Går i samma funderingar, fast till sommarstugan i mitt fall. Jag överväger limfog till alla stommar och hyllplan. Som jag ser det så är den enda nackdelen att det lättare tar stryk, men medan ett hack eller avslag i massivträ känns som acceptabel patina så känns en lossnad eller skadad bit fanér eller lamellerad (?) kant mest bedrövligt. En smaksak kanske.
 
Har kantat allt med björk där jag förutsett att det ska bli utsatt och med kvistren furu i övrigt.
Luckorna har jag beställt från mindre snickeri, vet inte var de köper virke/faner. MDF är ett material som passar sällsynt dåligt till allt som utsätts för fukt men fanerat i speglar borde det fungera om man förseglar alla kanter väl.
Har inte så mycket bilder från bygget för tio år sedan. Dagsskick på köket beträffande städning/ordning medger inte någon bildpublicering, städning känns inte så angeläget i hettan. Finns någon bild från bygget i denna tråd (märks att kvaliteten på mobilkamerorna utvecklats), https://www.byggahus.se/forum/threa...stommar-vs-helt-platsbyggt-koek.364094/page-3
En sidobild från skåpet i förra inlägget. Här finns inget annat än Byggmax bänkskiva i stavlimmad furu i stommen, kantad med kvistren furu för jämn kant. Naturligtvis lite "kullrig" och man kan ana skarven mellan list och stomme efter att allt torkat men inget som stör mig.
.
Vit bänkskiva kantad med kvistren furu, skarv synlig där list möter stomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
f
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
O Ola-Fredrik skrev:
hscn- när du kört täcksidor i björkblywood, har du då en limmad kant i ask då? tycker du att man ser den kanten väl från sidan när det är målat? Jag har två täcksidor som syns ganska mycket, kanske bäst att köra ask där.
Har du nån mer bild från ditt bygge får du gärna lägga upp den?

fiskbuggaren- du får gärna lägga upp bild också om du har möjlighet? är väldigt nyfiken. När du körde ask i täcksidor, körde du massivträ eller nån fanerad skiva?

Vad tror ni om askfanerad MDF till fyllning i fronterna? det verkar vara mycket bättre pris än ask plywood, som jag inte ens hittat ännu men borde vara ungefär samma pris som ek plywood skulle jag tro.
Antar att det riktigt rätta sättet är att limma ihop ett par brädor ask och ha som fyllning, är lite rädd för rörelser bara, och att det blir lite väl mycket jobb.
Mitt kök är inte klart så det är väl en indikation på att man ska göra andra, mer tidsbesparande, val, men jag körde solid ask i allting utåt.

Det finns rätt mycket bilder och beskrivning av hur jag gjorde i tråden Ytterligare ett köksprojekt
https://www.byggahus.se/forum/threads/ytterligare-ett-koeksprojekt.239015/page-4#post-2720994

Och eftersom solitt trä mycket riktig rör sig byggde jag täcksidorna enligt samma principer som dörrar, med ram och flytande spegel.
 
Jag tycker och har själv kört Ask i både luckram och spegel. I spegeln använde jag 6mm askfanerad mdf vilket är formstabilt och bra, kör du massiva speglar lär det röra sig rätt mycket. Har du synliga täcksidor så skulle jag absolut köra på askfanerad spånskiva med ask i framkant.

Till stommarna har jag använt ekfanerad spånskiva.
Jag ska leta i arkivet efter några bilder i kväll.
 
  • Gilla
OskarL
  • Laddar…
Väldigt imoponerad av era köksbyggen!
Tråkigt med vattenläckaget fiskbuggaren!

Den lösning fiskbuggaren gjort på täcksidor var ju grymt snyggt, att göra även sidorna med ram. Så får det nog bli!

Fiskbugaren- ser att du gjort en köksö som står på ben, väldigt snyggt, har du tänkt nåt liknande till restena av köket? eller indragen sockel eller utanpåliggande? Har själv inte bestämt helt hur det ska bli där, hade tänkt utanpåliggande men gissar att det är lite opraktiskt att ha den ivägen när man står och lagar mat.
Såg också att där du valt att ha luckor gjorde du en lite mindre list på fronten för naturligt stopp för dörren, smart. Antar att det inte behövs där man har lådor? det går väl justera på utdragsbeslagen?

Vad gäller stommar känns det som att det inte spelar så stor roll om man väljer limträ eller lamell när man ändå bygger täcksidorna separat, ska kolla priser men känns som det lutar mot limfog då jag arbetat mycket med det tidigare. Hade ju dock varit väldigt snyggt med ekfanerad spånskiva som Fredric L skriver.

Fredric L- Hittade du några bilder? Hade varit kul att se!
 
Här kommer ett par bilder, hittar tyvärr inte några detaljbilder eller några byggbilder.

