och med att vi använder mer och mer data.
Nu kör vi en tyst minut för miljöns skull.
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F
I Göteborg kan vi hyra en brandpost med räkneverk när vi fyller pool och då endast betala avgift för vattnet och inte för avlopp då det förutsätts att poolen inte töms i avloppet. Ungefär halva priset per kubikmeter.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu kör vi en tyst minut för miljöns skull.
Jag är tyst.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det var ju skitbra att dom fyllde innan förbudet eller hur? Men visst, det finns ställen med kapacitetsbrist under vissa perioder. Nu kan man ju förvisso fylla poolen i Mars eller April och då är det ingen brist.

Jag stör mig som fan på Jantekrigare som klappar sig själva på axeln och är så jävla präktiga och som gärna skriver spaltmeter om det på sociala medier hur jävla duktiga dom är och hur deras åsikt är den enda som gäller oavsett vilket. Merparten av dessa har begränsad insikt eller kunskap utan har bara bestämt dig för att nåt är dåligt.
Egentligen är jag nog mest less på kommunen som införde förbudet enligt "från måndag klockan 08 är det förbjudet att fylla pool med dricksvatten" och inte "från och med idag klockan 12, det vill säga om 30 minuter, är det förbjudet".

Min bekant bröt inte mot bokstavliga förbudet, men motverkade ändå syftet.
 
Vi kanske borde införa smart vattenmätning av alla förbrukare, med progressiv prissättning?

Lågt pris (samma som idag) för förbrukning i relation till antalet medlemmar i hushållet, sedan brant stigande prissättningen därefter. Då kan alla fylla pool, vattna gräsmatta eller annat och betala (rejält) för det.
 
  • Gilla
VärhultsVargen
  • Laddar…
F
kashieda kashieda skrev:
Egentligen är jag nog mest less på kommunen som införde förbudet enligt "från måndag klockan 08 är det förbjudet att fylla pool med dricksvatten" och inte "från och med idag klockan 12, det vill säga om 30 minuter, är det förbjudet".

Min bekant bröt inte mot bokstavliga förbudet, men motverkade ändå syftet.
Det beror väl på syftet med förbudet, var syftet att få de som ännu inte fått tummen ur röven och fylla nu och inte om 2 veckor då kommunen såg att det var risk fö brist på kapacitet så är ditt ”less” inte mer än oförstånd eller Jante.

Ofta är det inte heller brist på vatten utan kapacitetsbrist vid fel tidpunkter. Skulle nån fylla poolen nattetid skulle det ändå inte påverka öht.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Om sossarna vill förstå sin samtid kanske de skulle fundera över varför pool blivit så populärt bland medelklassen de senaste åren. Kan det ha något samband med skrik, stök, nedskräpning, otrygghet och allmänt kaos på allmänna badplatser?
 
  • Gilla
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.