Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Har gått igenom alla brev med krav,från berörda grannar. Det är i alla fall mer än en pärm. Vad sägs om 5 fulla pärmar,med bilder,utlåtande från myndigheter,beslut från Kommunen,Länsstyrelsen,senast Mark- Miljödomstol. För tre pärmar står en annan granne för,som tog till tung artilleri,när jag försökte hysa bort folk, från min privata tomtväg. Hela gatan gick ur huse,folk slängde käft,kommunaltjänsteman banade vägen,smocka hängde i luften.Lantmäteri kom med vakter,så impopulär var man att hävda rätten till sin eget tomt och mark.Maken blev slagen i skalen av herr Doktor (med plankan) och herr Polis (den med solreflexer)
så att han är inte i tjänst,så det skiter han i..I nattens mörker ,rensade vi tomten från grannens växter som planterades flertal meter på våran tomt. Vi fick uthärda advokater,krav på servitut (det var enklare för honom köra sopor genom våran tomt...
Fortsättning följer.
Vad ansåg grannar du gjort för överträdelse om de som du säger ”tagit till tungt artilleri” för att lösa det? Hur har utslaget varit i de olika instanserna? Till din eller grannars fördel? Vet du om ärendet ska begära prövningstillstånd i MÖD?
 
  • Gilla
Molehill och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Lägg ett par solbrillor i deras brevlåda...

PROBLEM SOLVED!! :cool::cool::cool:
+ 2 par skygglappar, sådana som en del travhästar brukar ha, bifoga också en rekommendation till någon ögonläkare för kontroll av gråstarren.
 
  • Gilla
Aprilmaj
  • Laddar…
Åtgärden behöver inte vara på din fastighet utan kan lika gärna vara på grannens. Dvs de kan lika gärna lösa detta själva utan att blanda in dig.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
"Manicken" eller prydnaden,solkatten, är skydd till skorstenen , när det blåser och regnar.Den vrider sig MOT VINDEN och täcker skorsten (håll i skorsten)att regnet inte forsar ner.
Om du tänder brasan i källaren (gillestugan),kan vinden trycka ner rök,tillbaka till öppna spisen.
DEN ÄR INTE PRYDNAD som somliga på forum tycker. Robert-ingenjör vet inte vad det är.(sitter i byggnadsnämnden ?)
. Den är rekommenderat i alla hus i EU och inköpt i Tyskland i byggvaruhus. Den skyddar inte bara öppna spisen,men med sin närvaro, gör att spis/skorstenen är tor ,ej fuktig.Och som alla snälla pojkar vet,att torra spisar brinner bättre än de som är blöta. Aprilmaj
Har jag skrivit att jag inte vet vad det är du satt på skorstenen?

I nämnd utgår vi ifrån lag och vad de som valt oss antas velat ha för inriktning på beslutet. Alla partier i kommunen är representerade i nämnden för att allas åsikter skall vara bevakade.

Jag har inte heller skrivit att det är en prydnad. Jag nämnde att om du installerar något som ger upphov till en störning så kan du bli ålagd att rätta till det.

Det är inte alltid självklart eller logistikt vad som är störning. Bara för att du inte blir störd kanske andra upplever det som en störning.
 
  • Gilla
MiTi och 8 till
  • Laddar…
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Hej killar och flickor i semestertider
Vad man ska göra med grannen som under sommarhalvåret har problem med "solreflexer"från blanka skorstensskydd ,som finns på min skorsten.Den skickar mot deras hus "solkatter" solreflexer när solen skiner .
Tillägger: att deras hus ligger c a 50-60 m från min,och de sitter hela tiden i fönster som vetter mot min.
I övrig: deras hus är 300 Kvm ,och har altaner,balkonger från andra sidan ,där de slipper solreflexer.
De skriver brev ,att "solreflexer är sanitär olägenhet" och jag ska ta bort min skorstensskydd,så snart som möjligt. VAD TYCKER NI.? Med 2 månader sol och sommar i Sverige,hur man ska förhala sig till deras krav.
Aprilmaj
Jä..a larv ! Gå in på Dollar Store och köp några par solglasögon i olika färger och ge till honom och be honom använda dem nästa gång han spionerar på vad grannarna gör och vad han kan klaga på nästa gång.
 