Byggde även ett "enklare" kök till sommarstugan där jag använde bok till ramar och slät mdf i speglarna men det skulle jag inte göra igen då det blev väldigt trist struktur på allt..
 
  • Kök med beige skåpsluckor, bokbänkskiva, inbyggd spishäll och vit keramikho med matrum i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med vita skåpsluckor och bänkskiva i bok, över en inbyggd ugn och vit diskho, mot grön kakelvägg och schackrutigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag körde på furu-limfog till mina skåp. Har hållit formen väl. Ville åt den riktiga funkislooken så det fick bli synlig furuångest på insidan som hårdvaxoljades. Luckorna i sprutlackerad mdf.
Öppet köksskåp i furu-limfog med hårdvaxolerad insida, grönmålade luckor i sprutlackerad MDF.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med gröna luckor i sprutlackerad MDF, vit kyl, arbetsbänk i furu och vita kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
LJC och 2 till
  • Laddar…
O Ola-Fredrik skrev:
Den lösning fiskbuggaren gjort på täcksidor var ju grymt snyggt, att göra även sidorna med ram. Så får det nog bli!

Fiskbugaren- ser att du gjort en köksö som står på ben, väldigt snyggt, har du tänkt nåt liknande till restena av köket? eller indragen sockel eller utanpåliggande? Har själv inte bestämt helt hur det ska bli där, hade tänkt utanpåliggande men gissar att det är lite opraktiskt att ha den ivägen när man står och lagar mat.
Såg också att där du valt att ha luckor gjorde du en lite mindre list på fronten för naturligt stopp för dörren, smart. Antar att det inte behövs där man har lådor? det går väl justera på utdragsbeslagen?
Det är faktiskt lite sockel även under köksön (med indrag). Jag har upp vatten och avlopp och pjäsen väger sin lilla del så bara de här benen i hörnen räcker eventuellt inte riktigt hela vägen. Resten av köket är med indrag (men utan ben). Jag övervägde ben även där men funktionen fick vinna över utseendet den gången.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fin stil och bra lösning, men det ser ut att vara lite dåligt med bänkyta? Fundera även på att hitta en fläktkåpa som matchar stilen på köket bättre, om ni inte gillar den modellen ni ritat in... Jag tycker det är konstigt att det inte finns speciellt många olika fläktkåpor, de flesta är ju lika "fula" ;0)
Fjäråskupan har väl några lite roligare?
 
Väldig snyggt Fredric L- Ser att du har utanpåliggande sockel, hur upplever du det, hade du gjort det igen om du byggde?

Fulkemistens kök blev ju grymt snyggt också- tycker det är snyggt med furu inuti, gjorde själv så på en garderob jag byggde.

Nu till ett par byggfrågor-
Är det bäst att låta limma på framkanten på varje del innan man sätter ihop stommarna eller är det bättre att limma på efter stommarna är på plats?

Om man vill ha indragen sockel, hur löser man det då med rambiten som är under luckan? gör man den till en del som sitter fast med luckan?
Har också sätt att det finn diskmaskiner där fronten glider något i förhållande till maskinens, är det en sån man ska ha? vill helst inte det då det känns lite klent.
 
Angående sockens placering så beror det helt på stil. Skulle jag köra sekelskifts-stil igen så skulle jag absolut köra på utanpåliggande sockel. Ja visst är det ovant i början för fötterna men man vänjer sig snabbt.

Jag byggde stommarna så att jag monterade framkantslister efter att ha monterat stommarna, på så sätt döljs skarven mellan stommarna. I ovankant på bänkskåpenmbänkskåpen mot bänkskivan satt framkanten på plats från början.
Nedåt hade jag en ganska bred list så att jag kunde spika fast sockeln direkt i den.

Angående diskmaskin så har jag bara använt maskiner där man skruvar fast fronten direkt i luckan och det har funkat bra, lite special har man fått göra i botten så att luckan inte ska ta i sockeln men inget avancerat.
 
Fulkemisten
Sockel är viktigt, precis som alla detaljer, det är dessa som till skillnad från helheten gör de där sista 90 procenten...
Kör på den variant som du estetiskt vill ha. Jag mätte och hade mig hos släktingar, kollegor och avlägsna bekanta som jag efter lite runtfrågande kunde konstatera bodde i t ex hyresrätt från 40-talet med originalkök helt eller delvis kvar. Kom fram till att en funkissockel ska vara ungefär 130 mm hög och indragen 60-70 mm. Så fick det bli.
Ljust trägolv möter en lackad funkissockel under gröna köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Valde att bara lacka sockeln så att träet syns, det blev dock furu mot grangolv. Snyggt nu men vi får om det skär sig när sockeln gulnat.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
jag tänkte svara att shaker-kök har väl alltid utepåliggande sockel, men gjorde ett bildsök och det är ju minst lika vanligt med infälld
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.