Snailman
Nissens Nissens skrev:
Eftersomdet är en böjd yta så blir reflexen (solkatten) väldigt liten och ljussvag.
Ja skulle också tro det, ibland åker jag en väg på landet, och där har någon en sån där meterhög väderkvarn som snurrar i vinden, och ibland när solen står lågt och man åker förbi så kommer det en massa solkatter , svart vitt svart vitt osv under några tiotals meters färd, men har ju svårt att denna rundade mackapär kommer upp i mer än en ytterst liten bråkdel av detta.
 
Den vrider sig ju i vinden och det blir säkert som en skarp slumpmässigt blinkade lampa för grannen. Kan säkert vara mycket störande att ha den i ögonvrån.
Går inte jämföra med stillastående solkatter från fönster.
 
  • Gilla
olhe och 5 till
  • Laddar…
Köp solglasögon och lägg dem i grannens brevlåda :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 6 till
  • Laddar…
Har gått igenom alla brev med krav,från berörda grannar. Det är i alla fall mer än en pärm. Vad sägs om 5 fulla pärmar,med bilder,utlåtande från myndigheter,beslut från Kommunen,Länsstyrelsen,senast Mark- Miljödomstol. För tre pärmar står en annan granne för,som tog till tung artilleri,när jag försökte hysa bort folk, från min privata tomtväg. Hela gatan gick ur huse,folk slängde käft,kommunaltjänsteman banade vägen,smocka hängde i luften.Lantmäteri kom med vakter,så impopulär var man att hävda rätten till sin eget tomt och mark.Maken blev slagen i skalen av herr Doktor (med plankan) och herr Polis (den med solreflexer)
så att han är inte i tjänst,så det skiter han i..I nattens mörker ,rensade vi tomten från grannens växter som planterades flertal meter på våran tomt. Vi fick uthärda advokater,krav på servitut (det var enklare för honom köra sopor genom våran tomt...
Fortsättning följer.
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
  • Gilla
maximm och 10 till
  • Laddar…
Låter som relationen har nåt en "viss" nivå redan.. Ignorera dom, njut av ditt, dom mår sämre, garanterat!
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
sysmali
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Har gått igenom alla brev med krav,från berörda grannar. Det är i alla fall mer än en pärm. Vad sägs om 5 fulla pärmar,med bilder,utlåtande från myndigheter,beslut från Kommunen,Länsstyrelsen,senast Mark- Miljödomstol. För tre pärmar står en annan granne för,som tog till tung artilleri,när jag försökte hysa bort folk, från min privata tomtväg. Hela gatan gick ur huse,folk slängde käft,kommunaltjänsteman banade vägen,smocka hängde i luften.Lantmäteri kom med vakter,så impopulär var man att hävda rätten till sin eget tomt och mark.Maken blev slagen i skalen av herr Doktor (med plankan) och herr Polis (den med solreflexer)
så att han är inte i tjänst,så det skiter han i..I nattens mörker ,rensade vi tomten från grannens växter som planterades flertal meter på våran tomt. Vi fick uthärda advokater,krav på servitut (det var enklare för honom köra sopor genom våran tomt...
Fortsättning följer.
Är det så att alla grannar har problem med er?:thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 20 till
  • Laddar…
Gör som jag be han dra åt helvete
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Har gått igenom alla brev med krav,från berörda grannar. Det är i alla fall mer än en pärm. Vad sägs om 5 fulla pärmar,med bilder,utlåtande från myndigheter,beslut från Kommunen,Länsstyrelsen,senast Mark- Miljödomstol. För tre pärmar står en annan granne för,som tog till tung artilleri,när jag försökte hysa bort folk, från min privata tomtväg. Hela gatan gick ur huse,folk slängde käft,kommunaltjänsteman banade vägen,smocka hängde i luften.Lantmäteri kom med vakter,så impopulär var man att hävda rätten till sin eget tomt och mark.Maken blev slagen i skalen av herr Doktor (med plankan) och herr Polis (den med solreflexer)
så att han är inte i tjänst,så det skiter han i..I nattens mörker ,rensade vi tomten från grannens växter som planterades flertal meter på våran tomt. Vi fick uthärda advokater,krav på servitut (det var enklare för honom köra sopor genom våran tomt...
Fortsättning följer.
Som så ofta i de här trådarna om den besvärlige grannen så inleds det hela med någon liten irritation, men efterhand kryper det fram mer och mer och man förstår till slut att detta är en omfattande konflikt som pågått under lång tid och det lilla spörsmålet som inledde tråden var bara en detalj i det hela.

Men hur som helst: jag håller inte med alla som raljerar över grannens irritation och försöker göra er lustiga över det hela. Finns det ingenting sådant som allmänt hyfs kvar i samhället? Givetvis har man ingenting som skickar in ljusblixtar genom grannens fönster, vare sig det är solreflexer eller blinkande lampor. Lika lite som man skickar in plötsliga ljudstötar.