  • Gilla
Aprilmaj
  • Laddar…
De skickar ett brev. Redan där signalerar man att det handlar om skitsaker. Hade det varit ett riktigt problem, så hade man väl stövlat över till grannen och sagt.
- Hej vi har ett problem som vi skulle behöva hitta en lösning på.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Hej killar och flickor i semestertider
Vad man ska göra med grannen som under sommarhalvåret har problem med "solreflexer"från blanka skorstensskydd ,som finns på min skorsten.Den skickar mot deras hus "solkatter" solreflexer när solen skiner .
Tillägger: att deras hus ligger c a 50-60 m från min,och de sitter hela tiden i fönster som vetter mot min.
I övrig: deras hus är 300 Kvm ,och har altaner,balkonger från andra sidan ,där de slipper solreflexer.
De skriver brev ,att "solreflexer är sanitär olägenhet" och jag ska ta bort min skorstensskydd,så snart som möjligt. VAD TYCKER NI.? Med 2 månader sol och sommar i Sverige,hur man ska förhala sig till deras krav.
Aprilmaj
Du verkar känna dig väldigt utpekad och som ett offer. Du plockar också upp att du är kvinna och inte har en "svensk" man, utbildningsnivå etc etc. Jag skulle fundera på hur det kommer sig att du hamnar i dessa konflikter med grannen. Visst, grannen kan vara orimlig skitstövel, ofta finns det dock något som ligger bakom folks agerande. Alla dessa "immutable characteristics" som du känner dig nödgad att ta upp, har ingenting med sakfrågan att göra, ändå så känner du att du vill ta upp dem.

Att grannen inte ska kunna sitta i ett av deras fönster för att du har något (som går att lösa på ett annat sätt) som skickar in solreflexer i deras hus, känns inte som en rimlig begränsning som kan lösas på annat sätt. Visst ska man inte "förhandla med terrorister" men det finns hundratals eller tusentals trådar på forumet om sådana här konflikter. Många (men långt i från alla) kan undvikas om man beter sig mot sina grannar på ett artigt sätt. Vill man inte behöva förhålla sig till andra så gör man bäst av att bosätta sig där man inte drabbas av grannar.

Speciellt i Corona-tider så bör vi vara extra ödmjuka för att våra medmänniskor inte alltid mår så bra. Är man rädd för något okänt så är det lättare att fokusera på något mer värdsligt, som din dragförbättrare. Dessa finns i mattsvart förresten...
 
  • Gilla
  • Älska
vicfje och 30 till
  • Laddar…
Heh... Kan inte hjälpa att tänka "vad skulle dessa grannar tycka om mitt hus?". Jag har obehandlat alu-tak, när solen lyser som skarpast är det nästan så man själv blir bländad när man kör upp på gården :p Nu står ju visserligen alla hus som så att mitt tak inte är vinklat mot någon(plus att det är en bra bit mellan dom få hus som finns här), så är ju inte störande för dom på det sättet. Taket på mitt hus har f.ö. suttit där i åtminstonde 40 år, troligen närmare 50.

Sen vet jag inte om jag riktigt håller med ang. nödvändigheten av skorstensskyddet...
Jag har bott i mitt hus i 15år nu, eldar året runt(enda varmvattenkällan), har inget skorstensskydd, har både vedpanna och öppen spis, och har aldrig haft problem med att det regnat in. Dom gånger vinden har bråkat lite kan jag räkna på ena handen och då har det varit vad vi i sverige anser är "full j-a storm" ute :D . Ryker in har det aldrig gjort.

Men hur som helst, när det gäller småsaker såsom skorstensskydd så hade jag nog lackat det i en matt färg om jag ville hålla god grannsämja.
Om grannsämja inte finns eller liknande hade jag låtit det vara kvar blankt. Inte värt besväret att masa sig upp på taket och riskera livet(nåja... kanske bara är jag som tycker det :p) om det ändå inte kommer få dom att sluta gnälla.

Det finns tyvärr folk som retar sig på precis allt. Skulle inte ens hjälpa om man så rev ner hela huset dom skulle ändå hitta något att gnälla över :p
 
  • Gilla
Oneip och 1 till
  • Laddar…
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Hej killar och flickor i semestertider
Vad man ska göra med grannen som under sommarhalvåret har problem med "solreflexer"från blanka skorstensskydd ,som finns på min skorsten.Den skickar mot deras hus "solkatter" solreflexer när solen skiner .
Tillägger: att deras hus ligger c a 50-60 m från min,och de sitter hela tiden i fönster som vetter mot min.
I övrig: deras hus är 300 Kvm ,och har altaner,balkonger från andra sidan ,där de slipper solreflexer.
De skriver brev ,att "solreflexer är sanitär olägenhet" och jag ska ta bort min skorstensskydd,så snart som möjligt. VAD TYCKER NI.? Med 2 månader sol och sommar i Sverige,hur man ska förhala sig till deras krav.
Aprilmaj
GÖR INGET ALLS!! det handlar max om en liten stund varje dag och är inte ditt problem, gör inget alls
 
  • Gilla
BlackDragon och 2 till
  • Laddar…
Mycket irriterande med blanka vindflöjlar på skorsten. Har en granne som har övergått från svart dylik till en rostfri blank dito. Jag måste ha nerdragna persienner nästan alltid, då vindflöjeln bara är 10-12 meter från mina fönster och den irriterande solkatten sveper över både allrum och datorrum så fort solen skiner. Han har haft flöjlar i svartplåt förut, men han eldade så ovarsamt, så att den utsattes för soteld emellanåt och tillsammans med blåst och den salta miljön på västkusten höll de inte någon längre tid, utan ramlade ner. Orkar inte bråka med honom, utan får ha persiennerna nerdragna så fort solen visar sig. Tacksam för att han slutat pyrelda med ved åtminstone, så att jag inte behöver sanera och måla om mina väggar som vetter mot hans håll varje år.
 
  • Gilla
  • Wow
JSten och 3 till
  • Laddar…
A Alf Ek skrev:
Mycket irriterande med blanka vindflöjlar på skorsten. Har en granne som har övergått från svart dylik till en rostfri blank dito. Jag måste ha nerdragna persienner nästan alltid, då vindflöjeln bara är 10-12 meter från mina fönster och den irriterande solkatten sveper över både allrum och datorrum så fort solen skiner. Han har haft flöjlar i svartplåt förut, men han eldade så ovarsamt, så att den utsattes för soteld emellanåt och tillsammans med blåst och den salta miljön på västkusten höll de inte någon längre tid, utan ramlade ner. Orkar inte bråka med honom, utan får ha persiennerna nerdragna så fort solen visar sig. Tacksam för att han slutat pyrelda med ved åtminstone, så att jag inte behöver sanera och måla om mina väggar som vetter mot hans håll varje år.
Totalt okunniga om problemet ...
DET ÄR INTE OK ATT BEHÖVA TÄCKA FÖR SINA FÖNSTER!
Granne tänk själv vad resultatet kan bli?

Människor skriver inte brev två gånger om solkatter om det inte är handikappande!
Om inte vänlighet ger resultat vad blir fortsättningen?
 
L Lucif3r skrev:
Heh... Kan inte hjälpa att tänka "vad skulle dessa grannar tycka om mitt hus?". Jag har obehandlat alu-tak, när solen lyser som skarpast är det nästan så man själv blir bländad när man kör upp på gården :p Nu står ju visserligen alla hus som så att mitt tak inte är vinklat mot någon(plus att det är en bra bit mellan dom få hus som finns här), så är ju inte störande för dom på det sättet. Taket på mitt hus har f.ö. suttit där i åtminstonde 40 år, troligen närmare 50.

Sen vet jag inte om jag riktigt håller med ang. nödvändigheten av skorstensskyddet...
Jag har bott i mitt hus i 15år nu, eldar året runt(enda varmvattenkällan), har inget skorstensskydd, har både vedpanna och öppen spis, och har aldrig haft problem med att det regnat in. Dom gånger vinden har bråkat lite kan jag räkna på ena handen och då har det varit vad vi i sverige anser är "full j-a storm" ute :D . Ryker in har det aldrig gjort.

Men hur som helst, när det gäller småsaker såsom skorstensskydd så hade jag nog lackat det i en matt färg om jag ville hålla god grannsämja.
Om grannsämja inte finns eller liknande hade jag låtit det vara kvar blankt. Inte värt besväret att masa sig upp på taket och riskera livet(nåja... kanske bara är jag som tycker det :p) om det ändå inte kommer få dom att sluta gnälla.

Det finns tyvärr folk som retar sig på precis allt. Skulle inte ens hjälpa om man så rev ner hela huset dom skulle ändå hitta något att gnälla över :p
Fast reflex är något mindre problematisk!
Skorstensfläktarna i blankpolerat rostfritt har blivit väldigt poppis för alla som inte har sådana hos grannen
 
  • Gilla
bling
  • Laddar…
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Grannen är gammal polis med petnoga hustru. Det är alltid någonting som är störande,fågelhus på staketet,färgen på min garageport,bilar som kör till oss.och råkar ha hjul på deras sida av parkering,skylten som markerar väg mot huset,asfalten på uppfarten ,lyset på garage som lyser för skarp,när de backar med bilar osv.. Jag var med på allt från början,ordnade allt till det bästa,men när de började anmäla mig till Kommunen,blev jag surare . Och nu "solreflexer" Hela skönhet av den lila vingen är just att den rör på sig (vinden) och är blank. Varför ska jag måla den svart,lika bra kan de sitta i en annan fönster,ej på baksidan.
Han verkar så osmidig, jobbig och det är ingen "klädsam" granne direkt så jag skulle ignorerat han.
 
M MetteKson skrev:
Vad ansåg grannar du gjort för överträdelse om de som du säger ”tagit till tungt artilleri” för att lösa det? Hur har utslaget varit i de olika instanserna? Till din eller grannars fördel? Vet du om ärendet ska begära prövningstillstånd i MÖD?

TS, vill du inte svara på denna fråga? Vore intressant att veta vad som gjort att ärenden drivits till högre instanser om det är som du säger ”skitsaker” och falska beskyllningar.
 
  • Gilla
Mats Grönvik och 1 till
  • Laddar…
S
Byggahus är jättebra men när det kommer till juridik spårar det ofta ut totalt med amatörtyckande.
Det är inte tillåtet att reflektera mot grannen, tak, fasad mm. Sedan är det naturligtvis en bedömning hur svåra reflexerna är. Det finns flera fall där byte av tak och fasad varit nödvändiga. TS har ingen självklar rätt som många tror i den tråd.
 
  • Gilla
Viking_J och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.