I synnerhet i det här fallet, med en apparat som inte är till något särskilt ändamål, som husägaren knappt ser själv och vars huvudsakliga funktion är att irritera grannen.
 
  • Gilla
  • Haha
Gullebrand och 24 till
  • Laddar…
Typ, svensk att reagera (inlägg från Sysmali) att "Alla" grannar har problem med oss. Nej,bara två,de mest pådrivande.
Därför att, jag har börjat ge igen.Som katt bland hermeliner,ensam ägare till bästa tomten,tjej och utan svensk make.
Då ska man inte tro,att man är någonting,ordning i ledet.
 
  • Gilla
  • Wow
Linderödsåsen och 10 till
  • Laddar…
Fast om det nu är så infekterat som du beskriver- vad vinner du på att ha en solkattsmanick på taket. Fyller den någon funktion mer än att du känner en viss glädje i att, som du skriver, "ge igen"?

Trivs du med osämjan är det självklart att blända på och hävda din rätt, men om du skulle vilja få det lite mindre infekterat kanske inte "ge igen" är det mest effektiva sättet. Lite mindre Trump och mer "ta första steget" kanske vore ett alternativ?
 
  • Gilla
H_kan@88 och 10 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fast om det nu är så infekterat som du beskriver- vad vinner du på att ha en solkattsmanick på taket. Fyller den någon funktion mer än att du känner en viss glädje i att, som du skriver, "ge igen"?

Trivs du med osämjan är det självklart att blända på och hävda din rätt, men om du skulle vilja få det lite mindre infekterat kanske inte "ge igen" är det mest effektiva sättet. Lite mindre Trump och mer "ta första steget" kanske vore ett alternativ?
Hur kan man tro att jag har "solkattmanicken " på taket att djävlas med grannar ? Det ni ,alla killar som vet bäst,föreslagit att jag, SKA ABSOLUT HA den till öppna spisen OBS (ventilation i skorstenen ) Att ALLA BORDE HA DEN ,så agerar en ansvarsfull husägare. Åker i väg till bygghuset och köper manicken. Killar vet nog bäst,så resonerar en tjej.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Själv försöker jag att inte döma andra efter vare sig ålder, kön eller annat, men du gör ju som du vill. Det jag reagerade på var att du skrev att du "börjat ge igen". Det kändes inte riktigt som att det nämndes i dina första inlägg. Kanske är det bara jag som inbillar mig, men att skriva så ger inte mig intrycket av någon som vill undvika att reta grannarna.
 
  • Gilla
Enolf och 9 till
  • Laddar…
Även om relationen med grannen är körd i botten, så hade jag gått och pratat med dom. Mitt erbjudande hade varit att jag kan måla den i färg x, för att minska reflektionerna, med motkravet att dom köper färgen.
Detta för att försöka uppnå följande:

1.Konfrontation öga mot öga. Förhoppningsvis slutar dom lämna lappar i brevlådan. Vad fan är det för sätt att kommunicera med en granne.

2. Få dom att inse att dom inte bara kan be dig åtgärda saker titt som tätt. Genom att dom får köpa färgen så kanske dom tänker igenom nästa "krav" ordentligt.

Genom att göra detta får grannarna ta ställning till om dom vill bli av med solkatten eller inte. Men då får dom göra en liten insats i tid och pengar. Förhoppningsvis kommer framtida skitsaker inte på fråga.
Även om jag tycker det här är rimligt, så förstår jag att dom kommit med konstiga krav tidigare.


Det här ju dock bara en teori jag har. I praktiken går det förmodligen åt helvete på något sätt :crysmile:
 
  • Gilla
TickyNucker och 10 till
  • Laddar…
Jag förstår din granne.
På vägen hem från arbetet ser jag en villa med en sån anordning som du har. Villan ligger minst 300 m från landsvägen med en åker i mellan. I vissa lägen blir man i bilen störd av reflexerna. Skulle jag bo i närheten skulle jag också bil hemskt irriterad av reflexerna. I bilen blir jag det också, men det går över på 30 sek då har man passerat huset.
Ställ dig hos din granne och titta på de solreflexer som skapas så kanske du förstår hans problem.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 9 till
  • Laddar…
Tyvärr skulle jag säga att grannen har ett case och risken är rätt stor att de skulle få rätt om de skickade detta till kommunen.

Jag har varit med om fall med störande reklamskyltar och i väldigt få fall får de som satt upp skylten rätt.

Störningar som skapats efter godkänt bygglov är något jag skulle ha dömt mot om de upp i den nämnd jag sitter.
 
  • Gilla
ronald999 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.